گام به گام تا برنامه‌ریزی دقیق روزانه و معرفی 5 ترفند برای پای‌بند بودن به آن

21 مرداد 1399 - 6:00
مثبت اندیشی - گام به گام تا برنامه‌ریزی دقیق روزانه و معرفی 5 ترفند برای پای‌بند بودن به آن
گام به گام تا برنامه‌ریزی دقیق روزانه و معرفی 5 ترفند برای پای‌بند بودن به آن
امتیاز مطلب: 62%

داشتن عادت‌های مثبت در زندگی نقش موثری در موفقیت فرد ایفا می‌کنند اما شکل‌گیری آن‌ها کار چندان ساده‌ای نیست؛ هم‌چنین ایجاد یک عادت خوب نیاز به تمرین و تلاش بیشتری دارد. برای این‌که عادات مثبتی در زندگی خود شکل دهید نیاز به برنامه ریزی روزانه خواهید داشت. با یوکن همراه باشید.

با یک برنامه‌ریزی مفید و کارآمد می‌توانید عادات منفی را کنار بگذارید و عادت‌های مفید در زندگی خود ایجاد کنید. تهیه و به‌کارگیری یک برنامه روزانه مفید نیازمند هنر و درایت است. پس با آگاهی و زیرکی خود می‌توانید متوجه شوید چه کارهایی اهمیت و اولویت بیشتری دارند و حتی زمان انجام آن‌ها را مشخص کنید.

اکنون چند ترفند مفید برای برنامه‌ریزی روزانه کارآمد معرفی می‌کنیم:

 

1. فهرستی از کارهای روزانه‌تان داشته باشید

اولین گام برای برنامه‌ریزی روزانه این است که تمام کارها و وظایفی که باید در طول روز انجام دهید را روی کاغذ بیاورید. اصلا به این فکر نباشید که چگونه تمام کارهای لیست‌شده را سر و سامان دهید. باید بدانید این یک نگرانی گذراست که شما را به سوی تلاش نکردن و انجام ندادن کارها سوق می‌دهد. توجهی به این دام نشان ندهید. نیم‌ساعت به خود فرصت دهید و تمام کارهای روزانه‌تان را در دفتر بنویسید؛ تمام کارهایی که باید انجامشان دهید.

اگر فکر می‌کنید ممکن است کاری را از قلم بیندازید و فراموش‌تان شود، دفتر خود را همراه داشته باشید تا هر زمان کاری یادتان آمد همان موقع آن را بنویسید. حتی بهتر است در برنامه نوت گوشی خود این کار را انجام دهید تا همیشه در دسترس‌تان باشد.

یکی از تکنیک‌های مفید برای نوشتن تمام کارهای روزانه ین است که یک روز را کامل به نوشتن اختصاص دهید. یعنی از وقتی از خواب بیدار می‌شوید هر کاری که می‌کنید را بنویسید؛ از شستن دست و صورت، صبحانه خوردن، آماده شدن برای رفتن به سرکار و... هیچ کاری را حتی جزئی از قلم نیندازید.

2. یک روز زندگی خود را با تمام جزئیات برنامه‌ریزی کنید

افرادی که سحرخیزند و صبح خیلی زود از خواب بیدار می‌شوند عادت دارند کارهای مهم را همان اول صبح انجام دهند. در مقابل، کسانی که شب‌ها تا دیروقت بیدار می‌مانند عادت دارند در ساعات پایانی شب به کارهایشان رسیدگی کنند زیرا در آن ساعات انرژی و حوصله بیشتری دارند.

برنامه‌ریزی برای صبح

صبح‌ها معمولا از خانه بیرون می‌روید تا به کارهایتان برسید. تمام کارهایی که باید در صبح و قبل از ظهر انجام دهید را در برنامه‌ریزی صبح قرار دهید. هر کاری که مربوط به زندگی شخصی‌‌تان است و باید در ابتدای روز انجام شود را در لیست صبح‌ها بنویسید.

حتما شنیده‌اید می‌گویند: «قورباغه را صبح‌ها قورت بده». پس صبح‌ها را به انجام کارهای مهم و اساسی اختصاص دهید. وقتی کارهای مشکل را برای اول صبح بگذارید نیاز به تلاش کمتری خواهید داشت زیرا مغز آمادگی بیشتری برای انجام کارها دارد.

برنامه‌ریزی برای ظهر

ظهرها انرژی کمتری دارید و حتی ممکن است دچار خستگی و خواب آلودگی شوید. به همین دلیل بهتر است کارهایی که نیاز به فکر کردن زیاد ندارند را در این ساعات قرار دهید. مثلا رسیدگی به ایمیل‌ها و پیام ها، برنامه ریزی برای قرار ملاقات ها، تمیز کردن میز کار، پیام دادن به همکاران و...

اگر خانهدار هستید یا کارتان به گونه‌ای است که این ساعت از روز در خانه‌اید، بهتر است ساعات ظهر را به تمیزکاری خانه، شست و شو، پهن کردن لباس‌ها و... اختصاص دهید.

برنامه‌ریزی برای غروب و شب

این ساعات بهترین زمان برای برنامه ریزی روز آتی است. در این ساعات می‌توانید لباس‌های روز بعد خود را آماده کنید، ناهار فردا را بپزید و اتاق خود را جمع و جور کنید.

3. برنامه‌ریزی روزانه اختصاصی

تاکنون گفته شد روز خود را به صبح، ظهر و شب تقسیم‌بندی کنید و با توجه به میزان انرژی و حال روحی خود چه کارهایی انجام دهید.

صبح اول وقت بهترین زمان برای انجام کارهای مهم و تصمیمات بزرگ زندگی است، وسط روز برای انجام کارهای معمولی و روتین و شب، زمان برنامه‌ریزی برای روز بعد.

با توجه به این موارد می‌توانید هر‌ بخش را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و یک برنامه روزانه‌ی عالی برای خود داشته باشید.

مثلا برنامه‌ی زیر تمام جزئیات یک روز زندگی را در برگرفته است:

•    6 صبح: بیدار شدن از خواب، مسواک زدن و دوش گرفتن

•    6:30: خوردن صبحانه

•    7: بیرون زدن از خانه

•    7:45: رسیدن به محل کار

شاید این برنامه برایتان کسل‌کننده باشد، اما در واقع تمام کارهایی است که در طول روز انجام می‌دهیم. تا وقتی این کارها به عادت همیشگی‌تان تبدیل شوند، نوشتن و پای‌بندی به آن را تکرار کنید.

4. برنامه‌ریزی برای اتفاقات ناگهانی و غیرمنتظره

زندگی در یک مسیر پیش نمی‌رود و ممکن است در طول روز اتفاقاتی روی دهد و برنامه‌تان را بهم بزند. پس برای این اتفاقات آمادگی داشته باشید و همیشه زمانی را برای رویدادهای ناگهانی و از پیش تعیین‌نشده اختصاص دهید.

5. برنامه‌ریزی جدید زندگی‌تان را تست کنید

برای این‌که بدانید برنامه‌ریزی جدیدی که در پیش گرفته‌اید واقعا کارایی دارد یا نه، حداقل آن را یک ماه ادامه دهید. سپس احساس و بهره وری خود را بسنجید. آیا انجام کارها در یک ساعت مشخص شدنی است؟ آیا نیاز است تغییری در برنامه‌تان ایجاد کنید؟

منبع: thespruce

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-13 17:41:49
دسته بندی ها