«پسر خیابان» داستان گذر از واقعیت برای رسیدن به رؤیاها

4 اسفند 1399 - 11:00
فیلم و سریال - «پسر خیابان» داستان گذر از واقعیت برای رسیدن به رؤیاها
«پسر خیابان» داستان گذر از واقعیت برای رسیدن به رؤیاها
امتیاز مطلب: 80%

پسر خیابان (Gully boy 2019)

پسر خیابان یکی از جدیدترین فیلم‌های سینمای بالیوود است که در سال 2019 منتشر شد. نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی این درام موزیکال و تا حدی اعتراضی و عاشقانه را خانم «زویا اختر» و جمعی از همکارانش بر عهده داشته‌اند. در این فیلم «رانویر سینگ» در نقش مراد و «آلیا بهات» در نقش «سفینه» نقش‌آفرینی کرده‌اند. داستان این فیلم روایت زندگی پسری فقیر است که  تصمیم می‌گیرد تا به جای ادامه‌ی تحصیلات در دانشگاه، برای رسیدن به رؤیای خود یعنی تبدیل شدن به خواننده‌ای بزرگ در موسیقی هیپ‌هاپ، تلاش کند. این فیلم 153 دقیقه‌ای، موفق به کسب امتیاز 8.1 در سایت IMDB شده است. دوبله‌ی این فیلم را می‌توانید در وب سایت گپ فیلم مشاهده کنید. برای بررسی این فیلم موفق با یوکن همراه باشید.

این فیلم روایتگر داستان زندگی پسر جوانی با نام «مراد» است که در یکی از محله‌های فقیرنشین هند زندگی می‌کند. خانواده مراد علی‌رغم فقری که با آن دست به گریبان هستند، توانسته‌اند امکان تحصیل او در دانشگاه را فراهم کنند؛ اما نارضایتی او از وضعیت زندگی خود، علاقه‌ی زیادش به موسیقی رپ و همچنین موقعیت‎‌هایی که در مسیر زندگی او قرار می‌گیرند، باعث شده که رؤیای تبدیل شدن به یک خواننده معروف در ذهن او جرقه بزند. داستان فیلم در اصل نمایش اتفاقات، ناامیدی‌ها و تلاش‌های مراد برای رسیدن به آرزوی خود است.

فیلم پسر خیابان

دوبله فارسی اختصاصی فیلم پسر خیابان توسط گپ فیلم

برای تماشا و دانلود فیلم «پسر خیابان» دوبله شده، به وب سایت گپ فیلم مراجعه کنید. در ابتدای این فیلم، کارگردان با نشان دادن محل زندگی و معرفی مراد و اطرافیانش به مخاطب قصد داشته تا ارتباطی بین این کاراکترها ایجاد کند. مراد که از وضعیت زندگی‌ خود و ظلم‌های جامعه و حتی پدرش به ستوه آمده، تنها راه نجات خود و خانواده‌اش را اتمام تحصیلات دانشگاهی خود و پیدا کردن یک شغل کارمندی می‌داند؛ اما به دلیل علاقه‌اش به موسیقی رپ به صورت اتفاقی با خواننده‌ای به نام «شیر» آشنا شده که موجب قرار گرفتن او در این مسیر می‌شود؛ اما اصل ماجرا زمانی شروع می‌شود که مراد به دلایلی مجبور شده تا از پیله خود خارج شده و با قشر مرفه ارتباط داشته باشد. این ارتباطات و ناراحتی‌هایی که در پی آن برای او پیش می‌آید، موجب افزایش اعتراضات او به تبعیض و اختلافات طبقاتی شده تا جایی که از آن‌ها شعر می‌سراید. در ادامه‌ی ماجرا مخاطب شاهد مشقت‌ها و تلاش‌های مراد در این مسیر است.

دغدغه‌های اجتماعی بیان شده در این فیلم

فیلم پسر خیابان یک اثر اعتراضی بوده که در آن به دغدغه‎‌های اجتماعی زیادی از اختلافات طبقاتی و فقر گرفته تا تبعیض و اعتیاد و... اشاره شده است. اگر از تکراری بودن این دغدغه‌ها هم بگذریم از تعداد زیاد آن‌ها در فیلم نمی‌توان گذشت، به صورتی که گویی کارگردان قصد داشته تا همه‌ی پیام‌های مورد نظر خود را به هر شکلی در داستان فیلم بگنجاند. اگرچه فیلم در انتقال پیام اصلی خود کاملا موفق عمل کرده است. پیام اصلی فیلم داشتن انگیزه و همت بالا و ناامید نشدن در مسیر رسیدن به اهداف است.

در فیلم پسر خیابان علاوه بر حجاب داشتن «سفینه» دوست مراد، در قسمت‌های مختلفی از فیلم نیز با سکانس یا دیالوگ‌های کوتاه و زودگذری به مسلمان بودن آن‌ها اشاره شده است و حتی در دیالوگی از جانب پدر مراد، دلیل فقر خود را مورد ظلم قرار گرفتن مسلمانان می‌داند. همچنین در تمام طول فیلم پای‌بند بودن مراد به اصول و عقاید دینی او نیز به نمایش گذاشته شده و همواره معتقد است هر پیش‌آمد خوبی که در مسیر زندگی او وجود داشته هدیه‌ای از جانب خداوند است.

پسر خیابان اثری برگرفته از «8 mile»، در سینمای بالیوود

به نظر می‌رسد که ایده‌ی فیلم پسر خیابان برگرفته از فیلم «8 mile» باشد. داستان فیلم 8 mile نیز بیانگر بخشی از زندگی خواننده معروف هیپ‌هاپ «امینم» است که خود در این فیلم نقش‌آفرینی کرده است. در این فیلم نیز به زندگی نابسامان امینم اشاره شده است. او این مشکلات را در قالب شعر سروده، اما توانایی ارائه آن‌ها به دیگران را نداشته و پس از کلنجارهای مداوم با خود در انتها موفق به بیان آن‌ها در نبرد رپرها «Rap Battel» می‌شود. تأثیرپذیری فیلم پسر خیابان از 8 mile امری کاملا مشهود بوده و حتی در یکی از سکانس‌های فیلم با نمایش عکسی از امینم در دفتر «مراد مهر» تأییدی بر آن زده است.

اشعار به کار رفته در فیلم

اگرچه نوع اشعار به کار رفته در فیلم از نوع اعتراضی است، اما تلاش شده تا از سطح تلخی آن‌ها کاسته شده و موزیک‌ویدئوهای متناسب با سلیقه مخاطب هندی نمایش داده شود. علاوه بر این می‌توان اظهار داشت که اشعار و موسیقی‌های به کار رفته در فیلم نه تنها برای طرفداران هیپ‌هاپ و در جغرافیایی خاص، بلکه حتی برای کسانی که با این نوع از موسیقی آشنا نیستند نیز جذاب به نظر می‌رسد. البته این اشعار، با ظرافت هرچه تمام‌تر سروده شده و کاملا متناسب با شرایط و حالات روحی نقش اول فیلم هستند.

دقت زیاد به جزئیات

شاید یکی از دلایل طولانی شدن زمان فیلم پرداختن زیاد آن به جزئیات باشد. در برخی مواقع دقت زیاد به این موارد ممکن است نتیجه معکوس داشته و موجب کاهش جذابیت فیلم شود. به طور مثال، اگرچه ناراحتی مراد از توزیع مواد مخدر توسط کودکان محله دغدغه‌ای قابل ستایش است، اما تکرار چندباره آن در فیلم اصلا درست نیست؛ اما در برخی مواقع مانند صحنه‌ای که مراد برای تهیه کلیپ خود، لباسی مناسب نداشته و از دوستش لباس قرض می‌گیرد، بسیار زیبا و به‌جا بوده است.

دیالوگ های تاثیر گذار- نا امیدی-  مسیر زندگی

دیالوگ‌های اثرگذار

همان‌طور که گفته شد، دقت زیاد به جزئیات یکی از ویژگی‌های بارز این فیلم است که نه تنها در نقش‌آفرینی بازیگران بلکه در دیالوگ‌های آن‌ها نیز به چشم می‌خورد. به عنوان مثال در سکانسی که پدر مراد در حال ناامید کردن او در مسیر رسیدن به آرزوهایش است، مراد با دیالوگ‌های مختلف این موضوع را به رخ مخاطب می‌کشاند، شاید یکی از مثال‌های این موضوع این دیالوگ باشد:

من رؤیاهایم رو تغییر نمی‌دم تا با واقعیت هم‌خوانی داشته باشه، واقعیتم رو برای رسیدن به آرزوهام تغییر می‌دم.

از این دست دیالوگ‌ها در سکانس‌های مختلفی از فیلم دیده می‌شود و همین موضوع باعث شده تا درست زمانی که ممکن است مخاطب از دیدن فیلم احساس خستگی کند، مانع از این اتفاق شده و هم‌چنان او را به دیدن ادامه‌ی داستان ترغیب کند.

شخصیت‌سازی و قهرمان‌پروری غیرکلیشه‌ای

داستان‌ فیلم‌هایی نظیر پسر خیابان که در آن‌ها نقش اول فیلم تبدیل به قهرمانی می‌شود که مخاطب را به دنبال خود می‌کشاند معمولا طرفدارهای زیادی داشته و با استقبال زیاد روبرو می‌شود؛ اما در این فیلم از قهرمان‌پروری کلیشه‌ای استفاده نشده است. در فیلم پسر خیابان اگرچه روند داستان قابل پیش‌بینی است، اما شکست خوردن و لغزش شخصیت اول در برخی مواقع، مانع از لوث شدن روند قهرمان‌پروری فیلم می‌شود. هم‌چنین با قرار دادن شخصیت‌هایی مانند سفینه، معین و سایر اطرافیان مراد تلاش شده تا برخی از پیام‌های مدنظر فیلم از زبان آن‌ها بیان شده و از یکنواخت شدن داستان جلوگیری شود.

فضاسازی دقیق و متناسب با داستان

فیلم پسر خیابان با فضاسازی درست و اثرگذار خود مخاطب را به قدم زدن در خیابان‌های هند دعوت کرده است. فضاسازی و میزانسن قابل قبول و درست این فیلم تا حدی پیش می‌رود که مخاطب خود را در کوچه پس‌کوچه‌های محله‌ی مراد می‌بیند. فیلم‌های بالیوود همواره یادآور روایتی از داستان‌های درام توأم با موزیک، رقص و آواز هستند که در این فیلم نیز از این موارد بهره‌ی زیادی برده شده است. موزیک‌های متعدد متن و استفاده از آن‌ها در زمان‌های مناسب موجب شده تا پیام و حس کامل بازیگر به مخاطب منتقل شود اما در برخی مواقع نیز تعدد بیش از اندازه آن‌ها حوصله سر بر می‌شود.

علاوه بر این نوع فیلم‌برداری نیز باعث تاثیرگذاری هرچه بیشتر شده است. این موضوع در چند صحنه‌ی حساس فیلم به خوبی قابل مشاهده شده است. به عنوان مثال در صحنه‌ای که مراد و دوستش بر روی پشت بام ساختمان هستند فیلم‌برداری به گونه‌ای انجام شده است تا  سطح فقر و اختلافات طبقاتی جامعه به شکلی تاثیرگذار قابل تماشا باشد. به صورتی که ساختمان‌های مدرن و پیشرفته در پس زمینه صحنه‌ی ذکر شده بوده و در یک زمان تفاوت دو سبک زندگی توأمان به تصویر کشیده شده است.

هم‌چنین در یکی از سکانس‌های جالب و تاثیرگذار فیلم نیز کارگردان برای نمایش واضح اختلافات طبقاتی، مراد را در حال اندازه‌گیری سرویس بهداشتی خانه‌‌ی فردی ثروتمند و مقایسه آن با خانه خود نمایش داده است. اگرچه ممکن است این سکانس کلیشه‌ای به نظر برسد، اما روشی درست برای به تصویر کشیدن این موضوع بدون حتی یک دیالوگ است.

نقش‌آفرینی خوب بازیگران

نقش‌آفرینی خوب بازیگران در این فیلم را نمی‌توان بی‌تاثیر در موفقیت آن دانست؛ اما این اثر کمترین بهره را از سبک لباس، ظاهر افراد و سایر المان‌های نوستالژیک فیلم‌های هندی قدیمی برده است. حتی ممکن است در برخی دقایق فیلم فراموش کنید که این اثر سینمایی ساخت کشور هند بوده و یک فیلم غربی است. لذا می‌توان این فیلم را در بخش فیلم‌های مدرن سینمای بالیوود دانست. البته این نکته ممکن است امتیازی برای پسر خیابان به حساب آمده و دیدگاه مخاطبان مخالف با سینمای بالیوود را تغییر دهد.

کلام آخر

این فیلم روایت اتفاقات زندگی پسری فقیر به نام مراد است که در مسیر دست‌یابی به آرزویش یعنی تبدیل شدن به خواننده‌ای بزرگ با چالش‌‌ها دست و پنجه نرم می‌کند. اگرچه روند خطی و قابل حدس داستان و حتی زمان نسبتا زیاد آن ممکن است حوصله مخاطب را سر ببرد اما فیلم در رسیدن به هدف خود که نشان دادن سرگذشت زندگی و تلاش‌های یک هنرمند بوده، کاملا موفق عمل کرده است. همچنین ایده فیلم تا حدی تکراری و بدون نیاز به تفکری عمیق است، با این حال نمی‌توان از خیر دیدن فیلمی که امتیاز 8.1 را در سایت IMDB به خود اختصاص داده، گذشت. البته که موزیک ویدئو‌ها و شعرهای اعتراضی به کار رفته در فیلم نیز به خودی خود موجب افزایش جذابیت آن شده است.

برای تماشا و دانلود فیلم سینمایی جدید دوبله می‌توانید به «گپ فیلم: مرجع دانلود فیلم و سریال» سر بزنید.

نویسنده مطلب
Bahareh Samariha - بهاره ثمریها
من بهاره ثمریها هستم. یه عشق عکاسی که دستی تو نویسندگی هم دارم. عاشق فیلم هستم به ویژه ژانر اجتماعی و ترسناک

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-02-23 02:18:11
دسته بندی ها