چرا کارآفرینان باید دست به کار شوند و دنیا را تغییر دهند؟

29 دی 1399 - 6:00
کار آفرینی - چرا کارآفرینان باید دست به کار شوند و دنیا را تغییر دهند؟
چرا کارآفرینان باید دست به کار شوند و دنیا را تغییر دهند؟
امتیاز مطلب: 81%

اریک فرید (Erich Fried) می‌گوید:

اگر می‌خواهید دنیا همان طور که هست باقی بماند، پس اصلا نمی‌خواهد دنیایی باقی بماند.

اولین باری که این جمله را خواندم، چند سال پیش روی دیوار برلین بود. این جمله از کتاب «لیبِن‌شاتِن» (Lebenschatten) گرفته شده بود. کتابی که شاعر آلمانی، اریک فرید در سال 1981 آن را نوشته بود. در حالی که دیوار برلین  هشت سال بعد از انتشار این کتاب باقی مانده بود، تقریبا چهل سال گذشت و این جمله هنوز هم تقریبا در هر موقعیتی استفاده می‌شود. با یوکن همراه باشید.

جهان امروز، از آب و هوایش تا برابری‌اش، به هیچ وجه پایدار نیست. قدرتمندان کنونی، همه‌ی تلاش خود را می‌کنند که قدرتمند باقی بمانند، اما حتی با وجود خطر ویروس کرونا، مردم باز هم از ریختن به خیابان‌ها، هم‌بستگی، اعتراض و جنگیدن برای حقوق خودشان و طبیعت، هیچ ترسی ندارند.

و در حالی که منتظر می‌مانیم تا دولت‌ بالاخره هوشیار شود و جامعه‌ای بسازد که در آن همه چیز عالی باشد، ما خودمان می‌توانیم (و باید) به دنبال راه‌حلی برای مشکلات باشیم.

ریچارد برانسون (Richard Branson) می‌گوید:

کارآفرینی یعنی تبدیل علایقتان به سرمایه. این‌گونه می‌توانید بیشتر انجامش دهید و قدم به قدم با آن پیش بروید.

کارآفرینان، مثل ابرقهرمانان هستند

به عنوان کارآفرینان، این وظیفه‌ی ماست که کسب و کارهایی ایجاد کنیم که تاثیر مثبتی بر جامعه و محیط ‌زیست داشته باشند. طرز فکر سیستم اقتصادی کنونی، فقط بر اساس سود است و در آن حرص و طمع برای پول بیشتر، از جان مردم و سلامت محیط زیست ما مهم‌تر است.

اما به‌ عنوان کارآفرینان، ما قدرت تغییر این سیستم را داریم. با اینکه تغییر سیستم اقتصادی فعلی که در حال حاضر تنها سیستم اقتصادی موجود است کار غیرممکنی به نظر می‌رسد، در واقع کاملا شدنی و ممکن است.

و همه چیز با تأمل در خودمان شروع می‌شود. باید با نگاهی به درونمان، تعیین ارزش‌های خود، میراثی که می‌خواهیم برای نسل‌های بعدی به یادگار بگذاریم و همچنین در کسب و کارهای خود، ببینیم که کجا و چگونه می‌توانیم عملکرد بهتری داشته باشیم و کجا عملکردمان با باورها و ارزش‌هایمان در تناقض است.

ابزارها و استراتژی‌های تغییر مدل‌های کسب و کار ما و  کل سیستم، همین‌جا است، تنها کاری که باید بکنیم، شناسایی آن‌چه که باید انجام دهیم و سرمایه گذاری زمان و پول برای انجام آن کار است.

این کار نیاز به یک دیدگاه بلندمدت دارد. باید به جای فکر کردن به سود امسال و سال بعد کسب و کارمان، ببینیم چه کار کنیم که اوضاع شرکت ما در یک یا چند دهه‌ی آتی عالی باشد.

خودتان همان تغییری شوید که می‌خواهید در دیگران ببینید

ما شرکت خود را در چه دنیایی تصور می‌‌کنیم؟ ما در این دنیا چه سهمی خواهیم داشت؟ از امروز می‌توانیم چه کارهایی برای حرکت در این مسیر انجام دهیم؟

احیای سیستم اقتصاد، امری بی‌سابقه است. از همان موقع که تجارت و سیاست به وجود آمد، همان دسته از افراد قدرت را در دست دارند. اقلیت‌ها و زنان نیز به کل کنار گذاشته شده‌اند. اما فقط چون همیشه این طور بوده، این راه، راه درستی نیست.

با دیدن اوضاع و احوال دنیا، می‌توانیم بفهمیم که زمان آن رسیده‌ است که نحوه‌ی عملکرد جامعه و همچنین ارزش‌هایی که روی یکدیگر، دیگر موجودات و خانه‌ی مشترک‌مان(زمین) می‌گذاریم را تغییر دهیم تا دنیا نیز تغییر کند.

تغییر کامل اقتصاد و اساس نحوه‌ی انجام کار، کاملا ممکن است. فقط باید شجاعت متمایز بودن را داشته باشیم، نیاز به تغییر را بلند اعلام کنیم، از ممکن‌ها فراتر برویم و به جایش ببینیم قدرت انجام چه کارهایی را داریم.

ست گودین (Seth Godin) می‌گوید:

تو رزومه‌ات نیستی، بلکه اعمال خودت هستی.

ما می‌توانیم دنیای کسب و کار را دگرگون کنیم

برای همین هم کارآفرینانی مثل ما، برای کاری به این بزرگی مناسب هستند. ما به معنای واقعی خلاق، رویایی و با انگیزه هستیم. ما دنیا را متفاوت می‌بینیم. ما به اندازه‌ی کافی شهامت داریم که خودمان و ایده‌های خود را به جهان نشان دهیم. همین یعنی ما می‌‌توانیم از کسب و کار خود در راه درستی استفاده کنیم.

با هر تصمیمی که ما در کسب‌ و کار خود می‌گیریم، شانس این را داریم که سابقه‌ی کاری خود را بسازیم. ما می‌توانیم به دولت، جامعه و حتی سایر کسب و کارهایی را که در این «تجارت همیشگی» گرفتار شده‌اند، نشان دهیم که اگر از مدل سود کسب و کار استفاده نکنند، چقدر همه چیز بهتر می‌شود.

همین امروز کارها و اهداف خود را مشخص کنید تا بتوانید تاثیر مثبت‌تری در آینده ایجاد کنید. همین امروز شروع کنید و بنای اهدافتان را بسازید. هیچ وقت به خودتان نگویید همین‌قدر کاری که تا حالا انجام داده‌اید «کافی» است. همیشه کارها و فرصت‌های بیشتری برای بهبود کسب‌ و کار و چگونگی تاثیر آن بر جهان، وجود دارد.

همین حالا وقتش است. ما نباید بخواهیم دنیا همین‌طور که هست باقی بماند. وگرنه اصلا برای نسل‌های آینده، دنیایی باقی نخواهد ماند.

 

منبع: Addicted2Success

نویسنده مطلب
Helia Mahmoodian - هلیا محمودیان
دانشجوی رشته‌ی زبان انگلیسی‌ام، عاشق ادبیات، هنر، روانشناسی و انیمه‌ام. دلم می‌خواد دنیارو دور بزنم.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-01-17 17:39:21
دسته بندی ها