30 ایده‌ی عملی برای ایجاد بهترین روتین صبح‌گاهی

9 آذر 1399 - 6:00
سبک زندگی - 30 ایده‌ی عملی برای ایجاد بهترین روتین صبح‌گاهی
30 ایده‌ی عملی برای ایجاد بهترین روتین صبح‌گاهی
امتیاز مطلب: 69%

«طوری که روزهایمان را می‌گذرانیم، همان گذر عمر ماست.» این تفکر خردمندانه، از کتاب «جایگاه نویسنده در جهان» (The Writing Life)، نوشته‌ی آنی دیلارد (Annie Dillard)، شاید محبوب‌ترین توصیه‌ی من در مورد زیستن، انگیزه، لذت بردن از زندگی و موفقیت باشد که در طول مسیر پیشرفت خود، به آن برخوردم. با یوکن همراه باشید.

حرفش هم کاملا درست است. اینکه ما روزهای خود را چگونه می‌گذارنیم، نشان می‌دهد ما که هستیم و می‌خواهیم که باشیم.

ما می‌توانیم این فکر را کمی بیشتر موشکافی کنیم:

اینکه ما چگونه صبح‌های خود را می‌گذرانیم، همان طوری است که روزهایمان را می‌گذارنیم و در نهایت‌، همان طوری است که زندگی‌مان را می‌گذرانیم.

بله، موافقم که زندگی برای هرکسی متفاوت است و ما همه، مسیر خودمان را دنبال می‌کنیم. هرکدام علایق، ترجیحات، شخصیت‌ها و شرایط خود را داریم. اما از دانشمندان گرفته تا افرادمشهور و مربیان شخصی، امکان ندارد کسی به شما بگوید کارهایی که هر روز صبح انجام می‌دهید، ربطی به موفقیت، عملکرد، سلامت و رفاه‌تان ندارد.

البته همه چیز مهم است. در واقع، آن‌قدری مهم است که برای بهبود زندگی‌‌ خود، ابتدا باید یاد بگیریم قبل از شروع سختی‌‌ها و آشفتگی‌های هر روزمان، چگونه صبح گران‌بهایمان را بگذرانیم.

در اینجا، 30 ایده‌ی عملی آورده شده است؛ ایده‌هایی که به شما می‌گوید چگونه صبح‌ خود را با انرژی مثبت ‌ شروع کنید و برای ادامه‌ی روزتان، هیجان داشته باشید.

بیدار شدن از خواب -صبح -سحرخیزی-انرژی

1.    زودتر بیدار نشوید

در یک پست عالی برای «ترایو گلوبال» (Thrive Global) آریانا هافینگتُن (Arianna Huffington) درباره‌ی زیاده‌روی اخیر مردم در امور عادی صبحگاهی حرف‌های زیبایی زد.

او به یک نکته‌ی عالی اشاره می‌کند. به نظر او، ذهن و بدن ما، به کمی استراحت نیاز دارد:

این‌که بدون خواب کافی، صبح ساعت 4، 5 یا 6 بیدار شوید، فقط باعث می‌شود بدنتان به طور خودکار در طول روز، تمایل به جذب کربوهیدرات‌ها و قندش بیشتر شود و این‌گونه در طول روز، احساس شادی و لذت کمتری می‌کنید.

2.    چند نفس عمیق بکشید

تنفس عمیق یا تنفس شکمی، یکی از روش‌های تمدد اعصاب و مدیتیشن است. هم‌چنین از نظر علمی، مغز را تقویت می‌کند و محدوده‌ی توجه و تمرکز را بهبود می‌بخشد.

پس معطل نکنید و با نفس کشیدن، استرس را از خودتان دور کنید.

3.    شکرگزاری کنید

قدردانی که دیگر نیازی به معرفی ندارد. این یک حقیقت مسلم است که شکرگزاری به سلامت روحی و جسمی ما کمک می‌کند.

مهم‌ترین فایده‌اش هم این است که به شما کمک می‌کند روی چیزهایی که دارید، آن هم نه به خاطر این‌که کم‌یابند، بلکه به خاطر زیاد بودنشان، تمرکز کنید.

در حقیقت، چیزهای زیادی وجود دارند که می‌توانید به خاطرشان سپاس‌گزار باشید.

برنامه ریزی کردن -فکر -برنامه روزانه

4.    درباره‌ی روزی که پیش ‌رو دارید، فکر کنید

در مورد آن‌چه که باید امروز انجام دهید فکر کنید و طوری برنامه ریزی کنید که به لیست کارهای خود برسید.

تامل به دلایل دیگری نیز مهم است. خودآگاهی را بهبود می‌بخشد و به شما این امکان را می‌دهد که به وقتش به جای واکنش دادن، پاسخ دهید.

به ما گفته شده که تمرینات منظم، ما را شادتر و موفق‌تر می‌کند.

5.    تصور کنید

این هم به مورد بالا ربط دارد و یکی دیگر از موارد مفید رونق و شکوفایی است. این کار، میان بسیاری از افراد موفق، از افراد مشهور گرفته تا کارآفرینان، محبوب بوده.

خیلی هم ساده است؛ ببینید می‌خواهید به چه کسی تبدیل شوید و با گذشت زمان، رفتارتان با شما طوری تنظیم می‌شود که به خودِ ایده‌آلتان نزدیک‌تر شوید.

6.    مدیریت عقاید

یک دقیقه در صبح را صرف نگاه کردن به خودتان در آیینه کنید. آیا شخصی با اعتماد به نفس، خوشحال و راضی می‌بینید؟

حالت بدنی، حالات چهره و حرکات اشاره‌ی مختلف را تمرین کنید. یادتان باشد، چیزی که ما با زبان بدن‌‌مان می‌گوییم، مهم‌تر از کلمات ماست.

لبخند زدن -خوشحالی -شادی -انرژی

7.    به خودتان در آیینه لبخند بزنید

با توجه به فرضیه‌ی بازخورد چهره‌ی داروین (Darwin):

بیان آزاد همراه با نشانه‌های ظاهری یک احساس‌، آن را تشدید می‌کند.

معنی‌اش هم خیلی ساده است؛ لبخند زدن خوشحالتان می‌کند. بیشتر بخندید.

8.    ژست قدرت بگیرید

بسیاری از افراد، این ایده‌ی پیشگامانه‌ی اِمی کادی (Amy Cuddy) را قبول دارند و آن را راهی برای افزایش شجاعت ، اعتماد به نفس و رفاه می‌بینند. به توصیه‌ی او که خیلی هم آسان است:

ما فقط به دو دقیقه در روز احتیاج داریم.

9.    به خودتان کش و قوس دهید

بهتر است که بدن و ذهن خود را بیدار کنید، احساس تازگی و طراوت کنید و در طول روز، آمادگی مواجهه با هر چیزی را داشته باشید.

10.    آب گرم و لیمو بنوشید

آب لیمو نه تنها ویتامین سی بدنتان را افزایش می‌دهد، بلکه خواص بسیار زیاد دیگری هم دارد.

وزن بدن را تنظیم می‌کند، بدن را تصفیه کرده و به گوارش کمک می‌کند. و اگر از آن دسته از افرادی باشید که صبح‌ها به زور بیدار می‌شوند‌‌، بسیار کمکتان می‌کند و انرژی‌تان را افزایش می‌دهد.

11.    به چیزی فکر کنید که خوشحالتان می‌کند، اگر می‌توانید انجامش دهید

این، ممکن است به سادگی خوردن یک فنجان قهوه‌ی داغ یا چای، یا کمی پیشرفته‌تر، مثل به یاد آوردن یک خاطره‌ی خنده‌دار باشد. این سریع حال و احوالتان را عوض می‌کند.

صبحانه

12.    یک صبحانه‌ی سالم درست کنید

نیازی نیست که شما را با گفتن فواید یک رژیم غذایی متعادل و سالم، قانع کنم. یک رژیم سالم، از صبح‌ها آغاز می‌شود.

اگر به بدن خود احترام بگذارید و به آن اهمیت دهید، آن هم با شما راه می‌آید.

13.    خودتان را با موزیک‌های خوب‌، راه بیاندازید

تحقیقات به ما نشان می‌دهد که گوش دادن به موسیقی، می‌تواند اضطراب، فشار خون و درد را کاهش دهد و همچنین کیفیت خواب، حالت روحی، آگاهی ذهنی و حافظه را افزایش می‌دهد.

سر صبح، سراغ یک چیز پرانرژی بروید. چیزی که شما را از جای‌تان بلند کند و باعث شود حس کنید دنیا در مشت‌تان است. 

14.    در راه سر کار‌، به پادکست گوش دهید

این هم یک تکنیک آماده‌سازی دیگر است که به ایجاد انگیزه در شما کمک می‌کند.

پادکست‌های مورد علاقه‌ی من، «نمایش تیم فریس» (The Tim Ferris Show) از گرچن روبن (Gretchen Ruben) و «روانشناس دانا» (The Savvy Psychologist)  از الن هندریکسن (Ellen Hendriksen) است.

15.    دوش آب سرد بگیرید

هیچ چیز مثل یک حمام سرد، شما را در جا بیدار و هوشیار نمی‌کند. تازه کجایش را دیده‌اید، علاوه بر این‌ روحیه‌ی شما را تقویت می‌کند، سیستم ایمنی‌تان را بهبود می‌بخشد و انعطاف پذیری عاطفی‌ شما را نیز افزایش می‌دهد.

قطعا ارزشش را دارد.

ایمیل

16.    تا سر کار نرفتید، ایمیل خود را چک نکنید

صبح برای شما و رفاه شماست. همان سر صبح ذهن خود را با افکار متفاوت پر نکنید، کمی به خودتان فرصت بدهید.

ایمیل‌های شما هیچ جا نمی‌رود، باور کنید. آن‌ها همان‌جا در دفتر کارتان هستند تا شما بیایید.

و اگر رسانه‌ها را باور دارید، می‌گویند که بسیاری از رهبران موفق، صبح‌ خود را با قانون «بدون ایمیل» می‌گذرانند. بنابراین، به نظر می‌رسد که این کار، حرکت درستی است.

17.    چند دقیقه از چیزهای دور و برتان حیرت کنید

این ممکن است طلوع خورشید، گل‌های شکفته یا پرندگان آوازه‌خوان، بازتاب نور روی یک پنجره، یا رنگ‌های فصل باشد. هر چه که هست، به قدرتش پی ببرید و به آن احترام بگذارید. این یکی از بهترین تقویت‌کننده‌های انگیزشی و روحی است.

18.    به 3 کاری که امروز باید انجام دهید فکر کنید و حتما هم انجامشان دهید

پی‌گیری و تکمیل موفقیت‌آمیز وظایف‌تان، سابقه‌ی موفقیتی ایجاد می‌کند که به نوبه‌ی خود، اعتماد به نفس و رفاه عمومی شما را بالا می‌برد.

بغل کردن  -محبت

19.    عزیزانتان را در آغوش بگیرید

با توجه به تحقیقات انجام شده، ‌در آغوش گرفتن راهی خوب برای ارتقای سیستم ایمنی و سلامت قلب شما است و می‌تواند شما را شادتر و شجاع‌تر کند. همچنین می‌تواند عزت نفس شما را بالا ببرد. همین کار ساده، باعث می‌شود که صبح‌ خود را با قدرت شروع کنید.

20.    به یک توصیف یک‌کلمه‌ای فکر کنید

ایده‌ی زیبایی است:

تنها در یک کلمه، فکر کنید یا بنویسید که چه احساسی درباره‌ی روز پیش رو، جایگاه فعلی‌تان در زندگی و چیزهایی که می‌خواهید بشنوید، دارید. این کلمه را جایی بگذارید که در طول روز، قابل‌ رویت باشد.

21.    مغز خود را فعال کنید

برای کاهش اضطراب آن چه که در طول روز پیش‌رو دارید، جدول حل کنید. این کار، سلول‌های مغزتان را نیز هوشیار می‌کند و شما را در حالت تفکر ذهنی می‌برد.

22.    تخت خود را مرتب کنید

این کار بسیار ساده، یک جرقه‌ی قدرتمند برای افزایش انرژی و بهره وری شماست.

خودِ این کار باعث نمی‌شود کارهای بیشتری انجام دهید، اما ایجاد این عادت در خودتان، می‌تواند منجر به ایجاد عادت های خوب و در نهایت، منجر به کارایی کلی بهتری شود.

23.    ببینید اگر نمی‌ترسیدید، امروز چه کاری انجام می‌دادید، و انجامش دهید

تفسیر شعار معروف و محبوب شریل سَندبرگ (Sheryl Sandberg)، این است که ترس، اغلب ما را از دنبال کردن خواسته‌هایمان، باز می‌دارد.

وقتی هر رود خود را به چالش بکشید، می‌توانید برای تبدیل شدن به خودِ ایده‌آلتان، شجاع‌تر شوید.

24.    قورباغه را اول بخورید 

اول صبح، سخت‌ترین کار خود را به اتمام برسانید. این‌گونه بقیه‌ی روز، خیالتان راحت است.

این تکنیک نویسنده و گوینده‌ی معروف، برایان تریسی (Brian Tracy)، به این معنی است که «سخت‌ترین کارتان را همان اول انجام دهید.» وقتی صبح خود را با یک کار سخت مثل یک پروژه (همان قورباغه‌ی خودمان) شروع می‌کنید، بقیه‌ی روز در مقایسه با آن، بسیار عالی به نظر می‌رسد.

25.    ساده‌پوش باشید

بسیاری از رهبران مشهور، موافق پوشیدن لباس‌های تکراری بودند. یقه ‌اسکی‌های سیاه معروف استیو جابز (Steve Jobs) را یادتان هست؟ باراک اوباما (Barack Obama) و مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg) نیز طرفدار این عقیده هستند.

ساده نگهداشتن کمد لباس‌ها، در وقتتان صرفه‌جویی می‌کند و انرژی روانی‌تان را نمی‌گیرد.

بنابراین، لباس‌های شیک و تمیز بپوشید. باور کنید برای جلب توجه، راه‌های بهتری از گذاشتن ده دستبند در یک دستتان است. جدی می‌گویم!

26.    به شکست فکر کنید

در اولین نگاه، ممکن است بهترین راه پرانرژی شدن و مثبت‌گرایی اول صبح‌ها نباشد. اما از آن طرف هم قضیه، مواجه شدن با ترس‌هایتان است، و اینکه بپذیرید هر چیزی پایانش خوش نیست و در این مسئله، هیچ مشکلی نیست.

تصور عدم موفقیت، یک روش عالی برای رسیدن به یک نقشه‌ی  پشتیبان است و ذهن شما را نیز تقویت می‌کند.

ورزش -پیاده روی

 

27.    پیاده‌وری کنید یا سگتان را بیرون بچرخانید

تحقیقات نشان می‌دهد که پیاده روی در طبیعت، مغز شما را تغییر می‌دهد. یک قطعه عالی در نیویورک‌تایمز (New York Times) می‌گوید که رفتن به یک فضای سبز، به آرامش ذهن، کاهش استرس و بهبود سلامت روانی کمک می‌کند. پس این کار قطعا شما را یک قدم به جلو هل می‌دهد.

28.    مطالعه کنید

این مطالعه ممکن است هنگام رفت و برگشت به محل کارتان یا قبل از ترک خانه باشد، اما خواندن اخبار یا یک کتاب خود ارتقایی، به شما کمک می‌کند تا بر دانش خود بیافزایید و دیدگاه خود را گسترش دهید.

مثلا وارن بافت (Warren Buffet) معروف، در طول روز 80 درصد  وقت خود را صرف مطالعه می‌کند.

با این‌که همه‌ی مردم این‌قدر وقت مطالعه ندارند، حتی 10 تا 15 دقیقه مطالعه سر صبح نیز می‌تواند مفید باشد.

29.    مدیتیت کنید

تفکر و مِدیتِیت (Meditate) کردن هم مزایای بسیاری دارد، بنابراین شکی درش نیست که این مورد، باید بخشی از روال عادی هر روز ما باشد.

می‌دانم، این کمبود زمان است که اغلب نمی‌گذارد به اهدافمان برسیم. اما نکته اینجاست، نیازی نیست در خانه، در اتاقی جدا و در حالی که به صدای دریا گوش می‌دهید مدیتیت کنید. من معمولا این کار را در اتوبوس به سمت محل کارم انجام می‌دهم.

با تمرین، شما هم می‌توانید یاد بگیرید که از دنیای اطراف خود، فاصله بگیرید.

کار نیک

30.    ببینید امروز می‌توانید چه کار خوبی انجام دهید

به یک فرد مستضعف پول بدهید، به یک کارگر کمک کنید، داوطلب شوید. هر چه که هست، این مهم است که ما نه تنها از داشته‌های زندگی خود سپاس‌گزار باشیم، بلکه به دیگران نیز کمک کنیم.

هر چیز کوچکی نیز به حساب می‌آید.

ختم کلام

اغلب، روزهای ما شلوغ و پرمشغله است و امکان دارد روزمان کاملا برعکس آن چیزی که برنامه‌ریزی کردیم، پیش برود.

اما با این حال، مهم است که ما برای ساعات بیداری‌ و زندگی‌مان، برنامه‌ای داشته باشیم. هر چه باشد، هیچ‌کس نمی‌خواهد در یک چرخ همستر، همیشه بدود و بی هیچ نقشه‌ای، به هیچ جایی نرسد. درست است؟

ساختن یک هدف، با ذهنی آرام و بدنی سالم شروع می‌شود. و یک زندگی منظم و خوب، از روتین صبح‌گاهی ما شروع می‌شود.

برای اینکه بتوانیم در این دنیای پر هرج‌و‌مرج زندگی کنیم و هر روز، همه‌ی تلاش خود را بکنیم، ابتدا باید یاد بگیریم که به درستی از خودمان مراقبت کنیم.

نقل‌قول محبوب آریانا هافینگتون، همه چیز را به زیبایی جمع‌بندی می‌کند:

مردم گه‌گاهی گوشه‌گیری می‌کنند، حالا در کشوری، لب ساحلی، یا کنار دشت و تپه‌هایی. اما هیچ‌ جایی آرام‌تر و بی‌دردسرتر از ذهن خود ما نیست. بنابراین، هرگاه نیاز داشتید، گوشه‌گیری کنید تا بتوانید خود را تجدید ‌کنید.

 

منبع: LifeHack

نویسنده مطلب
Helia Mahmoodian - هلیا محمودیان
دانشجوی رشته‌ی زبان انگلیسی‌ام، عاشق ادبیات، هنر، روانشناسی و انیمه‌ام. دلم می‌خواد دنیارو دور بزنم.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-12-07 16:02:28
دسته بندی ها