چگونه به افکار مردم بی‌توجهی کنید؟

27 بهمن 1398 - 12:00
مدیریت شخصی - چگونه به افکار مردم بی‌توجهی کنید؟
چگونه به افکار مردم بی‌توجهی کنید؟
امتیاز مطلب: 82%

نادیده گرفتن حرف مردم کار بسیار سختی است. البته راه‌های زیادی برای جلوگیری از این عادت نادرست وجود دارد. اهمیت زیاد به حرف مردم باعث می‌شود زندگی برایتان تلخ و دردناک شود. وقتی احساس کنید دیگران شما را قضاوت می‌کنند و زیر ذره‌بین آن‌ها هستید، زندگی برایتان سخت می‌شود. با یوکن همراه باشید، تا تمرین کنید به فکر و حرف مردم بی‌توجهی کنید.

قدم اول این است که به این درک برسید، تنها یک بار به دنیا می‌آیید؛ یک بار دوران جوانی را پشت سر می‌گذارید و تمام مراحل زندگی به سرعت می‌گذرند. پس به جای اینکه عقایدتان را با نظرات دیگران مقایسه کنید، سعی کنید به حرف مردم بی‌توجه باشید. به ارزش‌های خودتان اهمیت دهید و همان طوری زندگی کنید که لایق آن هستید و دوست دارید؛ یعنی در آرامش ذهن و بدون اهمیت دادن به حرف مردم.

در این مقاله قصد داریم روش هایی را برای اجتناب از تاثیرات منفی حرف مردم ارائه دهیم:

اعتماد‌ به‌ نفس‌تان را بالا ببرید

1. خود را همان‌طور که هستید بپذیرید

مهارت ها و توانایی های خود را بهبود بخشید و بپذیرید، هر انسانی با ویژگی‌ها و روحیه‌ی متفاوتی به دنیا آمده است. تنها برای اینکه دیگران شما را بپذیرند و دوست داشته باشند، تغییر نکنید. لیستی از خصوصیاتی که در مورد خود می‌پسندید، تهیه کرده و در کنار آن خصوصیاتی که دوست ندارید را هم بنویسید و راه حل‌هایی برای بهبود و تغییر آن‌ها پیدا کنید. به عنوان مثال، اگر مدام میان کلام دیگران می‌پرید و این خصوصیت شما زبان‌زد همه شده است، به دنبال راه چاره باشید. حتما باید برای این خصوصیت منفی خود فکری بکنید. این رفتار نادرست را کنترل کنید و قبل از اینکه حرف بزنید، فکر کنید و بین حرف‌های دیگران رژه نروید.

هر آنچه را که در شما غیر قابل تغییر است، بپذیرید. برای مثال اندازه قد شما دست خودتان نبوده و با غصه خوردن نیم سانت هم به آن اضافه نخواهد شد. پس مثبت‌اندیش باشید و روی خصوصیات غیر قابل تغییر متمرکز نشوید. قدردان داشته‌هایتان باشید و یادتان باشد گاهی داشتن بعضی چیزها باعث دردسر می‌شود. پس خود را با هر ظاهری که دارید، دوست داشته باشید. شما به هر میزان هم زیبا و خوش‌اندام باشید، باز کسی بهتر از شما در دنیا هست. پس تنها خدا را برای هر آنچه دارید شکر گذاری کنید.

2. به حرف مردم توجه نکنید و روی شکست‌هایتان متمرکز نشوید

گاهی به قدری به حرف مردم و نظرات دیگران فکر می‌کنیم که انرژی لازم برای انجام آن کار را از دست می‌دهیم و نمی‌توانیم به نحو احسن از عهده‌ی آن بربیاییم. سعی کنید با نادیده گرفتن قضاوت مردم، اهدافی برای خود تعیین کرده و آن‌ها را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. همچنین هر بخش از هدف خود را با موفقیت به انجام برسانید. 

به عنوان مثال اگر می‌خواهید در برخورد با دیگران اعتمادبه‌نفس بیشتری داشته باشید، این هدف را به اجزای کوچک‌تری تقسیم کنید. هدف افزایش اعتمادبه‌نفس را به برقراری تماس چشمی، گوش دادن به طور مؤثر، مطرح کردن سؤالات مناسب و پاسخ‌های صادقانه بشکنید. اگر در برنامه‌ای که دارید موفق نمی‌شوید، جا نزنید؛ بلکه سعی کنید از آن درس بگیرید. یادتان باشد هر چیزی در درون خود فرآیندی از یادگیری را جا داده و هیچ کسی نمی‌تواند در تلاش‌های اول، به موفقیت برسد.

افکار مردم - بی توجهی به نظر مردم

3. خیلی به حرف مردم اهمیت ندهید

باور کنید دیگران آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید، برای تحلیل رفتار شما وقت نمی‌گذارند. هر کسی ممکن است اشتباه کند. کاملا طبیعی است که بعد از اشتباه احساس ناخوشایندی به شما دست دهد، اما مطمئن باشید هیچ کس به اندازه‌ی خودتان این موضوع را جدی نگرفته است. در دفعات بعدی می‌توانید این مسئله را جبران کنید. تنها کافی است از اشتباهاتتان عبرت بگیرید و اعتمادبه‌نفس خود را بالا ببرید.

4. از نظرات منفی دیگران نترسید

برخی افراد به راحتی در مورد خصوصیات اطرافیانشان حرف می‌زنند، اما در بیشتر مواقع در اشتباه هستند. اگر دیدگاه اطرافیان نسبت به شما غلط است، از آن چشم‌پوشی کنید. سعی نکنید کسی را توجیه کنید، زیرا بحث هیچ فایده‌ای ندارد و چیزی را اثبات نمی‌کند؛ بلکه در عمل نشان دهید که دیگران اشتباه می‌کنند. اما گاهی اوقات حق با دیگران است و همیشه هم حرف مردم نابجا نیست. پس سعی کنید بیشتر در مورد آن خصوصیات فکر کنید و از نظرات دیگران برای بهبود خود بهره ببرید.

به عنوان مثال، اگر دوستان یا همکارانتان می‌گویند شما بداخلاق و تندمزاج هستید و شما نشانه‌های این رفتار را در خود احساس کرده‌اید، به حرف آن‌ها گوش کنید و به دنبال اصلاح رفتارتان باشید. اینجا همان مواقعی است که حرف مردم برای شما مفید و سازنده خواهد بود. باید نیت طرف مقابلتان را از انتقاد کردن دریابید. اگر انتقاد دیگران بی‌مورد است، حرفشان را جدی نگیرید و از کنار آن انتقاد رد شوید. باور کنید بحث نکردن، گذشتن از نظرات بیخود و همراه با بدجنسی روزبه‌روز شما را شادتر خواهد کرد.

به عقاید خودتان احترام بگذارید

1. باید در هر موضوعی منابع مختلف را دنبال کرده و اطلاعات‌تان را بالا ببرید

بدون مطالعه و تنها از روی شهود، نظر ندهید. ابراز نظر شهودی نیاز به پشتوانه‌ی علمی و تجربه‌ی بالایی دارد. پس آگاهانه اقدام کنید. با تحلیل دیدگاه‌های مختلف، منابع متنوع و مطالعه‌ی زیاد به ذهن و روحتان قدرت بالایی برای تحلیل مسائل می‌دهید. این باعث می‌شود حرف مردم برایتان اهمیتی نداشته باشد و با اطمینان بیشتری تصمیم گیری و ابراز نظر کنید. حرف مردم هر چه باشد، اهمیت ندارد. مهم خودتان هستید که بااراده، باهوش و توانمند هستید.

بالا بردن اطلاعات- منابع علمی

2. تحت تاثیر هر حرف و نظری قرار نگیرید

از قدیم گفته‌اند، شنونده خود باید عاقل باشد. وقتی کسی در مورد موضوعی صحبت می‌کند، به سرعت تحت تأثیر او قرار نگیرید. باید بدانید در اغلب مواقع افراد بدون آگاهی و تنها با مهارت بالا حرف می‌زنند و این شما هستید که نباید تحت تأثیر آن‌ها قرار بگیرید. اگر کنجکاو باشید و همیشه سعی کنید منبع معتبر هر حرفی را پیدا کنید، قدرت تحلیلتان بالا می‌رود. بنابراین دیگر حرف مردم برایتان اهمیتی نخواهد داشت و نیازی به تأیید آن‌ها نیز ندارید.

3. هیچ وقت برای جلب رضایت مردم آن‌ها را تایید نکنید

از چه کسی یا چه چیزی واهمه دارید؟ شما هم به اندازه‌ی دیگران حق نظر دادن دارید و می‌توانید آزادانه صحبت کنید. به خصوص وقتی به درستی نظر خود اطمینان دارید. پس از هیچ چیزی خجالت نکشید و نترسید. البته این به معنای بی‌توجهی به نظر دیگران نیست. شما باید با احترام به عقاید مختلف نظر خودتان را بدون هیچ ترسی به زبان بیاورید. به عنوان مثال، اگر در جمع دوستانتان هستید و همه عقیده دارند زندگی کردن در آپارتمان بهتر است؛ اما شما فکر می‌کنید منزل ویلایی بهتر است، نظرتان را بیان کنید.

نباید برای اینکه توسط دیگران تأیید شوید نظر خود را پنهان کنید. شاید چندان مهم به نظر نرسد که نظر خودتان را بگویید، اما این مسئله در طولانی مدت روی وجهه‌ی شما تأثیر می‌گذارد و رفتارتان را شکل می‌دهد. گاهی لازم است افکار و عقاید خود را به چالش بکشید و با کمی شک و تردید، سعی کنید نظرات خود را بسنجید و پرورش دهید. البته این قضیه هیچ ربطی به اهمیت ندادن به حرف مردم ندارد.

خودتان را بشناسید و سبک زندگی‌تان را پیدا کنید

1. به خودشناسی توجه ویژه‌ای داشته باشید

دقت کنید که در خلوت چه رفتاری دارید و در جمع چگونه رفتار می‌کنید. به عنوان مثال به رفتار خود با افراد غریبه توجه کنید؟ لیستی از خصوصیات و خلق‌وخوی خود تهیه کنید و ببینید چه ویژگی‌هایی دارید. مثلا شوخ‌طبع هستید، امانت دارید یا خودشیفته‌اید؟ به علاقه‌مندی‌ها و استعدادهای خود نیز نگاهی بیندازید. در هر صورت، خود را مطالعه کنید، بشناسید و کشف کنید.

2. با تکیه بر ارزش‌های شخصی‌تان تصمیم‌گیری کنید

کاری انجام دهید که در راستای ارزش‌های شما قرار دارد. در فرهنگ عامیانه برخی رفتارها «باحال» تلقی می‌شوند و همین باعث می‌شود برای باحال‌تر بودن، از برخی ارزش‌هایتان فاصله بگیرید. اما هرگز چنین کاری نکنید، بلکه ارزش‌هایتان را تعریف کنید و به آن‌ها پایبند باشید.

3. سعی کنید در زندگی شاد باشید

بین علایق و محیط پیرامون خود ارتباط برقرار کنید و سبک خاصی برای زندگی‌تان داشته باشید. از سهل‌انگاری فاصله بگیرید و «هر چه پیش آمد خوش آمد» را دور بریزید. برای اینکه زندگی خوب و خوشی داشته باشید نیاز به تلاش، کوشش و برنامه ریزی دارید. پس با شناسایی سبک زندگی مناسب، آرامش و شادی را وارد زندگی‌تان کنید.

شادی - خودشناسی

به همان شکلی که دوست دارید لباس بپوشید. همان طوری که دلتان می‌خواهد منزلتان را بچینید. مهم سلیقه خودتان است، پس به مد توجه نکنید. از نظر و حرف مردم در مورد لباسی که پوشیده‌اید یا چیدمان وسایل منزلتان نترسید. هیچ‌وقت منتظر تائید دیگران نباشید و در انجام کاری که دوست دارید و احساس خوبی به شما می‌دهد تردید نکنید. به فکر خودتان باشید و برای دلتان ارزش قائل شوید. یادتان باشد هیچ‌ چیز و هیچ‌کسی مهم‌تر از شادی دل شما نیست.

4. سلیقه‌تان را ارتقا دهید

در مورد انتخاب لباس، با مطالعه و بررسی مجلات مد و فشن یا الگو گرفتن از فرد خوش‌سلیقه و خوش‌لباس، مهارت خود را در انتخاب لباس‌های زیباتر بالا ببرید. می‌توانید با دقت بیشتر از اطرافیانتان الهام بگیرید. سبک خود را در لباس پوشیدن، حرف زدن، غذا خوردن و در تمام ابعاد زندگی‌تان جاری کنید؛ نه اینکه کارهای متفاوت انجام دهید تا خاص باشید. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که زندگی‌تان را مطابق با معیارهای خود پیش ببرید.

5. به تنوع نظرات و سلیقه‌ها توجه داشته باشید

اگر همه شبیه به هم رفتار می‌کردند و لباس می‌پوشیدند، قطعا دنیا جای کسالت آوری می‌شد. پس با احترام به سلایق مختلف و توجه به سلیقه‌ی خودتان، توانایی انطباق با محیط‌های مختلف را در خود به وجود آورید.

 

منبع: wikihow

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-01-28 15:14:27
دسته بندی ها