50 نقل قول الهام‌بخش از بهترین رهبران جهان

21 اردیبهشت 1399 - 6:00
انگیزشی - 50 نقل قول الهام‌بخش از بهترین رهبران جهان
50 نقل قول الهام‌بخش از بهترین رهبران جهان
امتیاز مطلب: 94%

رهبران به طور معمول ویژگی‌های خاص خود را دارند، اما اغلب اوقات دارای تعدادی از ویژگی‌های مشابه هستند که به آن‌ها کمک کرده تا به اوج حرفه خود برسند. اگر رفتار و کردار آن‌ها را مطالعه کنیم چیزهایی خواهیم یافت که می‌توانیم از آن‌ها یاد بگیریم. بهترین راه غلبه بر مشکلات یا مسائل، استفاده از تجربیات کسانی است که در گذشته آن را پشت سر گذاشته‌اند. با یوکن همراه باشید، تا فهرستی از 50 نقل قول از رهبران بزرگ جهان را مطالعه کنید. هدف ما این است که چیزی را به شما ارائه دهیم که می‌توانید در هنگام  سختی‌ها از آن استفاده کنید.

هنری فورد

تقصیر را پیدا نکنید، درمان را پیدا کنید.

هنری فورد

هنری فورد مسئول انفجار گسترده خودرو در جهان است، که روش رفت‌وآمد ما را برای همیشه تغییر داد. در این نقل قول او بیان می‌کند، که پیدا کردن خطا بی‌فایده است. در عوض، ما باید ببینیم که چگونه می‌توانیم مسئله را حل کنیم یا اینکه زندگی خود را ادامه دهیم. تمرکز بر مشکل به این معنی است که در آن غرق شده‌ایم.

جان اف کندی

رهبری و یادگیری برای هر کسی ضروری است.

برای تبدیل شدن به یک رهبر عالی، شما باید تمایل به یادگیری داشته باشید. این بدان معنی است که از اشتباهات خود یاد بگیرید. عدم تمایل به انطباق، منجر به اشتباه می‌شود.

استیو جابز

نوآوری، نقطه تمایز رهبر و پیرو است.

یک رهبر قوی کسی است که می‌تواند یک مشکل یا مسئله را ببیند و ایجاد راه حل کند. عدم انجام این کار به این معنی است که شما پیرو هستید، دستورات را می‌پذیرید و اقدامات را انجام می‌دهید. اگر احساس می‌کنید که ذهن شما خلاق است، برای یک رهبر بودن مناسب هستید.

ناپلئون بناپارت

رهبر، یک فروشنده‌ی امید است.

یک رهبر کسی است که به شنوندگان خود، این احساس را منتقل می‌کند که انگار هر چیزی ممکن است. آن‌ها می‌توانند به افراد کمک کنند تا زمانی که شرایط سخت است سر خود را بالا بگیرند و ببینند شرایط به اندازه‌ای که فکر می‌کنند بد نیست.

مهاتما گاندی

شما باید تغییری را ایجاد کنید که می خواهید در دنیا ببینید. 

هیچ کس تغییراتی که می‌خواهید را برای شما ایجاد نخواهد کرد. همه چیز بر روی شانه‌های شما بوده و دیدگاه شما نسبت به جهان اطراف منحصر به خودتان است. بنابراین تنها کسی که این دیدگاه را دارد، قادر به تغییر هر چیزی است.

ایزاک نیوتن

اگر من توانستم دورتر از دیگران را ببینم، به این علت است که روی شانه غول ایستاده ام.

چشم‌انداز شما برای آینده یا توانایی برای رسیدن به چیزهای شگفت‌انگیز، بر اساس آن‌چه در گذشته اتفاق افتاده به دست می‌آید. با در نظر گرفتن این دستاوردها به عنوان پایه، توانایی شما برای بهتر بودن، آسان‌تر خواهد شد.

آلبرت انیشتین

افراد بزرگ همواره با مخالفت خشونت‌آمیز مواجه شدند. این مخالفات نمی‌تواند درک کند که یک انسان می‌تواند تعصبات ارثی را کورکورانه نپذیرد و صادقانه و شجاعانه از هوشش استفاده کند. 

توانایی شما در فکر کردن برای خودتان، آمیخته با آزادی است که با آن همراه است و شما باید به صورت روزانه از آن استفاده کنید. اگر این همان چیزی است که ذهنتان به شما می گوید، نگران این نباشید که ممکن است از حد معمول فراتر بروید و احتیاجی نیست مسیری که دیگران در پیش گرفته اند را انتخاب کنید.

هلن کلر

به تنهایی کارهای کمی می‌توانیم انجام دهیم؛ با هم خیلی کارها می‌توانیم انجام دهیم. 

فردی که می‌داند نمی‌تواند چیزی را به تنهایی انجام دهد، فردی است که در موقعیت بالاتری نسبت به دیگران قرار گرفته است. تحمل استرس مربوط به مقابله با مسائل به تنهایی بسیار سخت است و شما با استقبال از دیگران دستاوردهای بسیار بیشتری خواهید داشت.

فای واتلتون

تنها کشتی امن در طوفان، رهبری است.

قدرت شما می‌تواند در زمانی که شرایط سخت است بدرخشد. شما می‌توانید این نیروی درونی را که حتی ممکن است از وجود آن اطلاع نداشته باشید، در طول یک بحران از خود نشان دهید. در نهایت موفق خواهید شد به دیگران حس ایمنی که می‌توانید را بدهید و این معنی آرام بودن و پرقدرت بودن شما را انتقال خواهد داد.

رالف والدو امرسون

مسیری که دیگران می‌روند را دنبال نکنید؛ به جایی که هیچ راهی وجود ندارد رفته و مسیر ی جدید ایجاد کنید.

تنها راه پیشرفت در زندگی زمانی است که شما در برابر یک مانع قرار می‌گیرید. آن‌وقت مایل هستید مسیر جدیدی را در پیش بگیرید و اعتمادبه‌نفسی داشته باشید که شما را به مقصد می‌رساند. انجام یک کار در مسیر همیشگی فقط منجر به نتایج مشابه خواهد شد.

باراک اوباما

اگر برای دیگران صبر کنید یا منتظر زمانی خاص باشید، تغییر اتفاق نخواهد افتاد. ما همان فردی هستیم که دنبالش هستیم. ما تغییری هستیم که  منتظر آن مانده‌ایم. 

اگر منتظر این باشیم که فردی دیگر تغییری برای ما ایجاد کند پس برای مدت طولانی صبر خواهیم کرد. تنها کسی که به واقع می‌توانید به او تکیه کنید خودتان هستید. اگر خودتان را در موقعیتی قرار دهید که به دلیل فقدان اقدامات ناامید شده‌اید، پس برای راه حل به خودتان نگاه کنید.

وارن بافت

فردی امروز در سایه نشسته؛ زیرا کسی مدت‌ها پیش یک درخت کاشته بود.

وارن بافت

یک رهبر خوب از قبل برنامه می‌ریزد و مشکلات بالقوه را پیش از آنکه رخ دهد پیش‌بینی می‌کند. این می‌تواند به معنای این باشد که به افراد تیمتان اجازه استراحت و آرامش داده باشید، تا انگیزه و انرژی به دست بیاورند. با انجام این کار، آینده ساده‌تر خواهد شد و احتمال اشتباه نیز کمتر می‌شود.

لائوتو

کارهای دشوار را زمانی که آسان هستند  و کارهای بزرگ را زمانی که کوچک هستند انجام‌ دهید. یک سفر طولانی باید با یک گام آغاز شود.

مهم نیست اندازه کاری که باید انجام دهید چه‌قدر است. یک کار هرگز انجام نخواهد شد، مگر اینکه اولین گام را بردارید. با قرار دادن یک پا در مقابل دیگری، بدون توجه به طول جاده پیش رو، تغییر ایجاد خواهید کرد. اما اگر زمانی که اولین قدم را برمی‌دارید موفق نشوید، همان جایی که هستید باقی می‌مانید.

مایا آنگلو

من آموخته‌ام که مردم آن‌چه را که گفته اید و کاری را که کرده اید فراموش می‌کنند، اما هرگز فراموش نخواهند کرد که چه احساسی به آن‌ها دادید.

احساسات درونی که تجربه می‌کنیم قوی‌ترین احساسات هستند. توانایی شما برای تأثیرگذاری بر احساسی که نسبت به شما به وجود می‌آید، در قلب رهبریتان نهفته است. کاری کنید دیگران در مواجهه با شما حس خوبی داشته باشند. چراکه این باعث می‌شود تصویر بهتری از خود در ذهن آن‌ها بسازید.

النور روزولت

برای رسیدگی به خود از سرتان استفاده کنید، برای رسیدگی به دیگران از قلبتان استفاده کنید.

با اینکه قلب با احساساتمان ارتباط متقابل دارد، بهتر است در هنگام برخورد با دیگران بر آن تمرکز کنیم. با انجام این کار، می‌توانید آن‌ اشخاص را در سطح عمیق‌تر تحت تأثیر قرار دهید.

مارک زوکربرگ

ما خدمات را برای پول در آوردن ایجاد نمی‌کنیم؛ ما برای ایجاد خدمات بهتر، پول درمی‌آوریم.

 به منظور پیشرفت، بر روی آن چیزی که مهم است تمرکز کنید. برنامه ریزی کنید که چگونه می‌توانید مسائل مهم را تشخیص دهید. سعی کنید قبل از پیش آمدن هر اتفاقی و قرار گرفتن در وضعیت نا‌معلوم به آن فکر کنید.

توماس ای. ادیسون

من شکست نخورده‌ام، من 10 هزار راه پیدا کرده‌ام که جواب نمی‌دهد.

تکرار حیاتی است و شکست تنها راه کشف این است که برنامه اولیه به اندازه‌ای می‌خواستید کارساز نبوده است. فرد قوی پس از آن که شکست خورد، به دنبال یک گزینه جایگزین و ادامه راه خواهد بود، تا زمانی که به جایی که می‌خواهد برسد.

استیو جابز

تنها راه انجام کار بزرگ این است که آن‌چه را که انجام می دهید دوست داشته باشید.

کاری که انجام می‌دهید باید با شوروشوق همراه باشد. این اشتیاق نمی‌تواند قلابی باشد یا به آن تظاهر شود. اگر این احساسات را نداشته باشید، در حال انجام کار اشتباه هستید و در جای اشتباه کار می‌کنید.

بودا

وظیفه شما این است که کار خود را کشف کنید و سپس تمام قلب خود را در آن کار بگذارید.

تعهد به آنچه انجام می‌دهید و قرار دادن قلب و روح خود در آن، نتیجه‌ی مثبتی به همراه خواهد داشت. هر چیزی که نتواند تمام این‌ها را شامل شود، به احتمال زیاد منجر به شکست خواهد شد.

لئو تولستوی

همه به تغییر دنیا فکر می‌کنند، اما هیچ کس به تغییر خودش فکر نمی‌کند.

لئو نیکلایویچ تولستوی

ما به دنبال عوامل بیرونی هستیم تا مشکلات داخلی خود را حل کنیم. ما معتقد هستیم که پاسخ‌ها در جاهای دیگری هستند، در حالی که اغلب، باید در درون خود آن‌ها را پیدا کنیم.

لائو زو

یک رهبر خوب رهبری است که اعضای تیمش  به ندرت حضور او را به عنوان رئیس احساس کنند و زمانی که کارش به پایان رسید و هدفش محقق شد، اعضای تیم  می‌گویند: ما خودمان این کار را انجام دادیم.

بهترین رهبر کسی نیست که شما را به کاری مجبور می‌کند. بلکه دست هدایت به سوی مردم دراز کرده و در عین حال آزادی عمل نیز به آن‌ها می‌دهد.

ناپلئون هیل

هر آن‌چه که ذهن انسان می‌تواند تصور و باور کند، می‌تواند به دست آورد.

شما باید به اندیشه و اعتقادات خود اعتماد داشته باشید. اگر قادر به فکر کردن در مورد علایق خود هستید، پس قادر به دستیابی به آن‌ها نیز می‌شوید. ذهن و افکار ما اغلب بزرگ‌ترین دشمنان ما هستند، اما فقط اگر به آن‌ها اجازه دهیم.

پیتر مک ویلیامز

خود را در شرایط ناراحت‌کننده قرار دهید. ممکن است دشوار باشد، اما این یک پرداخت کوچک برای رسیدن به زندگی رویایی است.

اگر از منطقه راحتی خود خارج نشوید هرگز پیشرفت نخواهید کرد . راحت نبودن به ما فشار وارد می کند تا اقداماتی را انجام دهیم که ما را به سمت جلو می برد. حتی اگر از یک موقعیت خاص خارج شویم.

وینستون چرچیل

قله‌های کوه الهام بخش رهبران هستند، اما دره‌ها آن‌ها را بالغ می‌کنند.

تنها راهی که شما می توانید به ارتفاعات بالای کوه دست یابید، عبور از پایه‌های قوی است. هیچ کوهی بدون دره کامل نیست، و بدون آن کوه هرگز وجود ندارد.

آلبرت انیشتین

تلاش نکنید که به موفقیت دست پیدا کنید، بلکه تلاش کنید ارزش داشته باشید.

ما فکر می‌کنیم موفقیت همه چیز است، اما ارزش داشتن بهتر است، زیرا به این معنی است که شما چیزی را برای دیگران نیز فراهم می‌کنید؛ تا اینکه فقط برای خودتان اقدام به کاری کنید.

تئودور روزولت

باور کنید که می‌توانید به آن برسید و نصف راه را رفته اید.

افکارمان بیشتر از هر چیز ما را گمراه می‌کنند. اگر باور کنید که می‌توانید چیزی را به دست آورید، تنها کاری که باقی می‌ماند اقدام برای رسیدن به هدف مورد نظر است. اما اگر نتوانید آن را حتی تصور کنید به هیچ جا نخواهید رسید.

باراک اوباما

سرنوشت نه برای ما، بلکه به دست خودمان نوشته شده است.

ما تنها کسانی هستیم که می‌توانیم سرنوشت خود را کنترل کنیم. هیچ کس دیگر این کار را برای ما انجام نخواهد داد. اگر می‌خواهید رؤیاهای خود را به دست آورید، پس باید خودتان برای رسیدن به آن تلاش و پشتکار داشته باشید.

اچ راس پروت

انبارها را می‌توان مدیریت کرد، اما مردم باید رهبری شوند.

مردم نیاز به حس هدایت دارند تا بتوانند به جایی برسند. یک رهبر کسی است که خود را برای رسیدن به مقصد مورد نظرش هدایت کند. این بدان معنی است که تیم شما باید با دقت مدیریت شود. در کسب‌وکار، این موضوع می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد.

جان دی. راکفلر

از این که خوب را رها کنید و بهترین نصیبتان شود نترسید.

جان دیویس راکفلر

قانع بودن به آن‌چه دارید شما را از حرکت به دنیایی که همه چیز در آن بهتر است باز می‌دارد. تمایل حرکت به جلو، پاداش به همراه خواهد داشت؛ در حالی که پذیرش جایگاه فعلی در زندگی مانع پیشرفت می‌شود.

جسی جکسون

زمان بی طرف است و چیزی را تغییر نمی دهد. رهبران با شجاعت و ابتکار، همه چیز را تغییر می دهند.

فقط منتظر و امیدوار بودن، به اتفاق افتادن چیزی منجر نمی‌شود. کسانی که اقدام می‌کنند، تنها کسانی هستند که می‌توانند جهان را تغییر دهند. این افراد در نهایت می‌توانند رهبر شوند.

تراویس  بردبری

رهبری یک ذهنیت در عمل است. بنابراین برای دریافت این عنوان صبر نکنید؛ زیرا رهبری چیزی نیست که هر کسی بتواند به شما بدهد. شما باید آن را بدست آورید و خودتان آن را ادعا کنید.

 این نقل قول نیز بر نیاز به اقدام به جای امیدوار بودن، تأکید می‌کند. رهبران بزرگ مجبور به مبارزه و شکاف برای رسیدن به سطح بالاتر شدند و شما باید مایل باشید که همین کار را انجام دهید.

مارک کوبان

این مربوط به پول یا پارتی داشتن نیست؛ بلکه تمایل به کار کردن و  یادگیری بیشتر نسبت به دیگران است.

برای اینکه بتوانید در زندگی به جایی برسید، باید یک تمایل مستمر داشته باشید تا زندگی خود را بهتر کنید. مسائل خارجی ممکن است نقشی ایفا کنند، اما ایجاد تغییر باید از درون شما نشأت بگیرد.

هنری کیسینجر

وظیفه رهبر این است که افراد خود را از جایی که  هستند به جایی که نرفتند ببرد.

توانایی هدایت دیگران به حوزه‌های جدید و داشتن اعتماد به نفس برای مقابله با هر چالشی، برای هر رهبر ضروری است. ما همه با ترس مواجه شده‌ایم، اما نحوه‌ی برخورد ما با این ترس است که اهمیت دارد.

تونی رابینز

قدرت نامحدود شما برای خلق کردت و دوست داشتن است، که می تواند بزرگ‌ترین تفاوت را در کیفیت زندگی شما ایجاد کند.

ما دارای نقاط قوت درون خود هستیم. اما مشکل اصلی ما این است که بتوانیم آن‌ها را آزاد کنیم و از آن‌ها به خوبی استفاده کنیم. تمایل مداوم ما برای درک خودمان به منظور ایجاد تفاوت، چیزی است که می‌تواند ما را به جلو حرکت دهد.

وینس لومباردی

کمال قابل دستیابی نیست، اما اگر کمال را تعقیب کنیم، می‌توانیم برتری بدست آوریم.

ایده کمال گرا بودن را کنار بگذارید، زیرا فقط به استرس شما اضافه می‌کند. ما نیاز داریم که دیدگاه‌هایمان را از غیر ممکن به حد امکان کاهش دهیم و سپس اطمینان حاصل کنیم که به آن اهداف دست می‌یابیم.

هنری فورد

وقتی به نظر می رسد همه چیز بر علیه‌تان است، به یاد داشته باشید که هواپیما در مقابل باد بلند می شود، نه با آن.

مهم نیست که شرایط چقدر دشوار است، همیشه یک راه وجود دارد. مقابله هواپیما با باد، بدین معنی است که برای رسیدن به هدفش سخت‌تر تلاش می‌کند.

میشل اوباما

هنگامی که به سختی و به خوبی کار کرده اید، و از در فرصت عبور کرده اید، آن را پشت خود محکم‌ نمی بندید. به عقب برمی‌گردید و به دیگران همان فرصت‌هایی را می دهید که به شما کمک کرد موفق شوید.

برای آن‌چه به دست آوردید سپاسگزار باشید. همچنین، یک فرد قوی خواهان کمک به دیگران برای دستیابی به همان چیزهایی است که خودش به دست آورده؛ زیرا جهان این گونه عمل می کند.

تئودور روزولت

بهترین مدیر، کسی است که به مردان خوب حق انتخاب برای انجام کارها را می‌دهد و در نهایت زمان  انجام  آن کارها به هیج عنوان دخالت نمی‌کند.

دانستن زمان کمک و زمان اتخاذ رویکرد خلاقیت، نشانه یک رهبر خوب است. تمایل به مداخله می‌تواند افراد را کوچک جلوه دهد، بنابراین توانایی برای خودداری از انجام این کار اهمیت دارد.

هنری فورد

اگر همه با هم در حال حرکت به جلو هستند، پس موفقیت خود به خود اتفاق می‌افتد.

اگر به عنوان یک تیم کار کنید و مسئولیت‌هایی را برای هر چیزی در زندگی به اشتراک بگذارید، می‌توانید چیزهای شگفت‌انگیزی به دست آورید. با این حال، اگر همه در یک جهت در حرکت نباشید، این موضوع راه پیشرفت را کند می‌کند و منجر به مشکلات اضافی می‌شود.

ارنست همینگوی

وقتی مردم صحبت می‌کنند، به طور کامل گوش کنید

شما هرگز نمی دانید چه چیزی ممکن است از دیگران یاد بگیرید. اعتقاد بر این که هیچ کس چیزی برای ارائه به شما ندارد، به طور کامل اشتباه است و تنها راه کشف آن توجه کامل است.

ریچارد برانسون

ارتباطات، مهم‌ترین مهارتی است که هر رهبر می‌تواند داشته باشد.

ریچارد برانسون

ارتباط ضعیف به معنای ناتوانی در انتقال پیام خود به شیوه صحیح است. حل مشکلاتی که پس از آن به وجود می‌آید، اغلب بسیار دشوار است و اگر مهارت ارتباطی داشته باشید این مشکلات به وجود نخواهند آمد.

مهاتما گاندی

من فکر می‌کنم رهبری در  گذشته به معنای داشتن عضلات بیشتر بود؛ اما امروزه بدین معنی است که بتوانید با مردم همراهی کنید.

توانایی مدیریت دیگران را نمی‌توان نادیده گرفت. در گذشته، یک رهبر به طور معمول، مسئول ارتش بوده و از لحاظ جسمی جثه قوی داشته است. در حال حاضر، قدرت در مدیریت مردم است و اگر شما در این حوزه مشکل دارید، توانایی شما برای هدایت کردن به خطر می‌افتد.

لری پیج

مسئولیت من به عنوان یک رهبر این است که همه افراد شرکت فرصت‌های عالی داشته باشند و احساس کنند که تأثیر معنا‌داری دارند.

همه باید احساس کنند که بخشی از یک تیم هستند. آن‌ها همچنین باید باور داشته باشند که کارهایی که انجام می‌دهند، در شرایط تغییری ایجاد می‌کند و می‌توانند تأثیر گذار باشند. افرادی که احساس سردرگمی می‌کنند مشکل‌ساز می‌شوند، بنابراین قبل از اینکه دیر شود، باید این موضوع را بررسی کنید.

مایکل جردن

استعداد بازی‌ها را می برد، اما کار تیمی و هوش برنده مسابقات قهرمانی می‌شود.

کار تیمی ریشه موفقیت است. دانستن اینکه به چه کسی می‌توانید در زمان‌های مختلف تکیه کنید، کل فرآیند را بسیار راحت‌تر می‌کند. همان‌طور که با استفاده از مهارت‌های خود، برای دستیابی به بهترین نتایج ممکن همین کار را انجام می‌دهید.

آلبرت انیشتین

شما باید قوانین بازی را یاد بگیرید و پس از آن، باید آن را بهتر از هر کس دیگری بازی کنید.

تنها راه تبدیل شدن به بهترین، شناخت تمام جوانب بازی و سپس دانستن روش به دست آوردن مزیت است. عدم شناخت قوانین، منجر به مشکلات و اشتباهات می‌شود.

چارلز داروین

قوی‌ترین  گونه‌ها نیستند که زنده می‌مانند، بلکه آن هایی هستند که بیشترین پاسخگویی را نسبت به تغییر دارند.

ناتوانی در تغییر، منجر به پیشرفت نمی‌شود. پذیرفتن این که راه قدیمی کارهای انجام شده ممکن است دیگر کارساز نباشد، هوش را نشان می‌دهد. سازگاری به پیشرفت منجر می‌شود، در حالی که سختی معنای مخالف دارد.

لائو زو

اگر متوجه شوید که همه چیز تغییر می کند، دیگر سعی نمی کنید چیزی را که وجود دارد حفظ کنید . اگر از مرگ نترسید، چیزی نیست که نتوانید به آن دست یابید.

قبول کنید که همه چیز تغییر می‌کند، مهم نیست چه‌قدر آن را نمی‌خواهید. این ناتوانی در جلوگیری از آن باید درک شود تا بتوانید در زندگی پیشرفت کنید.

اندرو کارنگی

مردی که بخواهد همه کار ها را خودش انجام دهد و تمام‌ اعتبار را از آن خود کند رهبر بزرگی  نخواهد شد.

تمایل به‌ اشتراک گذاشتن مسئولیت‌ها و دستاوردها بهترین ویژگی‌های یک رهبر هستند. تحسین دیگران موجب می‌شود آن‌ها احساس بهتری نسبت به مسائل داشته باشند.

رابرت تاونسند

یک رهبر مدیری نیست که دوست دارد دیگران را اداره کند، بلکه کسی است که کارهایی را برای افراد خود انجام‌ می دهد تا بتوانند وظیفه‌شان را به اتمام برسانند.

یک رهبر خوب، به افراد برای رسیدن به هدف‌هایشان انگیزه می‌دهد و ابزارهای صحیح برای رسیدن به جایی که می‌خواهند را برایشان فراهم می‌کند. به‌علاوه یک رهبر به افرادش کمک می‌کند، فقط به خودش توجه ندارد و با انجام این کار،  زندگی خود را نیز به شکل عمیقی بهبود می‌بخشد.

 

منبع: Lifehack

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-05-10 10:54:37
دسته بندی ها