جمعه بهترین زمان برای کسب موفقیت بیشتر در زندگی و شغل است

11 تیر 1399 - 6:10
انگیزشی - جمعه بهترین زمان برای کسب موفقیت بیشتر در زندگی و شغل است
جمعه بهترین زمان برای کسب موفقیت بیشتر در زندگی و شغل است
امتیاز مطلب: 93%

جمعه روز مهمی برای تفریح و خوش‌گذرانی و تجدید انرژی برای هفته‌ی بعد است. جمعه مهم‌ترین روز برای کسب موفقیت در زندگی است، پس نباید این روز را در دفتر کار سپری کرد. با یوکن همراه باشید.

وقتی شاغل هستید و تحت فشار کاری قرار می‌گیرید، گاهی اطرافیان با جملاتی چون شلوغی محیط بیرون، کار یکنواخت روزانه و ساعات کاری طولانی سبب درگیر شدن ذهن‌تان می‌شوند. حتی زمانی که با آن‌ها درددل می‌کنید ممکن است با جملات این چنینی مواجه شوید: «یا حداکثر تلاشت را بکن یا استعفا بده و در خانه بمان»، «آن‌قدر به خودت تلقین کن تا از عهده‌ی انجام کاری بربیایی». این باورها می‌تواند روی روحیه و انگیزه شما برای ادامه یا رها کردن شغل‌تان تاثیر بگذارد. امروزه فرهنگ حاکم بر جامعه بر این باور است که برای به دست آوردن موفقیت شغلی باید از رسیدگی به امور شخصی اجتناب کرد.

بدون شک دستیابی به موفقیت شغلی کار چندان آسانی نیست. رسیدن به موفقیت شغلی کاری سخت و پراسترس است و حتی ممکن است انجام برخی کارها از نظرتان محال به نظر برسد؛ اما فقط تلاش فرد برای از سر برداشتن موانع کافی نیست. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد اگر برای رسیدن به تعادل در کار و زندگی و لذت از دست‌آوردهایتان امیدوارید، یک گام به عقب بردارید. متیو اسلیت، نویسنده و پزشک، در مصاحبه با شبکه خبری CNN، به اهمیت استراحت یک‌روزه در طول هفته اشاره کرد. او در این گزارش اعلام کرد در فرهنگ غربی از حدود 2 هزار سال قبل کار کردن در روز یکشنبه (همان روز جمعه در ایران) منع شده است.

جمعه - استراحت - برنامه ریزی - کارآفرینی - دستیابی به موفقیت

در این مقاله سه روشی را بیان می‌کنیم که با استفاده از آن‌ها با تعطیلی روز جمعه به موفقیت شغلی بیشتری دست خواهید یافت، انرژی از دست‌رفته خود را به دست می‌آورید، استرس و افسردگی را رها می‌کنید و به فردی موفق در جامعه تبدیل خواهید شد.

1. در روز جمعه با اقوام و دوستان خود رفت و آمد کنید

انسان فطرتی اجتماعی دارد. بدون توجه به این‌که چقدر سرتان شلوغ است، طبیعت انسان به ارتباط با افراد دیگر نیاز دارد. هیچ وقت در مقابل این نیاز و احساس درونی مقاومت نکنید. در واقع، پذیرش نیاز شدید اجتماعی شدن برای سلامت بیشتر بهداشت عمومی است.

جمعه بهترین زمان برای برقراری رابطه‌ی جدید یا حفظ روابط قبلی است. در این روز از دفتر کار خود خارج شوید و به کاری بپردازید که از انجام آن لذت می‌برید. دبرا آمبرسون، جامعه‌شناس و پرفسور دانشگاه تگزاس در شهر آستین، در مورد دلیل انجام این کارها توضیح می‌دهد:

روابط اجتماعی قوی سبب حفظ سلامت مغز می‌شود و به تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش استرس و کاهش فعال‌سازی قلبی‌عروقی کمک می‌کند.

با نادیده گرفتن نیاز به استراحت روز جمعه برای کاهش استرس، هیچ موفقیتی به دست نخواهید آورد. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد در هر صورت شما این زمان را به شکل بیماری یا شادی دریافت می‌کنید. بنا بر تحقیقی که در سال 2003 میلادی در روزنامه انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد، در حدود 80 درصد از ویزیت پزشکان مراقبت‌های اولیه مربوط به استرس بوده است.

در حالت کلی، وقت‌گذرانی با افرادی که در زندگی برایتان اهمیت دارند سبب بهبود سلامتی و از بین رفتن استرس می‌شود. همان طور که می‌دانید، سلامتی و استرس نقش شایانی در موفقیت شغلی شما خواهند داشت.

2. جمعه بهترین زمان برای مراقبت فردی است

برای حفظ روحیه‌ی جوانی باید به مراقبت‌های ذهنی و جسمی خود توجه کنید. اگر در روز جمعه برای وظایف‌تان برنامه ریزی کنید، مدت زمان بیشتری را می‌توانید به خود اختصاص دهید. توجه به مراقبت شخصی کمک زیادی به شما می‌کند. این کار به جز کاهش استرس و فشار عصبی، به تمرکز بیشتر روی اهداف‌تان نیز منجر می‌شود. البته مراقبت شخصی باعث می‌شود در مورد خودتان نیز احساس بهتری پیدا کنید.

برای این منظور می‌توانید به سراغ ورزش، تفریح یا حتی یک پیاده روی یا دوش ساده بروید. بدین ترتیب زمانی را به خودتان اختصاص می‌دهید که سبب می‌شود احساس شادابی و سرزندگی کنید و عملکرد بهتری از خود نشان دهید. وقتی از نگاه کردن به خودتان در آینه لذت می‌برید، احساس اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت و انرژی مثبت‌تان دوچندان می‌شود.

بر عکس این حالت نیز وجود دارد. وقتی خود را فردی نگران، خسته، عصبانی و خشن بدانید، این طرز فکر در کارتان نمود می‌کند و شغل‌تان به کاری ناخوشایند و خسته‌کننده تبدیل خواهد شد.

جمعه - استراحت - برنامه ریزی - کارآفرینی - دستیابی به موفقیت

در ادامه‌ی مقاله، چند نکته درباره مراقبت شخصی بیان می‌کنیم که باعث تقویت سلامت عمومی می‌شود:

برنامه‌ریزی داشته باشید

باید سعی کنید در ظاهر و باطن فوق‌العاده باشید زیرا شما معرف شغل‌تان هستید. وقتی زمانی را در آخر هفته به خودتان اختصاص می‌دهید در طول هفته‌ی کاری انگیزه‌ی بیشتری خواهید داشت.

تمرینات مدیتیشن انجام دهید

انجام تمرینات مدیتیشن سبب می‌شود ذهن‌تان از استرس و فکرهای منفی دور شود. اگر مدیتیشن را با علاقه انجام دهید، آرامشی به دست می‌آورید تا بهتر روی اهداف خود تمرکز کنید. توجه مداوم به اولویت‌ها سبب ایجاد نیرو و انگیزه‌ی لازم در وجودتان می‌شود.

شب‌ها خوب بخوابید

شاید این کار خیلی سخت باشد اما باید استراحت مناسب را در اولویت قرار دهید. طوری برنامه‌ریزی کنید که در زمانی مشخص بخوابید و بیدار شوید. برای عادت به این برنامه‌ی خواب و تبدیل آن به برنامه روزانه، مداومت لازم است. باید بدانید بدن‌تان به چه میزان خواب نیاز دارد و فقط به همان ساعت خواب اکتفا کنید.

از زندگی‌تان بهره ببرید

وقتی کارآفرین هستید و خودتان شغلی مستقل دست و پا کرده‌اید، هیچ فردی بالای سرتان نیست تا به شما بگوید چه کاری را انجام بدهید یا ندهید. در این زمان از قوانینی که خودتان وضع کرده‌اید نهایت لذت را می‌برید.

در واقع، این مزیت از جذاب‌ترین دست‌آوردهای کارآفرینی برای اغلب افراد است. در ساعات کاری که مشخص کرده‌اید کار می‌کنید و برای دست‌یابی به موفقیت در زمینه کاری مورد علاقه‌تان تلاش بیشتری از خود نشان می‌دهید. به گذشته نگاه بیاندازید و برای تمام موفقیت‌هایی که تاکنون کسب کرده‌اید از خود قدردانی کنید. بدین ترتیب به آرامشی می‌رسید که برای دستیابی به هدف نهایی لازم است.

3. روز جمعه را به برنامه‌ریزی اختصاص دهید

معمولا کارآفرینان برای انجام کارهای خود از روش‌های غیرمعمولی استفاده می‌کنند. با این حال، شما نیز از ساعت کاری خود در دفتر کارتان می‌توانید به طور منطقی و عاقلانه استفاده کنید و برای هفته‌ی پیش رویتان برنامه‌ریزی کنید. اگر یک یا دو ساعت از روز جمعه را به برنامه‌ریزی اختصاص دهید، این زمان از ساعت‌های کاری‌تان به حساب می‌آید؛ اما این کار نسبت به وظایفی که در دفتر کار انجام می‌دهید موثرتر است. این اقدام سبب می‌شود تمام افکاری را که تاکنون در ذهن‌تان جمع کرده‌اید مورد توجه قرار دهید و با یادداشت کردن آن‌ها روی کاغذ یا در فایل دیجیتالی از باقی‌مانده روز جمعه‌ی خود نهایت لذت را ببرید.

از نظر کارآفرینان برنامه ریزی روز جمعه به آن‌ها کمک می‌کند به تعادل برسند. این کار شرایطی مهیا می‌کند تا به دقت به هفته‌ی گذشته خود نگاه کنند و کارهایشان را در هفته‌ی آینده سازماندهی نمایند.

برنامه‌ی هفتگی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

جمعه - استراحت - برنامه ریزی - کارآفرینی - دستیابی به موفقیت - قهوه

هدف از انجام کار

هر کارآفرینی باید برای خود اهداف هفتگی، ماهانه و سالانه داشته باشد. حتی کارفرمایان و صاحبان مشاغل بزرگ نیز باید زمانی را برای رسیدن به اهداف کوتاه‌مدت‌شان در نظر بگیرند تا بهتر بتوانند روی اهداف بلند مدت متمرکز شوند. موفقیت‌های کوچک بسیار ارزشمندند، چرا که مشوقی برای تلاش بیشتر خواهند بود. از طرف دیگر، عدم رسیدن به حد متوسطی از موفقیت، علامت خوبی برای تغییر مسیر یا اجتناب از خطرات احتمالی در روند کاری است.

ساعت کار

زمان همیشه در حال حرکت است و باید بتوانید در این زمان کارتان را انجام دهید. با پرداخت هیچ پولی نمی‌توانید زمان از دست رفته خود را پس بگیرید. پس بسیار مهم است زمان موردنیاز برای انجام هر کار را به طور دقیق ارزیابی کنید. در غیر این صورت، قبل از تمام شدن کار زمان را از دست خواهید داد.

زمان‌بندی

زمان‌بندی داشتن لیستی دست‌نیافتنی از آرزوهایتان نیست؛ بلکه به معنی ایجاد یک برنامه و پیروی از آن است. کارآفرینان موفق به خوبی می‌دانند چه چیزی ارزش گنجاندن در برنامه‌ریزی را دارد. یادتان باشد به همان اندازه که زمان‌بندی برای ساعت کاری، جلسات و وظایف شغلی ضروری است، اختصاص دادن چند ساعت برای خانواده و دوستان نیز اهمیت دارد. بدون شک نمی‌توانید تنها در روز جمعه به تمام روابط اجتماعی‌تان رسیدگی کنید. باید در طول هفته زمانی را به دیدن دوستان و اقوام‌تان اختصاص دهید. تمام این کارها را در برنامه‌ریزی خود قرار دهید. بدین ترتیب، هیچ وقت دوستان خود را در انتظار و تنهایی نخواهید گذاشت و این فکر هم به ذهن‌تان خطور نمی‌کند که زمانی برای آن‌ها ندارید.

جمعه به عنوان روز تفریح و استراحت، در 7 روز هفته تنها به مدت 24 ساعت برایتان باقی است. پس به خوبی برای این روز برنامه‌ریزی کنید. از روز جمعه برای استراحت، آرامش ذهن و جسم و دوری کردن از دغدغه‌های کاری استفاده کنید. بدین صورت، روز کاری شنبه را عالی و سرزنده پشت سر خواهید گذاشت. انرژی و نشاطی که از دیدن دوستان و اقوام خود به دست می‌آورید باعث کم‌رنگ شدن مشکلات و مسائل کاریتان در هفته‌ی قبل خواهد شد.

منبع: entrepreneur

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-20 20:11:49
  • نظرات
تصویر آواتار عاطفه
   عاطفه

این مقاله عالی بود.. من دانشجوی دکتری هستم ، کارم خیلی سخت و سنگین هست ولی وقتی آخر هفته ی خوبی دارم، کارایی ام در طول هفته ی بعد چند برابر میشه. طبیعت گردی یکی از بهترین تفریحات اخر هفته هاست که انگار ذهن را ری استارت میکنه!

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها