یک تمرین ساده برای افزایش اعتماد به نفس

5 آبان 1398 - 12:00
مدیریت شخصی - یک تمرین ساده برای افزایش اعتماد به نفس
یک تمرین ساده برای افزایش اعتماد به نفس
امتیاز مطلب: 83%

کسانی که از اعتماد به نفس پایین رنج می‌برند تمام زندگی‌شان تحت تأثیر قرار می‌گیرد و فرصت‌های زیادی را از دست خواهند داد زیرا احساس می‌کنند هیچ‌وقت به‌اندازه‌ی کافی برای دنبال کردن اهداف و فرصت‌ها خوب نیستند. در این مقاله راه‌هایی برای افزایش اعتماد و عزت‌نفس را معرفی خواهیم کرد. با یوکن همراه باشید.

وب‌سایت‌های روان‌شناختی و گروه‌های کمک به خود اغلب تمرینی را برای مقابله با اعتمادبه‌نفس کم معرفی می‌کنند. آنها می‌گویند روزانه در دفتر خاطرات  فهرستی از دستاوردهای خود بنویسید: یکی از راه‌هایی که به دیگران کمک کردید و یک تجربه‌ای که از آن لذت بردید.

این ایده‌ای مناسب است، زیرا مطالعات نشان می‌دهند که قدردانی ضدافسردگی قوی است. علاوه بر این، تمرین قدردانی نشان داده شده که اعتمادبه‌نفس مثبت را  به عادت در ما تبدیل می‌کند. بااین‌حال، این تمرین کامل نیست زیرا نمی‌تواند به ریشه این مسئله رسیدگی کند. تمرین تقدیر بیشتر مربوط به افرادی است که از افسردگی رنج می‌برند (برای مثال نوشتن تجربه‌ها می‌تواند موجب شادی شود)، اما لزوماً اعتمادبه‌نفس را افزایش نمی‌دهد. این دو احساس از هم جدا هستند.

عزت نفس پایین می‌تواند یک مشکل تند و زننده و همه‌جانبه باشد که در تمام عمر افراد را  رنج می‌دهد. بسیاری به‌شدت آن را پنهان می‌کنند، درحالی‌که دیگران آن را فریاد می‌زنند،  تا بتوانند تأیید و همدردی دیگران را به دست بیاورند. عزت‌نفس پایین می‌تواند شخصیت اصلی شما را تحت سلطه قرار دهد، کل روزهای زندگی‌تان را خراب کند، به مردم تصور نادرستی از شما نشان دهد و مانع رفتن به دنبال فرصت‌های عالی شود.

بدتر از همه، ما اغلب احساس می‌کنیم که کنترل کمی نسبت به احساسمان در مورد خود داریم. «من اضافه‌وزن دارم، پس چگونه باید اعتمادبه‌نفس داشته باشم؟» یا «اخیراً اخراج شدم، پس چگونه احساس صلاحیت داشته باشم؟» شرایط محیطی تمام قدرت را در دست دارند.

بررسی دستاوردهای گذشته مطمئناً شروع خوبی است، اما کسی که به‌تازگی شکست بسیار بزرگی خورده یا کسی که در طول زندگی خود از اعتمادبه‌نفس بسیار کم رنج برده است، بسیار بیشتر از یک تمرین برای افزایش اعتمادبه‌نفس خود نیاز دارد.

حقوقتان را به خود یادآوری کنید

افراد با اعتمادبه‌نفس کم تمایل به این دارند که با بی‌رحمی به خود خیانت کنند و حتی اجازه دهند دیگران از آن‌ها سوءاستفاده کنند. اگر به‌اندازه کافی شدید باشد، ممکن است حتی ارتباط خود با خواسته‌ها و اهداف‌شان را از دست بدهند یا به دنبال چیزهایی که از آنها لذت می‌برند نباشند. آنها شروع به فراموش کردن خود می‌کنند.

بنابراین، به‌جای نوشتن دستاوردهای گذشته، چرا هرروز چیزی که سزاوار آن هستید را ننویسید؟

من حق دارم ...

•    یک روز کامل از کار مرخصی بگیرم

•    به حرف مردم فکر نکنم

•    هر چیزی که می‌خواهم را بدون توضیح بپوشم

•    محیطم را امن و راحت کنم

•    به دنبال چیزی که سرگرم‌کننده است بروم

•    به مردم بگویم که من واقعاً چه فکری می‌کنم

و غیره

در پایان این لیست، شما صرفاً فقط احساس خوشبختی نخواهید داشت بلکه احساس قدرتمندی می‌کنید و قدرت دقیقاً همان چیزی است که افراد با اعتمادبه‌نفس پایین آن را ندارند.

عادت روزانه نوشتن فهرستی از چیزهایی که سزاوار آن هستید را در خود ایجاد کنید. هرروز به آن اضافه کنید. حتی اگر لیست شما همیشه یکسان باشد، با تکرار آن مغزتان را آموزش می‌دهید تا خود را به‌عنوان قدرتمند و سزاوار ببیند. از بین بردن عزت‌نفس پایین کار یک شب نیست، بلکه شیوه زندگی است که باید اتخاذ کنید.

بنابراین، اگر با حقوق خود ارتباط نداشته باشید، حتی مطمئن نخواهید بود که آن‌ها چه هستند.

با این قاعده اساسی شروع کنید: حقوق شما شامل چیزی است که:

الف) زندگی شما را بهبود می‌بخشد

ب) باعث آسیب به زندگی دیگران نمی‌شود.

بنابراین، خشم خود را به افرادی که آزارتان می‌دهند نشان ندهید بلکه به‌طور مستقیم به کسی که شما را ناراحت می‌کند احساستان را بگویید. این قطعاً حق شماست.

حتی اگر سطح سالمی از اعتماد به نفس دارید، این یک تمرین فوق‌العاده است که می‌تواند به درک خود کمک کند و حتی شما را در تصمیم‌گیری بهتر سازد. اگر از عزت‌نفس پایین رنج می‌برید این تمرین می‌تواند به عنوان یک یادآوری حیاتی برای متوقف کردن نادیده گرفتن حقوق خود و از بین بردن احساسات منفی باشد. بروید و یک سفر قدرتمند (سالم) داشته باشید.


منبع: Lifehack

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-02-23 10:40:14
دسته بندی ها