چگونه با وجود کرونا به پیاده‌روی برویم؟

21 دی 1399 - 11:00
مهارت‌های زندگی - چگونه با وجود کرونا به پیاده‌روی برویم؟
چگونه با وجود کرونا به پیاده‌روی برویم؟
امتیاز مطلب: 61%

خانه ماندن بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به کروناویروس است؛ اما پس از مدتی خسته‌کننده می‌شود. اگر قرنطینه شما را بی‌حوصله کرده باشد، شاید بهتر است برای مدت کوتاهی از خانه خارج شوید. اگر بیمار نیستید، خارج شدن از خانه برایتان چندان سخت نخواهد بود. تا زمانی‌ که از ماسک استفاده کنید و فاصله‌ی خود را با دیگران به اندازه 1.8 متر حفظ کنید، خطر ابتلا به کروناویروس شما را تهدید نخواهد کرد. به یاد داشته باشید که مدت زمان پیاده‌روی خود را کوتاه کنید، از مکان‌های شلوغ و پر جمعیت تا حد امکان دوری کنید و وقتی به خانه برگشتید، دست‌هایتان را خوب بشویید تا از پخش شدن ویروس جلوگیری کنید.

مکان مناسب پیاده روی- سلامتی-ارامش

مرحله اول: انتخاب مکانی برای پیاده‌روی

1. درباره‌ی محدودیت‌های رفت و آمدی در پارک‌ها، دریاچه‌ها و مسیرهای پیاده‌روی جستجو کنید

بسته به محل زندگی‌تان، شاید نتوانید به هر جایی ‌که دوست دارید بروید. اگر منطقه سبز حفاظت‌ شده، پارک یا مسیری خاص را در نظر دارید، با یک جستجوی‌آنلاین ببینید که در حال حاضر برای عموم باز است یا خیر. هر چند یک پیاده‌روی آرامش‌بخش در پارکی زیبا و سرسبز، خوشایند به نظر می‌آید، ولی ارزش در خطر قرار دادن سلامتی‌‌تان را ندارد.

  • بعضی از مکان‌ها به منظور جلوگیری از تماس افراد با یکدیگر، به طور موقت بسته شده‌اند.

2. محلی را انتخاب کنید که احتمال حضور دیگر افراد در آن کم باشد

پارک‌های بزرگ و فضاهای باز مانند مناطق حفاظت‌شده، گزینه‌های مناسبی برای پیاده‌روی‌اند. اگر در یک شهر بزرگ زندگی می‌کنید، یک منطقه مسکونی ساکت و آرام می‌تواند مکانی عالی برای قدم زدن باشد. به طور کلی بهتر است از مسیرها و جاده‌های شلوغ، مرکز شهر و پیاده‌روهای پر رفت و آمد، دور بمانید. یک مکان نسبتا خلوت و نزدیک را برای قدم زدن انتخاب کنید.

  • بسته به محل زندگی‌تان، انتخاب‌های شما هم محدود خواهد بود، اما می‌توانید مسافت کوتاهی را تا محل خلوتی برای پیاده‌روی، رانندگی کنید.
     
  • هر چقدر محل پیاده‌روی بزرگتر باشد، بهتر است. یک بلوار عریض به مراتب انتخاب بهتری نسبت به یک خیابان فرعی تنگ و کم‌عرض است. با این حال، آن خیابان کم‌عرض و خلوت گزینه مناسب‌تری نسبت به بلوار عریضی که در منطقه پر رفت و آمد شهر مستقر است، خواهد بود. بنابراین با توجه به شرایط موجود، تصمیم آگاهانه‌ای بگیرید.

3. از نقشه برای مشخص کردن مسیر خود در حوالی مناطق پر ازدحام استفاده کنید

نگاهی به نقشه محل پارک یا جایی که قصد پیاده‌روی در آن دارید، بیاندازید. مسیر مورد نظر را روی نقشه دنبال کنید و مراقب مغازه‌های سر راهی مانند خوار و بار فروشی‌ها و رخت‌شویی‌ها، جایی‌ که احتمال برخورد با دیگر افراد در آن زیاد است، باشید. هر چه بیشتر فاصله خود را با دیگران حفظ کنید، پیاده‌روی ایمن‌تری خواهید داشت.

  • اگر به خوبی با منطقه آشنا هستید، نیازی به استفاده از نقشه ندارید. در ذهن‌تان به جایی که می‌خواهید بروید فکر کنید و به مغازه‎‌های شلوغ سر راه‌تان هم نزدیک نشوید. 

هشدار: از قدم زنی در اطراف بیمارستان‌ها و خانه‌های سالمندان خودداری کنید. اگر ناقل ویروس کرونا باشید، ممکن است سلامتی افراد آسیب‌پذیر یا اعضای تیم پزشکی را تهدید کنید.

ماسک - سلامتی - جلوگیری از بیماری

مرحله دوم: استفاده از ماسک به هنگام پیاده‌روی

1. اگر علائم بیماری را ندارید، از ماسک‌های پارچه‌ای برای جلوگیری از ابتلا به بیماری استفاده کنید

ماسک‌های مخصوص جراحی و ماسک‌های فیلتردار را برای استفاده‌ی کادر پزشکی و موارد اورژانسی بگذارید و در عوض، ماسک پارچه‌ای برای خودتان درست کنید یا بخرید تا از ابتلا به بیماری پیشگیری کنید؛ یا در صورتی‌ که ناقل باشید، از انتقال ویروس به دیگران جلوگیری کنید. برای درست کردن ماسک می‌توانید به صورت آنلاین، الگوی برش را پیدا کنید و با استفاده از روبالشی یا تیشرت، ماسکی مناسب با اندازه خود تهیه کنید.

  • اگر در بیمارستان کار نمی‌کنید یا بیمار نیستید، نیازی به پوشیدن ماسک جراحی ندارید. در صورت داشتن ماسک‌های جراحی بهتر است آن‌ها را به بیمارستان اهدا کنید.
     
  • زمانی به پوشیدن ماسک نیازی نیست که بیمار نباشید و به تنهایی می‌خواهید به یک مکان خلوت بروید.

هشدار: اگر کسالتی دارید یا کرونا در شما تشخیص داده شده است، بیرون نروید. در قرنطینه بمانید تا علائم بیماری رفع شوند. اما اگر در این شرایط از خانه خارج شوید، ممکن است ویروس را به دیگران منتقل کنید.

2. اگر در معرض خطر ابتلا هستید و مجبورید از خانه خارج شوید، از ماسک فیلتردار N95 استفاده کنید

اگر جزء قشر آسیب‌پذیر محسوب می‌شوید؛ یعنی بالای 65 سال سن دارید، در خانه سالمندان زندگی می‌کنید یا بیماری خاص دیگری مانند آسم یا ایدز دارید، به هیچ عنوان بیرون نروید. ولی اگر مجبور هستید که بیرون بروید، از ماسک فیلتردار N95 برای محافظت بیشتر استفاده کنید.  ماسک‌های N95، ماسک‌های کتانی فیلترداری‌اند که به طور معمول دریچه‌ای در جلوی آن تعبیه شده و بهتر از ماسک‌های جراحی و پارچه‌ای، در مقابل کروناویروس عمل می‌کنند.

  • این نوع ماسک‌ها از انواع دیگر موثرتر عمل می‌کنند، اما در صورتی که بیمار یا در معرض خطر جدی نیستید، استفاده از آن‌ها فایده‌ای برایتان نخواهد داشت. یک ماسک فیلتردار خوب را تنها به خاطر این که می‌خواهید در محله کمی قدم بزنید، در حالی که خطری هم تهدیدتان نمی‌کند، هدر ندهید.

3. 20 ثانیه قبل و بعد از پوشیدن ماسک، دستهای‌ خود را بشویید

قبل از پوشیدن ماسک و حتی بعد از قرار دادن آن روی صورت، دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید. مقدار زیادی از مایع دستشویی را روی دست‌های خود بریزید و به مدت 20 ثانیه، به خوبی آن‌ها را بشویید. قبل از شستن دست‌ها با آب گرم، مطمئن شوید که بین انگشتان و پشت دست‌ها را به خوبی با مایع تمیز کرده‌اید. 

  • شستشوی اولیه باعث می‌شود که میکروب‌ها و باکتری‌ها، از طریق دست‌هایتان به ماسک منتقل نشود. شستشوی ثانویه هم مانع از انتقال آلودگی‌ها و میکروب‌ها، از ماسک به دست‌هایتان می‌شود.

4. بندها یا نوارهای ماسک را در پشت سر محکم کنید

برای پوشیدن ماسک به هنگام رفتن به پیاده‌روی، از بندها یا نوارهایی که در ماسک تعبیه شده به جای پوشش اصلی که دهان و بینی شما را می‌پوشاند، استفاده کنید. اگر بندها در دو طرف ماسک قرار دارند، آن‌ها را به پشت گوش انداخته و ماسک را تنظیم کنید. اگر بندها در بالا و پایین ماسک قرار دارند، ابتدا سر خود را از بند پایینی رد کرده و بند را زیر گوش خود تنظیم کنید. سپس سر خود را از بند بالایی نیز عبور دهید و آن را بالای گوش خود تنظیم کنید.

  • استفاده از بندهای ماسک به جای پوشش اصلی، باعث می‌شود که باکتری‌ها و میکروب‌های آلوده از دستهایتان به  ماسک منتقل نشود.
     
  • همیشه دستهایتان را قبل و بعد از پوشیدن ماسک، به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویید.

5. از این که ماسک بطور کامل دهان و بینی شما را می‌پوشاند مطمئن شوید

ماسک را به گونه‌ای بپوشید که پوشش اصلی آن، دهان و بینی شما را به طور کامل پوشش دهد و هیچ فضای بازی میان ماسک و صورت‌تان نباشد. در غیر این صورت، پوشش اصلی را کمی جابجا کنید یا بندها را محکم‌تر کنید تا قسمت بالای ماسک روی پل بینی شما قرار بگیرد و قسمت پایین ماسک، چانه شما را بپوشاند.
• هنگامی که برای پیاده‌روی خارج شده‌اید، به هیچ عنوان به ماسک برای جابجا کردن آن یا به صورتتان دست نزنید. در صورت دست زدن، امکان انتقال باکتری و میکروب‌های بیماری‌زا از دستها به صورتتان وجود دارد. 

قدم زدن

 

مرحله سوم: قدم زدن

1. به اندازه 1.8 متر از دیگران فاصله بگیرید

ویروس کوید-19 از طریق ترشحات میکروسکوپی که از دهان یا بینی اشخاص خارج می‌شود، در فضا منتشر می‌شود. عطسه، سرفه یا یک مکالمه ساده میان افراد می‌تواند به گسترش این ویروس کمک کند. پس بهترین و ساده‌ترین راه برای جلوگیری از ابتلا به ویروس یا پخش شدن آن، حفظ کردن فاصله خود با دیگران است. حداقل به اندازه 1.8 متر از کسانی که در هنگام پیاده‌روی در کنار شما قدم می‌زنند، فاصله بگیرید.

  • برای این که بدانید 1.8 متر به طور تقریبی چه فاصله‌ای است، یک شخص قدبلند را دراز کشیده تصور کنید که کلاه سیلندری (کلاه استوانه‌ای) بر سر دارد. همچنین می‌توانید یک اتومبیل کوچک یا یک مبل سه نفره را تجسم کنید. فقط تصویر را در ذهن خود نگه دارید تا به شما برای تشخیص فاصله مناسب کمک کند.
     
  • حتی اگر در مسیرتان با یکی از دوستان قدیمی یا اعضای خانواده خود برخورد کردید، فاصله خود را با آنها حفظ کنید. اگر هر دوی شما ماسک پوشیده‌اید می‌توانید کمی با هم مکالمه داشته باشید، فقط به یاد داشته باشید که فاصله 1.8 متری خود را با آن‌ها حفظ کنید.
     
  • منظور دیگران از فاصله‌گذاری اجتماعی همین است. کار خوبی می‌کنید اگر به کسی نزدیک نمی‌شوید.

2. هنگام پیاده‌روی حواستان به جلوی پایتان باشد تا افرادی را که وارد مسیر شما می‌شوند، ببینید

تلفن همراه‌تان را در جیب خود بگذارید و از دست زدن به پخش‌کننده‌ی موسیقی یا گام‌شمار خود خودداری کنید، تا حواستان پرت نشود. دقت کنید که کجا قدم می‌گذارید و مراقب کسانی که در حدود فاصله‌ 7.6 تا 9.1 متری شما قدم می‌زنند باشید. هنگام عبور از تقاطع یا از روبروی فروشگاه‌ها و مغازه‌ها احتیاط لازم را به‌ جا آورید تا به طور تصادفی به دیگران برخورد نکنید.

  • به هنگام عبور از نبش خیابان، همیشه در قسمت بیرونی پیاده‌رو قدم بردارید. اگر شخص دیگری هم‌زمان با شما در حال گذر از آن قسمت باشد، ممکن است زمان کافی برای عکس‌العمل نشان دادن نداشته باشید و به هم برخورد کنید. اما اگر در حاشیه بیرونی پیاده‌رو باشید، فرصت کافی برای حفظ فاصله خود با آن شخص خواهید داشت.
     
  • برای حفظ فاصله 1.8 متری خود با دیگران می‌توانید برای چند ثانیه از مسیر خود یا پیاده‌رو خارج شوید تا آن‌ها بگذرند. با این کار هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد. فقط مواظب اتومبیل‌های در حال عبور باشید.

3. در صورت نزدیک شدن دیگران به شما، با آن‌ها مودبانه رفتار کنید

بعضی از افراد از این که راه‌تان را تغییر داده و در کنار آن‌ها قدم بزنید، ممکن است ناراحت شوند. تنها با یک سر تکان دادن ساده یا سلام کردن مودبانه با صدای ملایم از کنار غریبه‌ها عبور کنید تا دلخوری‌ای ایجاد نشود. اگر آن شخص را می‌شناسید گفتن «خوش‌حال شدم شما را دیدم» یا «حالتان چطور است» کافیست و اگر افراد زیادی در آن محل در حال پیاده‌روی هستند، نیازی به صحبت کردن طولانی با افراد نیست.

  • متاسفانه همه به اندازه شما این موضوع را جدی نمی‌گیرند. تصور نکنید که یک غریبه فقط به خاطر این‌که شما در آن مسیر در حال عبور هستید، راه را برای شما باز کند. این شمایید که مسئول حفظ فاصله خود با دیگران هستید.
     
  • تعداد قابل توجهی از مردم همان کار شما را انجام می‌دهند؛ پس مشکلی پیش نخواهد آمد. اما اگر کسی از کار شما ناراحت شد، می‌توانید با گفتن جمله‌ای شبیه به «متاسفم، من فقط سعی دارم که دیگران به خاطر من بیمار نشوند» آن‌ها را آرام کنید.

4. محض احتیاط، تنها به مدت 30 دقیقه یا کم‌تر، برای پیاده‌روی از خانه خارج شوید

هر چقدر بیشتر خارج از خانه بمانید، احتمال برخوردتان با دیگر افراد یا با شخصی آلوده به ویروس بیشتر خواهد بود. همچنین، در صورت دور بودن از خانه، ممکن است مجبور شوید از سرویس بهداشتی عمومی استفاده کنید. پس مسیر پیاده‌روی خود را کوتاه‌تر کنید، تا در امان بمانید.

5. ماسک خود را در نیاورید و به ماسک یا صورت‌تان دست نزنید

هنگامی که پیاده‌روی می‌کنید، صورتتان را نخارانید یا به آن دست نزنید. همینطور از ور رفتن با موها یا مالیدن چانه خود اجتناب کنید. ماسک خود را جابجا یا تنظیم نکنید. لحظه‌ای که به ماسک خود دست می‌زنید یا آن را برمی‌دارید، دیگر در برابر آلودگی‌ها محافظت نمی‌شوید و تمام میکروب‌های موجود روی ماسک به دستان شما منتقل می‌شود.

هشدار: برای نفس تازه کردن، خوردن یا نوشیدن، ماسک خود را پایین نکشید. ممکن است از این‌که به هنگام داشتن ماسک نمی‌توانید هوای تازه تنفس کنید، اذیت شوید اما پوشیدن ماسک زمانی که در خارج از خانه هستید بسیار مهم است.

6. وقتی به خانه برگشتید، ماسک را به کمک بندهای آن درآورید

به محض این که به خانه رسیدید، قبل از درآوردن ماسک، دستهایتان را با آب و صابون بشویید. برای درآوردن ماسک، گره نوارهای پشت سرتان را باز کنید یا بندهای آن را از پشت گوش یا سرتان خارج کنید و به قسمت جلو یا همان پوشش اصلی ماسک دست نزنید. سپس ماسک را از صورت خود دور کرده و درآوردید.

  • اگر از ماسک‌های یکبار مصرف مانند ماسک‎‌های جراحی یا N95 فیلتردار استفاده می‌کنید، حتما بعد از یکبار پوشیدن آن را دور بیاندازید.
     
  • اگر ماسک پارچه‌ای دارید، آن را بلافاصله به کمک ماشین لباسشویی بشویید.

7. دستهایتان را حداقل به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویید

زمانی که ماسک را درآورده‌اید و در داخل خانه هستید، بار دیگر دستهایتان را بشویید. از صابون ضدباکتریایی استفاده کنید و دستهایتان را به مدت 20 ثانیه، خوب بشویید تا هر آن‌چه به هنگام تماس با ماسک، به دستهایتان منتقل شده است از بین برود.

  • اگر در شرایط مناسبی قرار ندارید یا به آب دسترسی ندارید، می‌توانید از ضدعفونی کننده‌های الکلی برای تمیز کردن دستهایتان بدون نیاز به شستن استفاده کنید.

منبع: wikihow

نویسنده مطلب
noorieh razavi sani - نوریه رضوی‌ثانی
نوریه رضوی‌ثانی هستم. مترجم و نویسنده‌ی محتوا. به زمینه‌های مختلف روانشناسی، موفقیت، ادبیات ملل، فیلم و سریال و ماشین‌های آفرود علاقمندم و بصورت جدی پیگیری می‌کنم.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-01-11 01:13:13
دسته بندی ها