15 فایده قیلوله و چرت عصرگاهی

20 مهر 1399 - 6:00
سبک زندگی - 15 فایده قیلوله و چرت عصرگاهی
15 فایده قیلوله و چرت عصرگاهی
امتیاز مطلب: 75%

فقط بچه‌ها نیستند که به خواب بعدازظهر نیاز دارند؛ بلکه خیلی از بزرگسالان نیز به چرت زدن علاقه‌مندند. تحقیقات حاکی از آن است، خواب بعدازظهر و چرت زدن در طول روز برای بزرگسالان هم مفید است. البته برای لذت بردن از خواب نیم‌روزی نیاز نیست احساس خستگی کنید. چرت زدن در طول روز فواید زیادی دارد. چرت کوتاه در اواسط بعدازظهر به افزایش حافظه، بهبود عملکرد شغلی، بهبود روحیه، افزایش هوشیاری و کاهش استرس کمک می‌کند. پس از خواب بعدازظهر خود لذت ببرید و از فواید بی‌شمار آن بهره‌مند شوید. با یوکن همراه باشید تا فواید چرت بعدازظهر را مرور کنیم.

1. چرت زدن باعث افزایش حافظه می‌شود

فایده قیلوله - خواب عصر - چرت زدن - خواب وسط روز

تحقیقات نشان می‌دهد خواب در به یاد سپردن خاطرات نقش مهمی ایفا می‌کند. چرت زدن همانند خواب شبانه به ما کمک می‌کند تمام چیزهایی را که در طول روز یاد گرفته‌ایم، به خاطر بسپاریم. چرت عصرگاهی مانع فراموش کردن چیزهایی مانند مهارت‌‌های حرکتی (motor skills)، ادراک حسی (sense perception) و یادآوری کلامی (verbal recall) می‌شود.

2. چرت زدن به ایجاد ارتباط میان اطلاعات کمک می‌کند

فایده قیلوله - خواب عصر - چرت زدن - خواب وسط روز

چرت زدن علاوه بر این‌که باعث می‌شود تمام چیزهایی را که تازه یاد گرفته‌ایم به خاطر بسپاریم، کمک می‌کند مغزمان میان چیزهایی که درک کرده‌ایم، ارتباط برقرار کند. طی تحقیقی، افرادی که به خواب بعدازظهر عادت دارند، راحت‌تر می‌توانند اطلاعاتی را که در طول روز به‌دست آورده‌اند، کنار هم قرار دهند.

3. چرت زدن کمک می‌کند پله‌های پیشرفت شغلی را طی کنیم

فایده قیلوله - خواب عصر - چرت زدن - خواب وسط روز

وقتی کاری را چند بار در طول روز انجام می‌دهیم، عملکردمان رو به افول می‌رود. تحقیقات حاکی از آن است، چرت زدن به ما کمک می‌کند عملکردمان را بهبود دهیم و آن را یکنواخت نگه داریم؛ علاوه بر آن، از افت عملکردمان جلوگیری می‌کند.

4. چرت زدن روحیه‌مان را بهتر می‌کند

فایده قیلوله - خواب عصر - چرت زدن - خواب وسط روز

وقتی هیچ حس‌و‌حالی برای انجام وظایف روزانه ندارید، کمی چرت بزنید تا روحیه‌تان بهتر شود. چرت زدن یا یک ساعت استراحت (حتی بدون این‌که به خواب برویم) باعث می‌شود خلق و خوی بهتری پیدا کنیم. به عقیده‌ی کارشناسان، آرامش حاصل از دراز کشیدن و استراحت کردن باعث بهبود روحیه می‌شود، چه به خواب برویم و چه نرویم.

5. چرت زدن باعث هوشیاری‌مان می‌شود

فایده قیلوله - خواب عصر - چرت زدن - خواب وسط روز

خیلی از افراد بعد از صرف ناهار، احساس خواب‌آلودگی می‌کنند و این احساس تنها مختص شما نیست. اما 20 دقیقه چرت زدن باعث می‌شود سنگینی پلک‌هایمان از بین برود.

6. چرت کوتاه فواید زیادی دارد

فایده قیلوله - خواب عصر - چرت زدن - خواب وسط روز

چرت 10 دقیقه‌ای می‌تواند برایمان مفید باشد. بهتر است زمان چرت زدن را به 30 دقیقه یا کمتر برسانید تا با احساس خستگی بیشتر از خواب بیدار نشوید. به سستی‌ای که بعد از چرت زدن طولانی احساس می‌شود، «اینرسی خواب» (sleep inertia) گفته می‌شود. هرچقدر زمان چرت زدن بیشتر باشد، احتمال این‌که با این احساس بیدار شوید بیشتر است. در این شرایط برای سرحال شدن و برگشت به کار به زمان بیشتری نیاز خواهید داشت.

7. چرت عصرگاهی از مصرف کافئین بهتر است

فایده قیلوله - خواب عصر - چرت زدن - خواب وسط روز

اگر احساس خستگی می‌کنید، اما کارهای عقب‌افتاده زیادی دارید یا باید درس بخوانید، به جای مصرف قهوه بهتر است کمی چرت بزنید. چرت زدن بیشتر از دریافت کافئین باعث افزایش قدرت حافظه و یادگیری می‌شود.

8. شب باید بیدار بمانید؟ کمی چرت بزنید

فایده قیلوله - خواب عصر - چرت زدن - خواب وسط روز

اگر می‌دانید به دلایل مختلف چون مسافرت، شب نمی‌توانید خوب بخوابید بهتر است با چرت عصرگاهی خود را آماده کنید و تا جای ممکن به سراغ کافئین نروید. چرت زدن شما هرچقدر طولانی‌تر باشد، بهتر است. اگر مجبورید از کافئین استفاده کنید، باید بدانید نوشیدن مقدار کمی کافئین بهتر از مصرف یک فنجان بزرگ قهوه است.

9. چرت زدن باعث کاهش استرس می‌شود

فایده قیلوله - خواب عصر - چرت زدن - خواب وسط روز

اگر در طول روز استرس زیادی دارید، چرت زدن برایتان مفید است. چرت زدن استرس شما را کاهش می‌دهد و باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن‌تان می‌شود. متخصصان معتقدند چرت عصرگاهی 30 دقیقه‌ای بسیار موثر است.

10. چرت زدن به سلامت قلب کمک می‌کند

فایده قیلوله - خواب عصر - چرت زدن - خواب وسط روز

جالب است بدانید، چرت زدن برای قلب‌تان مفید است. در پژوهشی اعلام شد، افرادی که به مدت 45 تا 60 دقیقه چرت می‌زنند، بهتر می‌توانند استرس ذهنی خود را پشت سر بگذارند و فشار خون پایین‌تری هم دارند. پس چرت زدن به بدن کمک می‌کند با وجود قرار گرفتن در موقعیتی سخت و پراسترس، سلامت خود را حفظ کنند.

11. چرت عصرگاهی باعث افزایش قدرت خلاقیت می‌شود

فایده قیلوله - خواب عصر - چرت زدن - خواب وسط روز

آیا تابه حال برایتان پیش آمده با ایده‌ای ناب از خواب بیدار شوید؟ حرکات تند چشم در خواب (REM sleep) که معمولا 70 تا 90 دقیقه بعد از به خواب رفتن آغاز می‌شود، بخشی از مغز را فعال می‌کند که با تخیل و رویا دیدن در ارتباط است. چرت کوتاهی که با حرکات سریع چشم همراه است، به ما کمک می‌کند ایده‌های خود را به روش‌های جدیدی به کار ببندیم و زودتر به پاسخ برسیم.

12. خواب شبانه‌ی باکیفیت‌تری خواهید داشت

فایده قیلوله - خواب عصر - چرت زدن - خواب وسط روز

جالب است بدانید، چرت زدن در طول روز به افراد بزرگسال کمک می‌کند خواب شبانه بهتری داشته باشند. تحقیقات حاکی از آن است، چرت نیم‌ساعتی بین ساعت 1 تا 3 بعدازظهر که با پیاده روی و نرمش‌های کشش در هنگام عصر ترکیب شود، به بهبود خواب شبانه کمک شایانی می‌کند. همچنین، سلامت ذهن و جسم نیز ارتقاء می‌یابد.

13. چرت بعدازظهر برای کودکان مفید است

فایده قیلوله - خواب عصر - چرت زدن - خواب وسط روز - کودکان

وقتی کودکان به سن پیش دبستانی یا مهدکودک می‌رسند، چرت عصرگاهی را کنار می‌گذارند. اما حقیقت این است، چرت زدن برای افزایش قدرت یادگیری و رشد در این دوران مهم است. کودکانی که بعدازظهرها به طور منظم چرت کوتاهی دارند بیشتر از سایر کودکان می‌توانند چیزهایی را که یادگرفته اند، به خاطر بسپارند. به دلیل که حافظه کوتاه مدت در این سنین محدودیت دارد، کودکان کوچکتر نیاز به خواب بیشتری دارند. حافظه کوتاه مدت نقش مهمی در حفظ و نگهداری خاطرات روزانه در مغز به عهده دارد.

14. چرت زدن را به عادت هر روز خود تبدیل کنید

فایده قیلوله - خواب عصر - چرت زدن - خواب وسط روز

نتایج برخی تحقیقات ثابت می‌کند چرت زدن در صورتی باعث بهبود قدرت یادگیری می‌شود که فرد به طور منظم چرت بزند. یکی از انواع یادگیری، توانایی تشخیص تفاوت بین چیزهای مشابه مانند تصاویر یا بافت‌ها است.

15. زمان مناسبی برای چرت عصرگاهی انتخاب کنید

فایده قیلوله - خواب عصر - چرت زدن - خواب وسط روز

برای این‌که بهره‌ی بیشتری از چرت زدن ببرید، زمان مناسبی برای آن تعیین کنید. اغلب افراد خواب بعدازظهر را بهترین و طبیعی‌ترین خواب روزانه می‌دانند. عده‌ای معتقدند خوابیدن بین ساعت 2 و 3 بعدازظهر، یعنی وقتی سطح هوشیاری انسان به طور طبیعی کاهش می‌یابد، بهتر است. بهترین زمان چرت زدن بستگی به این دارد که شب گذشته چقدر استراحت کرده‌اید. اگر شب گذشته خواب خوبی داشته اید، چرت عصرگاهی را به ساعات عصر موکول کنید. اما اگر کمبود خواب دارید، اوایل روز چرت بزنید تا انرژی لازم برای انجام وظایف روزانه‌تان را داشته باشید.

 

منبع: webmd

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-11-21 00:03:04
دسته بندی ها