تقویم تاریخ - 19 بهمن

19 بهمن 1397 - 8:00
تقویم تاریخ - تقویم تاریخ - 19 بهمن
تقویم تاریخ - 19 بهمن
امتیاز مطلب: 97%

تولد ژول ورن نویندۀ مشهور فرانسوی

ژول ورن

ژول گابریل ورن نویسندۀ فرانسوی 8 فوریه 1828م. در نانت متولد شد. ژول ورن که هفتاد و هفت سال زندگی کرد، نزدیک به هشتاد داستان بلند و کوتاه و رسالهٔ پژوهشی و مقاله نوشته‌است. مانند تاریخ مصر و فرانسه و مستعمره‌هایش تاریخ رهنوردیهای بزرگ و رهنوردیهای بزرگ  کریستف کلمب و افزون بر آن پانزده نمایشنامه نوشته که در آن دوره بر روی صحنه رفته‌است. شهرت او با سه داستان بلند مشهورش پنج هفته در بالن و رهنوردی به میان زمین و از ماه به زمین آغاز شد. وی با پیش‌بینی‌های ارزنده و روشن بینانهٔ خود، چراغ راهنمای نوآوران و دانشمندان در نیم و حتی یک سده پس از آن گردید. امروزه کشتی هسته‌ای ناتیلوس به افتخار کشتی افسانه‌ای به همین نام در اثر نامدار او بیست هزار فرسنگ زیر دریا نامگذاری گردیده‌است. او در مقام دومین نویسنده‌ای است که کتاب‌هایشان از سال 1979م. تاکنون، بیشترین ترجمه را به زبان‌های گوناگون جهان داشته‌اند. پیش و پس از او به‌ترتیب آگاتا کریستی و شکسپیر جا دارند.

تولد دمیتری مندلیف شیمیدان روس

دمیتری مندلیف

دمیتری ایوانویچ مِندِلیف شیمیدان معروف روسی 8 فوریه 1834م. در حمۀ توپولسک متولد شد. وی پایه‌گذار جدول تناوبی عناصر شیمیائی موسوم به «جدول مندلیف» است، او بوسیلهٔ این جدول توانست وجود تعداد زیادی از عنصرهای کشف نشده را پیش‌بینی نماید. وی ترتیب قرار گرفتن عنصرها را در جدول بر پایهٔ افزایش تدریجی جرم اتمی آن‌ها در یک ردیف (تناوب) قرار داد تا به این وسیله خواص شیمیایی عناصر بصورت گروهی عمودی تکرار شود.

تولد سباستیائو سالگادو عکاس برزیلی

سباستیائو سالگادو

سباستیائو سالگادو عکاس و نقاش برزیلی 8 فوریۀ 1944م. در میناس گرایس متولد شد.  وی با عکس‌هایش از گسترهٔ زمین و طبیعت و مردمان گوناگون، روایت‌گر بخشی از فجایع انسانی و طبیعی و رخدادهای هولناک تاریخ معاصر جهان بوده‌است. برای مشاهدۀ زندگینامۀ تصویری این هنرمند بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

زندگینامۀ تصویری سباستیائو سالگادو

 

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-02-06 11:41:36
  • نظرات
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها