کشف خود در به سوی ستارگان: نقدی بر فیلم Ad Astra

21 اسفند 1399 - 11:00
فیلم و سریال - کشف خود در به سوی ستارگان: نقدی بر فیلم Ad Astra
کشف خود در به سوی ستارگان: نقدی بر فیلم Ad Astra
امتیاز مطلب: 76%

فیلم به سوی ستارگان (Ad Astra) به کارگردانی جیمز گری یکی از فیلم‌های تحسین‌شده در ژانر علمی تخیلی است. در یک دهه گذشته فیلم‌های زیادی در این ژانر ساخته شدند و هر کدام به جنبه‌ای از زندگی در فضا پرداخته‌اند. با یوکن همراه باشید تا نگاهی به این فیلم بیاندازیم.

«مریخی»، «جاذبه» و «میان ستاره‌ای» از فیلم‌هایی هستند که در سال‌های اخیر به مسائل مربوط به فضانوردان پرداخته‌اند «به سوی ستارگان» نیز از این قاعده مستثنی نیست.

این فیلم که محصول سال 2019 امریکا است؛ روایتگر قصه فضانوردی به نام روی مک‌براید است برای یافتن پدرش به منظومه شمسی سفر می‌کند. برد پیت، بازیگر نام‌آشنای هالیوود که امسال موفق به دریافت جایزه اسکار شد به خوبی از پس نقش روی مک براید برآمده است.

مک براید مرد تنهایی است که مأموریت دارد به منظومه شمسی برود تا پدر خود را که 30 سال‌ قبل به نپتون سفر کرده اما مدت‌هاست در لبه‌ی منظومه‌ی شمسی گیر افتاده را بیابد، با اینکه علاقه‌ای به این کار ندارد.

جیمز گری و ایتن گروس نویسندگان فیلم به سوی ستارگان هستند و بازیگرانی چون برد پیت، تامی لی جونز، روث نگا، دانلد ساترلند، جیمی کندی و جان فین در این فیلم به ایفای نقش پرداختند. 

نام فیلم Ad Astra، واژه لاتین  To the stars یا همان به سوی ستارگان است. این فیلم 124 دقیقه‌ای با بودجه‌ای در حدود صد میلیون دلار ساخته شده و تهیه‌کنندگان زیادی داشته است. 

اوایل سال 2016 اعلام شد فیلم به سوی ستارگان ساخته می‌شود. در آن زمان گری از فیلمی واقع‌گرایانه حرف می‌زد که مرتبط به سفر فضایی بود. آپریل 2017، برد پیت به این پروژه پیوست و سپس باقی بازیگران نیز قراردادهایشان را امضا کردند.

دوبله فیلم «به سوی ستارگان» به زبان فارسی در گپ فیلم

برای تماشا و دانلود فیلم به سوی ستارگان Ad Astra)) دوبله، می‌توانید به سایت گپ فیلم مراجعه کنید. گویندگانی چون مریم رادپور، ژیلا اشکان، نیلوفر حدادی، فرانک رفیعی طاری، آزیتا یار احمدی، افسانه آریابقا، محمدعلی دیباج، ناصر مدقالچی و کسری کیانی به جای شخصیت‌های فیلم به سوی ستارگان صحبت کرده‌اند. مدیر دوبلاژ این فیلم امیرمحمد صمصامی است.

داستان فیلم به سوی ستارگان

شاید عجیب به نظر برسد پسری که علاقه‌ای به یافتن پدرش ندارد در مسیری قرار بگیرد که به خاطر او حاضر به سفری فضایی شود. فیلم به‌سوی ستارگان ابتدا در جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد. شری لیندن، منتقد هالیوود ریپورتر که این فیلم را در فستیوال ونیز 2019 دیده بود  نگاه مثبتی به فیلم داشت تا حدی که درباره‌اش می‌نویسد:

استفاده از عناصر تعریف‌کننده‌ی چند زیرژانر سینمایی محبوب به هدف پرداختن به موضوعی شخصی توسط یک کارگردان، اصلا و ابدا اتفاق تازه و عجیبی درون دنیای هنر هفتم نیست. مخصوصا وقتی که این حرکت به کمک اثری علمی تخیلی پیاده‌سازی شود که به جرئت می‌توان گفت توانایی پذیرش مدل‌های داستان‌گویی بسیار گسترده‌ای را دارد.

جیمز گری، کارگردان فیلم «به سوی ستارگان» که عده‌ای از آن به‌عنوان مهم‌ترین فیلم کارنامه‌ی وی تا به امروز یاد کرده‌اند، با این اثر در مسیر خلق فیلمی تجربی به همین شکل گام برمی‌دارد. دغدغه‌ی او و قصه‌ی روایت‌شده توسط فیلمش مشخصا نه درباره‌ی فضا و حیات در خارج از تعریف زمینی آن که راجع به‌تنهایی‌های یک مرد و غم‌هایی است که به او فشار می‌آورند.
 

فیلم به سوی ستارگان روایتی از  آینده نزدیک است. در این فیلم با افسر تنهایی روبرو می‌شویم که ضربان قلبش بالاتر از 80 نرفته است. تعداد ضربان قلب برای روی مک براید امتیاز محسوب می‌شود اما آیا او همیشه می‌تواند به این قابلیت خود ببالد؟ سفر به نپتون برای پیداکردن پدر گمشده‌ای که شناخت بسیار کمی از او دارد چالشی است که باید از آن گذر کند. افسردگی، تنهایی و انزوای روی مک براید در این سفر فضایی با بازی برد پیت قابل باور می‌شود.

Ad Astra

خرده روایت‌هایی در فیلم «به سوی ستارگان» وجود دارد که باعث می‌شود بیننده در داستانی یکنواخت اسیر نشود. 

جلوه‌های بصری فیلم به سوی ستارگان

جلوه‌های ویژه بصری همچنین میکس صدا در این فیلم نه تنها تماشاگران بلکه منتقدان را نیز شگفت‌زده کرده است تا حدی که به سوی ستارگان نامزد دریافت جایزه اسکار برای بهترین میکس صدا بود. 

اگرچه روی مک براید به نپتون سفر می‌کند تا پدرش را بیابد اما تنها دلیل سفر فضایی‌اش پیدا کردن پدر نیست بلکه می‌خواهد زمین را از نوسانات ناگهانی انرژی که زندگی در آن را سخت کرده، نجات دهد.

Ad Astra

فیلمبردار در این فیلم قاب‌های زیادی از چشمان برد پیت گرفته است؛ چرا که چشم‌ها آینه جهان‌نما هستند و پیت به خوبی توانسته احساسات روی مک براید را در چشم‌هایش نشان دهد.

به سوی ستارگان نامزد دریافت جایزه منتقدان فیلم‌های علمی-تخیلی، همچنین نامزد بهترین  فیلمنامه در اسکار و جایزه شیر نقره‌ای برای بهترین کارگردانی بود.  
 
با وجود آنکه به سوی ستارگان فیلمی هیجانی نیست و در بعضی از صحنه‌های فیلم هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد؛ تماشاگر تا انتها فیلم را دنبال می‌کند. فیلمی که به کهن‌الگوهای شناخته شده‌ای می‌پردازد. به سوی ستارگان قصد دارد رابطه‌ پدر و پسری را با روایتی شاعرانه توضیح دهد. این فیلم با وجود اتفاقات بسیاری که به شکل داستانک‌های مختلف خود را نشان می‌دهند فضایی مینی‌مال دارد و تا حدودی مسیر آثاری چون جاذبه را طی می‌کند.  

به سوی ستارگان توانسته امتیاز 84 درصد را از سایت روتن تومیتوز بگیرد. جاستین چانگ،منتقد لس‌آنجلس تایمز نیز درباره این فیلم علمی تخیلی و ماجراجویانه گفته:«بعد از تماشای به سوی ستارگان مبهوت و گیجی خواهید بود.  این داستان شما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.»

برای تماشا و دانلود فیلم سینمایی جدید دوبله/ زیرنویس می‌توانید به «گپ فیلم: مرجع دانلود فیلم و سریال» سر بزنید.


 

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-03-10 01:01:43
دسته بندی ها