پارک شگفت‌انگیز (Wonder Park) در ژانر ماجراجویی-کمدی

14 اسفند 1399 - 11:00
دانستنیها - پارک شگفت‌انگیز (Wonder Park) در ژانر ماجراجویی-کمدی
پارک شگفت‌انگیز (Wonder Park) در ژانر ماجراجویی-کمدی
امتیاز مطلب: 67%

انیمیشن: پارک شگفت‌انگیز (Wonder Park)

ژانر: ماجراجویی-کمدی

سال تولید: 2019

کشورهای سازنده: آمریکا و اسپانیا

کارگردان: دیلان براون (Dylan Brown)

فیلم‌نامه‌نویس: جاش آپلبام (Josh Appelbaum)، آندره نمک (André Nemec)

صداپیشگان: بریاننا دنسکی (Brianna Denski)، جنیفر گارنر (Jennifer Garner)، متیو برودریک (Matthew Broderick)، میلا کونیس (Mila Kunis)، کن جیونگ (Ken Jeong)، جان الیور (John Oliver)

شرکت سازنده: پارامونت انیمیشن

توزیع‌کننده: پارامونت پیکچرز

مدت‌زمان: 85 دقیقه

امتیاز IMDB: 5.8

دوبله‌ی فارسی اختصاصی توسط گپ فیلم

گویندگان: مهرخ افضلی، زهره اسدی، ابراهیم شفیعی، امیر حکیمی، خشایار معمار زاده، محمدعلی جان‌پناه، شیلا آژیر، شهراد بانکی، شایان شامبیاتی، امیر بهرام کاویانپور

مترجم: سارا رئیسی

در ادامه با نقد و بررسی این اثر در یوکن همراه ما باشید.

یک پارک شگفت‌انگیز رؤیای هر کودکی است

کودکی همه‌ی ما به رؤیاپردازی درباره‌ی علایقمان و تبدیل آن‌ها به واقعیت گذشته است. کمتر کسی می‌تواند کودکی خود را بدون تصور خلق یک دنیای شگفت‌انگیز و جادویی به یاد بیاورد. دنیایی که در آن همه‌ی چهارچوب‌های دنیای واقعی به‌هم‌ریخته و هر آنچه به رویا شبیه‌تر است، شکل واقعیت به خود می‌گیرد.

کارتون - پارک شگفت انگیز - کودکانه - ژانر ماجراجویی کمدی

دنیایی که در آن اسباب‌بازی‌ها زنده‌اند، حیوانات حرف می‌زنند، پری‌ها وجود دارند و چند فرشته‌ی مهربان مشغول برآورده کردن آرزوهایمان هستند. همه‌ی ما انتظار داشته‌ایم که یک گربه‌ی خانگی شروع به سخن گفتن کند یا اسباب‌بازی‌هایمان را دورهم چیده‌ایم تا باهم گفتگو کنند. در پارک شگفت‌انگیز ما شاهد برآورده شدن آرزوهای کودکانه هستیم.

کودکی به نام «جون» که ذهن خلاق مهندسی دارد با اشیای دورریختنی خانه‌ی خود و دوستانش، پارک تفریحی موردعلاقه‌اش را در ذهن می‌سازد. آرزویی که همه‌ی ما در کودکی به آن فکر کرده‌ایم و تلاش کرده‌ایم با وسایل دورریختنی، یک ‌چیز شگفت‌انگیز خلق کنیم.

داستان فیلم

برای تماشا و دانلود فیلم « پارک شگفت‌انگیز (Wonder Park)» دوبله‌، به وب‌سایت گپ فیلم مراجعه کنید. فیلم داستان مادر و دختری است که به‌واسطه‌ی ذهن زیبا و خلاق خود، در رؤیای مشترکی که بین آن دو شکل گرفته است، دست به ابداع یک پارک هیجان‌انگیز و پر از شگفتی به نام «واندرلند» می‌زنند. پارکی پر از چرخ‌وفلک‌ها، جاذبه‌ی صفر، تاب‌های ساعتی، حیوانات سخن‌گو و هر آنچه می‌تواند یک کودک خوش‌ذوق را به وجد بیاورد.

در صدر حیوانات عجیب این پارک، میمونی به نام «پی‌نات» قرار دارد که با ماژیک جادویی خود قادر به کارهای خارق‌العاده است. دوستان او که شامل یک خرس خوش‌آمدگو (و البته کمی تنبل) به نام «بومر»، «گرتا» که یک گراز وحشی و منطقی‌ست و «استیو» که یک جوجه‌تیغی طناز است، با یکدیگر گروه محبوبی را در «واندرلند» تشکیل داده‌اند.

اما حضور یک ابر تاریک بر فراز پارک آن‌ها را دچار افسردگی و فروپاشی کرده است.

کارتون - پارک شگفت انگیز - کودکانه - ژانر ماجراجویی کمدی

آن‌چه ما به‌عنوان یک تماشاگر مشاهده خواهیم کرد، تلاش «جون» برای بازآفرینی دوباره‌ی یک رؤیاست. اساسا او به ذهنیات آشفته‌ی خود ورود پیدا کرده و سعی بر این دارد که به مقابله با احساسات منفی درونی خود بپردازد. ما با ورود به پارک شگفت‌انگیز (واندرلند) به دنیای درونی «جون» قدم می‌گذاریم و تاریک‌روشن ذهن او را به شکلی استعاری خواهیم دید.

البته این مسئله از دید مخاطب بزرگ‌سال از وضوح بیشتری برخوردار است و کودکان در حین تماشای فیلم، بیشتر درگیر صحنه‌های اکشن و هیجانات دوست‌داشتنی  خواهند شد که آن گروه خارق‌العاده برای نجات اقامتگاهشان انجام می‌دهند.

حضور مفاهیم روان‌شناختی مدرن در انیمیشن پارک شگفت‌انگیز

پارک شگفت‌انگیز در لایه‌های زیرین خود دارای مفاهیم روان‌شناختی و روانکاوی است. پارک در واقع تجلی واقعیت زندگی «جون» و مادرش در ذهنیات اوست. بیماری مادر جون و سکوت او باعث غلبه‌ی تاریکی بر «واندرلند» می‌شود و زمانی که «پی‌نات» در گفت‌وگوی خود به جون علت نا امیدی‌‌‌اش را متذکر می‌شود، «جون» به نتیجه‌ی مهمی دست پیدا می‌کند.

«پی‌نات»، یک شخصیت سمبلیک است که در نگاهی می‌تواند سایه‌ای از خود «جون» نوجوان باشد. دختری که از مادر الهام‌بخش خود به علت بیماری ناگهانی دور مانده و هیچ ایده‌ای برای ادامه دادن بهخلاقیت‌‌های همیشگی‌اش ندارد. این چیزی‌ست که باعث انفعال «پی‌نات»، ظهور تاریکی، خراب شدن تاب‌های ساعتی و حمله‌ی زامبی‌های آوازه‌خوان نیز شده است.

زامبی‌های کوچک که تعداد آن‌ها نیز بسیار است نمادی از آشفتگی ذهنی جون و حضور احتمالات ترسناکی از رخ‌دادهای آینده در ناخودآگاه او است. چه اتفاقی برای مادر او خواهد افتاد؟ آیا پدرش قادر به مراقبت از خود خواهد بود؟ آیا نان‌های سوخته‌ی صبحانه تمام خانه را به آتش خواهد کشید؟ در واقع فیلم با نمایش کاراکترهایی که از ذهن «جون» خلق‌شده‌اند، در جای‌جای قصه سعی در نشان دادن آشفتگی‌ها، درگیری‌ها و خلاقیت‌های ذهن جون دارد.

پارک شگفت‌انگیز نمادی از زندگی جون، اعضای خانواده و دوستان او

از کارافتادن پارک به‌نوعی استعاره از بیماری مادر «جون» است؛ و خودِ پارک نمادی از ذهنیات و درونیات جون است که در هاله‌ای از تاریکی و تعلیق قرار گرفته است؛ اما چه کسی می‌تواند «واندرلند» را نجات دهد؟

رمز موفقیت در این پروسه پیامی‌ست که مادر او درصدد آموختن به «جون» بوده است. راه‌حل تمام مشکلات و تاریکی‌های درونی، به دست خود فرد و پشتکار اوست.

در فیلم تأکید زیادی به اهمیت بخش ناخودآگاه ذهن آدمی به چشم می‌خورد. درست است که جون آگاهانه و به علت مشکلات روحی دست از ایده پردازی در مورد «واندرلند» برمی‌دارد، اما ایجاد تاریکی در پارک، به علت عملکرد ناخودآگاه آشفته‌ی او صورت می‌گیرد.

کارتون - پارک شگفت انگیز - کودکانه - ژانر ماجراجویی کمدی

این دست‌آورد مهمی برای جانوران مهربان پارک است؛ و علی‌الخصوص یک جهان‌بینی جدید را به «جون» ارائه می‌کند. تا پیش‌ از این، جون بعد از شنیدن بیماری مادر و رفتن او از خانه دچار یاس شدیدی شده بود.

او به‌هیچ‌عنوان حاضر به ترک خانه و بازی‌های قدیمی با دوستانش نمی‌شد. اردوی تابستانی ریاضی را نیز با اکراه پذیرفته بود و در ابتدای مسیر کابوسی را می‌دید که نمایانگر ترس ِ از دست دادن «جون» نوجوان است؛ اما اکنون با روحیه‌ای مثبت به خانه بازگشته، تاب‌های ساعتی می‌سازد و نقشه را دوباره کامل می‌کند. نابودی تاریکی ویرانگر واندرلند، تاریکی ذهن «جون» را نیز به ‌روشنی مبدل کرده است.

 بررسی عملکرد فیلم در ایده‌پردازی

اگرچه ابتدای فیلم شروعی کلیشه‌ای نسبت به انیمیشن‌های هم ژانر خود دارد، اما هرچه جلوتر می‌رود، داستان کامل‌تر و منظور فیلم بهتر به مخاطب نشان دادن می‌شود. البته از نکات منفی فیلم می‌توان به الهام ناموفق او از فیلم «برعکس» اشاره کرد و اگر به مقایسه به میان این دو اثر بپردازیم، «پارک شگفت‌انگیز» نسخه‌ی ضعیف‌تری محسوب می‌شود.

روایت داستان با وجود فیلم‌نامه‌ی جذب‌کننده، دارای ضعف‌هایی است. فیلم تلاش زیادی برای ایجاد پیچیدگی انجام می‌دهد اما در روایت آن بی‌حوصله عمل می‌کند. داستان برای مخاطب بزرگ‌سال کسل‌کننده است اما می‌تواند برای مخاطبان کودک خود از هیجان بالایی برخوردار باشد. نکته‌ای قابل‌توجه درباره‌ی فیلم این است که توانسته پیام خود را به‌روشنی به مخاطب برساند. هرچند که همواره در مرز باریک رساندن پیام به مخاطب کودک و خسته‌کننده بودن آن برای مخاطب بزرگ‌سال حرکت کرده است.

شخصیت‌پردازی‌ مناسب فیلم

به‌طورکلی فیلم از شخصیت‌پردازی قوی‌ای برخوردار است که می‌تواند احساسات مخاطب را برانگیزد و درصحنه‌های غم و شادی، او را با خود همراه کند. بااین‌حال انتظار مخاطب از شخصیت تاثیرگذاری مثل «پی‌نات» به‌خوبی برآورده نمی‌شود.

تمام هیجانی که مخاطب برای دیدن «پی‌نات» در پارک شگفت‌انگیز و شناخت او از نزدیک داشته است، به ناگاه دفن خواهد شد؛ و حتی در وهله‌ی اول او به ضدقهرمانی بدل می‌شود که با ترس و ناامیدی به یک شکلات‌فروشی پناه آورده است. تنها چیزی که ما در مورد او از «گرتا» می‌شنویم این است که او در حکم چسب گروه قرار دارد و بدون حضورش همه‌چیز از هم می‌پاشد که در نوع خود تعریف خوبی ا‌ست.

کارتون - پارک شگفت انگیز - کودکانه - ژانر ماجراجویی کمدی

نکته‌ی اساسی شخصیت‌پردازی فیلم، رابطه‌ی بین جون و پدر و مادرش است. والدین «جون» که شخصیت‌های جذابی برای کودکان هستند، همواره او را در راه رسیدن به علایقش تشویق می‌کنند. به‌خصوص مادر «جون» که عامل اصلی خلاقیت ایده‌های او محسوب می‌شود. این تعامل «جون» و مادرش و تأثیر والدین روی کودک به‌خوبی در فیلم نشان داده ‌شده است.

تلاش خوب در طراحی صحنه، موسیقی و نورپردازی

موسیقی‌ای که حساس روی فیلم قرار دارد می‌تواند به برانگیختن احساسات مخاطب کمک کند. در واقع موسیقی این انیمیشن نقطه‌ی قوت آن محسوب می‌شود.

صداگذاری شخصیت‌ها کاملا واقعی به نظر می‌رسد و اگرچه با یک داستان تخیلی و حیوانات سخن‌گو طرف هستیم، اما باورپذیری فضا و توجه به جزئیات از نقاط قوت انیمیشن به شمار می‌رود.

طراحی صحنه با جزئیات زیادی کار شده است و شلوغی رنگ‌ها و فراوانی جزئیات به‌خوبی در آن به نمایش درآمده است. نورپردازی کار کاملا قابل اشاره است و دقتی که در طراحی صورت شخصیت‌ها به ‌کار رفته است بر جذابیت انیمیشن افزوده است.

پارک شگفت‌انگیز را خانوادگی ببینیم

پارک شگفت‌انگیز یک تلاش قابل‌تحسین برای خلق فانتزی کودکان دنیای مدرن است. هرچه فیلم جلوتر می‌رود، از سادگی ابتدایی دور می‌شود و مفاهیم عمیق‌تری را به نمایش می‌گذارد. نشان دادن نمادها و تعامل آن‌ها با ذهن کودکی که به دلیل مشکلات از خلاقیت خود فاصله گرفته است، می‌تواند مخاطب را تا آخر با خود همراه کند.

فیلم هم دارای صحنه‌های اکشن و مهیج برای مخاطب کودک خود و هم دارای مفاهیمی با ارزش برای مخاطب بزرگ‌سال است و توانایی سرگرم کردن 85 دقیقه‌ای بیننده را دارد.

برای تماشا و دانلود فیلم سینمایی جدید دوبله / زیرنویس می‌توانید به «گپ فیلم: مرجع دانلود فیلم و سریال» سر بزنید.

نویسنده مطلب
Amirhosein Azhand - امیرحسین آژند
من یه دوست دار فیلمم که هر از گاهی دستی بر قلم میبرم

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-03-05 00:56:53
دسته بندی ها