نگاهی به انیمیشن سینمایی «به پیش»  Onward(2020) پسران یتیم در آرزوی دیدار دوباره با پدر

29 بهمن 1399 - 11:00
فیلم و سریال - نگاهی به انیمیشن سینمایی «به پیش»  Onward(2020) پسران یتیم در آرزوی دیدار دوباره با پدر
نگاهی به انیمیشن سینمایی «به پیش»  Onward(2020) پسران یتیم در آرزوی دیدار دوباره با پدر
امتیاز مطلب: 82%

انیمیشن سینمایی «به پیش» از آن دسته انیمیشن‌هایی نیست که شما را شگفت‌زده کند یا دریچه‌ای جدید به سوی جهانی متفاوت به روی شما باز کند، ولی این انیمیشن موقعیت یگانه‌ای را به تصویر می‌کشد که ارزش تماشایش را بر شما مسلم می‌کند. به خصوص اگر شما، والدی مصیبت دیده باشید،‌ فرزند کودک یا نوجوانی داشته باشید و ندانید که چگونه باید درباره‌ی «مرگ» و جای خالی همسرتان با فرزند یا فرزندانتان صحبت کنید. با یوکن همراه باشید تا نگاهی به این انیمیشن بیاندازیم.

انیمیشن سینمایی «به پیش» زندگی دو پسربچه یتیم است که به واسطه‌ی جادو فرصت یک روزه‌ای برای ملاقات دوباره با پدرشان پیدا می‌کنند. حتما می‌توانید حدس بزنید که در زمان تماشای این انیمیشن ممکن است اشک‌هایتان جاری شود. چون این آرزوی است که هر انسانی در موقعیت این دو نوجوان می‌تواند در دلش داشته باشد؛ دیداری دوباره با پدر یا مادری که سال‌ها پیش از زندگی دست شسته‌اند.

انیمیشن  سینمایی <به پیش>- قصه حادثه واقعی

قصه‌ای از دل حادثه‌ای واقعی

جالب است بدانید که این فیلم براساس داستان واقعی از زندگی کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس آن ساخته شده است. دن اسکنلون، کارگردان و یکی از فیلم‌نامه‌نویسان انیمیشن «به پیش» که با انیمیشن «دانشگاه هیولاها» اولین انیمیشن بلند سینمایی‌اش را کارگردانی کرد و شناخته شد، کسی بود که برای اولین بار ایده‌ این انیمیشن را مطرح کرد. چراکه او هم پدرش را در کودکی بر اثر تصادفی از دست داده بود، زمانی که تنها یک سال داشت و برادرش سه ساله بود.

او در مصاحبه‌ای با نشریه گاردین گفته است که زمانی ایده‌ی نوشتن این قصه به ذهنش رسید که خاله‌اش به او نوار کاستی از پدرش داد که در آن فقط چند کلمه‌ی کوتاه مثل سلام و خداحافظ گفته بود. بعد از ساخت انیمیشن «دانشگاه هیولاها» بود که اسکنلون به دنبال ساخت قصه‌ای شخصی‌تر بود.

او به نشریه‌ی ورایتی گفته است؛ «وقتی شما به دنبال خلق یک درام هستید، به ترس‌ها و غم‌هایتان نگاه می‌کنید. زمانی که من به دنبال ایده‌ای برای ساخت فیلمم بودم، با مادرم که تلفنی صحبت می‌کردم به او گفتم من نمی‌دانم باید درباره‌ی چه‌ چیزی فیلم بسازم، چون هیچ اتفاق ناراحت‌کننده‌ای برایم نیفتاده است. آن موقع بود که مادرم گفت تو پدر خود را از دست داده‌ای و من گفتم که بله ولی این موضوع برایم ناراحت‌کننده نیست، چون من اصلا او را به یاد نمی‌آورم. آنجا بود که مادرم به این نکته اشاره کرد که همین موضوع تلخ و ناراحت‌کننده است.»

تقریباً شش سال طول کشید که او قصه‌ای «به پیش» را گسترش دهد. شاید بخواهید بدانید خانواده‌ی اسکنلون بعد از دیدن این انیمیشن چه عکس‌العملی از خودشان نشان دادند، مادرش احساس غرور کرده بود و دست او را تمام مدت در دستش نگه‌‌داشته بود و برادر بزرگ‌ترش به گفته‌ی او، طولانی‌ترین آغوش را به او داده بود. 

موجودات افسانه ای- هیجان انگیز

 

جادو در زیر چرخ دنده‌های مدرنیته

جهان انیمیشن سینمایی «به پیش» بر پایه‌ی جهانی فانتزی بنا شده، جهانی که در آن موجودات اساطیری و افسانه‌ای مانند تک شاخ‌ها، پریان، اژدها، الف‌ها، ترول، غول، سانتور و مردخوار در جهان مدرن امروز در کنارهم زندگی می‌کنند و مدرنیته باعث شده تا هویت خودشان را فراموش کرده و قدرت جادو را به فراموشی بسپارند.

قصه‌ی این انیمیشن با این جملات آغاز می‌شود: «مدت‌ها پیش، ‫دنیا پر از شگفتی بود. ‫ماجراجویانه بود، ‫هیجان انگیز ‫و بهتر از همه ‫جادو وجود داشت. ‫و اون جادو به همه کمک ‌می‌کرد. ‫ولی استاد شدن تو جادو همچینم آسون نبود ‫و به این ترتیب دنیا راه ساده‌‌تری برای رسیدن بهش پیدا کرد. ‫به مرور زمان ‫جادو محو شد، ‫ولی امیدوارم ‫یه ذره جادو در وجودتون ‫باقی مونده باشه.» و ما با موجوداتی مواجه می‌شویم که دیگر حتی نمی‌توانند از اعضای بدنشان به درستی استفاده کنند.  

ماجرا از جایی شروع می‌شود که مادر خانواده‌ای که همگی الف هستند در تولد 16 سالگی ایان به او و برادرش بارلی نامه‌ای از طرف پدرشان می‌دهد که به همسرش سپرده بود تا زمانی که هر دو پسرش 16 ساله شدند به آن‌ها بدهد. او در این نامه، جادویی را برای خودش نوشته بود تا بتواند به مدت 24 به زندگی برگردد و بزرگ شدن پسرانش را ببیند.

با اینکه بارلی بیشتر از ایان به جادو و دنیای جادوگری علاقه‌مند است و آن را باور دارد، این ایان است که می‌تواند پدرش را نصفه و نیمه به زندگی بازگرداند. با این حال در اواسط اجرای این جادو سنگ قرمزی که ققنوس نامیده می‌شود از بین می‌رود و سفر، دو برادر الف به همراه پاهای پدرشان برای یافتن سنگی دیگر و تکمیل جادو آغاز می‌شود. 

انیمیشن سینمایی «به پیش»

کارگردان : Dan Scanlon

فیلم‌نامه‌نویس:  ,Dan Scanlon Keith Bunin

صداپیشگان: Chris Pratt، Julia Louis-Dreyfus، Octavia Spencer، Tom Holland

شرکت تولیدکننده: استودیو پیکسار و والت دیزنی پیکچرز

زمان: 1 ساعت و 42 دقیقه

محصول: آمریکا

ژانر (موضوع) : انیمیشن، خانوادگی، فانتزی، کمدی، ماجراجویی

خلاصه داستان انیمیشن «به پیش»: در مورد دو برادر الف به نام‌های ایان و بارلی را در در حومه‌ی جهانی فانتزی دنبال می‌کند که یک ماجراجویی فوق‌العاده را برای اینکه دریابند آیا هنوز کمی جادو در این دنیا وجود دارد یا خیر آغاز می‌کنند و… .

نگاهی به نظرات منتقدان 

برای تماشا و دانلود انیمیشن «به پیش» دوبله، می‌توانید به گپ فیلم مراجعه کنید. این انیمیشن کمدی و ماجراجویی توانست رتبه 66 را در فهرست بهترین آثار سینمایی و رتبه 18 را در لیست مورد بحث‌ترین آثار سینمایی سال 2020 به‌دست بیاورد. میانگین نظرات منتقدان در سایت راتِن تومِیتوز 88، در سایت متاکریتیک 61 و امتیاز این انیمیشن در سایت IMDB 7 و نیم است. نگاهی داشته باشیم به نظر برخی از منتقدان درباره‌ی انیمیشن سینمایی «به پیش» که اکثر آن‌ها معتقد هستند انیمیشن «به پیش» با وجود داستان‌سرایی زیبایی که دارد از حد متوسط بالاتر نمی‌رود. 

شما با آن می‌خندید. با آن گریه می‌کنید. اما باید پیش از هر چیزی سعی کنید که ارتباط خود را با آن برقرار کنید. _ پیتر تراورس از رولینگ استون

انیمیشن به پیش، چیز جدیدی را خلق نمی‌کند اما آنقدر زیبا و جذاب داستان خود را به گوش مخاطب می‌رساند که به یک شکل جدیدی بیننده خود را جادو می‌کند. به‌نظر می‌رسد که با این انیمیشن، دهه جدیدی در مقابل استودیوی پیکسار قرار گرفته است و ما شاهد آثار خوبی در این دهه خواهیم بود. _ اریک کوهن از ایندی وایر

در میان ارتباط برادرانه/دوستانه و همچنین دنیای فانتزی/هنری که در این انیمیشن جذاب وجود دارد، هنوز هم مقداری از جادوهای قدیمی استودیو پیکسار در آن یافت می‌شود. _استیو رز از گاردین

صداپیشگان

تام هالند که حتما او را با نقش «مرد عنکبوتی» به یاد می‌آورید، صداپیشه‌ی نقش ایان، برادر کوچک‌تر است و کریس پرت از بازیگران شناخته‌ شده‌ی هالیوودی که در سری «نگهبانان کهکشان» و قسمت آخر «انتقام‌جویان» از کارهای مارول و فیلم‌های «دنیای ژوراستیک» به شهرت رسیده است، صداپیشه‌ی نقش «بارلی» برادر بزرگ‌تر است. 

گیشه «به پیش» تحت‌تاثیر شیوع کرونا

انیمیشن سینمایی «به پیش» آخرین انیمیشن اکران شده‌ شرکت پیکسار است. همان شرکتی که بیشتر آن را با سری انیمیشن‌های دنیای اسباب‌بازی‌ها، ماشین‌ها، بالا، دوری و نمو می‌شناسیم. البته که چند سالی است شرکت بزرگ دیزنی، پیسکار را از آن خود کرده است و حالا هر کدام از محصولات پیکسار فقط با نام این شرکت منتشر نمی‌شوند. با توجه به بودجه‌ی 175 تا 200 میلیون دلاری که خرج این انیمیشن شده است، «به پیش» اکران موفقی نداشت.

البته در این میان نمی‌توانیم نقش بیماری کرونا را که همه‌ی جهان را زیر سلطه‌ی خود قرار داده است، نادیده بگیریم. چون از آغاز سال میلادی جدید بود که کرونا شروع به پیشروی در کشورهای مختلف جهان کرد و بسیاری از مشاغل را تحت تاثیر خود قرار داد. وضعیتی که در حال حاضر هم به حالت عادی برنگشته و به طور یقین تاثیر زیادی بر فروش فیلم‌هایی خواهد داشت که در سال 2020 اکران می‌شوند. به همین دلیل بود که شرکت دیزنی برای جلو‌گیری از ضرر و زیان، تنها دو هفته بعد از اکران نسخه‌ی آنلاین آن را منتشر کرد. در جریان شیوع بیماری کرونا، انیمیشن سینمایی «به پیش» نتوانست در کشور چین اکران شود. تاکنون صحبتی از ساخت ادامه‌ی این انیمیشن نشده است. 
برای تماشا و دانلود فیلم سینمایی جدید دوبله/ زیرنویس می‌توانید به «گپ فیلم: مرجع دانلود فیلم و سریال» سر بزنید.

نویسنده مطلب

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-02-18 07:33:20
دسته بندی ها