از زمان حال لذت ببرید

14 آذر 1397 - 12:00
مثبت اندیشی - از زمان حال لذت ببرید
از زمان حال لذت ببرید
امتیاز مطلب: 93%

آیا از آن دسته افرادی هستید که مدام در مورد آینده نگرانید و به جای اینکه در زمان حال تفریح کنید و از زندگی‌تان لذت ببرید مدام درباره آینده نگرانید یا حسرت گذشته‌ی از دست‌رفته‌تان را می‌خورید؟ اگر می‌خواهید از زندگی لذت ببرید برای تغییر زندگی خود و لذت بردن از اکنون باید تغییراتی در خودتان ایجاد کنید. با یوکن همراه باشید تا به مروری بر کتاب «پیدا کردن خوشبختی» که در این باره نوشته شده با نکاتی آشنا شوید که بهتان کمک می‌کند از زندگی‌تان بیشتر لذت ببرید.

یکی از نویسندگان سایت لایف‌هک می‌گوید: «یکی از بهترین کتاب‌هایی که اخیراً در چند ماه گذشته خوانده‌ام «پیدا کردن خوشبختی» از دنیل گیلبرت بوده است. گیلبرت در این کتاب می‌نویسد: «ما معمولاً در زمان حال تصمیماتی می‌گیریم با این هدف که در آینده به نفع‌مان باشد. ما خودمان را از بسیاری چیزها محروم و پولمان را ذخیره می‌کنیم با این ایده که در زمان آینده به کارمان بیایند و زمانی که آن آینده از راه می‌رسد و پا در آن می‌گذاریم به پشت سر نگاه می‌کنیم و پر هستیم از پشیمانی از فداکاری‌هایی که در گذشته انجام دادیم و تصمیماتی که در آن برهه گرفتیم.» به نظر شما چرا این اتفاق می‌افتد؟ گیلبرت در پاسخ به این سوال می‌گوید: «ما معمولا در پیش‌بینی چیزی که ما را در آینده خوشحال خواهد کرد بسیار ضعیف هستیم و به همین دلیل زمانی که به آینده وارد می‌شویم از تصمیماتی که در گذشته برای این لحظه‌مان گرفتیم پشیمان هستیم.»

لذت بردن از زندگی stumbling on happiness daniel gilbert

 

علاوه بر این نگرانی‌هایی که معمولا درباره آینده داریم سبب می‌شود زمان حال را فراموش کنیم و لذت بردن در لحظه را از دست بدهیم. 
برای حل این مشکل به نظرتان چه کار باید کرد؟ 

از نگرانی‌‌‌ها بکاهید و به لذت بردن از حال بیفزایید

مهم‌ترین نکته این است که باید همه تلاش‌تان را بکنید در لحظه زندگی کنید و لذت بردن از زمان حال و اکنون نهایت لذت را یاد بگیرید. نکته دیگر این است که این را در نظر بگیرید که گرچه شما در جستجوی خوشبختی در گذشته ناتوان بودید و نتوانستید آنچه قرار است شما را خوشحال کند به درستی پیش‌بینی کنید اما در این راستا تشخیص داده‌اید و آگاه شده‌اید چیزهایی که معمولاً نگرانشان هستید به ندرت اتفاق می‌افتند.

با در نظر گرفتن دونکته‌ای که ذکر شد کمتر نگران آینده خواهید بود و بیشتر می‌توانید در زمان حال زندگی کنید و از لحظات اکنون‌تان لذت ببرید. 

با حضور در لحظه فرصت‌های عالی خلق کنید

هر لحظه در زندگی می‌تواند به یک فرصت عالی برای یادگیری تبدیل شود اگر در این لحظه حاضر باشید.

شاید تصور کنید وقتی می‌گوییم نگران آینده نباشید یعنی منظورمان این است که هیچ پس‌اندازی نداشته باشید. خیر، منظور این نیست یک نکته‌ی مهم در مورد زندگی در لحظه و حتی نکته‌ای مهم‌تر در مورد بی‌فایدگی نگرانی در مورد آینده در اینجا وجود دارد که در ادامه برایتان می‌گوییم.

بیشتر آنچه در آینده اتفاق می‌افتد برای ما ناشناخته است و همان‌طور که به نگرانی در مورد آینده ادامه می‌دهیم فرصت‎های با ارزش برای تجربه شادی در لحظه‌ی حال را از دست می‌دهیم. اینجا است که اهمیت رابطه بین ذهنیت و خوشبختی نمایان می‌شود. هر لحظه در زندگی می‌تواند به یک فرصت عالی برای یادگیری تبدیل شود اگر در این لحظه حاضر باشیم. بسیاری از افراد به شما خواهند گفت که خوشبختی به «زمان سنجی» بستگی دارد و هنگامی که ما از زمان حال خود را صرف نگرانی در مورد اتفاقات آینده یا حسرت خوردن آنچه در گذشته اتفاق افتاده است می‌کنیم، شادی زمان حال را از دست می‌دهیم. 


منبع: Lifehack

 

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2018-12-05 09:19:06
دسته بندی ها