11 قانون مهم برای داشتن زندگی عاطفی موفق

1 تیر 1399 - 6:00
مهارت‌های ارتباطی - 11 قانون مهم برای داشتن زندگی عاطفی موفق
11 قانون مهم برای داشتن زندگی عاطفی موفق
امتیاز مطلب: 84%

در هر شغل، بازی، حرفه و ورزشی قواعد خاصی وجود دارد. این قوانین باعث می‌شود رقبا در مسیر درست حرکت کنند و دچار خطا نشوند. لازم است بدانید، در روابط عاطفی و ازدواج هم قوانینی وجود دارد که باعث می‌شود زوج‌ها از اشتباهاتی که ممکن است زندگی مشترک‌شان را دچار مشکل کند، اجتناب کنند. با یوکن همراه باشید تا قوانینی را برای موفقیت در روابط عاطفی به شما معرفی کنیم.

1. هرگز به یکدیگر فحش ندهید

فحش دادن و استفاده از کلمات وقیح، باعث تحقیر طرف مقابل می‌شود. هر چه ‌‌قدر هم بعد از دعوا عذرخواهی کنید، آن جملات از حافظه‌ی شریک عاطفی‌تان پاک نخواهد شد. حتی دیر یا زود همان کلمات زشت در دعوای بعدی تکرار شده و باعث آزار طرف مقابل می‌شود. پس عادت فحش دادن را ترک کنید و هرگز کلمات و عبارات ناپسند را در دعواهای خود به کار نبرید.

2. هرگز طرف مقابل‌تان را تهدید نکنید

نباید در برخورد با شریک عاطفی‌تان، از تهدید یا شرط و شروط گذاشتن استفاده کنید. جملاتی مانند «نمی‌تونی بدون من زندگی کنی» یا «جرات رفتن نداری» باعث می‌شود طرف مقابل بین رفتن و ماندن گیر کند و نتواند تصمیم درستی بگیرد؛ در حالی‌که ممکن است راه حل مناسبی برای آن مشکل وجود داشته باشد. هم‌چنین، تهدیدهای شرطی مانند «اگر این کار را بکنی/نکنی، من هم فلان کار رو می‌کنم/نمی‌کنم» راهی برای وارد کردن شک و تردید به آینده‌ی رابطه در طرف مقابل است. تهدید به رابطه‌تان آسیب می‌زند و به ندرت باعث ایجاد تغییرات مثبت می‌شود؛ به ویژه اگر فرد، نگران تکرار دوباره‌ی این رفتارها باشد.

3. از نامزد یا همسر قبلی‌تان چیزی نگویید

مقایسه شدن با شریک عاطفی قبلی آزاردهنده است و باعث می‌شود زندگی‌تان خراب شود. جملاتی مانند «نباید از او جدا می‌شدم...» یا «اون خیلی بهتر از تو بود...» خیلی مخرب هستند.

4.از شریک عاطفی‌تان حساب‌کشی نکنید

به زبان آوردن خاطرات گذشته هیچ فایده‌ای ندارد و نشانه‌ی بی‌ملاحظگی شماست. با گله کردن از مسائل جزئی هیچ کمکی به حل مشکلات زمان حال‌تان نخواهید کرد. علاوه بر آن، این‌که طرف مقابل بتواند در مقابل اتفاقی که چند ماه پیش افتاده از خودش دفاع کند، سخت و غیر منصفانه است. چه کسی به یاد می‌آورد که 3 سال پیش در چه مشکلاتی غرق بوده یا با چه وضعیت و احساساتی هدیه‌ی تولد خریده است.

5. قضاوت نکنید

جملاتی مانند «تو همیشه...» یا «تو هیچ‌وقت...» احساسات طرف مقابل‌تان را خدشه‌دار می‌کند، زیرا دو طرف به خوبی می‌دانند چنین حکم‌هایی درست نیستند. مثلا «تو هیچ‌وقت از لباسی که می‌پوشم تعریف نمی‌کنی» یا «هیچ وقت گوش شنوایی برای حرف‌ها و مشکلاتم نداری» منصفانه نیستند. طرف مقابل قطعا «از لباس‌تان تعریف کرده» و «به درد دل‌تان گوش داده»، این را خیلی خوب می‌دانید. اما ممکن است به اندازه‌ی کافی این کارها را نکرده باشد. پس بهتر است احساسات‌تان را این‌گونه بیان کنید: «وقتی از من تعریف می‌کنی، حس خوبی پیدا می‌کنم» یا «چند دقیقه به من توجه می‌کنی، می‌خوام درمورد مشکلم در محل کار باهات حرف بزنم».

6. دعوایتان را وارد اتاق خواب نکنید

اتاق خواب جای خوابیدن، مطالعه، تماشای تلویزیون و رابطه جنسی با همسرتان است. اتاق خواب همیشه باید جایی برای رسیدن به آرامش باشد. بحث و دعوا در اتاق خواب باعث می‌شود انرژی منفی و احساسات ناخوشایند در آن به جریان بیافتد. پس هیچ‌وقت اتاق خواب را جایی برای بحث و جدل ندانید، زیرا بیرون کردن این احساسات منفی کار ساده‌ای نیست.

7. قبل از حل مشکل به تختخواب نروید

خوابیدن در کنار کسی که از دستش عصبانی و کلافه هستید، کار ساده‌ای نیست. هر چقدر هم طول می‌کشد، مشکل را حل کنید و به توافق برسید؛ حداقل تا روز بعد.

سکوت

8. بیشتر از یک روز به سکوت خود ادامه ندهید

برخی افراد طاقت می‌آورند تا یک هفته با شریک عاطفی‌شان حرف نزنند. این کار برای خودتان و فرزندان باعث ایجاد تنش و ناراحتی شده و روال زندگی روزمره را تغییر می‌دهد. گذراندن روزها بدون هیچ حرفی، ناراحت‌کننده است و باعث ادامه جروبحث و دعوا می‌شود.

9. در حضور فرزندان داد و بیداد نکنید

فریاد و داد و بیداد با همسرتان، باعث ترس بچه‌ها و حتی حیوانات خانگی می‌شود. بچه‌های کوچک به خاطر حساسیت بیشتر، به سادگی دچار ترس می‌شوند؛ خصوصا وقتی دلیل مشکل را درک نکنند.

جملات مثبت

10. جملات تحقیرآمیز را به زبان نیاورید

وقتی دعوا بالا می‌گیرد و از کنترل خارج می‌شود، جملات تحقیرآمیز به زبان آمده و زوج‌ها دچار آسیب کلامی می‌شوند. یکی از بدترین حرف‌ها اشاره به کمبودها و نقایص طرف مقابل مانند کچلی یا وزن بالای اوست؛ همان مواردی که طرف مقابل به آن‌ها حساسیت بیشتری دارد. به زبان آوردن این جملات، مانند فحش دادن، هیچ فایده‌ای ندارد و نتیجه‌ی منفی آن به خودتان برمی‌گردد.

11. هنگام عصبانیت از پرتاب اشیا اجتناب کنید

وقتی عصبانی می‌شوید و شروع به پرتاب اشیای اطراف‌تان می‌کنید، به سادگی کنترل از دست‌تان خارج می‌شود. پرتاب اشیا باعث شدیدتر شدن دعوا شده و مشکل را بزرگ‌تر می‌کند، حتی ممکن است منجر به آسیب فرد و شکایت قانونی شود.

منبع: psychologytoday

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-08-14 23:56:26
دسته بندی ها