10 درس‌ موفقیت از کریس گاردنر برای تبدیل شدن به یک کارآفرینِ موفق

15 فروردین 1400 - 11:00
انگیزشی - 10 درس‌ موفقیت از کریس گاردنر برای تبدیل شدن به یک کارآفرینِ موفق
10 درس‌ موفقیت از کریس گاردنر برای تبدیل شدن به یک کارآفرینِ موفق
امتیاز مطلب: 62%

فیلم «در جست‌وجوی خوشبختی» با بازی ویل اسمیت را تماشا کرده‌اید؟ داستان پدر بی‌خانمانی که برای دست‌فروشی، پسر خردسالش را از این خیابان به آن خیابان می‌برد، داستان کریس گاردنر است. بله درست متوجه شدید، مرد بی‌خانمانی که توانست میلیاردر شود. اکنون در یوکن، 10 درس موفقیت از کریس گاردنر را مرور می‌کنیم.

کریس گاردنر، کارآفرین و سخنران انگیزشی، در اوایل دهه 1980 بی‌خانمان بود. او در آن زمان به‌عنوان پدری مجرد در سانفرانسیسکو زندگی می‌کرد که بدون داشتن منبع درآمدی مسئولیت پسر کوچکش را به عهده داشت. گاردنر با تلاش و مقاومت زیاد توانست موانع را پشت سر بگذارد. در ابتدا به معامله‌گری سهام پرداخت و سرانجام در سال 1987 میلادی موفق شد شرکت کارگزاری خود را راه‌اندازی کند و در نهایت میلیاردر شد. او نویسنده بیوگرافی «در جست‌وجوی خوشبختی» و کتاب «از همین‌جا شروع کن؛ درس‌هایی برای رسیدن به آن‌چه می‌خواهی» نیز هست. کریس گاردنر، کارآفرین موفق و میلیاردر، نقش مؤثری در فعالیت‌های خیرخواهانه دارد. در ادامه، 10 درس موفقیت از کریس گاردنر را بیان می‌کنیم.

1. خود را ارزیابی کنید

حتی با داشتن خصوصیات و مهارت‌های معمولی هم می‌توانید کارهای فوق‌العاده انجام دهید. تفاوتی ندارد مهارت در پرورش فرزند باشد یا دلسوزی و مهربانی کردن. شاید مهارت‌هایمان خیلی ساده باشند، اما نباید فراموش کنیم که هر یک از ما استعدادها و توانایی‌های بی‌مانندی داریم.

افراد موفق - درس موفقیت - مسیر موفقیت

2. از آدم‌های موفق درس بگیرید

اگر روزهای سختی را پشت سر می‌گذارید، به داشته‌هایتان فکر کنید. افرادی که از نظر شما موفق‌اند، به یاد بیاورید. قدرتی که از دیدن این افراد به دست می‌آورید، باعث شگفتی‌تان خواهند شد.

3. هر خواسته‌ای مسیری برای رسیدن دارد

چیزهایی را که در رسیدن به اهدافتان مؤثر بوده‌ است به خاطر بیاورید. به خودتان و منابع عظیمی که اکنون در اختیارتان است، باور داشته باشید.

4. آرام، پرشور و مدام در حال یادگیری باشید

حتما باید کاری را که انجام می‌دهید، دوست داشته باشید. اگر در مورد کاری که در حال انجامش هستید، هیچ شور و اشتیاقی نداشته باشید، به‌ جایی نخواهید رسید. باید حرکتی پیوسته و یکنواخت داشته باشید، آرام باشید و روی هدفتان تمرکز کنید. وقتی در حال پیش‌روی هستید، گام‌های کوچک هم مهم‌اند. همچنین باید همیشه مشتاق یادگیری باشید. هیچ‌ وقت برای یادگیری چیزهای جدید دیر نیست.

هیجان زده - پول - افراد موفق - درس موفقیت - مسیر موفقیت

5. هیجان‌زده شوید

باید عاشق کارتان باشید. با اشتیاق و علاقه از هر مانعی گذر خواهید کرد. گاردنر می‌گوید در روزهای ابتدایی دوران حرفه‌ای‌اش، اولین و مهم‌ترین انگیزه‌اش برای پیدا کردن کار، پول بود. او برای پرداخت هزینه‌های زندگی و مراقبت از فرزندانش به پول نیاز داشت. گاردنر با تمرکز روی کاری که باعث شور و هیجانش می‌شد، توانست در حرفه‌اش به اوج برسد. او بالاخره کاری یافت که هیجان‌زده‌اش می‌کرد و هرگز این فرصت را از دست نداد.

6. بهترین خودتان باشید

گاردنر موفقیت خود را مدیون مادر و اعتقاد معنوی خود می‌داند؛ مادری که او را ترغیب می‌کرد رؤیاهای بزرگ در سر بپروراند و برای بهتر شدن تلاش کند. مادر گاردنر آموزگاری ذاتی بود. او عاشق این کار بود؛ اما وقتی شوهرش او را ترک کرد، مسئولیت پرورش و تربیت دوازده بچه بر دوشش افتاد. او مجبور شد رویای معلمی را کنار بگذارد تا با شغل‌های پاره‌وقت مخارج خانواده‌اش را تأمین کند؛ با این‌حال همیشه گاردنر را تشویق می‌کرد در هر کاری که انجام می‌دهد، بهترینِ خود باشد. تلاش و تعهد به بهترین بودن چیزی بود که گاردنر هیچ‌وقت از یاد نبرد.

7. ریشه‌تان را از یاد نبرید

هر چه گاردنر در مسیر موفقیت جلوتر می‌رفت، آن‌چه او را از دیگران متمایز می‌کرد، کمک به دیگران بود. او قول‌هایی که داده بود را از یاد نبرد. گاردنر همیشه سعی می‌کند در دسترس باشد. او می‌گوید:

هر چقدر که سرم شلوغ باشد، سعی می‌کنم بیرون بروم و در خیابان قدم بزنم. با این کار به یاد می‌آورم که چه مسیری را پیموده‌ام و قدردان تمام گام‌های کوچک خواهم بود.

به عقیده‌ی او بهترین اتفاق دنیا این است که در حال قدم زدن در شیکاگو، نیویورک یا سانفرانسیسکو کسی صدایتان کند و بگوید: «شاید من را به یاد نیاوری، اما ممنون که کمکم کردی کار پیدا کنم. به نظرم بهترین راه برای ادای احترام به مادرم، کمک به معلمان است.»

8. از رؤیاهایتان مراقبت کنید

گاردنر در زمان سختی‌ها می‌توانست کم بیاورد و شرایط مالی، مردم، همسر یا رنگ پوستش را بهانه کند، اما او با سرسختی ایستاد. اگر رؤیایی در سردارید، هر آن‌چه برای رسیدن به آن لازم است را انجام دهید.

9. زبر و زرنگ باشید

وقتی گاردنر کارش را آغاز کرد، با چالش‌های زیادی مواجه شد؛ اما چون زبر و زرنگ بود، تمام آن‌ها را پشت سر گذاشت. گاردنر می‌گوید: «کسب‌وکارم را با 10 هزار دلار در خانه شروع کردم. نمی‌دانستم که نمی‌شود چنین کاری کرد؛ اما انجامش دادم. من هم مدیر بازاریابی، هم مدیر فروش، هم مدیرعامل بودم و آخر وقت هم خودم دفتر را جارو می‌زدم.»

برنامه ریزی - نظم - افراد موفق - درس موفقیت - مسیر موفقیت

10. برای کارتان برنامه بریزید

برای شروع کسب‌وکار، تنها امید و آرزو کافی نیست. نیاز به طرحی روشن، دقیق و قانع‌کننده دارید و مهم‌تر از آن باید به کارتان متعهد باشید.

آیا 10 درس موفقیت از کریس گاردنر به دردتان خورد؟

 

منبع: knowstartup

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-04-05 00:34:48
دسته بندی ها