تقویم تاریخ - 29 اسفند

29 اسفند 1397 - 8:00
تقویم تاریخ - تقویم تاریخ - 29 اسفند
تقویم تاریخ - 29 اسفند
امتیاز مطلب: 92%

روز ملی شدن صنعت نفت ایران

روز ملی شدن صنعت نفت ایران

ویلیام ناکس دارسی در سال 1280ش. با مظفر الدین شاه قاجار قرار دادی امضا کرد تا به اکتشاف و استخراج نفت در ایران بپردازد. که به “قرارداد دارسی” معروف شد و به مدت نیم قرن، اسباب تسلط انگلیس بر امور  سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی ایران شد. قرارداد دارسی به شکلی دیگر در سال  1312ش.  با رضا پهلوی تمدید شد. اما پس از جنگ جهانی دوم  منافع نامشروع بریتانیا در ایران در روندی تدریجی از سوی ملت  ایران مورد تعرض و انتقاد قرار گرفته و منجر به ملی شدن صنعت نفت ایران در 29 اسفند 1329 ش. شد. کارگران نفت جنوب در خوزستان دست به اعتصاب عمومی تیر 1325ش. زدند. به تحریک شرکت نفت انگلیس و ایران که در ید و سلطه انگلیسی ها بود، پلیس و فرمانداری نظامی  حکومت پهلوی دوم 83  نفر از کارگران را در کشتار 23 تیر 1325ش. کشتند. موج مخالفت با سلطه انگلیس بر نفت ایران از سوی ملیون و علماء در ایران گسترش یافت. آیت الله کاشانی در موفقیت و همگانی شدن نهضت ملی نفت در کنار دکتر مصدق نقش مهمی داشت. در انتخابات مجلس شانزدهم 1328ش. در پی تقلبات  گسترده و مداخلات شاه و دربار، صندوقهای ساختگی آراء تهران باطل شد. عبدالحسین هژیر وزیر دربار به قتل رسید و در نوبت دوم انتخابات، دکتر مصدق به مجلس راه یافت.
 پس از کارشکنی‌ها و شگردهای توطئه‌آمیز رزم‌ آرا که نخست وزیر بود، رهبران نهضت ملی شدن نفت به این نتیجه رسیدند که در این برهه ، مانع اصلی داخلی، رزم آرا ست. در آن زمان نهضت مردمی به رهبری آیت الله کاشانی، جبهه ملی به رهبری دکترمصدق به همراه برخی از نمایندگان مجلس و فداییان اسلام به رهبری شهید نواب صفوی برای ملی شدن نفت تلاش می‌کردند. نواب صفوی و فداییان اسلام تصمیم گرفتند تا عامل داخلی سد راه نهضت ملی نفت ، رزم‌ آرا را از میان بردارند.  پس از کشته شدن نخست‌وزیر وقت سپهبد رزم‌آرا در روز چهارشنبه 16 اسفند 1329ش. از سوی خلیل طهماسبی از اعضای جمعیت فدائیان اسلام ، طرح ملی شدن صنایع نفت به رهبری دکتر مصدق در مجلس تصویب شد. قانون ملی شدن صنعت نفت پیشنهادی بود که به امضای همه اعضای کمیسیون مخصوص نفت در مجلس شورای ملی ایران در 17 اسفند 1329ش. به مجلس ارائه شد و تصویب گردید. مجلس سنا نیز این پیشنهاد را در 29 اسفند 1329ش. تصویب کرد و پیشنهاد قانونی شد.

درگذشت آرتور سی کلارک دانشمند بریتانیایی

آرتور سی کلارک

سِر آرتور چارلز کلارک نویسنده، مخترع و دانشمند بریتانیایی 19 مارس 2008م. در 90 سالگی در کلمبوی سریلانکا دیده از جهان فرو بست. رمان علمی-تخیلی بسیار معروف 2001: اودیسه فضایی اثر اوست. فیلمی با همین نام بر مبنای این کتاب توسط استنلی کوبریک ساخته شد و جایزه اسکار را برای او و آرتور سی کلارک به ارمغان آورد. وی دارنده 7 مدرک دکترای افتخاری در رشته‌های مختلف تجربی بود.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-03-18 19:18:39
  • نظرات
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها