نگاهی به فیلم «جنگ ستارگان: خیزش اسکای‌واکر» (Star Wars: the rise of skywalker)

15 فروردین 1400 - 11:00
فیلم و سریال - نگاهی به فیلم «جنگ ستارگان: خیزش اسکای‌واکر» (Star Wars: the rise of skywalker)
نگاهی به فیلم «جنگ ستارگان: خیزش اسکای‌واکر» (Star Wars: the rise of skywalker)
امتیاز مطلب: 81%

فیلم «جنگ ستارگان: خیزش اسکای‌واکر» (Star Wars: the rise of skywalker)

کارگردان: جی. جی. آبرامز

نویسندگان فیلمنامه: جی.جی. آبرامز وکریس تریو


بازیگران: دیزی ریدلی، آدام درایور، جان بویگا، اسکار آیزاک، لوپیتا نیونگو، دامنل گلیسو ، کلی مری ترن جوناس سوتامو ، بیلی لورد، نائومی آکی، ریچارد ای گرانت، کری راسل، مارک همیل، آنتونی دنیلز، بیلی دی ویلیامز، کری فیشر.

شرکت تولید: لوکاس فیلم، بد روبات

توزیع‌کننده: استودیو سینمایی والت دیزنی

مدت: 142 دقیقه

دوبله فارسی اختصاصی توسط گپ فیلم

گویندگان : علی همت مومیوند - امیر حکیمی - نازنین یاری - امیر محمد صمصامی - شیلا آژیر - میسا مولوی - حسین سرآبادانی - حمیدرضا رضایی - شهراد بانکی - خشایار معمارزاده - مریم رادپور - الیزا اورامی - بابک اشکبوس - اعظم السادات دلبری - شهروز ملک آرایی - حسین خدادادبیگی - علیرضا باشکندی - حمیدرضا آشتیانی پور - فرانک رفیعی - فاطمه صبا - نغمه عزیزی پور - ابوالفضل شاه بهرامی - رهبر نوربخش - مهیار مهرتاش - علی اصغر رضایی نیک - شروین قطعه ای

مدیر دوبلاژ: شروین قطعه ای

صدابردار: مهدی بهزادپور

باند و میکس: محمد مصطفی زاده

مترجم: سارا رئیسی

داستان فیلم: 

پس از اینکه «کایلو رن»(آدام درایور) موفق به پیدا‌ کردنِ‌«پالپاتین» که توسط نیروی‌سیاه زنده مانده است، می‌شود. «پالپاتین»به شرط کمک‌گرفتن«رن» از او، به «رن» وعده‌ی فرمانروایی و پیشکش سفینه‌های ستاره شکن بسیاری را می‌دهد. از سویی دیگر«ری»(دیزی ریدلی) هم باید برای شکستِ«رن»، سیاره‌ای مخفی را که متعلق به سیت ها به نام اکسگول است و ستاره شکن‌ها داخل آن هستند را پیدا کند و سفینه‌ها را نابود کند و ...

فروش لوکاس فیلم

برای تماشا و دانلود فیلم « جنگ ستارگان: خیزش اسکای‌‌واکر» دوبله، می‌توانید به گپ فیلم مراجعه کنید. در اکتبر 2012، خالق جنگ ستارگان، جرج لوکاس، شرکت تولیدی خود یعنی لوکاس فیلم و فرنچایزِ جنگ ستارگان را به کمپانی والت دیزنی فروخت و دیزنی از ساخت سه‌گانه‌ی جدیدِ جنگ ستارگان خبر داد. 

«جنگ ستارگان: خیزش اسکای‌واکر» سومین و آخرین قسمت از سه‌گانه‌ی جدید و در کل قسمت نهم از سری اخیرِ جنگ ستارگان است؛ و از لحاظ داستانی پس از وقایع دو فیلم «نیرو برمی‌خیزد»(جی. جی. آبرامز، 2015) و «آخرین جدای»(ریان جانسون، 2017) قرار می گیرد.  با یوکن همراه باشید تا نگاهی به این فیلم بیاندازیم.

تغییر کارگردان فیلم

در اوت 2017  گفته شد که کالین ترورو فیلم نامه اپیزود نهم(قسمت سوم سه گانه‌ی جدید) را با همکاری دریک کالونی بازنویسی خواهد کرد. سپس در 5 سپتامبر، لوکاس فیلم اعلام کرد که کالین ترورو پروژه را بخاطر سلایقِ‌متفاوت ترک کرده است. بعد اینطور شایع شد که ریان‌جانسون(نویسنده و کارگردان «آخرین جدای»)، گزینه‌ی‌ مد نظر برای جایگزینی ترورو است. اما در آوریل 2017 جانسون گفت که قصد همکاری با این پروژه را ندارد. 
در پایان آوریل 2017، دیزنی اعلام کرد که فیلم جدید در تاریخ 24 مه 2019 اکران خواهد شد. و سپس‌ سرانجام اعلام شد که جی. جی. آبرامز(کارگردان «نیرو برمی‌خیزد»)، کارگردان اپیزود نهم خواهد بود. 

 فیلمبرداری در انگلستان

پس از نگارش فیلمنامه توسط آبرامز و با همکاری کریس تریو، دیزنی تاریخ اکران فیلم را به 20 دسامبر 2019 تغییر داد. فیلم‌برداری در اول اوت 2018 در استودیوهای‌پاین‌وود در لندن، انگلستان آغاز شد؛ و بخشی از فیلم‌برداری هم در وادی رم (اردن) انجام گرفت. فیلم‌برداری در تاریخ 15 فوریه 2019 به پایان رسید. مجموعا بودجه ساخت، 259 میلیون دلار اعلام شد، که فیلم را بدل به سیزدهمین فیلم پُرهزینه تاریخ سینما کرد. 

بازیگری که  دو سال پس از مرگش در فیلم بازی کرد!

کری فیشر بازیگر نقش‌لیا اورگانا، در سال 2016 درگذشت. آخرین فیلم او، قسمت هشتم این مجموعه-«نیرو برمی‌خیزد»- در زمان مرگش در مرحله تدوین و صداگذاری بود. در ژوئیه 2018، جی.جی. آبرامز اعلام کرد که برای تکمیل داستان«جنگ ستارگان: خیزش اسکای‌واکر» از فوتیج‌های استفاده نشده کری فیشر در «نیرو برمی‌خیزد» استفاده خواهد کرد. یک هفته بعد هم گفته شد که از فوتیج‌های فیلم «آخرین جدای» نیز استفاده خواهد شد. بدین ترتیب کری فیشر فقید دو سال پس از مرگش، بصورت دیجیتالی در «جنگ ستارگان: خیزش اسکای‌واکر» بازی کرد!

کاندید شدنِ 3 جایزه اسکار 

خیزش‌اسکای‌‌واکر برای نخستین بار در تاریخ 16 دسامبر 2019 در لس آنجلس به روی پرده رفت. فیلم در 20 دسامبر 2019 به صورت آی‌مکس و سه‌بعدی به اکران عمومی درآمد. خیزش‌اسکای‌واکر با واکنش متفاوتی از طرف منتقدان همراه بود؛ منتقدان اما در یک مسئله متفق القول بودند:«ستایش از جلوه‌های ویژه فیلم».

خیزش اسکای‌واکر در سراسر جهان بیش از 1 میلیارد دلار فروش کرد که آن را بدل به سی و هفتمین فیلم پرفروش تاریخ سینما کرد. این فیلم در نود و دومین دوره جوایز اسکار در سه رشته بهترین موسیقی‌متن ، بهترین جلوه‌های ویژه و بهترین تدوین‌صدا، نامزد دریافت جایزه شد؛ و جایزه بهترین جلوه‌های ویژه را به 1917 (سام مندس) واگذار کرد؛ و مراسم اسکار را دست خالی ترک کرد. 

جلوه‌های‌ویژه‌ی تاثیرگذار

خیزش اسکای‌‌واکر به نبرد پایانی بین نیروهای‌شورشی و سربازان‌امپراطوری می‌پردازد. به همین دلیل و در تناسب با مضمون اثر، جلوه‌های‌ویژه و صحنه‌های‌اکشن فیلم مثل قسمت‌های قبلی چشمگیر هستند. جلوه‌های ‌ویژه تاثیرگذار فیلم، به خوبی عامه‌ی تماشاگران را سرگرم و راضی نگه می‌دارد. فروش بالای فیلم هم گویای همین مسئله است.  

برای ساخت یک قسمت از «جنگ ستارگان» بخصوص اگر قسمت پایانی یک سه گانه باشد معمولا به گونه ای عمل می‌شود که به پس زمینه ذهنی و خاطرات نوستالژیک طرفدارانش آسیبی وارد نشود، این موجب نگارش و ساخت محافظه کارانه‌ فیلم شده؛ و در نتیجه انتظارت گروه قابل توجهی از منتقدان -برخلاف عامه‌ی تماشاگران- برآورده نشده است. 

برای تماشا و دانلود فیلم سینمایی جدید دوبله/ زیرنویس می‌توانید به «گپ فیلم: مرجع دانلود فیلم و سریال» سر بزنید.
 

نویسنده مطلب
H. Ariany - ح. آریانی
ح. آریانی کارشناس ادبیات نمایشی و کارشناسی ارشد پژوهش هنر . عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-04-05 00:47:29
دسته بندی ها