برخورد افراد موفق دنیا با شکست و انتقادات سازنده

10 دی 1399 - 11:59
انگیزشی - برخورد افراد موفق دنیا با شکست و انتقادات سازنده
برخورد افراد موفق دنیا با شکست و انتقادات سازنده
امتیاز مطلب: 97%

افراد موفق نگرش متفاوتی نسبت به انتقادات سازنده دارند. به عقیده‌ی آن‌ها، انتقاد دلیل اصلی هیجان مردم نسبت به یک محصول و عاملی برای پیشرفت بیشتر است. در ادامه با یوکن همراه باشید تا به شما بگوییم افراد سرشناس و نابغه، چگونه به شکست و انتقادات سازنده نگاه می کنند.

مواجهه با شکست اجتناب ناپذیر است و حتی نابغه‌ترین افراد نیز بارها شکست را تجربه کرده‌اند. خیلی از افراد معمولی، شکست را پایان کار می دانند در حالی که این چنین نیست. هر بار شکست می خوریم یعنی تا جای ممکن تلاش کرده ایم؛ اما نباید امید خود را از دست بدهیم. باید یاد بگیریم همانند افراد موفق، از کلمه‌ی "نه" چیزهای جدیدی یاد بگیریم و از آن‌ها در جهت پیشرفت استفاده کنیم. هر وقت با انتقاد تند و سازنده مواجه شدیم یا احساس شکست کردیم به یاد بیاوریم که تمام افراد موفق نیز بارها در زندگی‌شان کلمه‌ی "نه" را شنیده‌اند؛ اما بازهم با قدرت در مسیر حرکت کرده و توانسته‌اند به موفقیت های چشمگیر دست پیدا کنند. در ادامه‌ی مقاله، طرز تفکر پنج تن از نابغه‌های دنیا در مواجهه با مشکلات و انتقادات سازنده را مرور می کنیم.

نلسون ماندلا

نلسون ماندلا، رئیس جمهور سابق آفریقای جنوبی همواره به دنبال رفع تبعیض نژاد در این کشور بود و توانست به یکی از چهره‌های ماندگار در دنیا تبدیل شود. او در سال 2013 میلادی فوت کرد اما همچنان مردم سراسر دنیا از او به‌عنوان فرد بزرگی یاد می کنند و قدردان تلاش‌هایش هستند. ماندلا ادعا کرده در زندگی از تمام اشتباهاتش درس گرفته و با هر تجربه پیشرفت کرده است. ضرب‌المثل معروفی در این باره وجود دارد که می گوید: "آنچه تو را نمی کشد، قوی‌ترت میسازد."

نسلون ماندلا در جمله‌ی دیگری گفته است: "من هیچ وقت شکست نمی خورم یا برنده می شوم یا چیزهای جدیدی یاد می گیرم."

برای آشنایی با زندگی‌نامه نلسون ماندلا، با این ویدیو یوکن همراه باشید.

مایکل جردن

مایکل جردن، از ستاره‌های ورزش بسکتبال، با داشتن روحیه‌ی رقابتی و موفقیت‌های پی در پی خود به شهرت جهانی دست یافته است. او در سخنرانی تالار مشاهیر گفت در مقطع دبیرستان از تیم بسکتبال مدرسه اخراج شده و از این بابت بسیار ناراحت بوده است. او در سالهای آتی توانست به NBA بپیوندد و در 6 مسابقه‌ی قهرمانی نیز برنده شود؛ اما هنوز طعم تلخ اولین شکست بزرگ خود را به یاد دارد. این احساس شکست سبب شد سخت‌تر کار کند و تمام تلاش خود را برای موفقیت در آینده به کار ببندد. او در این باره گفت: "من در حرفه‌ی بستکبال بیش از 9 هزار پرتاب اشتباه داشتم. در 300 بازی دچار شکست شدم. 26 بار برای پرتاب ضربه‌ی سرنوشت ساز بازی انتخاب شدم و شکست خوردم. من بارها در زندگی با شکست مواجه شدم و همین عامل باعث موفقیت من شد."

برای تماشای زندگینامه مایکل جردن، با این ویدیو یوکن همراه باشید.

جی کی رولینگ

جی کی رولینک، نویسنده‌ی مجموعه کتاب‌های هری پاتر از شکست برای انگیزه ی بیشتر بهره برده است. نه تنها شکست خوردن به او ثابت کرد در حال حرکت است بلکه به او یاد داده است می تواند در هر شرایطی زنده بماند و به سمت جلو حرکت کند. کتاب‌های معروف او بارها توسط ناشران مختلف رد شد؛ اما اکنون به عنوان یکی از ثروتمندترین زنان دنیا معرفی می شود.

او گفته است: "محال است کسی بدون شکست زندگی کند. مگر اینکه خیلی محافظه کار و محتاط باشد که در این صورت فردی شکست خورده است و نمی توان نام آن را زندگی کردن گذاشت."

برای آشنایی با داستان زندگی جی. کی. رولینگ، با این ویدیو یوکن همراه باشید.

ایندرا نویی

ایندرا نویی، مدیرعامل کمپانی پپسی، فردی است که به سادگی از کنار انتقادات سازنده نمی گذرد. او برای تحلیل و بررسی دقیق نظرات دیگران وقت صرف می کند حتی اگر این افراد مخالف او باشند. او به دنبال این است طرز تفکر فرد منتقد برچه اساس شکل گرفته است و چه چیزی می تواند از او یاد بگیرد. بیشتر مردم از انتقاد سازنده فرار می کنند و آن را نشانه شکست می دانند اما اگر کمی صبر کنند می توانند آن را به دلیلی برای پیشرفت و موفقیت تبدیل کنند.

ایندرا نویی می گوید: "همیشه برداشتی مثبت از صحبت ها و رفتارهای دیگران داشته باشید. بدین ترتیب از دیدی که نسبت به آن فرد یا موضوع مطرح شده پیدا می کنید، شگفت زده خواهید شد. "

رید هافمن

رید هافمن، مؤسس کمپانی لینکدین، شکست را برای نوآوری و خلاقیت لازم می داند. او معتقد است تقلید از روی کار دیگران بسیار آسان است اما وقتی می خواهید محصول جدیدی ارائه دهید شرایط سخت می شود. از نظر رید هافمن، اتخاذ تصمیم‌ها و ریسک‌هایی که تاکنون فردی آن‌ها را انجام نداده کار مشکلی است. او معتقد است نبود انتقادات سازنده نشانه‌ی این است که مردم به اندازه‌ی لازم برای محصول یا خدماتی که ارائه داده‌اید هیجان زده نشده‌اند.

رید هافمن می گوید: "اگر برای اولین نسخه از محصولی که عرضه کرده‌اید خجالت زده نیستید یعنی محصول خود را دیر وارد بازار کرده‌اید."

منبع: entrepreneur

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-12-30 01:27:11
دسته بندی ها