راهکار های مبارزه با تعویق چیست؟

24 بهمن 1398 - 6:00
مدیریت شخصی - راهکار های مبارزه با تعویق چیست؟
راهکار های مبارزه با تعویق چیست؟
امتیاز مطلب: 97%

راهکار های مبارزه با تعویق چیست؟

تا به حال به انسان هایی برخوردید که روی زمین در مترو نشسته اند و با لپ تاپ شان کار می کنند و به انجام کاری مشغول هستند که شخص دیگری در کتابخانه هم نمی تواند تمام کند ولی آن ها در شلوغی مترو می توانند؟ این گونه افراد چیزی را دارند که دیگران ندارند و آن هم کنترل ذهن شان است و همین موضوغ سبب می شود که حتی در محیط های شلوغ هم بتوانند تمرکز لازم را داشته باشند.

در واقع عواملی که باعث حواس پرتی می شوند برای تمام افراد وجود دارند اما افرادی که توانسته اند این دو قدم را در زندگی رعایت کنند، می توانند از زمانی که دارند استفاده ی لازم را ببرند و کار شان را به تعویق نیندازند. اولین گام در این راه شناسایی دلیل به تعویق انداختن و دومین گام استفاده از راهکار هایی برای از بین بردن آن است.

برخی از افراد تصور می کنند که تنبلی و نداشتن مدیریت عاملی است که کار ها به تعویق میفتند. ولی پژوهش ها نشان داده که افکار منفی دلیل آن است و به موجب آن فرد بی حوصله می شود و انگیزه ی لازم برای شروع کار را ندارد.

غلبه کردن بر تعویق

برای این که بتوانید بر به تعویق انداختن مسلط شوید، باید در ابتدای کار فکر های منفی را از خودتان دور کنید تا انرژی لازم را بدست آورید و مشغول به کار شوید. راهکار هایی در این مقاله از یوکن آمده است که به شما کمک می کند چگونه بر تعویق غلبه کنید:

دلیل را پیدا کنید

امکان دارد دلیل به تعویق انداختن کار ها حس هایی مانند گرسنگی، خستگی، نداشتن علاقه به کار مورد نظر باشد و یا فکر این که بار تیمی فقط بر دوش شماست آزار تان بدهد. با این وجود برای این که بتوانید عامل مشکل ساز را از بین ببرید، باید دلیل آن را شناسایی کنید. موقعی که تمایلی به انجام دادن وظایف یا کار هایی که در لیست روزانه تان قرار دارد؛ ندارید، دقیقه ای را به پیدا کردن دلیل آن صرف کنید. اطمینان داشته باشید که بسیاری از دلایل به سادگی حل می شوند.

مانع ها را از بین ببرید

پیش از آن که به کار کردن مشغول شوید، به تمام عواملی که مانع کار کردن شما می شوند فکر کنید و پیش از رسیدن زمان کار، آن ها را از بین ببرید، تصور کنید مدیر شما دستوراتی را از طریق تلگرام یا ایمیل، برای شما ارسال می کند و هر زمانی که وارد برنامه تلگرام می شوید تا لیست وظایفی که دارید را چک کنید، با پیام های دوستان و خانواده تان روبرو می شوید و جواب دادن به آن ها باعث از دست رفتن تمرکز تان می شود. برای غلبه کردن بر این مدل حواس پرتی ها فقط لازم است تا از دستورات پرینت بگیرید و یا روی کاغذ آن ها را یادداشت نمایید.

به هر صورت کار را شروع کنید

همیشه  این طور بوده که شروع کردن کار مشکل است. امکان دارد زمان زیادی را برای کار های پیش پا افتاده بگذارید ولی حتی یک قدم هم برای انجام پروژه برندارید. علت اصلی آن می تواند موانع ذهنی باشد که برای خود تان درست می کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که کارتان را شروع کنید و اولین پاراگراف از آن را بنویسید، یا برای ورزش کردن، لباس های تان را بدون این که به افکار منفی توجه کنید، بپوشید و بیرون بروید. پس از گذشت چند دقیقه متوجه می شوید که حال تان از انجام دادن کار، چقدر بهتر است.

کار های بزرگ را به قسمت های کوچک تر تقسیم کنید

واژه ی پروژه، تحقیق یا ... خیلی کلی و سنگین به نظر می رسد. امکان دارد با فکر کردن به این که چقدر بزرگ است، از برداشتن اولین گام ترس شما را در برگیرد. به همین دلیل اگر بتوانید کار هایی که انجام می دهید را به قسمت های  کوچک تر تقسیم کنید و برای شروع، کار هایی که ساده تر هستند را انجام دهید. به عنوان مثال برای نوشتن پروپوزال به 10 ساعت کار و مطالعه ی مفید احتیاج دارید. کافی است این ساعت ها را به زمان های 15 دقیقه ای تقسیم کنید. با این کار پس از گذشت چند روز می بینید که به سادگی توانسته اید پروپوزال تان را بنویسید.

محیط خوبی برای خود تان درست کنید

برای این که کار خود را انجام دهید، باید در محیطی قرار داشته باشید که هیچ ابزار الکترونیکی، تلویزیون و دوستی در اطراف تان نباشد. این ها باعث حواس پرتی شما می شوند.

برای پیروزی های تان ارزش قائل شوید

هیچ چیز بهتر از خط زدن کار هایی نیست که از فهرست وظایف تان انجام داده اید. این موفقیت باعث می شود که با ایجاد گیرنده های آندروژن در قسمت جایزه ی مغز، احساس خیلی خوبی به شما دست دهد. افزایش گیرنده های آندروژن باعث ترشح بیشتر تستوسترون می شود و در نهایت اعتماد به نفس شخص را بالا می برد و باعث افزایش توانایی های او در از بین بردن  چالش ها می شود.

واقع نگر باشید

داشتن هدف احساسی و غیر واقعی، بزرگ ترین عاملی است که باعث عقب افتادن کار ها می شود. به همین دلیل با توجه به توانایی و فرصتی که دارید، وظایفی را برای خود تان مشخص کنید.

افکارتان را اصلاح کنید

اگر برای این که از به تعویق انداختن کار های تان جلوگیری کنید، دائما به خود تان بگویید «من کار هایم را عقب نمی اندازم» دقیقا این کار را انجام خواهید داد. در پژوهشی از شرکت کننده ها خواسته شد که به خرس قهوه ای فکر نکنند. جالب است که بیشتر آن ها به خرس قهوه ای فکر کردند. تلاش کنید تا ذهن تان را فریب دهید. و در مقابل می توانید به این موضوع فکر کنید که اگر این کار را به انجام برسانید، چقدر در پیشرفت تان موثر خواهد بود.

کمال گرا نباشید

بیشتر نویسندگان ساعت های زیادی را به بارش ایده ها اختصاص می دهند و یا صفحه های زیادی می نویسند با این که می دانند آن ها در کتاب شان نخواهند آمد. اما این کار را انجام می دهند چرا که به خوبی می دانند ایده پردازی زمان بر است.

متاسفانه بعضی از افراد تصور می کنند که ایده هایی که می دهند، جالب نیست و یا نمی توانند کار شان را به خوبی انجام دهند. واقعیت این است که تا شما گامی به جلو برندارید، متوجه نخواهید شد. پس طرز فکر تان را تغییر دهید و تلاش خود تان را بکنید.

خودتان را ببخشید

حتی اگر موفق نشدید که بر تعویق غلبه کنید، خود را سرزنش نکنید. هیچ عاملی بیش از سرزنش و تنبیه نمی تواند باعث کاهش انگیزه شما بشود و شما را از ادامه مسیر بازدارد. خود تان را ببخشید و قول دهید دفعه دیگر بدون فکر کردن به عوامل ناراحت کننده، به کار می پردازید.

صحبت آخر

راه اصلی ای که بتوانید بر تعویق غلبه کنید، این است که بدانید ریشه ی آن در احساسات شما است. با استفاده از استراتژی های دقیق، می توانید بهره وری خود را بالا ببرید و به راحتی آن را ببینید.

 

منبع: INC

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-02-09 10:37:09
دسته بندی ها