آموزش پس انداز کردن به کودکان

31 تیر 1398 - 4:00
مدیریت شخصی - آموزش پس انداز کردن به کودکان
آموزش پس انداز کردن به کودکان
امتیاز مطلب: 97%

بچه‌ها در سن چهار سالگی به خوبی مسائل مربوط به امور مالی را می فهمند پس بهتر است پس انداز کردن را از همین سن شروع کنید. همه‌ی ما به‌عنوان افرادی آگاه در امور مالی موظف هستیم این مسائل و مسئولیت‌های مربوط به آن را به فرزندان خود بیاموزیم. در واقع ما در دورانی هستیم که برای موفق بودن باید یکسری از مسائل را از ابتدا می دانستیم و حالا برای اینکه فرزندانمان با مشکلاتی نظیر مشکلاتی که خودمان با آن‌ها درگیر هستیم روبرو نشوند، نکاتی را که خودمان در این مسیر آموخته ایم را به نسل آینده منتقل کنیم تا شاهد موفقیتشان در آینده باشیم. در ادامه با یوکن همراه باشید.

چند سال پیش تیم تحقیقاتی دانشگاه cambridge مطالعاتی را در خصوص پرورش عادات مالی در بچه‌ها انجام داد. نتیجه تحقیقات حاکی از آن بود کودکان از سن چهار سالگی متوجه می شوند با پول می توانند چیزهایی را که دوست دارند خریداری کنند. در سن شش سالگی می فهمند خود می توانند از عهده خرید کردن محصولی برایند و در سن هفت سالگی به این موضوع پی می برند که قادر خواهند بود با پولی که در اختیار دارند چیزی بخرند و یا اینکه پول خود را پس انداز کنند. پس به این نتیجه می رسیم تا قبل از هفت سالگی باید درصدد آموزش عادات مالی در کودکانمان باشیم. زیرا این عادت مالی تا سن هفت سالگی به طور کامل در کودکان شکل می گیرد؛ بنابراین خیلی مهم است والدین آموزش آشنایی با مفهوم پول را از سنین پایین آغاز کنند. به طور حتم کودکانی که از سنین پایین با مفاهیم صحیح پس انداز کردن و خرج کردن پول توسط والدینشان آشنا می شوند، در آینده می توانند دارایی‌های خود را بهتر مدیریت کنند و استرس کمتری داشته باشند. در ادامه این مطلب یوکن به بررسی پنج نکته‌ای می پردازد که آموزش آن‌ها به فرزندانمان عادات خوب مالی را در آن‌ها تقویت می کند.

  1. مدیریت پول‌هایشان را به خودشان واگذار کنید.

بسیاری از والدین بر این تصورند اگر خودشان پول‌های فرزندانشان را مدیریت کنند باعث آموزش آن‌ها نیز می شوند در حالی که این تصور اشتباه است. زمانی که مدیریت پول به عهده کودک گذاشته می شود ممکن است دچار اشتباهاتی شوند که البته والدین هم باید به این موضوع واقف باشند که نمی توان آن‌ها را از هر خطر احتمالی دور نگه داشت؛ هیچ روشی آموزنده‌تر از این نیست که خودشان پول‌هایشان را مدیریت کنند. والدین علاوه بر اینکه باید به کودک اجازه دهند طعم اشتباه کردن را هم بچشند درس‌های آموزنده‌تری نسبت به گفتن کلمه نه را هم باید به کودکانشان بیاموزند. معمولاً بچه‌هایی که دائماً با کلمه نه از سمت والدین خود روبرو می شوند هرگز نکته‌ی مهمی از آموزش آن یاد نخواهند گرفت. آن‌ها از اینکه به خودشان اجازه داده شود پول‌هایشان را مدیریت کنند، احساس استقلال بیشتری می کنند واین موضوع به آن‌ها کمک می کند در آینده‌شان از لحاظ مالی به کسی وابسته نشوند.

  1. اجازه دهید پول‌هایشان را پس انداز کنند

گاهی برای خودتان پیش امده است که به دلیل کمبود پول از دنبال کردن رؤیاهایتان منصرف شده باشید. قطعاً هیچ پدر و مادری دوست ندارد فرزندش در چنین موقعیت‌هایی قرار بگیرد، ولی از طرفی هم پول دادن به بچه‌ها راه حل مناسبی نخواهد بود. پس بهترین و مؤثرترین راه برای آماده کردن کودکانمان در آینده روش پس انداز کردن است تا با آموزش صحیح این روش بیاموزند می توانند رؤیاهای خود را در آینده دنبال کنند.

  1. تفاوت بین نیاز و خواستن

نتیجه مطالعات بسیاری نشان داده است آموزش دادن تفاوت بین نیاز و خواستن به بچه‌ها یکی از سخت‌ترین مفاهیم است. تفاوت بین این دو کلمه بسیار حائز اهمیت است به طوری که داشتن هر دو در گرو پول است، اما باید به فرزندانمان بیاموزیم از خواستن چیزهایی که هیچ نیازی به آن‌ها ندارند اجتناب کنند و نه بگویند یا خرید آن را به زمان دیگری موکول کنند. این کارها و تمرینات در دوران کودکی به آن‌ها کمک می کند در آینده دقت بیشتری در خریدهای خود داشته باشند و پول خود را بابت هزینه‌های بیهوده هدر ندهند.

  1. تصمیمات عاقلانه برای خرید

پول خرج کردن بابت چیزهایی که می خواهیم اصلاً بد نیست اما هیچ کدام از این خریدها نباید بدون برنامه ریزی باشد. پس باید به فرزندانمان بیاموزیم قبل از هر خریدی از خودشان بپرسند: آیا دیروز برای خرید این محصول برنامه ریزی کرده بودم؟، آیا فردا هم به اندازه امروز به این محصول نیاز دارم؟، آیا اگر این محصول حراج نشده بود باز هم تمایل به خرید آن داشتم؟ این‌ها سؤالاتی هستند که اگر پاسخشان منفی باشد یعنی فعلاً نیازی به خرید آن محصول نخواهیم داشت و باعث گرفتن تصمیمات عاقلانه تری می شود.

5. آموزش سبک و سنگین کردن فرصت‌ها

باید به کودک آموخت قبل از خرید چیزی همه جوانب را بسنجد که آیا می تواند با آن پول خرید بهتری داشته باشد یا خیر؟ در واقع آموختن این مهارت کار آسانی نیست و نیاز به ممارست دارد. ما باید به جای آموختن بله و خیر به فرزندانمان، به آن‌ها بیاموزیم همیشه بهترین تصمیم را بگیرند و این یکی دیگر از نکاتی است که باید از سنین کم به بچه‌ها یاد داده شود. کماکان نمی توان از یک کودک در سن پایین انتظار زیادی داشت اما با آموزش درست و به جای شما والدین دلسوز می توان به آن‌ها آموخت چگونه مدیریت صحیح و درستی بر روی پول‌ها و نحوه‌ی پس انداز خود داشته باشند به طور حتم با این روش به آن‌ها کمک می کنیم در آینده تصمیمات بهتری در امور مالی خود داشته باشند.

منبع: inc

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-07-21 09:55:34
دسته بندی ها