نگاهی به انیمیشن سینمایی «مار سفید»؛ تکیه به اسطوره‌های کهن

28 بهمن 1399 - 11:00
فیلم و سریال - نگاهی به انیمیشن سینمایی «مار سفید»؛ تکیه به اسطوره‌های کهن
نگاهی به انیمیشن سینمایی «مار سفید»؛ تکیه به اسطوره‌های کهن
امتیاز مطلب: 84%

انیمیشن سینمایی «مار سفید» (White Snake 2019)

کارگردان: آمپ وونگ، جی ژائو

فیلم‌نامه‌نویس: دامهو

صداپیشگان: وینسنت رودریگز سوم، متیو موی، استفانی شی و فی ماتا.

شرکت تولیدکننده: استودیوی انیمیشن Light Chaser و شعبه خاور دور کمپانی برادران وارنر 

زمان: 99 دقیقه

محصول: چین و آمریکا

کارتون - مار سفید - مارسفید

برای تماشا و دانلود انیمیشن «مار سفید» دوبله، می‌توانید به گپ فیلم مراجعه کنید. خاور دور مانند منطقه‌ی خاورمیانه پر از افسانه‌ها و اسطوره‌هایی است که هنرمندان برای ساخت آثارشان از آن‌ها وام می‌گیرند. کشور چین هم یکی از کشورهای دارای فرهنگ کهن از خاور دور است که در سال‌های اخیر تلاش کرده مانند کشور ژاپن وارد صنعت انیمیشن، کمیک و بازی شود. انیمیشن سینمایی «مار سفید» محصولی از کشور چین است که از زمان تولید در صدر خبرها بود و تبلیغات خوبی برای اکران آن در سطح جهانی انجام شد. به طوری که فروش جهانی این انیمیشن را به 61 میلیون دلار رساند و نام خود را به عنوان پروژه موفقی در صنعت انیمیشن چین ثبت کرد. در ادامه با یوکن همراه باشید.

افسانه‌ی مار سفید

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، چینی‌ها چهار افسانه بزرگ فولکوریک دارند که «افسانه مار سفید»(که در چین به عنوان «بانوی سفید» هم شناخته می‌شود) یکی از آن‌هاست؛ «خانم منگ جیانگ»، «عاشقان پروانه‌ای» و «گاوچران و دختر ویور» هم عنوان دیگر افسانه‌های بزرگ چینی است. البته افسانه‌ی «مار سفید» از همان ابتدا یک افسانه‌ی عاشقانه نبود و در قرون متمادی بود که این افسانه از یک داستان ترسناک به یک داستان عاشقانه تکامل پیدا کرد. داستان اصلی درباره تقابل خیر و شر بود که قصه‌ی راهبی بودایی را روایت می‌کرد که به دنبال نجات روح زو شیان از روح مار سفید بود که به عنوان یک دیو شرور شناخته می‌شد. اما در طی قرن‌ها، این داستان به داستانی عاشقانه تبدیل شد که در آن، این دو شخصیت با این‌که رابطه‌ آن‌ها خلاف قوانین طبیعت بود عاشق هم می‌شدند. در واقع انیمیشن سینمایی «مار سفید» اولین تلاش چینی‌ها برای به تصویر کشیدن این افسانه‌ی قدیمی و بزرگ نیست. تاکنون اپراها، مجموعه‌های تلویزیونی، فیلم‌های سینمایی و انیمیشن‌های زیادی در چین درباره این افسانه ساخته شده است. حتی کمپانی دی‌سی از این افسانه در کمیک زن شگفت‌انگیز استفاده کرده است. 

داستان انیمیشن «مار سفید»

در خلاصه داستان این انیمیشن سینمایی آمده است که: «روایت عشق بین یک مار افسانه‌ای و یک شکارچی مار برگفته از داستان‌های افسانه‌ای چینی است. این مار افسانه‌ای حافظه خود را از دست می‌دهد و در حالی که به یک زن انسانی مبدل شده، عاشق یک شکارچی مار می‌شود. به همین دلیل خواهرش ورتا که مار افسانه‌ای سبز است از دست او ناراحت می‌شود و… .» 

کارتون - مار سفید - مارسفید

داستان حول محور زنی به «ژانگ ژ» که در نسخه انگلیسی‌اش به نام «بلانکا» شناخته می‌شود، می‌گردد که ماری شیطانی است. او در ابتدای داستان، زمانی که پیش خواهرش، مار سبز است خاطرات مبهمی از یک عشق دیرینه را به یاد می‌آورد. چراکه بلانکا به دلیل نبردی با ژنرال تاریک، یوهان ژانگ یا همان جادوگر شیطانی دچار فراموشی شده است. از اینجاست که قصه‌ی انیمیشن «مار سفید» آغاز می‌شود و ما به 500 سال پیش باز می‌گردیم. زمانی که ژنرال تاریک، برای به دست آوردن جاودانگی انسان‌ها را مجبور می‌کرد مارها را شکار کنند. از قضا زمانی که بلانکا، داوطلب می‌شود تا به جنگ با ژنرال تاریک برود با پسری که او هم در دهکده مارگیران زندگی می‌کند آشنا می‌‌شود و این آغاز یک داستان عاشقانه است که پایان تلخی دارد.  

تقابل خیر و شر و دنیای تضادها

قبیله‌ی مار سفید از انسان‌ها به خاطر شکار مارها متنفر هستند و آنان را دشمنان خودشان می‌دانند. انسان‌ها از دیو‌ها متنفر هستند، چون شنیده‌اند که آن‌ها گوشت انسان می‌خورند. همه‌ی آن‌ها به نوعی می‌خواهند هم‌دیگر را حذف کنند، در این بین تنها شخصی که سعی می‌کند صلح را برقرار کند، شان است. او هیچ موجودی را به خاطر ماهیتش قضاوت نمی‌کند. زمانی که متوجه هویت واقعی بلانکا می‌شود، بازهم به دوست داشتن او ادامه می‌دهد. او تنها کسی است که وقتی بلانکا بعد از گرفتن تمام قدرت ژنرال تاریک تبدیل به دیوی غول‌پیکر می‌شود، می‌تواند جلویش را بگیرد. در حالی که همه بلانکا را به خاطر عشقش به یک انسان سرزنش می‌کنند، شان برای رسیدن به او خودش را به دست جادوگری می‌سپارد تا تبدیل به دیو شود. عشق پر ماجرایی که اگر از دل افسانه‌ها نیامده بود، تبدیل به یک تراژدی می‌شد.  

شخصیت‌های اصلی قصه‌ی «مار سفید»

بلانکا (ژانگ ژ)

بلانکا، مار دیوی به رنگ سفید و از بهترین شاگردان مار مادر است که به ماموریتی برای ترور و کشتن ژنرال تاریک فرستاده می‌شود. او در شکل انسانی‌اش، دختر بسیار زیبایی است که همیشه لباس‌های سفید را ترجیح می‌دهد. در انیمیشن سینمایی «مار سفید» او به دو شکل مار تبدیل می‌شود، در ابتدای فیلم او یک مار معمولی سفید است ولی بعد از دریافت قدرت و انرژی ژنرال تبدیل به دیو غول‌پیکری می‌شود که بیشتر به اژدها می‌ماند تا مار. چراکه در افسانه‌های فولکور چینی اعتقاد بر این است که یک مار اگر قدرت کافی به دست بیاورد، تبدیل به اژدها می‌شود. او مانند خواهرش از انسان‌ها متنفر نیست، ولی با این حال نمی‌تواند به راحتی تابوی ارتباط انسان‌ها با دیوها را برای خودش بشکند. گرچه در فیلم بلانکا و ورتا خواهر هستند، اما طبق داستان اصلی، آن‌ها خواهران خونی نیستند، بلکه خواهران قسم‌خورده هستند. 

کارتون - مار سفید - مارسفید

زو ژوان(شان/ شو شیان)

جوانی که در روستای مارگیران زندگی می‌کند. او هم مانند بقیه‌ی مردم روستا مجبور است به دستور ژنرال تاریکی به شکار مارها برود. ولی چون از مارها می‌ترسد هیچ‌وقت نتوانسته بود ماری شکار کند. بنابراین بیشتر اوقات گیاهان دارویی جمع می‌کرد تا به سایر افراد روستا کمک کند. او می‌خواست روزی یک پزشک شود تا دیگر نیازی به گرفتن مارها نباشد. او جوانی پرشور، خوش‌بین و با ملاحظه بود. اگرچه او به دنبال زندگی بی‌دغدغه‌ای بود، ولی در برابر دیگران بسیار احساس مسئولیت می‌کرد و حتی حاضر بود به قیمت قرار دادن خودش در وضعیت‌های خطرناک به دیگران کمک کند. او هیچ تعصبی علیه دیو‌ نداشت و از همان ابتدا، بلانکا را پذیرفت. بعد از این‌که او به خاطر بلانکا تبدیل به دیو شد، کمی قدرت‌هایش افزایش یافت. نام او از اولین نسخه موجود افسانه «مار سفید» که در سال 1624 نوشته شده، گرفته شده است با این حال در تمام طول فیلم بیشتر او با نام «شان یا شو شیان» خوانده می‌شود. 

ژنرال تاریک

ژنرال تاریک، یوهان ژانگ یا همان جادوگر شیطانی ضد قهرمانی تاریک است که مردم چین را مجبور می‌کند برای دست‌یابی به قدرت و جاودانگی مارها را شکار کنند. مردم او را تائویست بزرگ می‌نامند به خاطر فرار از خدمت اجباری یا پرداخت مالیات، برایش مار شکار می‌کنند. او در نهایت برای دست یافتن به قدرت بیشتر به سراغ مار سفید می‌رود تا او را بکشد و از قدرتش استفاده کند. 

مار سبز

ورتا یا همان مار سبز، خواهر بلانکاست که برخی از آثار ساخته شده پیرامون افسانه‌ی مار سفید با نام او ساخته شده‌اند. زمانی که بلانکا نتوانست ژنرال را ترور کند، او تنها کسی بود که علی‌رغم مخالفت اعضای دیگر قبیله هنوز به خواهرش اعتقاد داشت و قبول کرد برای محافظت از او، دواطلبانه سوگندی یاد کند که به واسطه آن سم مهلکی در بدنش قرار می‌گرفت که اگر نمی‌توانست در عرض سه روز خواهرش را به قبیله بازگرداند، او را می‌کشت. در شکل انسانی‌اش او دختری خوش‌تیپ با روحیه‌ای قهرمانانه به نظر می‌رسید، با این حال او شکل مار خود را به شکل انسانی‌اش ترجیح می‌داد که در آن شکل و شمایل شرورتر به نظر می‌رسید. با این حال ورتا تحت‌تاثیر آموزش‌های مادر مارها به شدت از انسان‌ها متنفر بود و در ابتدای قصه نمی‌توانست به شان اعتماد کند.  

کارتون - مار سفید - مارسفید

شیائوپو ژنگ یا صاحب کارگاه یشم سبز

صاحب کارگاه یشم سبز، دیو روباهی است که به شیاطین و دیوها در انجام ماموریت‌هایشان کمک می‌کند. البته او هیچ جادویی را بدون گرفتن هزینه‌ی لازمش به آن‌ها نمی‌دهد. سنجاق سر جادویی که در نهایت باعث فراموشی بلانکا می‌شود، همان وسیله‌ی جادویی است که او به بلانکا برای ترور ژنرال تاریک می‌دهد. وسیله‌ای که می‌تواند قدرت را از دورن او خالی کند. او دو چهره دارد، چهره دختر جوان و یک چهره روباه. صاحب کارگاه یشم سبز می‌تواند سر خود را 180 درجه بچرخاند. در قوم‌های چینی، شیطان روباه به دلیل اغوا کردن پسران و دختران جوان مشهور است. او کسی است که در نهایت به شان کمک می‌کند تا برای رسیدن به عشقش تبدیل به دیو شود.

دادو

دادو، سگ و بهترین دوست شان بود که از ابتدای قصه او را همراهی می‌کرد. دادو از همان ابتدا از بلانکا می‌ترسید و سعی داشت شان را ترغیب کند از او فاصله بگیرد. در اوایل داستان او به خاطر جادوی شیائوپو ژنگ قدرت حرف زدن پیدا کرد، هرچند که این کار را دوست نداشت. چون می‌ترسید که دیگران فکر کنند او از شیاطین است. در نتیجه او به ندرت با کسانی جز شان و بلانکا حرف می‌زد. با اینکه او بسیار به شان وفادار بود و می‌خواست او را از خطرات برهاند، ولی با رابطه‌ی او و بلانکا مخالف بود. چون بلانکا را یک دیو می‌دانست. طبق مصاحبه استودیوی سازنده این انیمیشن، دادو سگی از نژاد مختلط است. آن‌ها ویژگی‌های چندین سگ بومی آسیا را برای ایجاد دادو مخلوط کردند. «دادو» به زبان چینی به معنی لباس سنتی است که برای پوشاندن سینه و شکم، بیشتر برای خانم‌ها و کودکان استفاده می‌شود. او دم کرکی داشت که در نهایت به خاطر جادوی شیائوپو به بدن شان پیوند خورد. 

کارتون - مار سفید - مارسفید

موفقیت‌ها و جوایز

انیمیشن سینمایی «مار سفید» موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم از جشنواره‌ فیلم آمریکایی چین در لس آنجلس، جایزه انجمن منتقدین فیلم چین، جشنواره فیلم دانشجویی پکن و جوایز منتقدان فیلم سینمایی شانگهای شده است. همچنین این فیلم در جشنواره بین‌المللی فیلم انیمیشن انسی نامزد بهترین انیمیشن سینمایی بود. وب سایت منتقدان Rotten Tom گزارش داده است که 68 درصد منتقدان با میانگین امتیاز 6.58 / 10 به فیلم نظر مثبتی داشته‌اند. نشریه ورایتی درباره این انیمیشن نوشته است که:

عوامل سازنده تعادل دلپذیری را بین صحنه‌های اکشن رعد و برق و عاشقانه‌ی جذاب به وجود آورده‌اند.

برای تماشا و دانلود فیلم سینمایی جدید دوبله/ زیرنویس می‌توانید به «گپ فیلم: مرجع دانلود فیلم و سریال» سر بزنید.

نویسنده مطلب

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-02-16 01:14:10
دسته بندی ها