آلن تورینگ پدر علم محاسبهٔ نوین و هوش مصنوعی

19 شهریور 1399 - 6:15
بیوگرافی - آلن تورینگ پدر علم محاسبهٔ نوین و هوش مصنوعی
آلن تورینگ پدر علم محاسبهٔ نوین و هوش مصنوعی
امتیاز مطلب: 96%

انقلابی ترین تحویل در طول تاریخ بشر اختراع دستگاهی خود مختار با هوشی مصنوعی بود. آرزوی هر انسانی در قرن بیستم اختراع وسیله ای با عملکردی متفاوت بود. آلن تورینگ دانشمند انگلیسی متولد قرن بیستم است او استاد علوم کامپیوتر، ریاضی‌دان،‌ استاد منطق و فلسفه، تحلیل‌ گر رمز و زیست‌شناس ریاضیاتی بود، در هر علمی دستی بر آتش داشت و از دانستن دست نمی کشید. او تحقیقاتی جالب و سخت بر روی مبنا و مفهوم‌هایی از الگوریتم و پردازش داشت که توانست آن ها را به کمک ماشین مخصوص خود ماشین تورینگ، تعریف کند. این ماشین خارق العاده اما ابتدایی جز اولین کامپیوترها قلمداد می شود. آلن تورینگ در پی جنگ جهانی دوم با استفاده از هوش و استعداد خود توانست پیام های رمزنگاری شده نیروی دریایی نازی را که توسط آنیگما نوشته می شد را بخواند و به این صورت برای جبهه ی متفقین انگلیس یک موهبت محسوب می شد. او توانست با روش های منحصربفرد این پیام ها را بخواند و جان چند میلیون انسان را نجات دهد. آلن تورینگ پس از جنگ جهانی باز هم به مطالعات خود ادامه داد، چندین مقاله درباره ی علومم کامپیوتر، علوم زیستی و ریاضیات از او منتشر شد. پس از آن با علاقمندی به ریخت زایی و واکنش های ساعتی به تحقیق پرداخت.

آلن تورینگ متولد سال 1912 در منطقه ‌ی ویدا میل لندن است، پدرش جولیوس متیسون تورینگ، یکی از کارگران شرکت Indian Civil Service در چاتراپور هند بود، اما پس از به دنیا آمدن آلن به انگلیس بازگشت. به واسطه ی شغل پدرش آلن و برادرش جان نزد یک زوج ارتشی پرورش یافتند. او در شش سالگی راهی یک مدرسه ی شبانه روزی شد اما پس از اثبات هوش خود به مدارس بهتر رفت او در شانزده سالگی نظریات انیشتین را نقد و بررسی می کرد.او به دانشگاه کمبریج وارد شد و توانست در رشته ی ریاضیات فارغ التحصیل شود.آلن بیست و دو ساله پایانامه ی دانشگاهی خود را درباره ی قضیه ی حد مرکزی ارائه کرد و پس از عضو هیئت علمی دانشکده شد. او در پی تمام تحقیقات خود به دنبال این بود تا بتواند ماشینی را طراحی و بسازد که مسائل ریاضی را حل کند. او طی ادامه ی تحصیل در دانشگاه پرینستون و حول مطالعات علوم رمزنگاری و رمزگشایی مشغول بود او در این راه به دریافت مدرک دکتری نیز رسید. او پس از بازگشت به انگلیس همراه با فیلسوف اتریشی، لودویگ ویتگنشتاین بر روی مسائل پایه‌های علوم ریاضی به تحقیق پرداخت. آلن و لودویگ در حین تحقیقات خود ، بحث‌ها ومجادله ‌هایی نیز داشتند، آلن به فرمالیسم معتقد بود و در مقابل، لودویگ اعتقاد داشت که ریاضیات، هیچ حقیقت مطلقی را کشف یا اختراع نخواهد کرد. او در حین رمزنگاری برای ارتش انگلیس یک دونده ی حرفه ای دو نیز بود. آلن تورینگ در 1946  به رتبه‌ی امپراتوری بریتانیا از دستان شاه جورج ششم رسید اما بخش زیادی از فعالیت‌هایش تا سال‌ها بعد مسکوت ماند. دستگاهی که او برای رمزنگاری آنیگما اختراع کرد، دستگاه Bombe نام داشت. او برای رمزنگاری دستگاه های پیشرفته تر آنیگما از  Hut 8 که اختراع خود بود بهره می برد. یکی از ماندگارترین یادبودهای پدر علم کامپیوتر مدرن، جایزه‌ی تورینگ است. این جایزه که به نوبل دنیای کامپیوتر شناخته می شود هر ساله به فعالان با ذکاوت این رشته تعلق می گیرد.

آلن تورینگ در طی فعالیت های خود مشغول طراحی دستگاهی به نام محاسبه‌ گر اتوماتیک بود. او در سال 1946 طی یک مقاله به تشریح پایه و اساس ساخت کامپیوترهای اولیه با حافظه‌های الکترونیکی پرداخت. با شروع جنگ جهانی او کمی از این مسئله دور شد اما در غیاب او فعالیت هایی انجام شد که به ساخت یک طرح اولیه به نام Pilot ACE رسید. تورینگ با رسیدن به یک کرسی در دانشگاه منچستر تحقیقات خود را بر روی توسعه‌ی نرم‌افزار برای یکی از اولین کامپیوترهای حافظه‌ دار تاریخ با نام Manchester Mark 1 آغاز کرد. از دیگر فعالیت‌ های نرم‌افزاری تورینگ می توان به توسعه ‌ی نرم‌افزار شطرنج برای کامپیوتر Ferranti Mark 1 اشاره کرد، آلن نرم‌افزاری را طراحی و شبیه‌سازی کرد و خودش الگوریتم آن را اجرا کرد. در یک اجرای آزمایشی، هر حرکت او بر طبق الگوریتم نیم ساعت به طول انجامید اما بالاخره این نرم‌افزار و الگوریتم به عنوان اولین نرم‌افزار بازی شطرنج در کامپیوتر معرفی شد.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-05 15:52:48
دسته بندی ها