چگونه از اضطراب و ترس‌هایمان به شیوه مثبت بهره ببریم

16 شهریور 1399 - 6:00
انگیزشی - چگونه از اضطراب و ترس‌هایمان به شیوه مثبت بهره ببریم
چگونه از اضطراب و ترس‌هایمان به شیوه مثبت بهره ببریم
امتیاز مطلب: 77%

استرس و اضطراب برای هیچ کسی خوشایند نیست. البته تمام استرس‌ها هم بد نیستند. استرس خوب و مثبت؛ برخلاف اضطراب، یک نوع ناراحتی روانی است که می‌تواند برای فرد سودمند هم باشد. مهم این است که با استرس برخورد مناسبی داشته باشید. با یوکن همراه باشید تا به شما بگوییم چگونه استرس خود را به موفقیت تبدیل کنید و از آن به شیوه‌ی مثبت بهره ببرید.

استرس، بخش طبیعی زندگی است. اگر سعی کنیم از آن فرار کنیم، نمی‌توانیم از آن بهره ببریم و چیزی بیاموزیم. اگر بپذیریم که استرس برای همه وجود دارد، منفعت بیشتری نصیبمان شده و هنگام مواجهه با چالشهای آتی، آمادگی بیشتری خواهیم داشت.

مدیران کسب‌وکارها می‌توانند به اعضای تیمشان کمک کنند؛ تا بهره‌وری بیشتری داشته باشند و از خستگی‌های روزانه گذر کنند. اما برای انجام این کار، باید نگرش خود را نسبت به استرس تغییر دهند.

استرس خوب و مثبت چیست؟

استرس در ارتباط با تکامل، حالتی است که بدن هنگام احساس تهدید، در نزدیکی خود می‌گیرد. استرس بخش عظیمی از پاسخ جنگ یا گریز است؛ که افراد را ترغیب می‌کند از مشکلاتشان فرار کنند، یا با قدرت با آن‌ها مواجه شوند.

وجود میزان کمی از استرس می‌تواند فرد را ترغیب کند، تا از چالش‌ها گذر کرده و برای رسیدن به اهداف مهم‌تر، با پشتکار بیشتری عمل کند. البته استرس زیاد نیز انگیزه‌ی مثبت را به واکنش‌های منفی تبدیل خواهد کرد. همچنین، استرس بیش از اندازه می‌تواند باعث بیماری شود؛ تأثیر منفی روی رابطه گذاشته و بهره وری را کاهش دهد.

همیشه مدیران نمی‌توانند استرسی را که اعضای تیمشان با آن مواجه می‌شوند، کنترل کنند. گاهی کارهای عقب افتاده، فشار مشتری و بودجه‌ی محدود می‌تواند شرایط عادی را به موقعیت‌های اضطراب‌آور تبدیل کند.

مدیران به جای تأثیرگذاری روی عواملی که از کنترلشان خارج هستند، باید موقعیت‌های اضطراب‌آور را به عنوان چالش‌ در نظر بگیرند. آن‌ها باید برای مواجهه با این چالش‌ها آماده باشند و اعضای تیمشان را برای اقدامی مشابه ترغیب کنند.

روش‌هایی برای تبدیل استرس به موفقیت

استرس می‌تواند ابزار خوبی برای ایجاد انگیزه باشد. رهبران می‌توانند از این روش استفاده کنند تا از استرس بهره ببرند و آن را از مانعی دشوار به سلاحی قدرتمند تبدیل کنند.

1. عوامل استرس‌‌زا را شناسایی کنید

پژوهشی توسط تیمی از عصب شناسان MIT انجام شد و نتایج آن نشان داد، شناسایی یک موقعیت اضطراب‌آور می‌تواند مغز را از حالت مضطرب به حالتی پویا تبدیل کند. استرس خودبه‌خود از بین نمی‌رود. به جای اینکه از استرس فرار کنید، آن را شناسایی کرده و با قدرت با آن مواجه شوید تا این که سعی کنید از قدرتش بکاهید.

به تعویق انداختن عکس‌العمل نسبت به استرس، مقابله با آن را آسان‌تر می‌کند. وقتی خبر بدی به گوشتان می‌رسد، اجازه ندهید تمام روزتان خراب شود. بهتر است زمانی را برای واکنش نشان دادن نسبت به این مسئله در نظر بگیرید و وظایفی که در برنامه‌تان هستند را انجام دهید. در زمان مشخص در آرامش می‌توانید مشکلاتتان را حل کنید و با آمادگی بیشتر با آن‌ها مواجه شوید.

عوامل استرس زا - ترس

اگر باید به سرعت به مشکلتان رسیدگی کنید، چند دقیقه در سکوت بنشینید و روی واکنش درست فکر کنید. به هیچ عنوان، بدون فکر و به سرعت نسبت به آن موضوع واکنش نشان دهید.

2. استرس را به بخش‌های کوچکتری تبدیل کنید

بدون شک مشکلات بزرگ، سبب بروز استرس بیشتری خواهند شد. به جای اینکه با عوامل عمده‌ی ایجادکننده‌ی استرس مقابله کنید، آن را به اجزای کوچک‌تری تقسیم کنید. سپس، مسئولیت مقابله با هر بخش را به افراد مختلفی واگذار کنید. البته مسئله‌ی اصلی را برای تمام اعضای تیم شرح دهید، تا تلاش بیشتری از خود نشان دهند.

این روش سبب دست‌یابی به دو هدف می‌شود: ارزش کار هر فرد را به تمام اعضای تیم نشان می‌دهید و این باعث افزایش تعهد و انگیزه بخشیدن به آن‌ها می‌شود. دوم اینکه استرس هر یک را کاهش می‌دهید؛ زیرا هر فرد روی بخش مشخصی کار می‌کند؛ که نسبت به مسئله ی اصلی، سختی و دلهره کمتری دارد. مدیران می‌توانند با زیر نظر گرفتن هر فرد در حل مشکل، میزان استرس آن‌ها را کاهش دهند.

3. استرس‌های مبهم را به حقایقی مشخص تبدیل کنید

اضطراب به عنوان یک استرس بیهوده شناخته می‌شود. افراد در موقعیت استرس زا، فکر می‌کنند استرس روی تمام کارهایشان سایه انداخته است. البته می‌توانند با پیوند زدن استرس به فعالیت‌های مشخص و قابل دسترس، آن را از بین ببرند.

می‌توانید با ارتباط دادن احساس استرس به کارهای آنی مشخص، از میزان تأثیر استرس کم کنید. پژوهشی در دانشگاه راچِستر انجام شد و نتایج جالب توجهی داشت. نتیجه این بود که دانش آموزانی که فکر می‌کردند استرس قبل از امتحان، عاملی مثبت و انگیزه‌بخش است؛ نسبت به دانش آموزانی که احساس استرسشان را مشخص نکرده بودند، عملکرد بهتری داشتند.

استرس مبهم - اضطراب

وقتی افراد تیم، فعالیت مرتبط با استرس را به انجام می‌رسانند، از احساس فشار ناشی از آن رهایی یافته و احساس موفقیت بیشتری خواهند داشت.

استرس در محل کار غیرقابل‌اجتناب است. البته بدین معنا نیست که همیشه ناخوشایند است و نمی‌توان هیچ بهره‌ای از آن برد. مدیران بزرگ می‌توانند با بهره‌مندی از استرس به عنوان عاملی انگیزه‌بخش، به حفظ تمرکز تیم کمک کرده و باعث موفقیت تیم خود شوند.

چند گام موثر برای تبدیل استرس به موفقیت

آیا تاکنون هدفی بزرگ و هیجان‌انگیز برای خود انتخاب کرده‌اید، که باعث ترس و اضطرابتان شده باشد؟ بنابراین از خود بپرسید: «من چرا این کار را انجام می‌دهم»؟ آیا می‌دانید این اضطراب می‌تواند به تمرکز و نتایج فوق‌العاده تبدیل شود؟

در ادامه‌ی مقاله، به 6 گام مهم، برای تبدیل استرس به موفقیت اشاره خواهیم کرد. دانستن این موارد می‌تواند برای شما موفقیتی چشمگیر به ارمغان بیاورد:

1. باید با تمام وجود به موفقیت علاقه‌مند باشید

شما باید رغبت زیادی برای دست‌یابی به هدفتان داشته باشید. اگر شور و اشتیاق نداشته باشید، انجام این کار نتیجه‌ی خوبی نخواهد داشت. زیرا باید در راستای رسیدن به چیزی که به واقع می‌خواهید، تلاش کنید. می‌توانید در مسیر تلاش برای رسیدن به یک هدف، به جای اینکه اجازه دهید استرس بر شما غلبه کند؛ استرستان را کنترل کنید تا به سوی هدفتان رهنمون شوید.

پس هدفی انتخاب کنید ،که نسبت به آن اشتیاق و علاقه داشته و برای رسیدن به آن تلاش می‌کنید.

2. نقش‌تان را در زندگی مشخص کنید

آیا نقشتان در زندگی این است که به طور حتم به اهدافتان دست پیدا کنید؟ هدف من این بود که به یک کارآفرین تبدیل شوم. در مقطع دبیرستان ترک تحصیل کردم، هیچ دانشی از حسابداری نداشتم و از پشتوانه‌ی مالی نیز بی‌بهره بودم. در آن زمان حتی نمی‌دانستم چطور هدفم را به واقعیت مبدل کنم، اما نسبت به آن اشتیاق و هیجان زیادی داشتم.

به طور جدی فکر می‌کردم کارآفرین شدن، هدفم است؛ پس زندگی‌ام را با علاقه‌ی فراوان به سمت این هدف رهنمون کردم. اما این مسیر با اضطراب زیادی همراه بود. من باید مسئولیت‌های زیادی را به عهده می‌گرفتم و سرمایه خانواده را در کسب‌وکاری سرمایه گذاری می‌کردم، که هیچ اطمینانی از آن نداشتم.

گام اول بسیار مهم است. شما باید علاقه و اشتیاق فراوانی برای به دست آوردن هدفتان داشته باشید. زیرا گام دوم این است که نقشتان را تعیین کنید و خود را در نقشی که باعث دست‌یابی به هدف می‌شود، قرار دهید.

نقش در زندگی - استرس

آیا فکر کردن به این موضوع باعث اضطرابتان می‌شود؟ باید بدانید من نیز چنین شرایطی را تجربه کرده‌ام. شما می‌توانید این اضطراب را با تعیین هدف درست کنترل کنید. نقش من به عنوان کارآفرین این بود، که با دارایی‌های خانواده از خودم حمایت کنم.

من این اضطراب را با مشورتی با خانواده‌ام به تمرکز تبدیل کردم. بعد از مدتی محاسبه‌ای انجام دادم و متوجه شدم هیچ پیشرفتی نکرده‌ایم. پس یک نفر باید کنترل را به دست می‌گرفت تا تضمین کند پیشرفت می‌کنیم و من این نقش را عهده‌دار شدم. پذیرفتن این نقش، چند سال بعد، من را به یک میلیونر خودساخته تبدیل کرد.

3. استرس خوب را از استرس بد تشخیص دهید

همه شما هنگام ایجاد چشم‌انداز و ساخت آینده‌تان، با استرس مواجه خواهید شد. اما مسئله مهم این است، که استرس خوب را از  استرس بد تشخیص دهید.

بدن در واکنش به استرس رشد می‌کند. استرس باعث رشد شخصیت و بهبود قوای بدنی، احساسی و روحی می‌شود. وقتی برای رسیدن به هدفتان تلاش می‌کنید، بدون شک روزهای خوب و بد زیادی را پشت سر خواهید گذاشت؛ اما این رشد شما را قوی‌تر خواهد کرد.

استرس بد وقتی اتفاق می‌افتد که هیچ کنترلی روی زندگی‌تان ندارید. علاقه و اشتیاقی در شما وجود ندارد، در منطقه‌ی امنتان هستید و همه چیز باعث بروز نتایج نامطلوب می‌شود. این استرس آسیب‌زا بوده و باعث تضعیف شما خواهد شد. در نهایت باور «من ناتوان و ضعیف» را در شما به وجود می‌آورد. هیچ رؤیایی با احساس ضعف و تأسف نسبت به خود به واقعیت مبدل نشده است.

اگر باور کنید استرس، تضعیف کننده است، به طور قطع این اتفاق برایتان رخ می‌دهد. پس با این باورها مقابله کرده و آن‌ها را تغییر دهید. البته برای تغییر این باورها و تبدیل آن به تمرکز، راه درازی در پیش خواهید داشت.

4. داستان‌های موفقیت برای خودتان بسازید

خود را در موقعیت و ارتباط با کسانی قرار دهید که به آرزوی شما رسیده‌اند. با این کار انرژی و انگیزه لازم برای ادامه مسیر را پیدا خواهید کرد.

وقتی اطرافیان شما کاری را با اشتیاق و موفقیت به انجام می‌رسانند، انجام آن فعالیت برایتان آسان‌تر خواهد بود. پس خودتان را یکی از آن افراد بدانید و اضطرابتان را به تمرکز و انرژی برای انجام آن کار تبدیل کنید.

5. برای موفق شدن از خودتان حمایت کنید

در مسیر دست‌یابی به هدف، با افرادی مواجه خواهید شد که سعی می‌کنند شما را از هدفتان منصرف کنند. ممکن است این افراد موقعیت‌های خوبی داشته و فکر کنند به شما کمک می‌کنند. اما این توصیه‌ها می‌توانند در راه رسیدن به هدفتان سبب استرس و دودلی شوند. بنابراین نباید اجازه دهید، انرژی منفی این افراد بر روی شما و اهدافتان سایه بیاندازد.

موفقیت - استرس

به عنوان رهبر زندگی، قدرتتان را حفظ کنید و با اقتدار و احترام به آنها نشان دهید که می‌دانید در حال انجام چه کاری هستید. با این کار، کنترل زندگی‌تان را به دست می‌گیرید و انرژی این استرس به جای تضعیف شما، حمایتتان خواهد کرد.

6. به ترس‌های غیرمنطقی اجازه ندهید تضعیف‌تان کنند

من با ترس‌های غیرمنطقی زیادی برخورد کردم و این مسئله باعث شده بود اکثر مواقع، مضطرب باشم. این ترس‌ها تا حدود زیادی باعث محدودیت من در هر کاری شده بودند؛ به همین خاطر تصمیم گرفتم با آن‌ها مقابله کنم.

من از ارتفاع ترس زیادی داشتم، پس از یک هواپیما پریدم. از آب واهمه داشتم، پس هر روز در اقیانوس شنا می‌کردم. وقتی این کارها را انجام دادم تمام ترس‌های غیرمنطقی و اضطراب همراه آن به انرژی زیادی تبدیل شد؛ تا جایی که از انجام این کارها لذت هم می‌بردم.

وقتی استرسی ایجاد می‌شود، یک رشد قابل توجه نیز همراه آن خواهد بود. تا وقتی با آن‌ها مقابله کرده و مأیوس نشوید، می‌توانید این انرژی را به تمرکز تبدیل کنید و در نهایت به همان جایی می‌رسید که می‌خواهید. این انرژی قدرت بسیار زیادی دارد.

منابع: success و lifehack

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-06 19:54:12
دسته بندی ها