ویژگی‌های مذاکره کنندگان برتر

18 بهمن 1397 - 12:00
مدیریت شخصی - ویژگی‌های مذاکره کنندگان برتر
ویژگی‌های مذاکره کنندگان برتر
امتیاز مطلب: 90%

توانایی مذاکره در زندگی بسیار با اهمیت است. این مهارت فقط محدود به کسب و کار نمی‌شود بلکه در تمام جنبه‌های زندگی به کار می‌آید، پس بهتر است آن را تقویت کنیم. اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که احساس می‌کنید نیاز دارید مهارت‌های مذاکره را در خود تقویت کنید، با یوکن همراه باشید و در این مقاله ویژگی‌های مذاکره‌کنندگان برتر را بخوانید.


خبر خوب این است که ما مذاکره کننده به دنیا میایم. خبر بد این است که عمدتاً به دلیل شرایط فرهنگی توانایی‌های مذاکره‌‌ای خود از دست می‌دهیم. با این حال، مهارت‌های مذاکره را می‌توان دوباره آموخت. در ادامه 5 ویژگی برتر یک مذاکره کننده و نحوه‌ی تشخیص آن‌ها را معرفی می‌کنیم.
 

1. آن‌ها می‌دانند که زندگی یک مذاکره بزرگ است

هرچند ما مستقیماً در روند صلح جهانی دخالت نداریم اما هر روز مذاکره می‌کنیم و مذاکره‌کنندگان برتر این امر را به خوبی می‌دانند.

همه این‌ها با داشتن آگاهی آغاز می‌شود، برای اینکه بخش تفکر استراتژیک مغز خود را فعال کنیم، در ابتدا باید زمانی که در چنین شرایطی هستیم را تشخیص دهیم. اگر نمی‌دانید که در یک مذاکره هستید، چگونه می‌توانید از ابزار مذاکره‌ای خود استفاده کنید؟

فرصت‌هایی برای مذاکره در همه جا وجود دارند. دفعه آینده که مبلمان، لباس یا اقلام الکترونیکی را خریداری می‌کنید، آن را امتحان کنید. فقط به این دلیل که یک کالا دارای برچسب قیمت بوده، به این معنا نیست که قیمت آن مقطوع است. اگر قیمت مقطوع باشد، شاید با مذاکره بتوانید چیز دیگری را دریافت کنید، مانند تحویل رایگان، شرایط پرداخت بیشتر یا هر نوع پاداش دیگری و از پولی که با این مذاکرات می‌توانید ذخیره کنید شگفت‌زده خواهید شد.

2. آن‌ها روند مذاکرات را درک می‌کنند

همانند هر فرآیند دیگری، روند مذاکرات گام‌های خود را دارد. دانستن این گام‌ها و درک مرحله‌ای که در هر زمان خاص در آن قرار دارند، آنان را به مذاکره‌کنندگان با اعتماد به نفس تبدیل می‌کند.

درست همان‌طور که نان را قبل از پختن نمی‌توانید بخورید، نمی‌توانید مذاکرات را قبل از اینکه از طریق این مراحل پیش بروید به پایان برسانید.

3. آن‌ها راحت مذاکره می‌کنند

جان اف کندی می‌گوید: «بیایید هرگز از ترس مذاکره نکنیم. اما هرگز اجازه ندهید از مذاکره کردن هم بترسیم.»

هنگامی که به مذاکرات آینده خود فکر می‌کنید، چه احساسی به شما دست می‌دهد؟ آیا آرام، هیجان زده، عصبی و یا مضطرب هستید؟

هر‌ گونه احساسی که داشته باشید، این موضوع بیشتر به اعتقادات شما درباره مذاکره که عمدتاً از پس‌زمینه فرهنگی می‌آید گرفته شده است. در دنیای غرب مذاکرات یک امر منفی تلقی می‌شود، در حالی که در فرهنگ‌های آسیایی انتظار می‌رود مردم در مورد همه چیز مذاکره کنند. در برخی کشورها، مانند خاورمیانه، در حین مذاکره، احزاب مشارکت‌کننده باید بنشینند و با هم چای یا قهوه بنوشند، مهم نیست که موضوع مذاکره چه باشد. آن‌ها اقدامات مذاکره را بسیار جدی گرفته و هیچ قدمی را نادیده نمی‌گیرند.

مذاکره‌کنندگان برتر دقیقاً همین کار را انجام می‌دهند و از آنجا که اعتقادات آن‌ها درباره مذاکراتشان مثبت و توانمند است، هر بار نتایج بهتری کسب می‌کنند.

4. آن‌ها به دنبال نتیجه‌ی دو سر برد هستند

بدون شک، افرادی وجود دارند که برای نتیجه‌ی برد- برد مذاکره نمی‌کنند. ذهنیت آن‌ها برنده- بازنده یا حتی بازنده - بازنده است. اگر خودشان نمی‌توانند برنده شوند، اطمینان حاصل خواهند کرد که دیگران هم برنده نخواهند شد. شما ممکن است شرایطی را به یاد بیاورید که در آن بنا بر هر دلایلی احساسی کرده‌اید سرتان کلاه رفته است. حتی اگر حزب دیگر این مذاکرات را برده باشد، کسب و کار شما و احتمالاً شهرت خوبی را برنده نشدند. در نهایت این نگرش به یک ضرر واقعی برای آن‌ها در دراز مدت تبدیل می‌شود.

به همین دلیل، مذاکره‌کنندگان برتر همواره به دنبال نتیجه‌ی دو سر برد هستند، زیرا به دلیل موفقیت تجاری طولانی مدت و روابط با سهامداران، به موفقیت بلندمدتشان کمک می‌کند. به عبارت دیگر، نه تنها آن‌ها اطمینان حاصل می‌کنند که برنده می‌شوند، بلکه همچنین مطمئن خواهند شد که طرف دیگر نیز برنده می‌شود، بنابراین هر دو طرف در مورد رابطه بلند مدت کسب و کار احساس خوبی دارند.

5. آن‌ها احساسات شخصی خود را وارد مذاکره نمی‌کنند

هنگامی که احساسات ما را کنترل می‌کنند، تفکر استراتژیک ما از بین می‌رود. مذاکره‌کنندگان ماهر مذاکرات را به عنوان یک بازی، مانند شطرنج یا مونوپولی، می‌بینند و از تعامل عاطفی خارج می‌شوند. بنابراین آن‌ها قادر به حفظ آرامش خود هستند و متوجه جزئیات و فرصت‌هایی می‌شوند که با احساسات نمی‌توان آنان را تشخیص داد.

منبع: Myentrepreneurmagazine

 

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-02-04 11:08:54
دسته بندی ها