8 روش تقویت اعتماد به نفس که باعث موفقیت می‌شود

16 اردیبهشت 1399 - 6:00
اعتماد به نفس - 8 روش تقویت اعتماد به نفس که باعث موفقیت می‌شود
8 روش تقویت اعتماد به نفس که باعث موفقیت می‌شود
امتیاز مطلب: 69%

اعتماد به نفس نقش موثری در زندگی هر فرد دارد. وقتی مشکلات یکی پس از دیگری روی سرمان خراب می شوند، «اعتماد به نفس» تنها تکیه‌گاه ماست. افراد موفق، بخش عظیمی از موفقیت‌شان را مدیون اعتماد به نفس خود هستند. موفقیت و اعتماد به نفس رابطه‌ی مستقیم دارند. شاید کارمندی که به تازگی وارد شرکتی شده، با تکیه بر اعتماد به نفس بالایش، اعتبار زیادی به دست آورد. خیلی از کارآفرینان موفق با تکیه بر اعتماد به نفس‌شان ایده‌های خود را که از نظر دیگران غیرممکن بودند، عملی کرده‌اند. با یوکن همراه باشید.

برای داشتن اعتماد به نفس بالا لازم نیست خصوصیات بی‌نظیری داشته باشید، تنها باید از خودتان راضی باشید. اعتماد به نفس، همان صدای درون‌تان است که می‌گوید: «همه چیز بالاخره درست میشه، تو می‌تونی.»

در ادامه مقاله، 8 راه تقویت اعتماد به نفس را معرفی می‌کنیم که شما را به موفقیت‌های بیشتری می‌رساند:

اعتماد به نفس-باور داشتن عقاید خود

1. خودباوری‌تان را تقویت کنید

افراد با اعتماد به نفس به این باور رسیده‌اند که می‌توانند از پس هر کاری بربیایند. آنها برای انجام کارها، مدرک یا تحصیلات دانشگاهی را ضروری نمی‌دانند، بلکه سخت تلاش می‌کنند و باور دارند که موفق می‌شوند.

2. از شرایط بد گذر کنید

افراد با اعتماد به نفس هنگام بروز مشکلات به جای گله و شکایت، سعی می‌کنند شرایط را مدیریت کنند. آنها به جای شکایت از مشکلاتی که برایشان پیش آمده، در تلاش‌اند مشکلات را پشت سر بگذارند و با چالش‌های بعدی رو به رو شوند.

اتفاقات تلخ و ناخوشایند برای همه پیش می‌آید. باید سعی کنید جلوی این اتفاقات را بگیرید و اجازه ندهید هیچ اتفاقی، زندگی‌تان را تحت تاثیر قرار دهد.

3. هرگز تسلیم نشوید

هیچ‌ چیز باارزشی، به آسانی حاصل نمی‌شود. اگر می‌خواهید فرد با اعتماد به نفسی باشید، باید شکست را بپذیرید و به مسیر زندگی‌تان ادامه دهید.

وقتی همه می‌گویند ایده‌ی شما احمقانه و غیرقابل تحقق است، شما باید تنها کسی باشید که به خودتان ایمان دارید، همانند ایلان ماسک که با وجود تمام چالش‌ها و مشکلات، توانست تسلا را بسازد. افراد با اعتماد به نفس سعی می‌کنند نگرش مثبتی به زندگی داشته باشند تا گرفتار مشکلات و ناامیدی‌ها نشوند. آنها می‌دانند حتی اگر استراتژی فعلی‌شان به نتیجه نرسد، می‌تواند درسی برای موفقیت در پروژه‌های بعدی باشد.

4. الگوها را کنار بگذارید

افراد با اعتماد به نفس به جای این‌که دنباله‌رو قواعد و الگوهای از پیش تعیین‌شده باشند، آنها را می‌شکنند، زیرا می‌دانند در نهایت به هدف‌شان می‌رسند. آنها به این باور رسیده‌اند که وقتی دیگران دستاوردهایشان را ببینند، کارشان را درک می‌کنند.

از طرف دیگر، برخی افراد به خاطر نداشتن خودباوری، از شکستن الگوهای ثابت می‌ترسند. آنها فکر می‌کنند شکستن الگوها گناهی بزرگ است و هر طور شده از اعتماد به خودشان و ساختن الگوهای جدید، اجتناب می‌کنند. آنها افراد با اعتماد به نفس را افرادی مغرور می‌دانند و منتظر کوچکترین فرصت هستند تا نفرت‌شان را به آنها نشان دهند. البته منظور این نیست الگوها را بشکنید تا نشان دهید فرد خاصی هستید، بلکه الگوها را بشکنید تا به دستاورد فوق العاده ای برسید.

5. به حرف مردم توجه نکنید

یکی از مواردی که می‌تواند اعتماد به نفس‌تان را بگیرد، اهمیت دادن به حرف مردم است. وقتی در مورد یک تصمیم خیلی فکر کنید، به تدریج اعتماد به نفس‌تان به ترس و تردید تبدیل می‌شود.
افراد با اعتماد به نفس قلبا برای خودشان ارزش قائلند. آنها هیچ نیازی به تایید دیگران ندارند، زیرا چیزی برایشان ارزشمندتر از تایید خودشان نیست

6. از اشتباهات دیگران بگذرید

افراد با اعتماد به نفس سنجیده و با درایت رفتار می‌کنند. آنها به تمام اتفاقات منفی واکنش نشان نمی‌دهند، بلکه سعی می‌کنند نسبت به برخی مسائل بی‌اهمیت باشند. این هنر ارزشمندی است که در مدیتیشن هم به افراد یاد داده می‌شود.

اگر بخواهید از انرژی پایینی که دارید، برای مقابله با تمام اتفاقات زندگی استفاده کنید، به سرعت خسته و دلزده می‌شوید. شاید این دلیل خستگی و بی‌حوصلگی اغلب مردم باشد. گاهی نیاز است از اشتباهات دیگران بگذرید و به کسی که با اعصاب‌تان بازی می‌کند، لبخند بزنید. افراد با اعتماد به نفس درگیر مسائل کوچک و بی‌ارزش نمی‌شوند و از اشتباهات دیگران می‌گذرند.

7. از مکالماتِ چالش‌برانگیز واهمه نداشته باشید

یکی از خصوصیات افراد با اعتماد به نفس این است که از گفت‌وگوهای دشوار هیچ ترسی ندارند. گاهی باید حرف‌های ناخوشایندی به اطرافیان‌مان بزنیم، حتی اگر به خاطر آنها از ما متنفر شوند. البته گفتن همین حرف‌ها هم جرات می‌خواهد.

در این مواقع بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، این است که به گذشته‌تان نگاهی بیندازید و موقعیت‌هایی را تجسم کنید که شجاعت در یک مکالمه‌ی چالش برانگیز، دستاورد خوبی برایتان به ارمغان آورده است. یادآوری موفقیت‌های قبلی از جمله راه‌هایی است که به شما کمک می‌کند در موقعیت‌های سخت، اعتماد به نفس بیشتری از خود نشان دهید.

افراد با اعتماد به نفس به این درک رسیده‌اند که تا وقتی گفت و گوهای دشوارشان را تمام نکنند، نمی‌توانند به کارهای مهم دیگرشان برسند. به تاخیر انداختن و اجتناب از مکالمات دشوار، احساس بدی در شما ایجاد می‌کند و باعث درگیر شدن بخشی از مغزتان می‌شود. در حالیکه اگر از مکالمات چالش‌زا نترسید و آنها را به خوبی به انجام برسانید، می‌توانید با خیال راحت به دیگر کارهایتان برسید.

هیچ کسی دوست ندارد دیگران او را پس بزنند، اما داشتنِ اعتماد به نفس این شجاعت را به شما می‌دهد تا به این جنبه‌ی منفی توجه نکنید و همان کاری که درست است را انجام دهید. گاهی لازم است با قدرت بایستید و حرفی را به دیگری بزنید که شاید دوست نداشته باشد بشنود.

نکته‌ی مهم این است که برخی از مکالمات به آن سختی که فکر می‌کنیم هم نیستند و نتیجه‌ی آنها با چیزی که انتظارش را داریم، متفاوت است. بیشتر نتایج بزرگ از همین گفت‌وگوهای دشوار به‌دست می‌آیند. شاید استرس و ترس برخی از این مکالمات، خواب را از چشمان‌تان بگیرد، اما استفاده از نکاتی که گفتیم، کار را برایتان آسان‌تر خواهد کرد

کنار گذاشتن ترس و استرس

8. تمام ترس‌تان را به اعتماد به نفس تبدیل کنید

اگر می‌خواهید اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، زمان آن رسیده کارهایی را که برایتان سخت و ترسناک هستند، انجام دهید. انجام این کارها اعتماد به نفس‌تان را تقویت می‌کند.

وقتی زندگی برایتان سخت می‌شود و اتفاقات روزمره شما را تحت فشار قرار می‌دهد، دنبال کردن اهداف، کار سختی خواهد بود. در این مواقع، باید بتوانید تمام ترس‌تان را به اعتماد به نفس تبدیل کنید. مطمئن باشید با این کار به اهداف‌تان می‌رسید و مورد تحسین دیگران قرار خواهید گرفت.

منبع: entrepreneur

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-08-05 15:12:17
دسته بندی ها