7 مهارت برای یادگیری موفق‌تر براساس خودشناسی فردی

7 دی 1398 - 12:00
مدیریت شخصی - 7 مهارت برای یادگیری موفق‌تر براساس خودشناسی فردی
7 مهارت برای یادگیری موفق‌تر براساس خودشناسی فردی
امتیاز مطلب: 96%

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که در سیستم آموزش سنتی وجود دارد این است که یک روش یادگیری برای همه افراد کارساز است. اما امروزه با توجه به دانش بالایی که مردم دارند، اکثریت می‌دانند که یک روش یکسان در سیستم آموزش جهانی به خوبی عمل نمی‌کند. هر شخصی با توجه به شخصیت و خلق‌‌و‌خوی مشخص خود به روشی متفاوت یاد می‌گیرد. برای آشنایی با روش‌های مختلف یادگیری و آموزش بهتر و سریع‌تر با یوکن همراه باشید.

در سطح پایه، 4 نوع یادگیری وجود دارد: بصری، شنوایی، خواندن/نوشتن و جنبشی و هر یک از ما در یک یا چند نوع از آن‌ها مهارت داریم.

•    یادگیرندگان بصری در محیطی که محرک‌های دیداری وجود دارد، بهتر می‌آموزند. این افراد اغلب حافظه‌ی تصویری قوی‌تری دارند. آن‌ها یک تصویر یا یک صفحه از متن را می‌بینند و از نشانه‌های بصری، آنچه را که می‌بینند حفظ می‌کنند.

•    یادگیرندگان شنوایی وقتی یک موضوع را می شنوند و یا به آن گوش می دهند بهتر می‌آموزند. این افراد در سالن های سخنرانی، با استفاده از پادکست و کتاب‌های صوتی به موفقیت تحصیلی می‌رسند.

•    یادگیرندگان خواندن/نوشتن با خواندن و نوشتن مطلبی آن را بهتر به خاطر خواهند سپرد.

•    یادگیرندگان جنبشی با تدریس ‌کتاب‌های درسی مراکز یادگیری مغزشان به سمت یادگیری تحریک نمی‌شود، در عوض آن‌ها نیاز دارند آنچه یاد می‌گیرند را انجام دهند. این افراد در آزمایشگاه‌های علوم مدرسه یا در کلاس‌های هنری یا کارگاه عملکرد خوبی دارند. در این مکان‌ها این امکان برای آن‌ها وجود دارد تا در حین یادگیری چیزی به صورت عملی نیز تمرین کنند.

با این حال در صدر این نوع یادگیری‌های پایه، مهارت‌های شناختی نیز وجود دارد که مربوط به شیوه‌ای است که مغز اطلاعات را پردازش می‌کند. 5 مهارت اولیه شناختی وجود دارد: خواندن، یادگیری، یادآوری، استدلال منطقی و توجه. هر یک از این موارد می‌تواند به نحوی مورد استفاده قرار گیرد که به ما کمک کند تا در یادگیری مهارت‌های جدید و توسعه خودمان بهتر شویم.

خودشناسی فردی - یادگیری موفق

درک این که کجا قوی و  کجا ضعیف هستیم، به ما کمک می‌کند تا بهتر یاد بگیریم و چگونگی یاد گرفتن با روش مختص به خود را تقویت کنیم. به‌عنوان مثال اغلب مردم زمانی که در یک کارگاه چیزی جدید یاد می‌گیرند، باید آن را به زودی در جایی به کار گیرند. چراکه ممکن است آن چیزی که آموخته‌اند را از یاد ببرند. این موضوع نشان می‌دهد در این روش بعد از یادگیری نیاز به پیاده‌سازی و تمرین بیشتر است.

یکی از مزایایی که ما نسبت به اجدادمان داریم این است که آموزش رایگان بدون محدودیت در اختیار ماست. وب‌سایت‌هایی مانند ted.com، یوتیوب و میلیون‌ها صفحه وب در گوگل به ما امکانات بی‌حد و حصر یادگیری می‌دهد. شما می‌توانید مواردی از قبیل چگونگی واکس کفش یا تمیز کردن خانه گرفته تا فیزیک کوانتوم و ریاضیات را به صورت آنلاین بیاموزید.

هر چه بخواهید را می‌توانید از این راه بیاموزید. با این حال، با این امکانات تقریباً بی‌حد‌و‌حصر، هیچ چیز را به طور مؤثر یاد نخواهید گرفت مگر اینکه به خودشناسی در ارتباط با نوع یادگیری بهتر خود رسیده باشید.

بنابراین برای کمک به یادگیری مؤثرتر شما، در اینجا 5 راه برای استفاده از انواع یادگیری با مهارت‌های خودشناختی را به‌طور کامل توضیح می‌دهیم:

1. سبک یادگیری غالب خود را پیدا کنید

 کافی است تا کمی به خود و نحوه یادگیری مؤثرتر خود تا به امروز فکر و دقت کنید. این که معمولا چگونه چیزی بیشتر در ذهن شما باقی می‌ماند این موضوع را مشخص می‌کند که روش یادگیری شما چیست. برای مثال اگر در بیشتر مواقع برای یادگیری چیزی از یوتیوب شروع می کنید، یک فرد بصری هستید و باید از همین روش برای آموزش هر چیزی شروع کنید.

سبک یغادگیری - یادگیری موفق - خودشناسی فردی

2. روش‌های مختلف یادگیری را امتحان کنید

اگر مطمئن نیستید چه روش یادگیری برای‌تان مؤثرتر است، پس تمامی روش‌ها را آزمایش کنید. یک موضوع را که می‌خواهید یاد بگیرید انتخاب کنید و با خواندن در مورد آن آغاز کنید. سپس یک ویدیو یا سخنرانی در مورد  آن موضوع تماشا کنید. پس از آن دانش خود در مورد آن‌چه آموخته‌اید را در زندگی واقعی استفاده کنید.

به‌عنوان مثال، اگر می‌خواهید مهارت‌های ارائه خود را بهبود بخشید، می‌توانید یک جستجوی ساده گوگل برای مقاله‌ای در مورد ده روش برتر برای بهبود مهارت‌های ارائه خود انجام دهید. بعد از این که آن را خواندید، جستجوی مشابه را در یوتیوب انجام دهید. پس از خواندن مقاله و تماشای ویدیو، دانش جدید خود را به ارائه بعدی خود اعمال کنید. به این ترتیب از دانشی که آموختید استفاده کرده و مهارت جدید خود را تقویت می‌کنید و هم‌چنین متوجه می‌شوید با استفاده از کدام روش نکات بیشتری به خاطر سپردید.

3.  کار متمرکز را تمرین کنید

یکی از مواردی که جلوی یادگیری آسان و سریع ما را در عصر حاضر می‌گیرد، درگیر شدن با حواس پرتی های مختلف است. به عنوان مثال تلفن همراه و کامپیوتر با برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های مختلفی که در خود جای می‌دهد، به‌طور کامل ما را از دنیای اطرافمان جدا می‌کند و قدرت تمرکز بر روی مسائل مهم‌تر را از ما می‌گیرد. تلفن همراه را ساعاتی از روز کنار بگذارید و کامپیوتر را خاموش کنید و بر روی چیزی که نیاز به یادگیری دارد تمرکز کنید.

یادگیری موفق - خودشناسی فردی - تمرین کار متمرکز

شما مجبور نیستید تمام روز گوشی و اطلاعیه‌های خود را خاموش کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که هر روز را برای مدت زمان مشخصی این حواس‌پرتی‌ها را کنار بگذارید. به این ترتیب اگر شما در جلسه یا دوره آموزشی هستید، تلفن خود را به‌طور کامل خاموش کنید و دقت خود را بالا ببرید.

4. از روش‌های مختلف برای شناخت سبک یادگیری خود استفاده کنید

برای کمک به تقویت دانش جدید خود، تنها به یک راه برای تمرین مهارت جدیدتان تکیه نکنید. به‌عنوان مثال، اگر می‌خواهید در نوشتن ایمیل بهتر شوید، پس نوشته‌های جدید خود را در یک مجله یا یک وبلاگ اعمال کنید. هم مجله و هم وبلاگ لازم نیست که منتشر شود، شما می‌توانید آن‌ها را خصوصی نگه دارید. آن‌چه در این‌جا انجام می‌دهید، این است که از مهارت‌های نوشتاری خود در شیوه‌های مختلفی که توانایی مغزتان برای انعطاف‌پذیری را گسترش می‌دهد استفاده می‌کنید.

5.  مهارت جدید خود را در سبک های مختلف تمرین کنید

درحالی‌که همه ما سبک یادگیری ترجیحی داریم، بررسی مهارت‌های جدید به روش‌های مختلف کاری عاقلانه است. اگر فردی بصری هستید و هر نمودار، تصویر و اطلاعات شکلی که می‌توانستید در مورد مهارت جدید خود پیدا کنید را کاملا به ذهن سپرده‌اید، یک مقاله یا کتاب متنی در مورد موضوع پیدا کنید و آن را بخوانید.

هر چه مهارت‌های جدید خود را در سبک‌های بیشتری بررسی می‌کنید، سریع‌تر به خودشناسی و پیشرفت خواهید رسید.. انجام این کار به مغز شما کمک می‌کند تا شکاف‌های گم‌شده از آن‌چه آموخته‌اید را پر کرده و دانش خود را تقویت کند. در حالی که سبک یادگیری غالب ما همیشه بهترین روش برای یادگیری است، ما هنوز هم به سبک‌های دیگر یادگیری نیاز داریم تا با حفظ و یادگیری عمیق‌تر مورد نیاز برای تسلط بر مهارت‌ها، دانش خود را تقویت کنیم.

6. دانش جدید خود را به روش عملی پیاده‌سازی کنید

اگر چیزهای جدیدی که می‌آموزید در جایی پیاده نکنید و به نوعی تمرین نداشته باشید، ممکن است آن‌ها را به راحتی از یاد ببرید.

به کلاس‌های زبان خارجی در مدرسه خود فکر کنید. اگر از زبان جدید که آموخته بودید استفاده نمی‌کردید و تمرین‌های زبان را انجام نمی‌دادید به‌سرعت آن را از یاد می‌بردید. حتی در زبان مادری خود نیز ممکن است یک کلمه یا عبارت جدید بیاموزید، اما اگر هرگز نیازی به استفاده از آن کلمه نداشته باشید، به زودی متوجه خواهید شد که نمی‌توانید آن را به خاطر بیاورید.

یادگیری موفق - خودشناسی فردی

نورون‌های مغز ما به ورزش منظم نیاز دارد. بدون آن، مثل یک عضله، کوچک شده و می‌میرد.

7. از مهارت جدید خود به سرعت استفاده کنید

تصور کنید که شما در یک کارگاه آموزش فروش شرکت کرده‌اید. در روز اول، ملاقات و خوش‌آمد گویی و پرسیدن سؤالات را یاد گرفتید. در پایان روز اول آن‌چه آموختید را تمرین کنید. در راه خانه یک مکالمه با یک غریبه در اتوبوس یا قطار شروع کنید. به صورت متناوب، اگر به سوپرمارکت در راه خود به خانه خود رفتید، با صندوقدار صحبت کنید و سؤال پرسیدن را با او تمرین کنید.

بخش مهمی از انجام این کار تقویت روند یادگیری است. آنچه مغز در اینجا انجام می‌دهد این است که آنچه در تئوری آموخته‌اید  را به نحوی عملی در یک وضعیت واقعی اعمال می‌کند. شما می‌توانید این موضوع را به تناسب شخصیت خود انجام دهید و خیلی سریع سؤال پرسیدن برایتان امری طبیعی می‌شود.

این استراتژی با هر مهارت جدیدی که یاد می‌گیرید کارساز است و در یادگیری بهتر شما تأثیر به‌سزایی دارد.

کلام آخر

هنگامی که از علم یادگیری در مهارت‌هایی که می‌خواهید یاد بگیرید استفاده کنید، شانس موفقیت در یادگیری افزایش می‌یابد. همچنین فرایند یادگیری را سرعت می‌بخشد، زیرا شما به‌طور طبیعی بخش‌هایی از مغز که سریع‌تر یاد می‌گیرد را تقویت می‌کنید.

با گذشت زمان مهارت‌های شما رشد می‌یابد و می‌توانید یادگیری را با بررسی روش‌های مختلف توسعه مهارت‌ها تقویت کنید.

منبع: Lifehack

 

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-01-22 11:29:23
دسته بندی ها