8 راهکار برای‌ آن ‌که در یک ثانیه اعتماد طرف مقابل‌مان را جلب کنیم

25 مرداد 1399 - 6:00
مهارت‌های ارتباطی - 8 راهکار برای‌ آن ‌که در یک ثانیه اعتماد طرف مقابل‌مان را جلب کنیم
8 راهکار برای‌ آن ‌که در یک ثانیه اعتماد طرف مقابل‌مان را جلب کنیم
امتیاز مطلب: 74%

اعتماد احساس عجیبی در انسان است؛ به طوری که در کمتر از یک ثانیه مغز ما درباره قابل اعتماد بودن یا نبودن طرف مقابل تصمیم می‌گیرد. همین یک ثانیه تصمیم می‌تواند زندگی مشترکی را از هم بپاشد، دوستی را بهم بزند یا باعث خیانت شود. آدم‌ها در برخورد با یکدیگر تردید دارند و نمی‌توانند به کسی که به تازگی با او آشنا شده‌اند اعتماد کنند. در این مقابله ترفندهایی را معرفی می‌کنیم تا به سرعت اعتماد طرف مقابل‌تان را به‌دست آورید و خودتان را در دل او جا کنید. با یوکن همراه باشید.

اگر می‌خواهید کاری کنید که دیگران از شما خوششان بیاید و به شما اعتماد کنند، باید بدانید روانشناسان راهکارهای اثبات‌شده‌ای برای این منظور دارند. اکنون این راهکارهای علمی را معرفی می‌کنیم که به شما کمک می‌کند در دل دیگران جا باز کنید و اعتماد آن‌ها را به‌دست آورید.

1. وانمود کنید از او خوشتان می‌آید

وانمود کردن - علاقه -  جذب اعتماد - ایجاداعتماد - اعتمادکردن - مورد اعتماد بودن

واکنشی در انسان‌ها وجود دارد که باعث می‌شود کسانی را دوست داشته باشند که آن‌ها را دوست دارند. دلیل این مساله آن است که به طرف مقابل‌مان احساس حمایت و علاقه می‌دهیم و در عوض می‌بینیم که خودمان هم دوست‌داشتنی هستیم. پس اگر می‌خواهید در دل کسی جا شوید و اعتماد و توجه‌اش را به‌دست آورید، رفتار خوبی با او داشته باشید و نشان دهید از او خوشتان می‌آید. با این کار قطعا همان میزان محبت و توجه را از جانب او دریافت خواهید کرد.

2. گاهی اشتباه کنید

اشتباه کردن - دیکاپریو - لئوناردو دیکاپریو - افراد قوی - جذب اعتماد - ایجاداعتماد - اعتمادکردن - مورد اعتماد بودن

شاید این راهکار را غیرمنطقی بدانید زیرا هیچ فردی دلش نمی‌خواهد با اشتباه کردن ذهنیت بدی از خود ایجاد کند. اما تحقیقات نشان می‌دهد با اشتباه کردن و نمایش آسیب‌پذیری خود می‌توانیم جذاب‌تر و قابل اعتمادتر به نظر برسیم.

البته قبل از به کارگرفتن این روش باید به دو نکته توجه کنید. قبل از ریختن لیوان آب روی میزکار یا انداختن خودکار روی زمین (و اشتباهات این‌چنینی) مطمئن شوید طرف مقابل شما را فرد توانمندی می‌داند و به اندازه کافی قبول‌تان دارد. علاوه بر آن، نباید آسیب‌پذیری خود را طوری نشان دهید که اعتبارتان زیر سوال برود. شاید یک کارمند بانک بتواند برای جلب اعتماد، لیوان آب را روی میز بریزد و نشان دهد مرتکب اشتباه می‌شود، اما یک جراح هرگز نباید چنین کاری انجام دهد.

3. معذرت‌خواهی کنید

عذرخواهی - معذرت خواهی - جذب اعتماد - ایجاداعتماد - اعتمادکردن - مورد اعتماد بودن

زیاد معذرت‌خواهی کنید تا اعتماد دیگران را به‌دست آورید. تحقیقات نشان می‌دهد، عذرخواهی زمانی نتیجه‌بخش است که اطرافیان‌تان بدانند شما هیچ تقصیری در کار نداشته‌اید. مثلا بگویید بابت بارش باران متاسفم، با این کار احساس همدردی و تاسف خود را برای مشکلاتی که با بارش باران به‌وجود آمده ابراز می‌کنید. هم‌چنین نشان می‌دهید که درک می‌کنید آن‌ها چه تجربه‌ی تلخی داشته‌اند و با این کار به طور قابل توجهی برای دیگران قابل اعتمادتر می‌شوید.

4. تقلید کنید

تقلید - تقلید کردن - زبان بدن - جذب اعتماد - ایجاداعتماد - اعتمادکردن - مورد اعتماد بودن

حالت صورت، حرکات، رفتار و الگوهای کلامی طرف مقابل‌تان را تقلید کنید. تاثیر این روش که به آن «بازتاب دادن» (Mirroring) می‌گویند به اثبات رسیده است.

در تحقیقی ثابت شد، پیشخدمت‌های رستوران وقتی رفتار مشتریان را دقیقا تقلید می‌کردند، انعام بیشتری می‌گرفتند. همچنین در پژوهش دیگری مشخص شد، مردان اغلب زنانی را می‌پسندند که رفتارهای کلامی و غیرکلامی آن‌ها را تکرار می‌کردند. اگر می‌خواهید برای جلب نظر و اعتماد طرف مقابل‌تان از این روش استفاده کنید، حتما رفتارهای مثبت او را انعکاس دهید. هم‌چنین از تکرار حرکاتی مانند برگرداندن نگاه یا پشت کردن نیز اجتناب کنید.

5. رازی را با او در میان بگذارید

راز - 13 دلیل برای - 13 reasons why - جذب اعتماد - ایجاداعتماد - اعتمادکردن - مورد اعتماد بودن

درمیان گذاشتن راز با طرف مقابل یکی از بهترین روش‌ها برای جلب اعتماد است. وقتی مساله‌ی شخصی خود را با دیگران مطرح می‌کنیم، آن‌ها نگرانی‌‌های ما را درک می‌کنند و احساس نزدیکی بیشتری با ما خواهند داشت. بدین ترتیب آن‌ها هم احساس می‌کنند که می‌توانند برخی از رازهایشان را با ما در میان بگذارند.

این روش برای جلب اعتماد دیگران به اثبات رسیده است. نتایج تحقیقات موسسات آموزشی مختلف نشان می‌دهد دانشجویانی که از یکدیگر سوالات خصوصی می‌پرسند، در مقایسه با آنهایی که هیچ اطلاعات خصوصی با هم در میان نمی‌گذارند، رابطه‌ی صمیمانه‌ی بهتری دارند.

6. رسا و با سرعت مناسب صحبت کنید

رسا حرف زدن - شیوایی کلام - جذب اعتماد - ایجاداعتماد - اعتمادکردن - مورد اعتماد بودن

برخی تحقیقات نشان می‌دهد سرعت صحبت کردن هم می‌تواند باعث ایجاد اعتماد و جلب توجه دیگران شود. البته همیشه نمی‌توان از سرعت ثابتی استفاده کرد و در هر موقعیتی به سرعت مناسب خود برای صحبت کردن نیاز خواهید داشت. به عنوان مثال، سریع صحبت کردن نشانه‌ی نیاز، هیجان، احساس و علاقه زیاد است، این درحالیست که آرام صحبت کردن به تمرکز روی یک مساله یا معرفی یک ایده جدید کمک می‌کند.

7. با تماس‌های فیزیکی ناگهانی جلب اعتماد کنید

تماس فیزیکی - جذب اعتماد - ایجاداعتماد - اعتمادکردن - مورد اعتماد بودن

تماس‌های فیزیکی ناگهانی باعث می‌شود اعتماد دیگران را به‌دست آورید. تحقیقات زیادی در این‌باره انجام شده که نتیجه بخشی این روش را نشان می‌دهد. البته هنگام استفاده از این تکنیک باید هنجارهای اجتماعی و فرهنگی را در نظر بگیرید. حتما می‌دانید تماس فیزیکی که باعث تجاوز به حریم خصوصی دیگران می‌شود، هیچ کمکی به اعتمادسازی نخواهد کرد.

8. در مورد طرف مقابل صحبت کنید

تعریف کردن - صحبت کردن - جذب اعتماد - ایجاداعتماد - اعتمادکردن - مورد اعتماد بودن

این راهکار دشوارترین روش برای جلب اعتماد دیگران محسوب می‌شود. در این روش، باید به جای عقاید خود، روی نیازها، خواسته ها و حتی طرز نگاه دیگران به حقیقت تمرکز کنید. در اغلب مواقع، وقتی دو نفر با یکدیگر صحبت می‌کنند، یکی از طرفین منتظر می‌ماند تا حرف‌های طرف مقابلش به پایان برسد. سپس، فرد دیگر شروع به صحبت کردن می‌کند. معمولا موضوع مکالمه مرتبط بوده و هر یک از آن‌ها تلاش می‌کنند حرف‌های بهتر و جالب‌تری بزنند.

بار دیگر که با فرد جدیدی وارد مکالمه شدید، سعی کنید خیلی درباره خود و اتفاقات پیرامون‌تان صحبت نکنید، بلکه از طرف مقابل سوال بپرسید و به مسائل مربوط به او علاقه نشان دهید. با این روش می‌توانید اعتماد و توجه طرف مقابل‌تان را به‌دست آورید.

منبع: brightside

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-08 17:10:58
دسته بندی ها