چگونه مدیریت زمان موفقی داشته باشیم؟

30 مرداد 1397 - 12:00
مدیریت زمان - چگونه مدیریت زمان موفقی داشته باشیم؟
چگونه مدیریت زمان موفقی داشته باشیم؟
امتیاز مطلب: 96%

مدیریت زمان یکی از فاکتورهای مهم برای رسیدن به موفقیت در کسب و کار است. خیلی از افراد به خاطر نداشتن تمرکز کافی برای مدیریت زمان کاری، ساعات زیادی را در طول روز هدر می دهند. برخی از کارآفرینان موفق حوزه ی کسب و کار ، راهکارهای ساده ای برای مدیریت زمان پیشنهاد کرده اند. با یوکن همراه باشید.

افراد زیادی توانایی کنترل زمان کاری خود را ندارند و زمان زیادی را در طی یک روز کاری هدر می دهند. در واقع، آنها نمی توانند بیشترین استفاده را از زمان خود ببرند و با مدیریت زمان آشنایی ندارند. راهکارهای ساده ای وجود دارد که افراد می توانند با استفاده از آنها، حداکثر بهره را از زمان کاری خود داشته باشند و در پایان روز نیز تمام وظایف کاری را به انجام برسانند.

دیوید آلن (David Allen) و مرلین مان (Merlin Mann) به عنوان دو نویسنده ی حرفه ای در حوزه ی کسب و کار، روش های کارآمد و ساده ای برای مدیریت زمان معرفی کرده اند.

ایمیل ها را مدیریت کنید

پاسخ دادن یا رد کردن یک ایمیل تنها باید دو دقیقه از وقت تان را بگیرد. بهتر است اعلان های دریافت ایمیل را در کامپیوتر یا گوشی خود غیرفعال کنید. سعی کنید همیشه ایمیل های کوتاه ارسال کنید و فقط به ایمیل های ضروری پاسخ دهید. برای مدیریت بهینه زمان، ساعتی در روز را به خواندن و پاسخ دادن ایمیل ها اختصاص دهید.

زمانی را به استراحت و تمرکز اختصاص دهید

سعی کنید زمان های کوتاهی را در طول روز درنظر بگیرید و از محیط کار و پشت میزکارتان دور شوید. در این زمان به استراحت و تمرکز دوباره بپردازید. البته نیاز نیست محل کار را به طور کامل ترک کنید. کافی است چند قدمی در اتاق کار بزنید و از دید دیگری به مسائل کاری نگاه کنید. بدین ترتیب انرژی و تمرکز دوباره ای به دست خواهید آورد.

لیستی از کارهای روزانه و هفتگی داشته باشید

داشتن لیست کار در بیشتر مقالات آموزشی کسب و کار پیشنهاد می شود. پس اهمیت آن در مدیریت زمان بسیار زیاد است. باید برای تمام وظایف کاری تان لیست روزانه، هفتگی و ماهانه داشته باشید و به آنها پایبند بمانید. مهم نیست از چه ابزاری برای نوشتن لیست وظایف تان استفاده می کنید. مساله ی مهم این است لیست وظایف در دسترس و دید شما باشد. باید در نوشتن وظایف روزانه خود واقع بین باشید. اگر لیست وظایف تان بیش از اندازه طولانی باشد و نتوانید به خوبی به آنها عمل کنید، بعد از مدتی مایوس و دل سرد می شوید و انگیزه ای برای انجام کارها نخواهید داشت.

زمانی را برای پرورش خلاقیت در نظر بگیرید

در طول روز ساعتی را به پرورش خلاقیت اختصاص دهید. تمام ارتباطات را قطع کنید و در تنهایی و سکوت از دیدگاهی خلاقانه به مسائل و مشکلات مختلف فکر کنید. باید به دنبال ایده ها و روش های جدیدی برای انجام کارهایتان باشید. برای شروع پروژه های جدید ایده پردازی کنید و ذهن خود را برای پرورش ایده های ناب آماده کنید.

در جلسات غیرضروری شرکت نکنید

بدون شک می دانید زمان زیادی از طول یک جلسه ی کاری، هدر می رود. بهتر است در جلساتی شرکت کنید که واقعا به آنها نیاز دارید یا رئیس دستور شرکت در جلسه را اعلام کرده است. اگر مدیر یک کسب و کار هستید، زمان بندی مناسبی برای برگزاری جلسات داشته باشید. اهداف مشخصی برای هر جلسه تعیین کنید و سعی کنید زمان جلسات را تا جای ممکن کاهش دهید تا افراد حاضر در جلسه برای استفاده ی بهینه از این زمان تلاش کنند.

چندوظیفگی را رها کنید

نباید تمام کارها را با هم انجام دهید. برای افزایش تمرکز زمان خاصی را به هر وظیفه اختصاص دهید. مهارت ها و علاقه مندی های خود را پیدا کنید و به سراغ کارهایی بروید که قادر به انجام آنها هستید.

محل کار خود را تمیز کنید

محل کار جایی است که زمان زیادی از روز را در آن سپری می کنید. پس به محل کار خود سر و سامان دهید و در پایان روز زمانی را برای مرتب کردن آن در نظر بگیرید. نامرتب بودن محل کار، سبب از بین رفتن تمرکز و افزایش زمان انجام هر کار می شود.

منبع: forbes

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2018-08-21 09:58:16
دسته بندی ها