نگاهی به سریال عمارت تسخیر شده هیل (The Haunting of Hill House)

16 مرداد 1400 - 11:00
فیلم و سریال - نگاهی به سریال عمارت تسخیر شده هیل (The Haunting of Hill House)
نگاهی به سریال عمارت تسخیر شده هیل (The Haunting of Hill House)
امتیاز مطلب: 67%

سریال عمارت تسخیر شده هیل (The Haunting of Hill House)

کارگردان: مایک فلنگان

بر اساس: رُمان تسخیر خانه هیل نوشته شرلی جکسون

بازیگران: میخیل هایسمان، کارلا گوجینو، هنری توماس، الیزابت ریسر، الیور جکسون-کوهن، کیت سیگل، ویکتوریا پدرتی، لولو ویلسون، مکینا گریس، پکستون سینگلتون، جولیان هیلیرد، وایولت مک‌گرو، تیموتی هاتن

تعداد فصل‌ها: 1

تعداد قسمت‌ها: 10

تهیه‌کننده اجرایی: مایک فلنگن، ترور میسی، دریل فرانک، جاستین فالوی، مردیتث آوریل

مدت هر قسمت: 42-71دقیقه

تولیدکننده: فلنگن فیلم، امبلین تله‌ویژن، پارامونت تله‌ویژن

انتشار شبکه اصلی: نت‌فلیکس

خلاصه داستان: سریال روایت‌کننده زندگی زن و شوهر جوانی به نام هیو و اولویا کرین که به همراه پنج فرزند خود؛ یعنی استیون، شرلی، تئودورا، لوک و الینور در تابستان سال 1992، به‌طور موقت به خانه‌ای قدیمی و بزرگ نقل مکان می کنند؛ که پیش از این خانواده دیگری به نام هیل در آن سکونت داشته‌اند. هیو قصد دارد با بازسازی‌خانه که برای مدت زیادی خالی از سکنه بوده؛ آن را بفروشد تا پول خوبی بدست‌آورد. به مرور حوادث غیرقابل پیش‌بینی و عجیبی در خانه به وقوع می‌پیوندد؛ و... در ادامه با یوکن همراه باشید تا باهم به بررسی این سریال بپردازیم.

دوبله فارسی اختصاصی 

گویندگان: شروین قطعه ای - الیزا اورامی - امیرمحمد صمصامی - نیلوفر حدادی - نغمه عزیزی - شهریار ربانی - شوکت قهرمانی - میسا مولوی - عباس نباتی - آزیتا یار احمدی - مریم رادپور - مژگان عظیمی - فهیمه دادخواه - علی جلیلی باله - علیرضا ناصحی

مدیر دوبلاژ: نیلوفر حدادی

صدابردار: علی مطلق

باند: مسعود جاویدفر

میکس: امیر شهبازی

مترجم: نیلوفر حدادی

دوبله و پخش: گپ فیلم

سریالی محصول نت‌فلیکس

برای تماشا و دانلود سریال«عمارت تسخیر شده هیل» دوبله، می‌توانید به گپ فیلم مراجعه کنید. عمارت‌تسخیر شده ‌هیل( (The Haunting of Hill House)، یک سریال در ژانر ترسناک فراطبیعی، درام و معمایی به کارگردانی مایک فلنگان، و اقتباسی آزاد از کتابِ‌کلاسیکی نوشته شرلی‌جکسن واز محصولات اصلی کمپانی نت‌فلیکس است؛ و توسط همین شرکت ساخته و توزیع شده‌است. میخیل هایسمان، کارلا گوجینو، هنری توماس، الیزابت ریسر، الیور جکسون کوهن، کیت سیگل، ویکتوریا پدرتی، لولو ویلسون و مکینا گریس از جمله بازیگران‎سریال در فصل اول این سریال هستند. بسیاری از بازیگران سریال پیش‌ از این تجربه همکاری با مایک فلنگان را در فیلم‌هایی چون ویجا: خاستگاه شیطان و سکوت را داشته‌اند.

اقتباسی از رُمانِ مشهورِ ژانر وحشت

رُمانِ«تسخیر خانه هیل» نوشته شرلی هاردی جکسن در سال 1959 منتشر شد. رُمانی ترسناک و گوتیک که سال‌ها پس از انتشار یعنی در سال 1995 توانست در صدر لیست بهترین کتاب‌های قرن بیستم با مضمون داستان‌های ارواح قرار‌ بگیرد. تا آن جایی که استیون کینگ، نویسنده مشهور ژانر وحشت، آن را ستود؛ و «تسخیر خانه هیل» را از جمله آثار مورد علاقه‌اش معرفی کرد.

سریال عمارت تسخیر شده هیل - The Haunting of Hill House

شرلی‌جکسون اشاره می‌کند که خواندن گزارشاتِ‌گروهی از محققانِ‌روانشناسی در قرن 19، که به کاوش در یک خانه‌ی خالی از سکنه پرداخته بودند، ایده‌ی اولیه داستان را به او داده‌است. جکسون در8 اوت 1965 درگذشت؛ و در سال 2007 جایزه «شرلی جکسن» توسط بنیاد وی تأسیس شد.

دو اقتباس سینمایی 

دو اقتباس سینمایی قابل اشاره از رُمان‌ «تسخیر خانه هیل» تحت عنوان( The Haunting) انجام گرفته است. یکی فیلمی به کارگردانی رابرت وایز و با حضور بازیگرانی چون جولی هریس، کلیر بلوم و ریچارد جانسون که در سال 1963 ساخته شد. فیلم دوم با کارگردانی یان دی بانت و حضور بازیگرانی چون لیام نیسن، کاترین زتا جونز و اون ویلسون، که در سال 1999 به نمایش در آمد.

اثری از کارگردانِ مطرح فیلم‌های ترسناک 

مایک‌فلنگان(کارگردان سریال عمارت تسخیر شده هیل) یکی از کارگردانان‌های مطرح فیلم‌های ترسناک است؛ وآخرین فیلم‌ ‌او «بازی جرالد»(Gerlad’s Game) که بر اساس داستانی از استیون کینگ در سال 2017 ساخته شد، اکران موفقی داشت. از بقیه‌ی آثار سینمایی فلنگان می توان به فیلم‌های آکیولوس(2013)، ویجا: خاستگاه شیطان(2014)، سکوت(2016) و دکتر اسلیپ(2019) -دنباله ای بر فیلم درخشش اثر استنلی کوبریک- اشاره کرد. فلنگان با همسرش کیت‌سیگل در تمامی آثارش به عنوان نویسنده و یا بازیگر همکاری داشته‌است. آثار فلنگان از نظر کارگردانی، شخصیت پردازی و پرهیز از کلیشه‎های فیلم‌های ترسناک همواره مورد ستایش منتقدان بوده‌اند.

یکی از موفق ترین سریال‌های سال 2018

فصل‌اول‌ سریال، زندگی خانواده‌ی کرین را در زمان حال و گذشته و حوادث پیش آمده برای آن‌ها را در ده قسمت 50 دقیقه‌ای به تصویر می‌کشد. سریال عمارت تسخیر شده هیل در تاریخ 12  اکتبر 2018 از سوی نت‌فلیکس منتشر شد؛ و با استقبال بسیار خوبی از سوی منتقدان و بیننده‌گان مواجه شد. استیون‌کینگ، هم در صفحه توئیتر خود این سریال را ستود. فصل دوم سریال هم قرار است در سال 2020 توسط نت‌فلیکس منتشر شود.

سریال عمارت تسخیر شده هیل - The Haunting of Hill House

عمارت تسخیر شده هیل سریالی با روایتِ غیر خطی، جذاب و ضد‌کلیشه است. مایک‌فلنگان از تجربیات فیلمسازی‌اش در ژانر وحشت به نحو موثری برای ساختن‌ِ یکی از موفق ترین سریال‌های سال 2018 استفاده کرده‌است. 

در پایان هر قسمت از سریال، با یک نقطه اوج یا یک اتفاق ترسناک روبرو هستیم؛ یا سرنخِ‌ جدیدی را به دست می‌آوریم. در سریال نماها و صحنه‌های زائد، باری به هر جهت و خنثی به چشم نمی‌خورد. کارگردان از تمام ظرفیت داستان به خوبی برای خلق و القای ترس و تعلیق استفاده کرده‌است. فلنگان از معماری‌گوتیکِ خانه‌ی هیل هم به شکلِ‌ تاثیرگذاری برای فضاسازیِ‌ سریال بهره گرفته‌است. 

سریالِ‌عمارت تسخیر شده هیل، داستانی پازل‌گونه دارد و مرتب در زمان گذشته و حال در نوسان است؛ و در این رفت و برگشت‌ها، قطعات این پازلِ‌ترسناک به‌تدریج در جای خود، قرار می‌گیرند و همزمان با قرار گرفتن قطعاتِ‌ پازل در جای خود، بر پیچیدگی معمای سریال افزوده می‌شود. 

برای تماشا و دانلود فیلم‌سینمایی و سریال‌های جدید دوبله/ زیرنویس می‌توانید به «گپ فیلم: مرجع‌ِدانلود فیلم و سریال» سر بزنید.

نویسنده مطلب
H. Ariany - ح. آریانی
کارشناس ادبیات نمایشی و کارشناسی ارشد پژوهش هنر . عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-08-08 02:31:56
دسته بندی ها