تحقیقی جدید درباره مبتلایان به اختلال اضطراب اجتماعی

6 مرداد 1399 - 6:00
اعتماد به نفس - تحقیقی جدید درباره مبتلایان به اختلال اضطراب اجتماعی
تحقیقی جدید درباره مبتلایان به اختلال اضطراب اجتماعی
امتیاز مطلب: 68%

راجع به مبتلایان به اختلال اضطراب اجتماعی تحقیقات جدیدی انجام شده است. با یوکن همراه باشید.

درک کامل از ویژگی‌های شخصیتی منجر به درمان هدفمند می‌گردد.

• مبتلایان به اضطراب اجتماعی از لحاظ شخصیتی تفاوت چشم‌گیری با سایر افراد دارند.

• محققان در دانشگاه اوپسالا (Uppsala) با فهم این خصوصیات معتقدند که می‌توان در نحوه‌ی عملکرد درمان‌های هدفمند تغییر ایجاد کرد.

• اضطراب اجتماعی سالانه گریبان‌گیر 15 میلیون بزرگسال آمریکایی است.

جمعیت - جمع هراسی - درونگرایی - کمبود اعتمادبه نفس - اضطراب اجتماعی

زیگموند فروید در مقاله‌ی خود با عنوان «مشکل اضطراب» نوشت که اضطراب «پدیده‌ی اساسی و مشکل اصلی مربوط به اختلال اعصاب» است. با این حال هیچ نوع نتیجه‌گیری‌ای از این موضوع در نوشته‌ی فروید به عمل نیامده است. نظریه‌های او در طول زندگیش تکامل بیشتری یافت. او تا پایان حرفه‌ی درخشان و انقلابی خود نتوانست تعریف کاملی از مسئله‌ی اضطراب ارائه دهد.

این به آن معنا نیست که کمک‌های وی ارزشمند نیست. هیچ‌کس به اندازه‌ی او به ما در شناختضمیر ناخودآگاه که بخشی از واقعیت ما را تشکیل می‌دهد، یاری نکرده است. ایده‌های فروید راجع به مسائل جنسی به طور منظم مورد بحث قرار می‌گیرد (او حتی بخشی از ایده‌های قبلی خود راجع به این موضوع را تکذیب کرد) ولی او جدا از این مسائل به موضوعی پی برده بود که اشخاص دیگری مانند کرکگارد (Kierkegaard) و رنک (Rank) نیز به آن اشاره کرده بودند و آن هم این‌که اضطراب، حالت طبیعی ماست. آگاه بودن مساوی است با اضطراب. مضطرب بودن، هزینه‌ای است که باید برای پیش‌بینی آینده پرداخت. چگونگی مقابله با آن اضطراب تا حد زیادی شخصیت شما را مشخص می‌کند.

فروید اضطراب عینی را «آمادگی مضطربانه» می‌نامد. این عملکرد، فرد را قادر می‌سازد تا با تهدیدات ناگهانی غافلگیر نشود. با این وجود، آمادگی بیش از حد منجر به بروز مشکلاتی می‌شود. به عنوان مثال فعل و انفعالات شما دچار نقص می‌گردد. این عملکرد «فریز شدن» سیستم عصبی ماست. این موضوع به نوبه‌ی خود پایه و اساس اضطراب اجتماعی است یعنی عدم توانایی حضور در مکان‌های عمومی و احساس وحشت آشکار هنگامی که به اجبار باید در میان مردم بود.

اضطراب اجتماعی: چگونه با اعتماد به نفس بهتری صحبت کنیم

تحقیقات جدید دانشگاه اوپسالا که در مجله‌ی «PLOS ONE» منتشر شده است به بررسی پیامدهای اضطراب اجتماعی می‌پردازد. نتیجه‌ای که نویسنده اصلی یعنی توماس فرمارک(Tomas Furmark)به آن رسیده، این است که مبتلایان به اختلالات اضطراب اجتماعی، ویژگی‌های شخصیتی متفاوتی نسبت به دیگران دارند. 

مسئله‌ی شخصیت به وسیله‌ی پنج ویژگی بزرگ تعریف می شود: میل به تجربه، وجدان کاری، برون‌گرایی، قابل قبول بودن و عصبی بودن. هر یک از این صفات به صورت یک طیف عمل می‌کنند. آیا فرد کنجکاوی هستید یا محتاط؟ آیا نسبت به شریک زندگی خود دلسوزی نشان می‌دهید یا از نظر عاطفی مشکل دارید؟ آیا در مهمانی‌ها کانون توجه بقیه می‌شوید یا از آن دسته افراد هستید که از در پشتی فرار می‌کنند؟

تنهایی - جمع هراسی - درونگرایی - کمبود اعتمادبه نفس - اضطراب اجتماعی

دانستن شرایطی که در آن قرار دارید، نکته‌ی مهمی است. ممکن است شما در محیطی که در آن احساس راحتی می‌کنید، برون گرا بوده و اعتماد به نفس زیادی از خود نشان دهید ولی لحظه‌ای که از در بیرون می‌روید، احساس نگرانی کرده و در خود فرو بروید. اضطراب به محیط وابسته است و شخصیت شما ثابت نمی‌ماند. شما می‌توانید جایگاه خود بر روی هر یک از این طیف‌ها را تغییر دهید که هدف از درمان نیز همین است.

برای مبتلایان به اضطراب اجتماعی –15 میلیون شهروند آمریکایی در هر سال– انجام این کار دشوار است. همان‌طور که افراد افسرده غالبا نمی‌توانند آینده را تصور کنند، در میان جمعیت بودن برای مبتلایان به اضطراب اجتماعی چالش بزرگی است. ممکن است وضع به این شکل باشد که رفتن به سوپرمارکت، کاری راحت باشد اما رفتن به مهمانی در شما هراس ایجاد کند. در شدیدترین حالت، می‌توان گفت که اضطراب اجتماعی به معنای بیرون رفتن از خانه فقط برای اهداف خاص و هدفمند است که حتی همین بیرون رفتن‌های ناچیز هم باعث مضطرب شدن شما می‌شوند.

تیم متشکل در اوپسالا از 265 داوطلب مبتلا به اضطراب اجتماعی خواست تا نظرسنجی‌های جامع شخصیتی انجام دهند. آنها سه گروه را بر اساس تجزیه و تحلیل خوشه‌ای مشخص کردند:

  • اختلال اضطراب اجتماعی اولیه (33 درصد) که اعضای آن بسیار مضطرب و درون‌گرا هستند؛
  • اختلال اضطراب اجتماعی درون‌گرا با وجدان کاری (29 درصد) که اعضای آن درون‌گرا هستند ولی در عین حال از وجدان کاری بالایی برخوردارند؛
  • و اختلال اضطراب اجتماعی باز ناپایدار (38 درصد) که اعضای آن از امتیاز سازگاری بالایی برخوردارند.

در حالی که علل هر یک از این اختلالات متفاوت است، فرمارک و تیم او موفق شدند ویژگی‌های شخصیتی خاصی را شناسایی کنند که بین افراد مبتلا رایج است. حالت عصبی و درون‌گرایی، بی‌ثباتی عاطفی و گرایش به تنهایی.

تنهایی - جمع هراسی - درونگرایی - کمبود اعتمادبه نفس - اضطراب اجتماعی

محققان بر این باورند که تعریف این صفات به گسترش درک ما از اختلالات اضطراب اجتماعی کمک کرده و پزشکان را قادر می‌سازد تا هر زیرگروه را به‌ درستی هدف قرار دهند. جمع‌بندی گروه به این صورت بود:

زیرگروه‌های شخصیتی اختلال اضطراب اجتماعی ممکن است منشأ متفاوتی داشته باشد و به نظر می‌رسد افرادی که ویژگی‌های شخصیتی بسیار متفاوتی دارند، نیاز به راهکارهای درمانی مختلفی داشته باشند.

به عنوان مثال، درمان شناخت رفتاری را می توان با رویکرد اجتماعی بر روی افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی که افسردگی دارند یا کم‌انرژی‌‌اند، انجام داد. برای افرادی که انواع ویژگی‌های شخصیتی متفاوتی نسبت به دیگران دارند، بهتر است شیوه‌های هدفمندتری استفاده شود.

مثل همیشه، این تیم توصیه می‌کند تا تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام گیرد، اما به نظر می‌رسد این پروژه، گام مهمی در درک انواع بسیاری از اضطراب اجتماعی بوده باشد.

منبع: bigthink

نویسنده مطلب
noorieh razavi sani - نوریه رضوی‌ثانی
نوریه رضوی‌ثانی هستم. مترجم و نویسنده‌ی محتوا. به زمینه‌های مختلف روانشناسی، موفقیت، ادبیات ملل، فیلم و سریال و ماشین‌های آفرود علاقمندم و بصورت جدی پیگیری می‌کنم.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-07-27 09:46:19
دسته بندی ها