چگونه جزو 8 درصد افرادی باشیم که همیشه به اهدافشان می‌رسند؟

22 مهر 1396 - 6:00
مدیریت شخصی - چگونه جزو 8 درصد افرادی باشیم که همیشه به اهدافشان می‌رسند؟
چگونه جزو 8 درصد افرادی باشیم که همیشه به اهدافشان می‌رسند؟
امتیاز مطلب: 90%

کم کردن وزن، پس انداز پول، خوش اندام شدن، ترک سیگار و ...آیا تا به حال این‌ اهداف را در اول سال برای خود تعیین کرده‌اید ولی موفق به انجام آن‌ها نشده‌اید؟ شما تنها نیستید تحقیقات نشان می‌دهند بیشتر این اهداف از مرحله‌ی آرزو فراتر نمی‌روند. در واقع تنها 8 درصد افراد به اهدافی که برای خود تعیین کرده‌اند می‌رسند. در ادامه با یوکن همراه باشید.

92 نفر از هر 100 نفری که برای سال جدید خود برنامه ریزی می‌کنند در رسیدن به اهداف خود شکست می‌خورند.

هنگامی که انگیزهی ابتدایی محو می‌شود، با اولین سختی‌ای که با آن رو به رو می‌شویم معمولاً سفر ما در رسیدن به هدف به پایان می‌رسد و اوایل سال آینده نیز دوباره با لیستی از آرزوها و اهداف باقی می‌مانیم.

دلایل متعددی برای تسلیم در رسیدن به این اهداف وجود دارد. معمول‌‎ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • تعیین اهداف نادرست
  • تنظیم غلط هدف
  • تنظیم اهداف بیش از حد و احساس فشار
  • عدم راهنمایی و پشتیبانی
  • عدم برنامه ریزی برای مقابله با موانع و غیره.

اما دلیل دیگری نیز وجود دارد، دلیلی معمول و واضح. دلیلی که آن‌قدر واضح است گاهی آن را فراموش می‌کنیم: اگر می‌خواهید به هدفی برسید، باید مطابق آن پیش بروید. تعیین هدف آغاز خوبی است اما فقط شروع ماجرا است.

بسیاری از افراد این باور غلط را دارند که وقتی برای خود هدفی را تعیین کردند آن را به دست خواهند آورد. تعیین هدف به تنهایی کافی نیست. زمانی که مطابق این هدف پیش نرویم مطمئناً در رسیدن به آن موفق نخواهیم شد. پیگیری کلید رسیدن به هدف است.

در ادامه به معرفی روش‌های رسیدن به اهداف و آرزوهایی که برای خود تعیین می‌کنیم، می‌پردازیم.

1. رویکرد وسیع داشته باشید

تعیین هدف مقدار زیادی استرس دارد اما استرس فقط یکی از مراحل است. اگر می‌خواهید اهداف خود را به دست آورید و فرآیند رشد شخصی معناداری داشته باشید، باید رویکرد وسیع‌تری را اتخاذ کنید.

این رویکردها شامل: تنظیم اهداف، پیگیری پیشرفت، تجزیه و تحلیل نتایج و تنظیم مجدد اهداف هستند.

۲.اهداف خود را قابل پیگیری کنید.

بیشتر اهداف به دلیل اینکه به طور واضح تعریف نشده‌اند محکوم به شکست هستند. اگر هدفی که برای خود تعیین کردید مبهم باشد قادر نخواهید بود موفقیت خود را اندازه‌گیری کنید و برنامه‌ریزی درست و حسابی نخواهید داشت. این عمل مانند این می‌ماند که به دستگاه جی پی اس خود بگویید "من را یک جای خوب ببر" مطمئناً این کار به شما کمکی نخواهد کرد.

اهداف خود را با استفاده از این تکنیک‌ها خوب تعیین کنید:

  • اهداف مشخص: اهداف شما باید مشخص باشد در غیر این صورت موفق نخواهید شد. به جای اینکه بگویید " می‌خواهم وزن کم کنم" بگویید "تا آخر سال ۴ کیلو از وزن خود را کم خواهم کرد."
  • اهداف قابل ارزیابی: موفقیت هدف شما باید  در هر نقطه قابل ارزیابی باشد. در این صورت می‌توانید دریابید که آیا در مسیری درستی قرار گرفته‌اید یا خیر. این امر به عملی کردن منظم برنامه‌ی شما کمک می‌کند.
  • اهداف قابل دستیابی: بیش از حد برنامه ریزی نکنید، واقع بین باشید، هدف شما باید قابل دستیابی باشد. اگر هدفتان بزرگ است، سعی کنید آن را به اهداف قابل کنترل و  گام‌های کوچک‌تر تبدیل کنید.
  • اهداف مرتبط: اهداف شما باید مربوط به شما باشند، به عمیق‌ترین آرزوهای خود متصل شوید و با ارزش‌های شخصی خود هماهنگ باشید.
  • اهداف با محدودیت زمان: هدف شما باید یک مهلت یا یک موعد مقرر داشته باشد (X بار در روز، Y ساعت در هفته).

"هدف رویایی ‌ست با مهلت زمانی." ناپلئون هیل

۳. بر روی عادات تمرکز کنید.

بر اساس گفته‌ی دیمین کتانی یک روز، اهدافم را بررسی کردم و سعی کردم  تفاوت بین آن دسته از اهدافی که به راحتی به آن‌ها دست یافتم و آن‌هایی که چالش برانگیز بودند و مجبور شدم به تعویق بیندازم را بررسی کنم. من یک الگوی روشن پیدا کردم.

من چندین هدف بلند مدت داشتم، مانند نگه داشتن وزن خاص، یا گرفتن یک مدرک جدید قبل از رسیدن به 40 سالگی. نگه داشتن وزنم ‌خوب پیش می‌رفت اما گرفتن مدرک برایم دشوار بود.

چرا من برای هدف‌ها انگیزه‌های متفاوتی داشتم؟ و چرا انگیزه‌ام برای به دست آوردن مدرکی جدید کم بود. برای گرفتن مدرکی جدید جایی برای آغاز نداشتم اما ثابت نگه داشتن وزنم از قبل با عاداتم مانند ۵ وعده در روز میوه و سبزی خوردن، دو بار ماهی خوردن در هفته، حداقل چهار بار در هفته ورزش کردن و غیره هماهنگ بود.

این عادت‌های روزانه و هفتگی به من کمک کرد تا به اهداف بلند مدت برسم. آن‌ها پیشرفت را برایم آسان کردند. من عادت خاصی برای هدف گرفتن مدرک قبل از ۴۰ سالگی تعیین نکرده بودم و فقط با خواستن آن‌ قادر نبودم آن را به دست آورم.

" هر روز را با محصولی که برداشت می‌کنید نسنجید بلکه با بذری که می‌کارید بسنجید."

دیدگاهی از آن شخصی که می‌خواهید در دراز مدت به آن تبدیل شوید داشته باشید و بر عاداتی که شما را به آن شخص می‌رسانند تمرکز کنید. ما معمولاً چیزهایی که با انجام گام‌های کوچک می‌توانیم به دست آوریم را دست کم می‌گیریم.

۴. پیگیری کنید.

"هدفی که به درستی تعیین شده باشد نیمه‌ی راه را رفته است." آبراهام‌ لینکلن

نیمه‌ی دوم رسیدن به هدف بخش پیگیری آن است. پیگیری پیشرفت خود را به شیوه‌ای سازگار انجام دهید؛ نه فقط در ذهن خود. پیشرفت خود را در جایی ثبت کنید تا به راحتی تکامل را دنبال کرده و با دوره‌های قبلی مقایسه کنید.

مطالعه نزدیک به 1700 شرکت کننده در برنامه کاهش وزن نشان داد که افرادی که پرونده‌های غذایی روزانه نگه می‌داشتند،‌ نسبت به  افرادی که پرونده‌ها را نگهداری نمی‌کردند دو برابر وزن خود را از دست دادند.

پیگیری باعث افزایش خودآگاهی می‌شود. هنگامی که خودتان را بهتر درک ‌کنید، تغییر بسیار آسان‌تر می‌شود.

پیگیری نیز به خودی خود به شما انگیزه می‌دهد و به شما بازخورد فوری در مورد نحوه عملکردتان می‌دهد.

۵. به خود جایزه بدهید.

یکی دیگر از مزایای پیگیری این است که به شما امکان می‌دهد که نقاط قوت خود را مشخص کنید، پیشرفت را تقسیم کرده و با استفاده از پاداش دادن به خود برای رسیدن به نقاط قوت خاص، عادات خود را تقویت کنید.

همه ما می‌دانیم زمانی که پای پاداش در میان است انگیزه‌ی بیشتری برای انجام کارها خواهیم داشت.

لذت بردن از پاداش موجب تقویت فعالیتی است که پاداش را به دست می‌آورد. این انگیزه بیرونی نامیده می‌شود.

یک روش راحت برای دادن پاداش به خود این است که پاداش را برای هر مرحله از پیشرفت برای خود برنامه‌ریزی کنید. شما باید تلاش کنید تا آن را به دست آوردید. گرفتن پاداش نباید بیش از حد دشوار باشد، زیرا احساس دلسردی خواهید کرد  و نباید بیش از حد آسان باشد زیرا بدون انگیزه آن را به دست خواهید آورد.

خوردن غذای ناسالم برای یک هفته زمانی که موفق به از دست دادن سه کیلو شدید احتمالاً بهترین انتخاب نیست! پاداش و تلاش باید به نحوی با هدف شما هماهنگ باشند.

خرید یک لباس کوچک‌تر زمانی که چند کیلو وزن خود را از دست دادید و بعد از چند هفته تمرین فیزیکی، نمونه خوبی است.

6. نتایج خود را تجزیه و تحلیل کنید و اهداف خود را هماهنگ کنید

اهداف زنده هستند و مرتباً و مجدداً باید بررسی شوند. یکنواختی قاتل بزرگ انگیزه است، بنابراین پیگیری به شما چیزهایی که برای انگیزه نیاز دارید را می‌دهد.

هنگامی که پیشرفت خود را پیگیری می‌کنید، می‌توانید نتایج واقعی خود را با اهداف تعیین شده مقایسه کنید. وقت آن است که یک گام به عقب برگردیم و اهداف خود را بازنشانی کنیم.  

ماهی یک بار یک قرار ملاقات با خود بگذارید و اهداف خود را بازبینی کنید. روش‌هایی که خوب بودند و روش‌های غیرکاربردی را ارزیابی کنید و برنامه‌های خود را به روز رسانی کنید. این کار به شما انگیزه خواهد داد.

تا زمان موفقیت تلاش خود را ادامه دهید

هدفی که برای رسیدن به آن تلاش نکنید محکوم به نابودی است. تعیین هدف کافی نیست. در واقع تعیین هدف به منظور عملی کردن و دست به اقدام زدن آن است.

با پیگیری پیشرفت هدف رشد خواهید کرد و به شما فرصت تجزیه و تحلیل نتایج، انگیزه گرفتن، بهتر شدن، تعیین بهتر اهداف و غیره را می‌دهد.

 

منبع: Lifehack

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2018-01-28 10:07:56
دسته بندی ها