خشونت نامرئی چیست و چگونه باعث تخریب افراد در رابطه می‌شود

4 بهمن 1398 - 12:00
مدیریت شخصی - خشونت نامرئی چیست و چگونه باعث  تخریب افراد در رابطه می‌شود
خشونت نامرئی چیست و چگونه باعث تخریب افراد در رابطه می‌شود
امتیاز مطلب: 79%

هر کس در هر نقطه‌ای از زندگی‌اش احساس می‌کند که با او بدرفتاری شده است. این می‌تواند توسط نادیده گرفتن یا مورد تهدید قرار گرفتن توسط یکی از عزیزانتان انجام شده باشد. این رفتار همچنین  می‌تواند به شکل مورد انتقاد قرار گرفتن ظاهر شود. شاید وقتی برای کمک در یک وضعیت دشوار نزد کسی رفتید، آن شخص با بی‌تفاوتی با شما رفتار کرد. داشتن هر یک از تجارب منفی فوق یک چیز جزئی نیست و در حقیقت، این موضوع یک مسئله عمیق‌تر را نشان می‌دهد. همه انواع خشونت قابل مشاهده نیستند و بنابراین ممکن است بعضی از مردم سعی کنند رفتاری که با آن‌ها شده است را توجیه کنند. اما اشتباه نکنید، اگر این عمل زخم یا خون به جا نمی‌گذارد، دلیل بر این نیست که تأثیرات نامطلوب در روان یک فرد ایجاد نخواهد کرد. چنین خشونتی خشونت سرد است. با یوکن همراه باشید تا در مورد خشونت نامرئی بیشتر بدانید.

چرخه خشونت

سوءاستفاده‌گر تا زمانی که مطمئن نباشد شخص مقابل او را ترک نخواهد کرد، دست به سوء‌استفاده نمی‌زند. متأسفانه، به همین دلیل است که خشونت در خانواده، ازدواج یا روابط عاشقانه رواج دارد. احساس اینکه کسی به شما وابسته است، می‌تواند باعث ایجاد اعتمادبه‌نفس و سوء استفاده بیشتر شخص شود.

گام اول یک سوء استفاده کننده این است که قلب را هدف می‌گیرد

یک سوءاستفاده کننده برای به دست آوردن قلب فرد مورد نظر، کارهایی را انجام می‌دهد که به نظر می‌رسد یک شخص خوب است. در عین حال، کاری می‌کند که دوستان و خانواده مانند دشمن به نظر برسند. در همین راستا آن‌ها در حالی که از خانواده طرف مقابل انتقاد می‌کنند، بر خوبی خود تأکید دارند. آن‌ها حتی ممکن است چیزهایی دروغین درباره عزیزان شخص بسازند تا بین آن‌ها اختلاف بیندازند.

خشونت نامرئی - چرخۀ خشونت

در قدم بعدی سوء استفاده کننده محدودیت شخص مورد نظر را آزمایش می‌کند

آن‌ها ممکن است شریک زندگی خود را با نادیده گرفتن و انتقاد مداوم و با گفتن  اینکه چه‌قدر خوش‌شانس هستند که او را دارند شرم‌زده کنند. این کار باعث می‌شود شخص بیشتر بر سوء استفاده گر تکیه کند و این اعتقاد در او ایجاد می‌شود، که به هیچ‌کس به غیر از سوء استفاده‌گر نمی‌تواند تکیه کند.

هر زمان که شکسته شدن مرزها توسط سوء استفاده‌گر را بپذیرید، سوءاستفاده گر بیشتر پیش می‌رود. او می‌داند که چگونه شما را به خود وابسته نگه دارد تا به راحتی نتوانید ترکش کند. این همیشه یک چرخه ایجاد تنش، حمله، پس از آن عذرخواهی و رفتارهای عاشقانه است. دوره عذرخواهی و رفتارهای خوب، مانند یک دوره کوتاه است، که شخص کارهای بد سوءاستفاده‌گر را فراموش کند و او برای دور بعدی حمله خود آماده می‌شود.

احساس نادرست مهربانی، باعث می شود شخص در رابطه باقی بماند

هنگامی که شخص مورد آزار و اذیت قرار گرفته، خوشبختی دروغین سوء‌استفاده کننده را پذیرفت، شروع به دلیل آوردن برای رفتار بد سوء‌‌استفاده‌گر می‌کند. شاید آن‌ها این‌گونه خشمگین می‌شوند یا شاید من باید شخصیت واقعی خود را مانند او بپذیرم. شاید آن‌ها باید تغییر کنند یا شاید یک روز تغییر خواهند کرد.

هنگامی که شخص مورد آزار و شکنجه رفتارهای سوءاستفاده را می‌پذیرد، باعث می‌شود این چرخه در حالی که مرزها بیشتر شکسته می‌شود، دوباره تکرار شود. به همین دلیل، خشونت تا زمانی که سوء‌استفاده‌گر از کنترلش مطمئن نباشد آغاز نمی‌گردد. احساس غیر واقعی وابستگی، شخص را در ارتباط با فرد سوءاستفاده‌گر  نگه می‌دارد و باعث می‌شود که آنچه اتفاق افتاده است را فراموش کند. این امر فرد را به ادامه رفتار خشونت آمیزش تشویق می‌کند و سبب می‌شود کنترل بیشتری را در دست بگیرد.

بودن در کنار فرد سوءاستفاد‌ه‌گر برای مدت زمانی زیاد باعث می‌شود، فرد مورد آزار و شکنجه، عزت نفس و اعتماد به نفس خود را به طور کل از دست بدهد. آن‌ها احساس می‌کنند که دیگر نمی‌توانند کسی را به جز فرد سوءاستفاده‌گر پیدا کنند، که به آن‌ها اهمیت بدهد. به ‌علاوه ترس از رها شدن باعث می‌شود که به رابطه ادامه دهند.

زخم نامرئی

در حالی که ممکن است فکر کنید که رابطه در نهایت بهبود خواهد یافت، تنها به دردسر و هراس بیشتر منجر می‌شود. همیشه یک رابطه نامتعادل است که یک شخص همه رفتارهای منفی را از طرف دیگر می‌پذیرد. این در حالی است که سوءاستفاده‌گر تضمین می‌کند که فرد مورد آزار بهترین رفتار را داشته باشد. با وجود اینکه فرد مورد آزار و شکنجه صدمه دیده و آسیب خورده است، چیزی به صورت فیزیکی برای اطرافیان نمایان نخواهد بود.

خشونت نامرئی - تخریب افراد

این زخم‌های نامرئی می‌توانند بدتر از زخم‌های فیزیکی که دیده می‌شوند باشد. زیرا زمانی که شما فردی را که به لحاظ جسمی زخمی شده را می‌بینید، حالش را می‌پرسید و راه‌هایی برای درمان زخم به آن‌ها نشان می‌دهید. اما زمانی که زخم نامرئی است، دیگران هرگز نخواهند دانست که چقدر دردناک است. زخم ممکن است به خونریزی بدون هیچ درمانی ادامه دهد.

 زخمی که دیده نمی‌شود می‌تواند تا مدت طولانی ادامه یابد و به زندگی شخصی آسیب برساند. فرد مورد آزار و اذیت، اعتمادبه‌نفس خود را از دست می‌دهد و هرگز در آن رابطه خوشحال نخواهد بود.

شکستن چرخه خشونت

اگر مطمئن نیستید که آیا شما یا کسی که می‌شناسید قربانی خشونت‌های سرد شده است؛ این رفتارها را در آن‌ها بررسی کنید:

•    اصرار دارد که حرف خودش درست است و مصالحه نخواهد کرد

•    دارای خشم است

•    شما یا افرادی را که نزدیک به شما هستند را مورد انتقاد قرار می‌دهد

•    حس مالکیت دارد

•    شما را از راه‌های مختلف تهدید می‌کند

هر کسی که یک یا همه این چیزهای ذکر شده را نسبت به شما یا کسی که می‌شناسید انجام داده باشد، به احتمال زیاد سوءاستفاده‌گر سرد است. برای پایان دادن به چرخه خشونت، مراحل زیر را دنبال کنید.

ماندن در این شرایط مضر را پایان دهید

سوءاستفاده کنندگان توجه شما را می‌خواهند. هنگامی که شما درگیر شدن یا پاسخ دادن به این رفتار را متوقف می‌کنید، دیگر کنترلی بر شما نخواهند داشت. حتی اگر به این معنی باشد که صدها متن یا تماس تلفنی به شما ارسال کنند. می‌دانید که مجبور نیستید به همه چیزهایی که می‌گویند یا انجام می‌دهند پاسخ دهید. این بی‌ادبانه نیست، اما یک راه برای محافظت از خود در برابر آسیب دیدن است.

شکست چرخۀ خشونت - خشونت نامرئی

تمام ارتباطات را با سوء‌استفاده کننده قطع کنید

خلاص شدن از شر این افراد به این معنی است که شما برای رویارویی با آن‌ها خیلی ضعیف هستید. این کار به این معنی است که به اندازه کافی شجاعت دارید؛ تا از خودتان محافظت کنید و آن‌ها را کنار بگذارید. پایان دادن به رابطه آسان نیست، بسیاری انتخاب می‌کنند در رابطه بمانند، گرچه که غم‌انگیز و ناکارآمد است. اما لازم است یک رابطه ناراضی را ترک کنید.

به تنهایی مبارزه نکنید

شما به کسی احتیاج دارید تا به شما کمک کند. احساسات خود را با کسی که به شما نزدیک است در میان بگذارید، می‌تواند یک دوست که مدت زمان طولانی او را می‌شناسید و یا یک عضو خانواده‌تان باشد. حتی اگر فردی که به نزد او می‌روید کسی باشد که سوءاستفاده کننده شما با او دشمنی کرده است، هنگامی که متوجه شوند چه اتفاقی افتاده است، درک می‌کنند و شما را می‌بخشند.

 کسی را پیدا کنید که جهان را از دیدگاه شما می‌بیند و به شما کمک می‌کند افکارتان را سازماندهی کنید. شما نیز مرزهای خود را بازسازی کرده، تا بدانید چگونه با این مسئله مقابله کنید.

هیچ خشونتی را تحمل نکنید

هیچ کس نباید زمان و انرژی خود را برای کسی که فقط می‌خواهد او را پایین بکشد تا خود را بالا ببرد هدر بدهد. اگر خودتان یا کسی که به شما نزدیک است در این شرایط قرار دارد، به سرعت درخواست کمک کنید. اگر چه تشخیص خشونت سرد هنگامی که زمان زیادی است که در یک رابطه بوده‌اید سخت است؛ اما باید امید و خوشبختی خود را پیدا کنید.

مهم نیست که چه چیزهای به شما گفته شده است. مهم نیست چه اعتقاداتی در ذهنتان در مورد خود و یا افراد اطرافتان قرار داده‌اند در هیچ شرایطی خشونت نباید تحمل شود.


منبع: Lifehack

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-01-27 17:49:15
دسته بندی ها