چرا نمی توانیم به خوبی روی وظایف شغلی خود تمرکز کنیم؟

4 اردیبهشت 1397 - 12:00
مدیریت شخصی - چرا نمی توانیم به خوبی روی وظایف شغلی خود تمرکز کنیم؟
چرا نمی توانیم به خوبی روی وظایف شغلی خود تمرکز کنیم؟
امتیاز مطلب: 76%

کارآفرینان پرمشغله با وجود زمان کافی و شرایط مناسب برای کار کردن، نمی توانند روی کاری که انجام می دهند تمرکز کنند. تحقیقات انجام شده توسط یک محقق کانادایی با نام جاناتان اسکولر نشان می دهد، ذهن برخی افراد حتی در انجام کارهای ساده نیز در 15 تا 20 درصد مواقع سرگردان و حیران است. با یوکن همراه باشید تا 7 دلیل عدم تمرکز روی کارها را بیان کنیم.

خیلی از کارآفرینان و افراد حرفه‌ای با مشکل عدم تمرکز روی کارها مواجه هستند. اگر می خواهید قدرت تمرکز خود را افزایش دهید و از حواس پرتی‌های خود بکاهید، ریشه و دلیل اصلی مشکل را پیدا کنید.

اگر برای کارکردن نیاز به تمرکز بالا دارید و نبود تمرکز کافی به دغدغه‌ای برایتان تبدیل شده است، احتمالاً دلیل آن یکی از موارد زیر است:

عدم خواب کافی

کمبود و محرومیت از خواب، تمرکز کردن را برایتان مشکل می کند. تمام انسان‌ها به 7 تا 9 ساعت خواب شبانه نیاز دارند؛ اما این مسئله برای افراد پرمشغله سخت است. خیلی از افراد با کمبود خواب مزمن مواجه هستند که سبب می شوند نتوانند روی کاری که در دست انجام دارند، به خوبی تمرکز کنند.

به تازگی تحقیقی در انجمن علوم اعصاب شناختی در حوزه‌ی توانایی تمرکز روی یک منبع اطلاعاتی و نادیده گرفتن منابع دیگر انجام شده است. برای درک بهتر موضوع به مثال ساده‌ای توجه کنید. فرض کنید در یک مهمانی هستید و با یکی از افراد حاضر در مهمانی صحبت می کنید، در عین حال صدای مکالمه‌ی افرادی که در نزدیکی شما هستند را می شنوید. در این تحقیق مشخص شد افرادی که دچار محرومیت از خواب هستند، نمی توانند میان دو منبع مختلف تفاوت قائل شوند. برای رفع این مشکل باید برنامه‌ی خواب خود را تنظیم کنید و تا جایی که می توانند خواب کامل شبانه داشته باشید.

دوری از عوامل حواس پرت کن

یکی از مواردی که تمرکز کردن را برایتان مشکل می کند، عوامل حواس پرت کنی است که در اطراف ما وجود دارد. گاهی افراد حرفه‌ای نیز با این مشکل مواجه می شوند و تمرکز خود را از دست می دهند. نظرسنجی‌های انجام شده در سایت Salary.com نشان می دهد 89 درصد از کارمندان در محیط کار، بیشتر زمان خود را از دست می دهند. از مواردی که باعث ایجاد حواس پرتی می شود، می توان به مکالمات تلفنی، پیامک زدن، غیبت کردن، وب گردی و چرخ زدن در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد.

برای دوری از حواس پرتی‌ها می توانید از برنامه‌هایی استفاده کنید که مانع از باز شدن وب سایت‌های متفرقه می شود یا گوشی موبایل خود را خاموش کنید.

نبود اولویت بندی

گاهی نمی توانید به خوبی تمرکز کنید، چون دقیقا نمی دانید روی چه کاری باید متمرکز شوید. در بیشتر مواقع نبود اولویت بندی کارها سبب از دست رفتن تمرکز می شود. کارآفرینان کارهای زیادی برای انجام دادن دارند. در بیشتر مواقع آن‌ها نمی دانند چه کاری را باید بعد از کار قبلی انجام دهند، احتمالاً بدون در نظر گرفتن اولویت کارها آن‌ها را به دست می گیرند و نیمه کاره رها می کنند؛ پس توجه و تمرکز زیادی صرف می کنند و هیچ کاری هم جلو نمی رود.

اگر با چنین مشکلی مواجه هستید و وقت و انرژی خود را از دست می دهید، به دنبال راهکاری برای اولویت بندی وظایفتان باشید.

استرس بالا

دکتر جان کابات زین از دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه ماساچوست می گوید، استرس و تمرکز رابطه‌ی مستقیمی باهم دارند. وقتی چند کار را هم‌زمان انجام می دهیم و روی چندین کار تمرکز می کنیم، دچار استرس بیشتری می شویم و هر قدر استرس بالاتر رود، تمرکز کردن برایمان سخت‌تر می شود. بهتر است برای تمرکز بیشتر به دنبال راهکارهایی مانند انجام تمرینات ذهنی و تمدد اعصاب باشید.

سبک زندگی

فاکتورهای سبک زندگی از جمله مواردی است که روی توانایی تمرکز کردن تأثیرگذار است. فاکتورهایی چون تغذیه‌ی سالم، وعده‌های غذایی مناسب با ترکیبی از کربوهیدرات‌های پیچیده، پروتئین و چربی‌های سالم و ورزش روزانه در بهبود تمرکز مفید است و بهره وری شما را بالا می‌برد.

اگر توجهی به ورزش نداشته باشید و به مصرف تنقلات و فست فود روی آورید، هیچ انرژی ای برای تمرکز کردن نخواهید داشت.

محیط نامنظم

محیط کار نامنظم از مواردی است که تمرکز کردن را برایمان سخت می کند. وقتی خود را برای کار آماده می کنید و یکی از کارمندان پیش شما می آید و سؤالی می پرسد، هرگز نمی توانید روی کارتان متمرکز شوید و تمام توجه خود را صرف کار کنید.

ADHD یا اختلال کم توجهی-بیش فعالی

اگر هیچ یک از این موارد نمی تواند کمبود تمرکز شما را توجیه کند، احتمالاً دچار مشکل ADHD یا اختلال بیش فعالی-کم توجهی هستید.

اگر هیچ یک از موارد بالا دلیل فقدان تمرکز نیست، احتمالاً دچار اختلال ADHD هستید. هم اکنون مشکل کمتر از 20 درصد بزرگ‌سالان مبتلا به ADHD، تشخیص یا درمان شده است.

اگر همیشه بی‌نظم هستید، تمرکز ندارید و احساس بی‌قراری می کنید، پیشنهاد می کنیم به پزشک مراجعه کنید.

اگر در بیشتر مواقع با این مشکل رو به رو هستید، احتمالاً بیش از یک مورد از موارد بالا را تجربه کرده‌اید. تمام موارد بالا، راه حل خاص خود را دارند و می‌توان تأثیر آن‌ها را کاهش داد.

هر چقدر درک بالاتری از تعامل ذهن، بدن و محیط اطراف داشته باشید، کنترل بیشتری خواهید داشت و تمرکز شما روی کارهای روزانه افزایش می یابد.

منبع: entrepreneur

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

دسته بندی ها