17 راهکار برای این که با خودتان مهربان باشید

22 شهریور 1399 - 6:00
انگیزشی - 17 راهکار برای این که با خودتان مهربان باشید
17 راهکار برای این که با خودتان مهربان باشید
امتیاز مطلب: 94%

شادی بیشتری می‌خواهید؟ پس با خود مهربان‌تر برخورد کنید. الیزابت گیلبرت در کتاب پرفروش خود با عنوان «بخور، عبادت کن، عشق بورز» (Eat,Pray,Love) می‌گوید:  او با سرعت وارد ساختمانی در نیویورک شد. همین که به طرف آسانسور می‌رفت ناگهان تصویری درون آینه دید. هر چند خود را نشناخت، اما گفت: «اوه، آنجا را ببین، او دوستمه، می‌شناسمش!» در حالی که گیلبرت به طرف آینه حرکت می‌کرد و می‌خواست تصویر را در آغوش بگیرد ناگهان دریافت که خودش را نگاه می‌کرده است. وقتی در رُم بود این اتفاق را با خود مرور کرد. با اینکه آن روز احساس ناراحتی و تنهایی داشت اما خاطره‌ی نیویورک به او آرامش داد. او در دفتر خاطرات خود نوشت: «هیچ وقت از یاد نبر، آن روز در حالی که انتظار نداشتی، به خود به عنوان یک دوست نگاه کردی.»

از این داستان نتیجه می‌گیریم، برای این که با خود دوست باشید، باید با خودتان مهربانی کنید. با یوکن همراه باشید تا به شما بگوییم چطور می‌توان با خود مهربان بود.

شاید برایتان جالب باشد بدانید از چه راه‌هایی می‌توان با خود مهربان بود.

ساعتی از روز را به خود اختصاص دهید

هر روز ساعتی را به خود اختصاص دهید و به دنبال انجام کارهایی بروید که به آن علاقه دارید. پیشنهاد می‌کنیم به دنبال ساز و موسیقی مورد علاقه‌تان بروید، خاطرات روزانه‌تان را بنویسید، طراحی کنید، داستانی کوتاه بنویسید یا هر کاری که به شما احساس لذت می‌دهد انجام دهید. وقتی زمانی را برای خود کنار بگذارید، رفتار مهربان‌تری با خود خواهید داشت.

از خود قدردانی کنید

در بیشتر مواقع خیلی زود متوجه موفقیت‌های اطرافیانمان می‌شویم و حتی از آن‌ها قدردانی می‌کنیم، اما برای تشویق موفقیتهای خود کندتر هستیم. لازم است به دستاوردها و پیروزی‌های خود هم توجه داشته باشید و برای آن‌ها از خود قدردانی کنید. وقتی مشغول کاری هستید که از آن لذت می‌برید، کمی دست نگه دارید و تمام توجهتان را صرف کار کنید. گاهی نیاز است دست خود را با شانه بزنید و بگویید: "آفرین بر من". پس در هر شرایطی از خود قدردانی کنید تا به دستاوردهای بیشتری برسید.

با انتقادات درونی مقابله کنید

وقتی کار اشتباهی انجام می‌دهیم، انتقادگر درونی به سراغمان می‌آید و با قضاوت کردن، ما را مورد تحقیر و انتقاد قرار می‌دهد. اکنون زمان آن است تا وکیل مدافعی درونی داشته باشیم تا با منتقد درونی مقابله کند.

این وکیل مدافع، ندایی درونی است که از شما دفاع می‌کند. زمانی که منتقد درونی با تمسخر و تحقیر به سراغتان می‌آید، این مدافع درونی است که باید ظاهر شود و با دلایل کافی از شما حمایت کند. اگر بتوانید به قدرت مدافع درونی بیافزایید، با خود مهربان‌تر خواهید بود.

خودتان را ببخشید

شاید در گذشته خود مرتکب اشتباهی شده باشید که خیلی باعث افتخارتان نمی‌شود. ممکن است خیلی از شرایط مناسب را به دلیل ترس و مسائل دیگر، از دست داده باشید. حتی ممکن است در مسیر دستیابی به هدف خود عملکرد درستی از خود نشان نداده‌اید. اگر به هر دلیلی از خود ناراحت و عصبانی هستید، وقت آن است که با خود مهربان باشید. همین حالا تصمیم بگیرید عملکرد بهتری از خود نشان دهید و خود را ببخشید.

مراقب خودتان باشید

اگر به بهترین شکل از خود مراقبت کنید، بهترین راه مهربان بودن با خود را پیدا کرده‌اید. پس به اندازه کافی بخوابید، به سلامتی خود اهمیت دهید، هر روز مرتب ورزش کنید و میوه و سبزیجات سالم بخورید. همیشه مرتب باشید و به ظاهرتان هم اهمیت دهید. بهتر است برای غلبه بر استرس نیز راهی پیدا کنید.

به خودتان بیشتر احترام بگذارید

احترام به خود بدین معناست که برای خودتان ارزش قائل شوید و نگذارید کسی ارزش‌های شما را زیر سؤال ببرد. پس باید به خودتان اعتماد داشته باشید، به تصمیمات و نظر شخصی تان اهمیت دهید و خود را با هیچ کسی مقایسه نکنید.

احترام به خود به معنای وفاداری به قول و قرارهایی است که به خود داده‌اید و دنبال کردن کارهایی است که تصمیم به انجامشان دارید. پس وقتی برای خود احترام قائل شوید خواهید توانست با خودتان مهربانی کنید.

گاهی به خود جایزه دهید

اگر دوست دارید چیزی داشته باشید، آن را به عنوان جایزه به خود دهید. شاید لازم باشد برای خرید آن پول زیادی بپردازید، پس منتظر نمانید تا کسی به شما هدیه دهد، بلکه خودتان آن را به خود هدیه دهید. بسیار تأثیر گذار است اگر از فروشنده بخواهید جایزه را در کادویی خوش رنگ و لعاب بپیچد تا آن را به خود هدیه دهید.

به دنبال کسب آرامش باشید

اگر روز سختی را پشت سر گذاشته‌اید، سخنرانی بدی داشته‌اید، با دوست یا همکارتان جر و بحث کرده‌اید، در هر صورت اگر روزتان آن طور که انتظار داشتید پیش نرفته، ناراحت نباشید؛ پیشنهاد می‌کنیم کارهای زیر را انجام دهید تا به آرامش برسید و این طور با خود مهربان‌تر باشید:

  • دوش آب گرم بگیرید و از مواد شوینده عطردار استفاده کنید.
  • سر و پاهایتان را ماساژ دهید.
  • نوشیدنی داغ درست کنید و با شیرینی مورد علاقه‌تان بخورید؛ این طور برای خواندن کتاب جذابی که دارید آماده شوید.
  • در اتاق خود آهنگی بگذارید و شروع به رقصیدن کنید.

شاید این راه حل‌ها برایتان جالب نباشد، اما خودتان بهتر از هر کسی می‌دانید که چطور به آرامش می‌رسید.

نکات مثبت خود را یادآوری کنید

شاید فاصله‌ی زیادی تا تناسب اندام داشته باشید، اما نباید موهای بلند و جذاب خود را از یاد ببرید. ممکن است در یک رشته ورزشی موفق نباشید، اما در ریاضیات عالی هستید. همیشه سعی کنید خصوصیات خوب و مثبتی که دارید را به خود یادآوری کنید و با این کار با خود مهربان‌تر باشید.

اگر شکست خوردید، خود را نبازید

وقتی با شکست مواجه می‌شوید یا کار اشتباهی انجام می‌دهید، دو انتخاب در جلوی راه شما قرار دارد. یا احساس بدی پیدا می‌کنید یا خود را از این شرایط نجات می‌دهید. کسانی که با خود مهربان هستند راه دوم را برمی گزینند. موفقیت‌های گذشته را به یاد آورید تا روحیه‌تان بهتر شود. برنامه‌ای برای مواجه شدن با آنچه اتفاق افتاده داشته باشید و مطابق با آن جلو بروید.

به خود بگویید: «من عالی هستم»

حتماً برای شما هم پیش آمده که احساس کنید به قدر کافی باهوش، زیبا و خوش اندام نیستید تا به آنچه که می‌خواهید برسید. بهتر است نداهای درونی را در خود متوقف کنید و به جای آن با خود بگویید:

"من با این خصوصیاتی که دارم ، خوبم"

"من شایسته شاد بودن هستم."

"من می‌توانم به هر چه که می‌خواهم برسم."

باید بدانید نیاز نیست اتفاق خاصی رخ دهد تا احساس مفید بودن و ارزشمندی کنید. پس به هر چه که اکنون هستید راضی باشید.

به دنبال آرزوهایتان باشید

کسانی که با خود مهربان هستند و به خودشان احترام می‌گذارند، به دنبال رویاهایشان می‌روند. آن‌ها هیچ وقت رویاها را با خیال پردازی‌ها اشتباه نمی‌گیرند. بلکه به دنبال رویاهایشان می‌روند و برای دست یابی به آن‌ها برنامه ریزی می‌کنند.

هر آنچه دارید بپذیرید و برای بهتر شدن تلاش کنید

وقتی استعدادها و توانایی‌های خود را بپذیرید، با خود مهربان هستید. باید دقیقا بدانید چه چیزی می‌خواهید و به دنبال آن بروید. اگر هیچ وقت از چیزی که هستید و آنچه به دست آورده‌اید رضایت نداشته باشید، پس با خود مهربان نیستید. برای این که با خود مهربان باشید باید از آنچه هستید راضی باشید و برای بهتر شدن هم تلاش کنید.

کمال‌گرا نباشید

کسی که می‌خواهد کامل و بدون نقص باشد خود را برای شکست آماده می‌کند. هیچ کاری به این اندازه نمی‌تواند موفقیت را برای شما دست نیافتنی کند. به جای این که به دنبال "بی نقص بودن" باشید، خود راپیشرفت آماده کنید و به سودی بهتر شدن گام بردارید.

دلسوز خودتان باشید

نیومن و برکویتز می‌گویند اگر می‌خواهید رفتار دوستانه‌ای با خود داشته باشید باید دلسوز خودتان باشید. بهترین توصیه برای این که بدانید چطور می‌توانید دلسوز خود باشید این است که فکر کنید کسی که خیلی دوستش دارید ناراحت است. در این شرایط چه رفتاری با آن‌ها خواهید داشت و چه چیزی به آن‌ها می‌گویید؟

اکنون همان کارها را در حق خودتان انجام دهید و دلسوز خود باشید.

خودتان را باور کنید

وقتی با خود مهربان هستید که بهترین‌ها را برای خودتان بخواهید. برای این که به بهترین‌ها برسید، باید خود را باور داشته باشید. توانایی‌های خود را باور کنید و به خود ایمان داشته باشید.

خود را همان‌طور که هستید بپذیرید

هر فردی نقاط مثبت و منفی زیادی دارد. گاهی موفق می‌شوید و گاهی شکست می‌خورید. گاهی حق با شماست و گاهی در حق دیگران اشتباه می‌کنید. پس همان طوری که هستید خود را بپذیرید.

وقتی با خود مهربان باشید به بهترین زندگی دست خواهید یافت. تنها کافی است این 17 مورد را در زندگی خود به کار گیرید تا با خودتان مهربان‌تر باشید.

 

منبع : daringtolivefully

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-05 14:40:50
دسته بندی ها