تحول سخت است: 10 نکته‌ای که به شما در تغییر و تحول کمک خواهد کرد

5 دی 1399 - 11:53
مدیریت شخصی - تحول سخت است: 10 نکته‌ای که به شما در تغییر و تحول کمک خواهد کرد
تحول سخت است: 10 نکته‌ای که به شما در تغییر و تحول کمک خواهد کرد
امتیاز مطلب: 82%

حتی اگر تحولی به نظر مثبت و برای بهتر شدن باشد، دلیل بر راحت بودن آن نیست. چگونه از پس تغییر برمی‌آیید؟ آیا ناگهان تغییر می‌کنید یا زمانی را برای نفس گرفتن و عادت کردن اختصاص می‌دهید؟ با یوکن همراه باشید. 

حدس می‌زنم پاسخ شما به این سوال‌ها این باشد که بستگی به نوع تغییری که با آن مواجه هستید دارد. حتی با زندگی عادی هم  گاهی اوقات انسان دچار مقاومت در مقابل تغییر می‌شود که به تعدادی عوامل کلیدی بستگی دارد: بستر، زمانبندی و انتظارات شما و همینطور درکتان از تاثیری که فکر می‌کنید تغییر می‌تواند روی شما بگذارد.

بستر تغییر خیلی مهم است

تحول و تغییر ممکن است در بستر‌های متنوعی در حال وقوع باشد. مانند زندگی عاطفی، خانوادگی، کاری و شبکه‌های اجتماعی‌ و یا دنیای اطراف شما. اینکه در کدام بخش از زندگی شما قرار است تغییر و تحول ایجاد شود، به میزان راحتی و سختی وقوع آن کمک می‌کند.

زمانبندی می‌تواند مهم‌ترین عامل باشد

بعضی مواقع یک تحول بزرگ ناگهان روبروی ما ظاهر می‌شود و با سرعت تمام به سمت ما حرکت می‌کند، به طوری که زمانی برای فرار از آن پیدا نمی‌کنیم. با این حال اگر درست به موقع فرا برسد، لرزش‌های پس از آن را می‌توانیم حل کنیم و با آن سازش داشته باشیم. برای مثال، زمانی که شخص جدیدی به خانه اضافه می‌شود (مثل به دنیا آمدن یک نوزاد، سگ جدید، اسباب‌کشی شریک زندگی‌تان به محل زندگی‌ شما یا حتی گرفتن هم‌اتاقی) اگر در وقت مناسبی اتفاق بیفتد می‌تواند به خوبی پیش برود و اگر بی‌موقع باشد، احتمالاً به سختی می‌توان  آن را مدیریت کرد.

زمان تغییر

آیا واقعاً انتظار این پیش‌آمد را داشتید؟

هیچ‌کسی دوست ندارد که ناگهان با یک تحول جدید غافلگیر شود. اگر در مورد زمان وقوع آن تغییر و تحول اطلاع داشته باشید، احتمالاً به اندازه‌ی کافی زمان دارید تا خودتان را از قبل برای اتفاقات و عواطف سخت بعد از آن آماده کنید.

اگر قرار است از کار برکنار شوید، یکی از عزیزان‌تان را در سن بالا یا بر اثر بیماری طولانی مدت از دست بدهید، یا پایان یک رابطه را تجربه کنید، اگر زمان کافی برای آگاهی و پذیرش این تحول بزرگ را داشته باشید و آماده‌ی به وقوع پیوستن آن باشید، بهتر خواهد بود.

زمانی که از قبل انتظار یک پیش‌آمد را نداشته باشیم، غافلگیر می‌شویم و احتمال اینکه آن را بپذیریم خیلی کم می‌شود. زمانی که تحول ناگهانی و بزرگی در زندگی کسی اتفاق می‌افتد، شنیدن این سخنان «اگر می‌دانستم این اتفاق می‌افتد..» خیلی هم دور از انتظار نیست. 

تاثیر ضمنی: این تغییر چقدر می‌تواند شما را عقب نگه دارد؟

بعضی از ما آدم‌ها همیشه روی وجهه‌ی منفی موقعیت‌ها زندگی می‌کنیم و حتی قبل از اینکه مشکلی پیش بیاید از مسائل کوچک زندگی‌مان غول می‌سازیم. حقیقت این است که اگر از تغییری که در زندگی شما در حال رخ دادن است بترسید و آن را برای خود بزرگ کنید، حتی اگر تاثیر واقعی آن خیلی اندک باشد، برای شما غیرقابل پذیرش می‌شود و در نهایت مواجه شدن با آن برای شما مشکل می‌شود.

ازکاه کوه ساختن، فقط انرژی زیادی از شما می‌گیرد که می‌توانستید با آن کارهای مفیدتر و کاربردی‌تری انجام دهید. و اگر در مورد تحولی در زندگی‌تان این اطمینان را داشته باشید که تاثیرات آن خیلی کم خواهد بود، لرزش‌های پس از آن هم بسیار کم خواهد بود.

تغییر انسان

تاثیرات ضمنی با چگونگی کنار آمدن ما با تغییرات زندگی‌مان تناسب مستقیم دارد. بنابراین فقط حرکت رو به جلو داشته باشید و نه تنها «برای بهترین‌ها امیدوار باشید» بلکه انتظار بهترین پیش‌آمد هم داشته باشید.

اما اگر همه‌چیز همانطور که خودتان می‌خواستید خوب پیش نرفت چه؟ باز هم اشکالی ندارد، با جریان زندگی خود همراه شوید و تحولات پیش‌آمده را تا جایی که امکان دارد بپذیرید.چگونه با تحولاتی که در زندگی انتظارش را نداشته‌اید یا نمی‌خواستید کنار بیایید؟

1.    برای خودتان طرحی بریزید که هر قدم از آن چالش‌برانگیزتر از قدم قبلی خودش باشد و به واسطه‌ی آن بتوانید اوضاع تحول خود را کنترل کنید. وقتی از قبل بدانید که قدم بعدی‌تان چیست، دیگر احساس سردرگمی نخواهید کرد و حرکاتتان هدفمندانه‌تر خواهد شد. علاوه بر این فقط کافیست تا چند لحظه به مراحل قدم برداشتن یک کودک فکر کنید و متوجه شوید که چقدر سریع می‌توانید به شرایط جدید خودتان را وفق دهید. از قدیم‌ها می‌گفتن که موفقیت با خودش موفقیت بیشتری را می‌آورد. همانطور که خودتان را در حال گذر و پیشرفت ببینید، باور به توانایی‌هایتان در مورد کنار آمدن با تغییر افزایش پیدا می‌کند و ناگهان خودتان را در حال ساختن جریانات بزرگتری خواهید دید. حتماً روزی می‌رسد که متوجه می‌شوید به اندازه‌ی روز‌های قبل سریع پیش نمی‌روید اما این را به خاطر بسپارید که تغییر اصلاً راحت نیست و تلاش بزرگ و کار سخت می‌طلبد. حتماً به خودتان زمان نفس‌گیری و استراحت بدهید و آن را در طرح خود جا بدهید.

2.    برای اینکه تغییر برای شما آسان‌تر شود، به آن معنا دهید. برای آن هدفی اختصاص دهید و در ادامه شاهد آن خواهید بود که همه‌چیز در دستان شما خواهد بود و دیگر یک تغییر ناگهانی و غافلگیرکننده نخواهد بود.

3.    هیچ‌وقت از قبل برای بعد از تحول فکر نکنید. از این قبیل افکار بپرهیزید.

4.    گرفتار تله‌ی زندگی قبل از این تغییر و تحول برای شما چگونه بود نشوید.

5.    چیزی که اتفاق افتاد را از نو بسازید. خودتان را مجبور به پیدا کردن جنبه‌های مثبت تحولی که در حال تجربه کردن آن هستید بکنید.

6.    اگر تحولی که در زندگی‌تان اتفاق افتاده اجتناب‌ناپذیر است، با آن نجنگید. در عوض سعی کنید روی همراهی کردن با آن تمرکز کنید.

7.    برای چیزهایی که در این تحول از دست دادید زمانی را برای سوگواری اختصاص دهید ولی خودتان را در این سوگواری غرق نکنید.

8.    خودتان را تسکین دهید اما هیچ‌وقت احساس ترحم را در خود به وجود نیاورید. حس ترحم به این معنی است که توانایی کمک به خودتان را ندارید. به خود یادآوری کنید که حتی اگر از زمین و آسمان مشکلات ببارند برای حرکت رو به جلو به اندازه‌ی کافی قوی هستید.

9.    با کسی که قبلاً مشکل الان شما را داشته ارتباط برقرار کنید و با او صحبت کنید. وقتی با افرادی که با مشکلات مشابه شما دست و پنجه نرم کرده‌اند هم‌پیمان می‌شوید و از آن‌ها کمک می‌گیرید، در واقع به طرق مختلف از آن ارتباط بهره‌ی مثبت خواهید برد. موقعیت شما در آن لحظه برای‌تان طبیعی قلمداد می‌شود و حضور آن‌ها گواهی برای مدیریت درست این بحران باشد.

10.    انسان‌ها دوست دارند همه‌چیز از قبل پیش‌بینی شده و آشنا باشد. اما از آن‌جایی که دنیای اطراف ما همیشه در حال تغییر است، ما هم باید برای تغییر همیشه آماده باشیم.

 

منبع: psychologytoday

نویسنده مطلب
noorieh razavi sani - نوریه رضوی‌ثانی
نوریه رضوی‌ثانی هستم. مترجم و نویسنده‌ی محتوا. به زمینه‌های مختلف روانشناسی، موفقیت، ادبیات ملل، فیلم و سریال و ماشین‌های آفرود علاقمندم و بصورت جدی پیگیری می‌کنم.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-12-26 01:59:13
دسته بندی ها