11 قانون مهم برای موفقیت در روابط زناشویی

29 مهر 1398 - 0:00
مدیریت شخصی - 11 قانون مهم برای موفقیت در روابط زناشویی
11 قانون مهم برای موفقیت در روابط زناشویی
امتیاز مطلب: 94%

هر شغل، حرفه، بازی و ورزشی قوانین خاص خود را دارد. قوانینی که باعث می‌شود دو طرف در مسیر درست حرکت کنند و دچار خطا نشوند. در روابط عاطفی نیز قوانینی وجود دارد که باعث می‌شود زوجین از اشتباهاتی که می‌تواند زندگی مشترک آنها را خدشه‌دار کند، اجتناب کنند. در ادامه با یوکن همراه باشید تا چند قانون مهم را در رابطه‌ی عاطفی به شما معرفی کنیم.

1. هیچ‌وقت توهین نکنید

فحش دادن و استفاده از کلمات زشت نشانه‌ی تحقیر همسرتان است. هرچقدر هم بعد از توهین عذرخواهی کنید، این کلمات در حافظه‌ی او باقی می‌ماند. همین واژه‌های ناپسند در بحث و دعوای بعدی تکرار و باعث آزار همسرتان خواهد شد. پس فحش دادن را از عادت‌های خود خارج کنید تا آسیبی به زندگی مشترکتان وارد نشود.

زناشویی - تحقیر - توهین

2. برای همسرتان شرط نگذارید و او را تهدید نکنید

عبارت‌هایی چون «جرات نداری» یا «تو نمی‌تونی بدون من دووم بیاری» باعث می‌شود طرف مقابل در موقعیت سخت تصمیم گیری قرار بگیرد و خود را بین ماندن و رفتن ببیند. در حالی که راه‌حل بهتری برای هر مشکلی وجود دارد. همچنین تهدیدهای شرطی مانند «اگر این کار را بکنی/نکنی، من هم فلان کار را می‌کنم/نمی‌کنم» باعث می‌شود آینده زندگی‌تان به خطر بیفتد و طرف مقابل نسبت به آینده‌ی این رابطه دچار تردید شود. هیچ‌وقت تهدید کردن باعث ایجاد تغییرات مثبت در رابطه عاطفی نخواهد شد.

3. حرف نامزد یا همسر قبلی‌تان را نزنید

هیچ‌چیز در رابطه‌ی عاطفی بدتر از این نیست که حرف نامزد یا همسر قبلی خود را پیش بکشید. جملاتی مانند «نباید از او جدا می‌شدم» یا «باید با او زندگی می‌کردم» بسیار پرمخاطره است.

4. او را به خاطر مسائل بی‌اهمیت زیر سؤال نبرید

جملاتی مانند «سه سال پیش چه کادوی مسخره‌ای برایم گرفتی» نشانه‌ی درک پایین شماست و هیچ کمکی به حل مسائل فعلی‌تان نخواهد کرد. روی زمان حال تمرکز کنید. اینکه طرف مقابل بتواند در مقابل چیزی که باید ماه‌ها یا سال‌ها قبل بیان می‌شد از خود دفاع کند، بسیار سخت و غیرمنصفانه است. قطعاً او به یاد نمی‌آورد چند سال پیش چه مشکلی داشته که این کادوی تولد را برای شما خریده است.

مسائل بی اهمیت - روابط زناشویی

5. دستور ندهید

جملاتی مانند «تو همیشه...» یا «تو هیچ‌وقت...» به احساسات طرف مقابل صدمه می‌زند، زیرا دو طرف می‌دانند چنین حکم‌هایی درست نیستند. شاید به همسرتان بگویید «تو هیچ‌وقت از لباس‌هایم تعریف نمی‌کنی» یا «هیچ گوش شنوایی برای مشکلات و حرف‌هایم نداری»؛ این جملات هیچ پایه و اساسی ندارند. طرف مقابلتان شاید «از لباس شما تعریف کرده» و «به درد دلتان هم گوش‌داده» و این را خیلی خوب می‌دانید؛ اما ممکن است به اندازه‌ی کافی این کار را نکرده باشد. پیشنهاد می‌کنیم احساسات خود را این‌گونه بیان کنید: «وقتی از من تعریف می‌کنی، احساس خیلی خوبی دارم» یا «می‌توانی برای چند دقیقه به من گوش کنی، می‌خواهم درباره‌ی مشکلم در محل کار مشورت کنم.»

6. بحث‌هایتان را به اتاق خواب نبرید

باید قبول کنید اتاق خواب جای خواب، مطالعه، خوردن تنقلات، تماشای تلویزیون و رابطه‌ی جنسی است. پس باید این مکان به عنوان محل آرامش در نظر گرفته شود. بحث‌وجدل در اتاق‌خواب باعث می‌شود انرژی منفی و احساسات ناخوشایند در آن به جریان بیفتد و رهایی از این احساسات و انرژی منفی نیز کار چندان آسانی نیست.

7. قبل از حل مشکل وارد تخت خواب نشوید

خوابیدن در کنار کسی که از دست او ناراحت هستید، سخت و تقریباً غیرممکن است. هرچقدر هم طول می‌کشد، ابتدا مشکل را حل کنید و به توافق برسید، بعد از آن به تخت خواب بروید.

8. بیشتر از یک روز سکوت نکنید

برخی افراد می‌توانند تا یک هفته هم با همسرشان صحبت نکنند. این کار باعث می‌شود تنشی برای فرزندانتان به وجود نیاید، اما پشت سرگذاشتن روزها بدون هیچ حرفی اشتباه است و درنهایت باعث کدورت بیشتر می‌شود.

9. در مقابل فرزندانتان دعوا نکنید

داد و بیداد کردن هنگام دعوا با همسر، به فرزندانتان آسیب می‌رساند. بچه‌های کوچک به خاطر حساسیت بیشتر دچار ترس می‌شوند؛ خصوصاً وقتی که دلیل بروز این تغییرات را درک نمی‌کنند.

رابطه زناشویی - دعوا در مقابل فرزندان

10. جملات تحقیرآمیز را بیان نکنید

وقتی دعوا بالا می‌گیرد، احتمال گفتن جملات تحقیرآمیز بیشتر می‌شود. شاید بعضی از کمبودهای همسرتان را به زبان بیاورید مثلاً کچلی یا وزن زیاد او که نسبت به آنها حساس است. گفتن این کمبودها همانند فحش دادن، نتیجه‌ی خوبی به دنبال ندارد و در آینده به زندگی‌تان آسیب می‌زند.

11. هنگام دعوا از پرت کردن وسایل اجتناب کنید

وقتی در هنگام دعوا شروع به پرتاب اشیای اطرافتان می‌کنید، کنترل اوضاع از دستتان خارج می‌شود. پرتاب وسایل دعوا و جدل را شدیدتر و مشکل را بزرگ‌تر می‌کند؛ حتی ممکن است باعث آسیب طرف مقابل و شکایت قانونی نیز شود.

منبع: psychologytoday

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-11-05 11:12:52
دسته بندی ها