تقویم تاریخ - 23 بهمن

23 بهمن 1397 - 8:00
تقویم تاریخ - تقویم تاریخ - 23 بهمن
تقویم تاریخ - 23 بهمن
امتیاز مطلب: 93%

تولد آبراهام لینکلن شانزدهمین رئیس جمهور آمریکا

آبراهام لینکلن

آبراهام لینکلن اولین رئیس جمهور حزب جمهوری خواه و شانزدهمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا 12 فوریه 1809م. در ایالت کنتاکی متولد شد. لینکلن به تاریخ برده‌داری در آمریکا خاتمه داد و ایالات متحده آمریکا را با نظارت بر مسائل مربوط به جنگ در دوران جنگ داخلی آمریکا پابرجا نگه داشت. او پایه‌گذار خردورزی، آزادی، برابری، دموکراسی و احیاگر اندیشه‌های والای انسانی بود. وی افسران ارشد غیرنظامی را برگزید، بر دیپلماسی، عزل و نصب و فعالیت‌های حزب نظارت کرد، و از طریق پیام‌ها و سخنرانی‌ها نظرات عموم را جلب نمود. توان بالای او در سخنوری قدرت تأثیرگذاری او را افزایش می‌داد. نطق گتیسبرگ وی تأثیر ماندگاری بر ارزشهای آمریکا داشت.

تولد چارلز داروین زیست شناس انگلیسی

چارلز داروین

چارلز رابرت داروین زیست شناس و زمین شناس انگلیسی 12 فوریه 1809م. در شروپ شر متولد شد. از آثار او می‌توانخاستگاه گونه‌ها یا «منشأ انواع»  و تبار انسان، و انتخاب طبیعی در ارتباط با جنسیت  را نام برد. او از اعضای انجمن سلطنتی بریتانیا بود. از کتاب او با نام کامل «خاستگاه گونه‌ها به وسیله انتخاب طبیعی» به عنوان یکی از مهمترین کتاب‌های دنیا یاد می‌شود.

مشاهده زندگینامه تصویری چارلز داروین

درگذشت امانوئل کانت فیلسوف آلمانی

امانوئل کانت

امانوئل کانت فیلسوف آلمانی 12 فوریه 1804م. در کونیگسبرگ دیده از جهان فرو بست. وی تجربه گرایی و عقل‌گرایی ابتدایی مدرن را در هم آمیخت، و تا به امروز تأثیر مهم وی در مابعدالطبیعه، معرفت‌شناسی، اخلاق، فلسفه سیاسی، زیبایی شناسی و دیگر حوزه‌ها ادامه دارد. وی استدلال می‌کند که فاهمه انسان، منشأ قوانین عمومی طبیعت است که تشکیل دهنده همه تجربه ماست؛ و عقل انسان است که قانون اخلاقی را به ما می‌دهد که این قانون، مبنای ما برای باور به خدا، آزادی، و جاودانگی است؛ بنابراین شناخت علمی، اخلاق و باور دینی متقابلاً سازگار و مورد اطمینانند زیرا همه آنها متکی به بنیان یکسان «خودآیینی» انسانند، که به علاوه، انسان براساس جهان نگری غایت‌شناسانه حکم تأملی، غایت نهایی طبیعت است.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-02-11 05:27:30
  • نظرات
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها