5 فرامهارتی که زندگی شما را از هر جهت، قدرتمند‌تر می‌سازد

21 مهر 1399 - 6:00
مهارت‌های زندگی - 5 فرامهارتی که زندگی شما را از هر جهت، قدرتمند‌تر می‌سازد
5 فرامهارتی که زندگی شما را از هر جهت، قدرتمند‌تر می‌سازد
امتیاز مطلب: 78%

•    کنترل جنبه‌های مختلف زندگی‌ شما و بهبود مهارت‌های دیگرتان، بر عهده‌ی فرامهارت‌ها است.

•    فرامهارت‌ها، انواع زیادی دارند، اما مهم‌ترین فرامهارت‌ها برای رقابت در دنیای مدرن امروزی، احساس داشتن، دیدن، ساختن، رویاپردازی و یادگیری است.

•    قرار است اتوماسیون، تقاضای جذب متخصصان را کاهش دهد و امروزه اگر شما بر این فرامهارت‌ها تسلط یابید، بیش از پیش قدرتمند‌ می‌شوید.

در گذشته، همه فکر می‌کردند که با یادگیری یک تجارت یا مهارت خاص، می‌توانند سر یک شغل درست و حسابی بروند. اما امروزه، یادگیری مداوم، برای خیلی‌ها برعکس منجر به ثابت ماندن و پیشرفت نکردن می‌شود. ما در دنیای مدرن امروزه به جای پیشرفت در زمینه‌هایی مثل آنالیز یا ارتباطات، باید چابک‌تر عمل کنیم و بتوانیم مهارت‌های موردنیاز را برای پشت ‌سر گذاشتن چالش‌های زندگی، به سرعت کسب کنیم. با یوکن همراه باشید.

برای همین هم بسیار مهم است که این فرامهارت‌ها را در خود ایجاد کنیم. این مهارت‌ها، قابلیت‌های گسترده‌ای هستند که به شما برای ایجاد مهارت‌های دیگر کمک می‌کنند و شما می‌توانید در بیشتر جنبه‌های زندگی خود، از آنها استفاده کنید. هرچه مشاغل بیشتری اتوماتیک شوند، داشتن این مهارت‌ها نیز مهم‌تر می‌شود.

مارتی نومایِر(Marty Neumeier)، نویسنده کتاب «فرامهارت‌ها: پنج مهارت در عصر هوشمند: احساس داشتن، دیدن، رویاپردازی، ساختن و یادگیری»(Meta-skills: Five Talents for the Robotic Age: Feeling, Seeing, Dreaming, Making, and Learning)، دلیل لازم برای فراگیری این پنج فرامهارت را در کتابش ذکر کرده‌است.

با احساس -احساسات- عواطف

1. احساس داشتن

فقط چون آینده روشن در اتوماسیون است، دلیل نمی‌شود که انسانیت از زندگی ما حذف شود. چون  فناوری از مهارت‌های تحلیلی ما جلو زده، افرادی که بتوانند عواطف انسانی و همدلی زیادی از خود نشان دهند، موفق‌ترند. برای همین هم هوش اجتماعی بالا، مهارتی مهم‌تر از همیشه‌ خواهد بود.

احساس و عاطفه داشتن تنها مختص مهارت‌های بین فردی نیست؛ بلکه ویژگی‌هایی چون بصیرت، یا نتیجه‌گیری بدون استفاده از استدلال را نیز در بر می‌گیرد. ذهن انسان توانایی انجام محاسبات دقیق را ندارد، بلکه برای نتیجه‌گیری، از شیوه‌هایی استفاده می‌کند که نیاز به استدلال ندارد و در اکثر اوقات جواب می‌دهد. با تکیه بر این مهارت، می‌توانید بیش از پیش با دیگران همکاری کنید و زمان و انرژی کمتری را صرف نتیجه‌گیری کنید.

2. دیدن

کامپیوترها در نشان دادن مشکلات فردی حرف ندارند،  اما در نشان دادن تصویر کلی ناتوان‌اند. این فرامهارت به بهبود توانایی بشر در برنامه ریزی کمک می‌کند، همچنین باعث می‌شود تا بشر به جای جزئیات، به کلیات توجه کند و از تعصبات بپرهیزد.

قطعا اگر همه‌چیز دوبعدی بود، کارها آسان‌تر می‌شد، اما دنیا پیچیده و چندبعدی است. بهبود دیدگاهتان، اصلا کار ساده‌ای نیست و می‌تواند عقاید شما را به چالش بکشد، اما همین باعث می‌شود دید دقیق‌تری نسبت به جهان اطرافتان پیدا کنید. همچنین با بهبود دیدگاهتان، اطلاعاتتان نیز افزایش می‌یابد و می‌توانید از همان اطلاعاتتان در این جهان مدرن استفاده کنید.

رویا پردازی - خیالات

 

3. رویاپردازی

دیگران همواره به مهارت‌هایی مثل نوآوری، خلاقیت و استعداد تولیدی نیاز دارند. هنگامی که کار خطی بیش‌ از حد سخت شود، کار به دستگاه‌ها محول می‌شود، هرچه مهارت‌های انسان به جای دقیق بودن، رویایی‌تر باشد، دقیقا به همان ویژگی اصلی‌ای تبدیل می‌شود که هر کارفرمایی به دنبال آن است.

کسانی که فکر می‌کنند «اگر مشکلی پیش نیامده، لازم به برطرف کردنش هم نیست»، دقیقا تفکری متضاد این فرامهارت دارند. در نظر داشته باشید که ابتکار و نوآوری، به همراه ریسک زیادی است؛ ممکن است نوآوری‌تان با شکست مواجه شود، یا حتی ممکن است اوضاع از اینی که هست، بدتر شود. اما بدون ریسک، هیچ پیشرفتی نخواهید کرد. به یاد داشته باشید که اگر فقط همان روش‌های آزموده ‌شده‌ی همیشگی را در پیش بگیرید، هیچ پیشرفتی نخواهید کرد.

4. ساختن

به گفته‌ی نومایر، این فرامهارت، بنیان اصلی طرح و تفکر طراحی است.

نومایر می‌گوید:

تفکر طراحی، روشی تولیدی برای حل مشکلات است. به عبارت دیگر، شما به دنبال پاسخ نمی‌گردید‌، بلکه خودتان آن را می‌سازید.

ساختن، تا حدود زیادی با رویاپردازی مطابقت دارد، اما تفاوت اصلی آن در نمونه‌سازی و آزمایش راه‌حل‌های تولیدشده است. با این‌که ارائه‌ی یک راه حل مبتکرانه‌ بسیار پیچیده است، سازندگان مستعد، از هیچ چیز باکی ندارند و از روش‌های امن و تضمین‌شده‌ی موجود استفاده نمی‌کنند. همین توانایی است که به ما کمک می‌کند تا از پس هر شرایطی بر بیاییم و ابهام را تحمل کنیم. برای همین هم این فرامهارت، تا این حد باارزش و قدرتمند است.

5. یادگیری

به نظر نومایر، از بین این پنج فرامهارت، یادگیری مهارتی «مستقل» از بقیه است. اگر چگونگی یادگیری را فرا بگیرید، می‌توانید همه‌ی مهارت های زندگی خود را بهبود بخشید. گذشت آن زمانی که همه برای برتری باید چهارسال درس می‌خواندند و مدرک می‌گرفتند! امروزه، تنها یادگیری مداوم است که اهمیت دارد. آن‌قدرها هم سخت نیست، چرا که یادگیری نه تنها ارزشمان را بالا می‌برد، بلکه خودش یک پاداش است.

برای پیشرفت این مهارت، نیاز نیست به سمت موضوعاتی بروید که به آنها علاقه‌ای ندارید. برعکس، یادگیرندگان مستعد، همواره به دنبال موضوعاتی هستند که به سمتش کشش دارند و از آن لذت می‌برند. با انجام مداوم این کار، شما همیشه مشتاق یادگیری موضوعات دیگری هم می‌شوید که حتی تا به‌حال به آنها توجهی نداشته‌اید.

این پنج فرامهارت، تقریبا تمام استعدادها و توانایی‌هایی که در زندگی روزمره خود به‌کار می‌بریم را کنترل می‌کنند. به‌علاوه، این مهارت‌ها به این زودی‌ها به دستگاه‌ها سپرده نخواهند شد. حتی با اینکه تکنولوژی با سرعت نور در حال پیشرفت است، حالا حالاها مانده تا به توانایی‌هایی که سال‌هاست به ما داده شده، برسد. بهره‌گیری از این مهارت‌های طبیعی و منحصر به فرد، بهترین راه زندگی در دنیایی است که همواره در حال تغییر و تحول است.

منبع: BigThink

نویسنده مطلب
Helia Mahmoodian - هلیا محمودیان
دانشجوی رشته‌ی زبان انگلیسی‌ام، عاشق ادبیات، هنر، روانشناسی و انیمه‌ام. دلم می‌خواد دنیارو دور بزنم.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-10-16 15:54:55
  • نظرات
تصویر آواتار sina safa
   sina safa

مهارتی که تا حالا بصورت ذاتی انجامش دادم یادگیری مداوم بوده و از این موضوع خیلی خوشحالم چون باعث شده باقی موارد رو کم و بیش درخودم داشته باشم اما الان که به لطف شما با تمام این فرامهارت ها آگاه شدم سعی میکنم تقویتشون کنم.

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها