10 ترفند انرژی‌بخش برای فریلنسرها؛ انگیزه‌تان را برای دورکاری افزایش دهید

1 خرداد 1399 - 6:00
دورکاری - 10 ترفند انرژی‌بخش برای فریلنسرها؛ انگیزه‌تان را برای دورکاری افزایش دهید
10 ترفند انرژی‌بخش برای فریلنسرها؛ انگیزه‌تان را برای دورکاری افزایش دهید
امتیاز مطلب: 82%

امروزه اکثر افراد به صورت دورکاری، در خانه کار می‌کنند و دیگر نیازی نیست در محل کار حاضر شوند. اما یک مشکل برای کار در خانه وجود دارد و آن، ایجاد انگیزه برای کار است. هر چند پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است، در آینده تعداد افرادی که در خانه کار می‌کنند بیشتر خواهد شد. اگر برای بلندشدن از رختخواب و انجام وظایف شغلی‌تان انگیزه کافی ندارید، با یوکن همراه باشید تا چند ترفند به شما معرفی کنیم که برای انجام کار تشویق‌تان می‌کند.

باید بدانید، میزان هورمون دوپامین در افرادی که انگیزه بالایی دارند، بیشتر است. دوپامین ماده‌ای شیمیایی است که سلول‌های عصبی برای ارسال سیگنال به یکدیگر ترشح می‌کنند. به جای ‌این‌که روی مبل لم دهید و به کارهایتان فکر کنید، از جای خود بلند شوید و به دنبال انجام آن کار بروید. در حقیقت دلیل ‌این‌که کار جدیدی را شروع می‌کنید، انگیزه‌ای است که دوپامین در شما به‌وجود می‌آورد. اما خبر خوب ‌این است که می‌توانید ترشح دوپامین را در بدن خود افزایش دهید. پس باانگیزه بودن یک خصوصیت ذاتی نیست و شما می‌توانید یاد بگیرید چگونه در خودتان انگیزه لازم‌ایجاد کنید.

1. لباس‌های راحتی را درآورید و لباس‌های رسمی‌تر بپوشید

اکثر فریلنسرها برای انجام وظایف روزانه خود با لباس راحتی روی مبل لم می‌دهند و مشغول انجام کار می‌شوند. در حالی‌که ‌این یک عادت اشتباه است. وقتی لباس خواب پوشیده‌اید؛ ذهن تان در وضعیت خواب باقی می‌ماند، پس بهتر است قبل از‌ این‌که شروع به کار کنید، از رختخواب بلند شوید، صبحانه بخورید، دوش بگیرید و لباس‌های راحتی خود را عوض کنید؛ اصلا باید فکر کنید واقعا می‌خواهید به سر کار بروید.

2. سخت‌ترین کار هر روز را اول صبح انجام دهید

شاید یک کار سخت در اولویت برنامه کاری شما باشد، اما سختی آن کار باعث شود مدام به تعویق بیندازیم و فکر کنیم چه بهتر لیست انجام کارها را نادیده بگیریم تا مجبور نشویم آن کار سخت و خسته‌کننده را انجام دهیم.

آیا تاکنون کتاب «قورباغه را قورت بده» از برایان تریسی را خوانده‌اید؟ قورباغه همان کار سخت و خسته‌کننده‌ای است که فکر کردن به آن شما را از انجام کارهایتان باز می‌دارد. کازاندرا استاورو، بنیانگذار کارخانه «پروپرکورن»، هر روز کاری خود را با قورت دادن قورباغه اش آغاز می‌کند و‌این عادت همیشگی او شده است. جالب است،‌ این عادت در تمام کارمندان وجود دارد؛ به طوری که همه کارمندان یک عروسک قورباغه روی میز کارشان دارند که نشانه‌ی همان کار سخت است که باید در ابتدای روز انجام دهند. آن‌ها وقتی می‌توانند قورباغه را از روی میزشان بردارند که آن کار خسته‌کننده را به انجام رسانده باشند. بعد از قورت دادن قورباغه، برای انجام کارهایی که دوست دارید هیچ بهانه‌ای نخواهید داشت و از اجرای برنامه‌تان هم عقب نمی‌افتید.

3. برای هر روز خود برنامه داشته باشید

وقتی صبح از رختخواب بلند می‌شوید و هیچ برنامه‌ای برای روزتان ندارید، از همان ابتدای صبح احساس خستگی و بی‌حوصلگی خواهید داشت. لیستی از تمام کارهایی که باید انجام دهید تهیه کنید. می‌توانید از برنامه یادداشت (Note) گوشی موبایلتان استفاده کنید، اما بهتر است لیست کارهایتان را روی کاغذ بنویسید. احساس رضایتی که بعد از انجام و تیک زدن کارهای لیست خواهید داشت، بسیار دلنشین است. برای انجام هرکار، زمانی را تعیین کنید و از زمان تعیین شده تخطی نکنید. گاهی ممکن است غرق در انجام کاری شوید که هیچ وقت به پایان نمی‌رسد، مانند چک کردن صفحات اجتماعی. توصیه می‌کنیم نیم ساعت شروع و پایان روز را برای چک کردن شبکه های اجتماعی در نظر بگیرید.

4. زمان مشخصی را صرف خواندن ‌ایمیل‌ها کنید

ممکن است در طول روز، ‌ایمیل ‌های زیادی از جانب همکاران، مشتریان، دوستان و اعضای خانواده دریافت کنید یا حتی ‌ایمیل‌های تبلیغاتی بی‌شماری برایتان ارسال شود. خواندن و پاسخ دادن به تمام‌ ایمیل‌ها، باعث هدر رفتن زمان و تمرکزتان برای انجام کارهایی می‌شود که باید انجام شان دهید؛ پس زمان رسیدگی به‌ایمیل‌ها را محدود کنید و زمان مشخصی از روز را برای‌این کار در نظر بگیرید.

بیشتر از سه بار در روز به سراغ‌ایمیل‌های دریافتی نروید. اگر فرصت کمی برای انجام کارهای مهم‌تان دارید، ببینید نیازی به چک کردن‌ایمیل‌ها هست؟‌ ایا می‌توانید وظایف اساسی خود را بدون خواندن‌ایمیل‌ها جلو ببرید؟ اگر پاسخ مثبت است، اصلا وقت تان را صرف چک کردن‌ایمیل‌ها نکنید.

5. زمان استراحت داشته باشید

در لیستی که برای انجام کارهایتان می‌نویسید، زمان استراحت هم داشته باشید. نوشیدن چای یا قهوه بعد از انجام هر یک از کارهای لیست، ‌ایده خوبی برای فاصله گرفتن از نمایشگر لپ‌تاپ است؛ همچنین به خود یادآوری می‌کنید باید به سراغ انجام کار دیگری بروید. علاوه بر آن، زمانی را برای صرف ناهار در نظر بگیرید. به هیچ وجه ناهار را روی میز کار نخورید. بلکه تمرکز خود را روی غذا بگذارید و از خوردن آن لذت ببرید. اگر در حین صرف ناهار به کار فکر کنید، احتمالا نیاز به میان وعده پیدا خواهید کرد.

6. زمان پایان کار را مشخص کنید

شاید برای انجام کار خاصی مجبور باشید راس ساعت مشخصی به کارتان خاتمه دهید. اگر چنین دلیلی برای پایان کار ندارید، ساعت پایان کار خود را مشخص کنید. از نظر روانشناسی ، وقتی بدانید مثلا بعد از ساعت 4 بعدازظهر آزاد هستید، انگیزه بیشتری برای انجام کارهایتان خواهید داشت. بعد از پایان یافتن کار، ساعات بعدازظهر خود را هر طور دوست دارید سپری کنید.

7. نرمش و پیاده‌روی را فراموش نکنید

اگر هر روز خود را با نرمش، پنج دقیقه دویدن یا پیاده روی سریع آغاز کنید، ذهن‌تان هوشیارتر بوده و شادابی بیشتری خواهید داشت. ورزش باعث ترشح هورمون اندورفین شده و شادابی و انرژی بیشتری برایتان به ارمغان می‌آورد. همچنین تنفس هوای تازه سبب افزایش تمرکز حواس می‌شود.

اگر در طول روز احساس کرختی و خستگی کردید، از خانه بیرون بروید و پیاده روی کنید. اگر به هر دلیلی نمی توانید از خانه بیرون بروید، تمرینات یوگا انجام دهید. انجام حرکات کششی و تنفس عمیق باعث افزایش انرژی و تجدید قوای شما می‌شود.

8. ساعات کاری مشخص داشته باشید

شاید فرد سحرخیزی باشید اما در اول صبح کارهایی داشته باشید که مانع از انجام وظایف شغلی تان شود. برای مثال، بچه‌ها صبح زود بیدار می‌شوند و برای وقت‌گذرانی با آن‌ها تصمیم می‌گیرید کارتان را عصر انجام دهید.‌ این عملکرد باعث‌ایجاد استرس می‌شود، زیرا عصر خسته هستید و ممکن است هنوز کارتان را شروع نکرده باشید.

نباید ساعات کاری غیرمتعارف داشته باشید. عصرها برای انجام کارتان یک ساعت زمان در نظر بگیرید و بعد از آن بخوابید یا حتی فیلم موردعلاقه تان را تماشا کنید. از سوی دیگر، عصر پیش روی‌تان بدون داشتن برنامه‌ای برای آن، استرس آور است. هر کاری می‌خواهید انجام دهید را انتخاب کرده و آن را در یک ساعت به انجام برسانید. ادامه دادن به کار وقتی خسته هستید هیچ نتیجه‌ای ندارد. پس بهتر است مدت زمان انجام کار را کوتاه اما مفید در نظر بگیرید.

9. از اپلیکیشن‌های موبایلی استفاده کنید

اگر تمرکز کردن برایتان سخت است و قبل از شروع کار نیاز به تمرکز و آرامش دارید، از برنامه‌های مدیتیشن استفاده کنید. اپلیکیشن های زیادی وجود دارد که به تمرکز، آرامش و حضور ذهن هر چه بیشتر شما کمک می‌کنند. برخی دیگر از اپلیکیشن‌ها آهنگ‌هایی پخش می‌کنند که برای چرت آرامش بخش 30 دقیقه‌ای مفید هستند. تنها باید خود را در راحت‌ترین وضعیت ممکن قرار دهید و به آهنگ آرامش‌بخش گوش کنید.

10. به خودتان جایزه بدهید

منظور‌این نیست خرج زیادی کنید و مثلا هزینه گزافی را برای یک جلسه ماساژ بپردازید؛ البته اگر توانایی انجام‌این کار را دارید هیچ اشکالی ندارد. منظورمان از جایزه، انجام کارهایی است که انرژی و انگیزه‌تان را در طول روز تقویت می‌کند. مثلا می‌توانید صبحانه را در هوای آزاد بخورید یا بعد از ظهر خوراکی موردعلاقه‌تان را نوش جان کنید یا یک دوش آرامش‌بخش بگیرید. حتی می‌توانید بعد از تمام شدن کارها خود را به یک شام خوشمزه دعوت کنید. هر کاری که خوشحال‌تان می‌کند را به عنوان جایزه در برنامه‌ی خود بگنجانید.

منبع: forbes

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-05-20 17:16:25
دسته بندی ها