نگاهی به فیلم سونیک خارپشت (Sonic the Hedgehog) محصول 2020

18 مرداد 1400 - 11:00
فیلم و سریال - نگاهی به فیلم سونیک خارپشت (Sonic the Hedgehog) محصول 2020
نگاهی به فیلم سونیک خارپشت (Sonic the Hedgehog) محصول 2020
امتیاز مطلب: 83%

جف فاولر، فیلم سونیک خارپشت را از روی یکی از شخصیت‌های معروف بازی‌های ویدیویی دهه 90 میلادی ساخت. این فیلم که محصول سال 2020، امریکا و ژاپن است توسط پارامونت پیکچرز تولید و توزیع شده. با یوکن همراه باشید تا نگاهی به این فیلم بیاندازیم

داستان فیلم سونیک خارپشت

سونیک در جزیره‌ای که به آن تعلق دارد زندگی می‌کند. جغدی به نام لانگ‌کلاو از این خارپشت آبی رنگ با قدرت ماورایی نگهداری می‌کند. اما یک روز، درست زمانی که سونیک تصور می‌کند زندگی در جزیره محبوبش چقدر لذت‌بخش است؛ مجبور به ترک آنجا می‌شود. لانگ‌کلاو برای نجات سونیک با استفاده از حلقه‌هایی طلایی او را به دنیای دیگری می‌فرستد. جغد محافظ پیش از رفتن سونیک، به او تعدادی حلقه‌ طلایی می‌دهد تا هر زمان نیاز به مخفی شدن و فرار داشت از آن‌ها استفاده کند.

برای تماشا و دانلود «سونیک خارپشت» (Sonic the Hedgehog) دوبله، می‌توانید به گپ‌فیلم سر بزنید. سونیک در یکی از شهرستان‌های امریکا فرود می‌آید و سعی می‌کند زندگی لذت‌بخشی برای خود بسازد. اما احساس تنهایی این خارپشت آبی رنگ را اذیت می‌کند. در یکی از روزهایی که سونیک مشغول شیطنت و بازی است قدرتش باعث قطعی برق می‌شود و همین آغازگر اتفاقات ناگواری برای اوست. کمی بعد بنا به دلایلی سونیک حلقه‌های طلایی‌اش را از دست می‌دهد و به همراه یک افسر پلیس رهسپار سفر می‌شود. در این میان فردی به نام دکتر رباتنیک که متخصصی در زمینه ساخت سلاح‌های هوشمند است می‌خواهد از طریق دست‌یابی به نیروی سونیک سلاحی فوق پیشرفته بسازد. تعقیب و گریز دکتر رباتنیک و سونیک یکی از داستانک‌های اصلی این فیلم است. 

چه کسانی در فیلم سونیک خارپشت بازی کردند؟

بازیگران اصلی این فیلم جیم کری، جیمز مارسدن و تیکا سومپتر هستند و بن شوارتز صداپیشه شخصیت سونیک خارپشت است.

29 می سال 2018 اعلام شد نقش تام، پلیسی که دوست سونیک خارپشت می‌شود را پاول رود بازی می‌کند اما فردای آن روز این خبر رد شد. نکته قابل توجه درباره بازیگران سونیک این است که بن شوارتز صداپیشه سونیک خارپشت یکی از طرفداران این بازی ویدیویی است. 

Sonic the Hedgehog

این فیلم توسط سایت گپ فیلم دوبله و پخش شده است. گویندگانی  چون ژرژ پطرسی،  کسری کیانی، علی منانی، نازنین یاری و امیر حکیمی به جای شخصیت‌های فیلم سونیک خارپشت صحبت کرده‌اند. مدیر دوبلاژ این فیلم محمد علی جان‌پناه است.

سونیک چگونه شکل گرفت؟

از شخصیت سونیک خارپشت، اولین بار سال 1991 رونمایی شد. سونیک، خارپشتی آبی رنگ با سرعت فراصوت است که برای بازی‌ای به همین نام ساخته شد. شرکت سگا با ساخت سونیک قصد داشت با کاراکتر ماریو که توسط کمپانی نینتندو ساخته شده بود رقابت کند. طراح اولیه این بازی نائوتو اوشیما است. هفت سال بعد بازی سونیک دوباره طراحی شد، اما این بار یوجی یوکاوا کار طراحی را انجام داد. یوکاوا کاراکتر سونیک را به گونه‌ای طراحی کرد که بزرگتر از شخصیت قبلی باشد. اگر اهل بازی‌های ویدیویی باشید حداقل یک بار در زندگی‌تان سونیک بازی کرده‌اید. 

در بازی سونیک، خارپشت آبی رنگ در سراسر جزیره‌ای می‌دود تا حلقه‌هایی طلایی را جمع کند. سونیک شخصیت خاطره‌انگیزی است که آخرین نسخه از بازی آن سال  2019 با عنوان «ماریو و سونیک در المپیک 2020 توکیو» ساخته شد.

ستاره سونیک سال 2005 در پیاده‌روی بازی نصب شد، این نشانه در کنار ستاره کاراکترهای مشهور بازی‌های ویدیویی مثل لینک و ماریو قرار گرفت. با این حال این نماد دیگر وجود ندارد چون منطقه‌ای که پیاده‌روی بازی در آن قرار داشت تبدیل به فروشگاه شد.

شخصیت مهربانی که نظر منتقدان را جلب نکرد

پاتریک کیسی و جاش میلر فیلمنامه سونیک خارپشت را به امید موفقیت فیلم نوشتند اما نمی‌دانستند که منتقدان علاقه‌ای به فیلم‌هایی به این سبک ندارند. سونیک خارپشت رتبه 6.6 از 10 را توسط سایت آی ام دی بی دریافت کرد. 

لایواکشن سونیک از نظر برخی منتقدان تنها برای طرفداران بازی ویدیویی سونیک خارپشت ساخته شده. اما این شخصیت حتی برای کسانی که علاقه‌مند به بازی‌های ویدیویی نیستند یا نسلی که حتی نام سگا را نشنیده هم جذابیت‌های خاص خود را دارد.

Sonic the Hedgehog

اگرچه سونیک نتوانسته امتیاز خوبی را از سایت‌های معتبر فیلم نظیر آی ام دی بی و روتن تومیتوز دریافت کند اما یکی از فیلم‌های عامه‌پسند سال 2020 شد. 

جیم کری، کمدین محبوب چند دهه گذشته در سونیک باز هم بازی درخشانی از خودش نشان داد و به تعداد طرفدارانش افزود. ولی به نظر می‌رسد فیلم سونیک خارپشت نتوانسته طرفداران این شخصیت بازی‌های ویدیویی را راضی نگه‌دارد.

استیو رز، منتقد گاردین از 5 امتیاز به این فیلم نمره 2 می‌دهد. به نظر استیو رز، تمام المان‌ّهای فیلم از مجموعه فیلم‌های مردان ایکس و دیگر فیلم‌های هم‌رده‌اش وام گرفته شدند.

بودجه فیلم سونیک چقدر بود؟

سانیک خارپشت با بودجه‌ای حدود 95 میلیون دلارساخته شد.

بازاریابی این فیلم چگونه بود؟

سازندگان فیلم سونیک در تاریخ 10 دسامبر 2018، پوستری از آن را برای تبلیغات منتشر کردند.  پوستر پخش شده نقدهای منفی بسیاری از سوی طرفداران سونیک گرفت. شخصیت ساخته شده از نظر طرفداران و منتقدان هیچ شباهتی به کاراکتر بازی‌ ویدیویی نداشت. 

پوستر سونیک با پوستر فیلم پوکمون‌ مقایسه می‌شد. در فیلم کاراگاه پیکاچو کاراکتر بازی پوکمون کاملا شبیه ساخته شده بود. این در حالی است که به سونیک ظاهری انسانی داده شده بود که هیچ شباهتی به کاراکتر بازی ویدیویی نداشت. 

حتی یکی از سازندگان سابق بازی سونیک از دیدن پوستر شوکه شد. پس از مدتی پوستر دیگری از سونیک خارپشت منتشر شد. پوستر دوم نقد منفی کمی گرفت. یوجی ناکا که از پوستر اولیه متعجب شده بود نیز رضایت خاطر خود را اعلام کرد. 

علاوه بر پوستر تیزری نیز از این شخصیت منتشر شد که کماکان به خاطر انسانی شدن شخصیت سونیک نقدهای منفی در پی داشت. در عرض دو روز، تریلر منتشر شده در یوتیوب بیش از 20 میلیون تماشاچی داشت. صدها هزار نفر از بینندگان تیزر منتشر شده از علامت «دیس‌لایک» استفاده کردند و نارضایتی‌شان را نشان دادند.

سازندگان سونیک خارپشت مجبور شدند این شخصیت را دوباره از نو طراحی کنند. اگرچه طراحی دوباره کاراکتر سانیک هزینه زیادی داشت ولی تهیه‌کنندگان فیلم ترجیح دادند این هزینه را بپردازند. 

طراحی جدید امیدبخش بود و به طنز فیلم کمک می‌کرد. این بار تعداد لایک‌ها بسیار بیشتر از دیس‌لایک بود. تریلر دوم سونیک خارپشت بیشترین علاقه‌مندی را در میان تریلرهای منتشرشده گوگل در سه سال گذشته بود.  یوجی ناکا درمورد شخصیت تازه طراحی شده گفت:« حالا به سونیک شبیه است.»

کرونا ویروس و اکران خانگی سونیک خارپشت

فیلم‌سینمایی سونیک خارپشت زمانی آماده پخش شد که مردم جهان با ویروسی همه‌گیر دست‌وپنجه نرم می‌کردند. در 20 مارس 2020 استودیو پارامونت اعلام کرد فیلم سونیک خارپشت به شبکه خانگی می‌آید. پارامونت همانند دیگر استودیوهای فیلم‌سازی تصمیم گرفت در زمانه‌ای که اکران فیلم‌ها به خاطر شیوع ویروس کشنده کرونا امکان‌پذیر نیست؛ فیلم‌هایش را اکران خانگی کند. نسخه دیجیتال سونیک 31 مارس اکران و در نهایت نسخه بلوری، اچ‌دی و دی‌وی‌دی سونیک به همراه فیلم کوتاه دور دنیا در 80 ثانیه، 19 می پخش شد.

نظر برخی منتقدان درباره فیلم سونیک خارپشت

دامی لی، نویسنده سایت ورج معتقد است سونیک به قدری بامزه است که نمی‌توان دوستش نداشت.  لی، سونیک را فیلمی امیدبخش و نوستالژیک می‌داند که یادآور روزهای درخشان کودکی و نوجوانی عده زیادی از مردم دنیا است.

Sonic the Hedgehog

کریستن پیج کربی، منتقد واشنگتن پست درباره سونیک نوشت:«‌سونیک خارپشت شاید لحظات شادی را برای بیننده رقم بزند. اما از خنده‌های کوتاهی بگذریم که این لایو اکشن با شوخ‌طبعی هوشمندانه بر لب‌ها می‌آورد؛ قلب بزرگ این موجود آبی رنگ توجه همه را به خود جلب می‌کند.»

رابی کالین نویسنده سایت تلگرام برخلاف دیگر منتقدان که سونیک را خاطره‌انگیز دانسته‌اند از منظر بچه‌های امروز به فیلم نگاه کرده است. در واقع بسیاری از کودکان نسل جدید شخصیت بازی ویدیویی سونیک را نمی‌شناسند اما تماشای فیلم سونیک خارپشت برایشان جذاب و لذت‌بخش است. به گفته کالین هیجان بچه‌هایی که  برای اولین بار با کاراکتر سونیک آشنا می‌شوند وصف‌ناپذیر است. آن‌ها به قدری از تماشای فیلم شاد می‌شوند که نیرویی برای ادامه زندگی دریافت می‌کنند.

سیمران هانس نیز در آبزرور نوشت:« مارسدن به اندازه کافی جذاب هست. اما همکاری او با شوارتز را نباید نادیده گرفت. شیمی این دو بازیگر باعث می‌شود برای تماشای یک ساعت و نیم فیلم آن‌ها جای هیچ شکی باقی نماند.»

آیا قسمت دوم سونیک ساخته می‌شود؟

پایان‌بندی سونیک خارپشت به گونه‌ای بود که بینندگان را به دنباله‌دار بودن فیلم امیدوار کرد. از طرفی کارگردان فیلم، در خصوص ساخته شدن قسمت بعدی اعلام کرد که قصد دارد فیلمی بسازد که بیشترین شباهت را با المان‌های اصلی بازی ویدیویی داشته باشد. 

جیمز مارسدن، یکی از بازیگران اصلی فیلم هم خاطر نشان کرد در صورتی که طرفداران خواستار قسمت بعدی باشند، حاضر به ادامه همکاری است.
سوالی که ذهن خیلی از علاقه‌مندان فیلم‌سینمایی سونیک خارپشت را درگیر کرده این است که آیا این موجود آبی رنگ که لحظه‌های شاد و هیجان‌انگیزی را برای آن‌ها فراهم کرده می‌تواند به جزیره خود بازگردد؟ پیشنهاد ما تماشای این فیلم همراه خانواده است. 

سونیک خارپشت نسل‌های مختلف را کنار هم قرار می‌دهد. فرقی نمی‌کند با این بازی ویدیویی خاطره‌ای دارند یا نه. مهم این است که این موجود کوچک و سریع با ویژگی‌ّهای روحی یک انسان در کنار هم بودن و همراهی را به ما می‌آموزد. همچنین سفر هیجان‌انگیز و پر خطری را از گرین هیلز تا سانفراسیسکو با او همراه خواهید شد. 

برای تماشا و دانلود فیلم سینمایی جدید دوبله/ زیرنویس می‌توانید به «گپ فیلم: مرجع دانلود فیلم و سریال» سر بزنید.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-08-08 02:32:17
دسته بندی ها