تقویم تاریخ - 12 بهمن

12 بهمن 1397 - 8:00
تقویم تاریخ - تقویم تاریخ - 12 بهمن
تقویم تاریخ - 12 بهمن
امتیاز مطلب: 96%

تولد جان فورد کارگردان آمریکایی

جان فورد

جان فورد کارگردان صاحب سبک آمریکایی 1 فوریه 1894م. در کیپ الیزابت دیده به جهان گشود. وی بخاطر ساختن فیلم‌های وسترنی چون دلیجان وجویندگان و همچنین به تصویر درآوردن رمان‌های کلاسیک آمریکایی چون خوشه‌های خشم اثر جان اشتاینبک شهرت جهانی یافته‌است. فورد با بردن چهار اسکار بهترین کارگردانی از مجموع پنج نامزدی، در این بخش رکورد دار است. سبک فیلم سازی این کارگردان بزرگ آنچنان تأثیر عمیقی بر سینمای جهان داشته‌است که بزرگانی چون اینگمار برگمن و اورسن ولز وی را یکی از بزرگ‌ترین کارگردان‌های تمام اعصار دانسته‌اند. زمانی از اورسن ولز پرسیده بودند که وی در کجا هنر فیلم سازی را فرا گرفته‌است و او این پاسخ مشهور را داده بوده‌است که «فیلم سازی را از استادان پیش‌کسوت این هنر آموخته‌ام؛ و منظورم از استادان پیش‌کسوت سینما اشخاصی هستند چون جان فورد، جان فورد و جان فورد».
کارگردانان دیگری چون آکیرا کوروساوا، مارتین اسکورسیسی، استیون اسپیلبرگ، سام پکینپا، پیتر بوگدانویچ، سرجیو لئونه و ژان لوک گدار نیز تحت تأثیر فیلم‌سازی این کارگردان بزرگ بوده‌اند.

تولد کلارک گیبل سلطان هالیوود

کلارک گیبل

ویلیام کلارک گیبل هنرپیشۀ مشهور آمریکایی 1 فوریه 1901م. در اوهایو متولد شد. او به خاطر بازی در نقش رت باتلر در فیلم بر باد رفته به شهرت جهانی رسید. او با لقب سلطان هالیوود یا به اختصار سلطان نیز شناخته می‌شد. کلارک گیبل یکی از پولسازترین بازیگران تاریخ سینما به حساب می‌آید وتوانست برای یک بار جایزه اسکار را از آن خود کند. کلارک گیبل از خصوصیات انسانی نادری برخوردار بود مردانگی و در عین حال شوخ‌طبعی، خوش طینت و برخوردار از درک و فهم بالا، و آسان‌گیری و در عین حال تکلف و ملاحظه کاری. علاوه بر این‌ها کلارک گیبل به لحاظ حرفه‌ای فردی بااصالت و به لحاظ شخصیتی یک رنگ و صادق بود، خصوصیاتی که در عرصه سینما کمتر مشاهده می‌شود.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-01-27 11:56:47
  • نظرات
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها