5 گام مهم که برای افزایش انگیزه درس خواندن باید بردارید

22 بهمن 1399 - 6:00
انگیزشی - 5 گام مهم که برای افزایش انگیزه درس خواندن باید بردارید
5 گام مهم که برای افزایش انگیزه درس خواندن باید بردارید
امتیاز مطلب: 78%

حتما با چنین موقعیتی مواجه شده‌اید که تا می‌خواهید درس بخوانید، مدت زیادی به کلمات خیره می‌شوید بدون این‌که کاری انجام دهید. آیا درس خواندن برایتان خواب‌آور و کسالت‌بخش است؟ آیا اغلب اوقات احساس می‌کنید حوصله‌ی درس خواندن را ندارید؟ اگر با مشکلات این‌چنینی مواجه شده‌اید، ادامه مقاله را از دست ندهید تا انگیزه درس خواندن را در خود تقویت کنید. با یوکن همراه باشید.

گام اول: فضای مناسبی برای درس خواندن خود پیدا کنید

جای دنج و آرامی پیدا کنید که تمرکزتان را بر هم نزند

این مکان آرام می‌تواند کتابخانه، دانشگاه یا اتاق خودتان باشد. مهم این است مکان درس خواندن بدون سروصدا و عوامل برهم‌زننده‌ی تمرکز باشد. مکان هایی که امکان دارد دوستان‌تان را ملاقات کنید برای درس خواندن انتخاب نکنید.

وسایل درس خواندن را آماده کنید

تمام وسایلی که برای درس خواندن نیاز دارید را آماده کنید. از جمله این وسایل می‌توان به کاغذ، خودکار، مداد، ماژیک و... اشاره کرد. باید ببینید برای درس خواندن به چه ابزارهایی نیاز دارید. اگر وسایل موردنیاز را قبل از شروع درس خواندن آماده نکنید، باید در حین مطالعه این کار را انجام دهید که تنها تمرکزتان را به‌هم می‌زند.

کمی آب و تنقلات کنار خود قرار دهید

وقتی آب بدن‌تان تامین باشد، کارایی بیشتری خواهید داشت. پس مقداری آب کنار دست خود داشته باشید. در میان درس خواندن گاهی آب بنوشید تا آب بدن تان تامین شود. علاوه بر آن، مقداری خوراکی و تنقلات سالم مانند آجیل و میوه کنار خود بگذارید تا انرژی از دست‌رفته‌ی خود را جبران کنید.

برای تامین انرژی موردنیاز بدن تان به سراغ شیرینی‌جات و فست‌فود نروید. خوراکی هایی مانند پیتزا، همبرگر، کیک و شیرینی هیچ فایده‌ای ندارند. این خوراکی‌ها تنها انرژی‌تان را برای مدت کوتاهی بالا می‌برند و به مرور باعث احساس خواب آلودگی در شما خواهند شد.

گام دوم: تمام عوامل حواس‌پرتی را از خود دور کنید

لباس راحت بپوشید

هنگام درس خواندن لباس راحت و مناسب بپوشید. سعی کنید لباس‌تان مناسب باشد تا حواس‌تان پرت نشود. گاهی عوامل حواس‌پرتی کوچک نیز می‌تواند تمرکزتان را از بین ببرد. مثلا اگر شلوارتان گشاد باشد و مدام بخواهید آن را بالا بکشید. اگر موهایتان بلند است، موهای خود را ببندید تا جلوی چشمان‌تان نیاید.

گوشی موبایل خود را روی حالت سکوت قرار دهید

وقت درس خواندن، زمان مناسبی برای گپ زدن با دوست و آشنا نیست. اگر نمی‌خواهید کسی نگرانتان شود، به او بگویید فلان زمان مشغول درس خواندن هستید و صدای گوشی را قطع می‌کنید. پس هنگام درس خواندن گوشی خود را روی حالت سکوت بگذارید و آن را دور از دسترس‌تان قرار دهید. اگر گوشی کنار دست‌تان باشد وسوسه می‌شوید مرتب آن را چک کنید.

اگر برای درس خواندن نیاز به کامپیوتر ندارید، آن را خاموش کنید

وقتی نیازی به کامپیوتر ندارید، چه لزومی دارد روشن بماند؟ روشن بودن کامپیوتر تنها باعث وسوسه‌تان می‌شود تا در سایت‌های مورد علاقه‌تان بچرخید یا اخبار بازیگران را دنبال کنید. ناگهان به خودتان می‌آیید و می‌بینید زمان زیادی را تلف کرده‌اید بدون این‌که هیچ درسی بخوانید.

اگر برای تحقیق یا پروژه درسی باید وب‌سایتی را مطالعه کنید، بهتر است از آن صفحه پرینت بگیرید. با این کار حین مطالعه وسوسه نمی‌شوید زبانه‌ی دیگری در مرورگرتان باز کنید و سری به شبکه های اجتماعی بزنید.

اگر می‌خواهید مطلبی را در word تایپ کنید، حتما اینترنت خود را به طور موقت خاموش کنید.

گام سوم: اهداف درسی برای خود تعیین کنید

اهداف واقعی برای درس خواندن خود تعیین کنید

به جای اهداف کلی، اهداف مشخص و قابل دسترسی برای خود تعیین کنید. مثلا به جای این‌که بگویید «باید ریاضیات خود را قوی کنم» هدف مشخصی در خواندن ریاضی برای خود مشخص کنید. به عنوان مثال بگویید می‌خواهم رسم نمودار تابع درجه‌ی دوم را یاد بگیرم. با این کار در پایان زمان مطالعه دقیقا می‌دانید چه بخشی را خوانده‌اید و چه نتیجه‌ای به دست آورده‌اید.

وقتی به هدفی دست یافتید، به خودتان جایزه بدهید

وقتی به هدف مورد نظرتان رسیدید، به خود پاداش بدهید. شاید هدفی که به آن رسیدید هدف نهایی‌تان نبوده و باید باز هم درس بخوانید، پس کمی قدم بزنید، یک خوراکی مقوی بخورید یا به آهنگ مورد علاقه‌تان گوش کنید. وقتی درس خواندن‌تان تمام شد، هر کاری که دوست دارید انجام دهید. می‌توانید بازی کنید، با دوستان‌تان حرف بزنید یا فیلم تماشا کنید.

اگر تمایل دارید با استراحتی کوتاه به خود جایزه دهید، یادتان باشد هنوز درس شما باقی مانده است. پس بعد از اتمام زمان مشخص به درس خواندن ادامه دهید. به وسوسه‌های درونی‌تان توحه نکنید که از شما می‌خواهد بیشتر استراحت کنید.

گام چهارم: خودتان را آماده کنید

برنامه درسی داشته باشید

باید برنامه ریزی مشخصی داشته باشید به جای این‌که به صورت مبهم بگویید «باید این هفته درس بخوانم». برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند تا حد زیادی مشکل ضعف اراده‌تان را برطرف کند.

درس خواندن‌تان را به تعویق نیاندازید

درس‌هایتان را برای دقایق آخر نگذارید تا مجبور شوید یک شبه 100 صفحه برای امتحان بخوانید. اگر هفته‌ی آینده امتحان دارید، از این هفته درس خواندن تان را شروع کنید و هر روز چند صفحه بخوانید تا استرسی برای امتحان نداشته باشید.

گام پنجم: اکنون شروع به درس خواندن کنید

اغلب شروع، سخت‌ترین‌بخش کار است. اگر اهداف درسی که برای خود مشخص کرده‌اید ترسناک به نظر می‌رسد، اهداف خود را به بخش‌های کوچکتر تقسیم کنید. مثلا برنامه بریزید نصف فصل را امروز و نصف فصل را فردا مطالعه کنید. باید بدانید کمی درس خواندن بهتر از اصلا نخواندن و انباشته شدن مطالب است.

نکاتی که در درس خواندن کمک‌تان می‌کند

  • مرتب و منظم باشید و میز تحریر خود را مرتب نگه دارید. کیف خود را از کاغذهایی که روی هم جمع شده‌اند، خالی کنید. کاغذهای مربوط به هر درس را دسته‌بندی کنید تا وقتی به آن‌ها نیاز داشتید، دچار مشکل نشوید.
     
  • اگر اهل فکر و خیال هستید، هنگام مطالعه از فکر کردن به هر چیزی غیر از درس اجتناب کنید. به این فکر کنید که اگر امروز درس نخوانید، چند روز دیگر انبوهی از مطالب روی هم جمع می‌شوند و کار برایتان سخت‌تر خواهد شد.
     
  • در طول کلاس از مطالب مهم، یادداشت بردارید. این مطالب برای انجام تکالیف، پروژه‌ها و امتحانات به کارتان می‌آیند. اگر سرعت نوشتن‌تان پایین است و فکر می‌کنید از معلم عقب می‌مانید، به صورت چرک‌نویس یادداشت بردارید و بعدها مطالب را پاک‌نویس کنید.
     
  • اگر نیاز به کمک دارید، از معلم خود کمک بگیرید. از سوال کردن واهمه نداشته باشید. معلمان موظفند به سوالات شما پاسخ بدهند. همچنین علاقه‌ی شما باعث افزایش انگیزه‌ی آن‌ها برای بالا بردن سطح کلاس‌شان می‌شود. نگران نباشید دوستان‌تان درمورد شما چه فکری می‌کنند. سعی کنید به جای تظاهر به یادگیری، مطالب را خوب یاد بگیرید.
     
  • خواب کافی تاثیر زیادی در یادگیری مطالب دارد. خواب کمک می‌کند مغز اطلاعات را به خوبی ذخیره کند. پس لازم است هر شب حداقل 8 ساعت خواب باکیفیت داشته باشید.
     
  • به خودتان قول دهید که وقتی به اهدافم رسیدم، می‌توانم به استراحت و تفریح بپردازم. اراده خود را تقویت کنید و اجازه ندهید هیچ چیزی حواس‌تان را پرت کند. اگر سروصدا اذیت‌تان می‌کند، گوش‌هایتان را بگیرید. اگر کسی باعث حواس پرتی و به‌هم خوردن تمرکزتان می‌شود، روی خود را از او برگردانید.
     
  • هنگام درس خواندن گوشی موبایل خود را کنار بگذارید. آن را خاموش کنید یا در حالت سکوت قرار دهید. حتی می‌توانید آن را دور از چشم‌تان بگذارید یا گوشی را به خانواده‌تان دهید و به آن‌ها بگویید وقتی درس تمام نشده، آن را به شما پس ندهند.
     
  • هرگز درس خواندن تان را به تعویق نیاندازید. اگر زودتر درس تان را بخوانید، در آینده وقت بیشتر و خیال راحت‌تری خواهید داشت.
     
  • به نتایج درس خواندن فکر کنید. اگر می‌خواهید دکتر یا مهندس شوید، باید درس بخوانید تا بتوانید در آینده شغل موردعلاقه‌تان را به دست آورید.
     
  • به دوستان درس خوان و باهوش خود نگاه کنید و از آن‌ها یاد بگیرید. همانند آن‌ها درس بخوانید و در کلاس حاضر شوید اما خیلی هم افراط نکنید.
     
  • اگر حواس‌تان با هر چیزی پرت می‌شود، روی خود را به سمت دیوار کنید و درس بخوانید.
     
  • اگر درس خواندن با دیگران باعث می‌شود بهتر درس بخوانید، حتما این کار را انجام دهید. اگر دوست‌تان هم‌کلاس شما هم هست، بهتر می‌توانید با هم درس بخوانید. البته باید مواظب باشید حواس‌تان پرت نشود و خیلی حرف‌های غیر مرتبط به درس نزنید.
     
  • هنگام درس خواندن به موسیقی گوش نکنید زیرا این کار تنها تمرکزتان را بهم می‌زند. البته برخی افراد با گوش دادن به موسیقی بهتر درس می‌خوانند، در این صورت حین مطالعه به موسیقی گوش کنید.
     
  • اگر فکر می‌کنید برای درسی نیاز به معلم خصوصی دارید، این مساله را با والدین خود در میان بگذارید. اگر توانایی مالی بالایی ندارید، از دوست و آشنایان خود که در آن درس تسلط دارند کمک بگیرید.
     
  • به صفحات باقی‌مانده کتاب نگاه نکنید، شاید این کار باعث دلسردی‌تان شود.
     
  • لیستی از کارهایی که با اتمام درس می‌توانید انجام دهید، تهیه کنید. این کار باعث بالا رفتن انگیزه‌تان می‌شود.
     
  • به خودتان یادآوری کنید که اگر خوب درس بخوانید، شانس بیشتری برای قبولی در دانشگاه مورد علاقه‌تان خواهید داشت. پس در آینده شغل بهتری به دست می‌آورید و فرد موفقی خواهید شد.
     
  • در هنگام استراحت پنجره‌ی اتاق را باز کنید و هوای تازه را وارد ریه‌هایتان کنید تا با انرژی دوچندان به درس خواندن ادامه دهید.
     
  • به کارهایی که دوست دارید به جای درس خواندن انجام دهید، فکر نکنید. زیرا ممکن است تسلیم افکارتان شوید و درس خواندن را کنار بگذارید.
     
  • در هنگام درس با توجه به برنامه‌ی خود در هر ساعت، 10 تا 15 دقیقه استراحت کنید و بی‌وقفه درس نخوانید.

 

منبع: wikihow

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-03-11 20:43:11
  • نظرات
تصویر آواتار شیوا قدریان
   شیوا قدریان

خیییلللییی هم عالی ممنون میشم اگر متن های انگیزشی بیشتری در جهت درس خواندن بذارید♥

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها