یکی از قدیمیترین و با شهرت ترین شرکتهای اسباب بازی شرکت لگو است که در زمینه های برند و مدیریت با قدرت هر چه بیشتر در حال فعالیت است. با یوکن همراه باشید.
این شرکت در آستانه جشن 60 سالگی ثبت اولین پتنت خود قرار دارد. شرکت لگو در واقع یک شرکت دانمارکی است و در طول سالیان متمادی که در حال فعالیت بوده با دستیابی به منابعی الهام بخش برای تمام کسانی که با این شرکت در فعالیت بودهاند به دنیایی از تجارت تبدیل شده است. پیشرفت در این شرکت به قدری شایان و قابل توجه است که محصولات آن فراتر از سن، قومیت، شرایط اقتصادی و علایق مختلف حرکت کرده و دور از انتظار است شرکت دیگری بتواند در پی رقابت با شرکت لگو باشد؛ چرا که اسباب بازیهای تولیدی این شرکت تأثیر شگرفی از خود در تاریخ به جای گذاشتهاند.
یکی از بارزترین ویژگی محصولات این شرکت، طراحی بی نظیر و مقاومت آنهاست و تمام جهان این حقیقت را پذیرفتهاند که اسباب بازیهای تولیدی این شرکت هیچ گاه فرسوده نخواهند شد. این حقیقت تا حدی جدی است که اگر خانوادهتان اسباب بازیهای دوران کودکی شما را به عنوان یادگاری آن دوران کنار گذاشته باشند امروز می توانید آنها را با مجموعه لگوی فرزند خود ادغام کنید بدون آن که شاهد تغییری باشید. همین قابلیت منحصر به فرد شرکت لگو در دنیای اسباب بازیهاست. بیشتر شرکتهای تولید کننده اسباب بازی تنها به این مسئله فکر می کنند تا با تولیدات خود تنها در مدت زمان کوتاهی کودکان و یا حتی نوجوان را سرگرم کنند و در طراحی خود ماندگاری طولانی مدت را نادیده می گیرند به همین علت محصولات این شرکتها پس از مدت زمانی به گوشهای رها می شوند؛ اما شرکت لگو متفاوتتر عمل می کند و به کیفیت محصولات خود اهمیت می دهد. این شرکت محصولات خود را بر پایه ماندگار ماندن در ذهن مشتری طراحی می کند.
خوب است بدانید، این شرکت همیشه طعم خوش پیروزی و موفقیت را نچشیده است و در سالهای متمادی به خاطر رقابت بازار ضررهای زیادی متحمل شده است. طبق گزارش گاردین، شرکت لگو در میانهی دههی 2010 با بدهی 800 میلیون دلاری دست و پنجه نرم می کرد و موفقیت امروز خود را مدیون مدیران خوب و دلسوزی است که حتی در آن شرایط سخت هم دست از تلاشهای خود بر نداشتند و تسلیم نشدند؛ در عوض با گرفتن تصمیمهای عاقلانه از جمله فروش مجوز محصولات و پکیجهای مخصوص اسباب بازیهای لگو به پیشبرد شرکت خود کمک کردند و ضرر متحمل شده را جبران کردند. شرکت لگو در جستجوی طراحیهایی بود تا بتواند به پیشرفت بالاتری دست پیدا کند تا اینکه در سال 2014 فیلم لگو با فروش بالایی روبرو شد و افزایش درآمد چشمگیری را نصیب این شرکت کرد.
شرکت لگو استراتژیهای بازاریابی خود را تغییر داد ولی پایبندی به بازار هدف خود را هرگز. این شرکت در سالهایی که در حال فعالیت بوده، هیچ گاه خط اصلی محصولات خود را فراموش نکرده است ولی داستان فعالیت این شرکت و استراتژیهای مورد استفادهی مدیران این شرکت می تواند برای هر شرکتی چه در صنعت اسباب بازی و چه هر صنعت دیگری درسهای زیادی داشته باشد.
1. به فکر طرحی برای ماندگاری محصول خود در سالیان طولانی باشید
یک استراتژی خوب برای کسب درآمد سریع طراحی محصولی است که به سرعت به فروش برسد و با همان سرعت و گاهی حتی بیشتر فراموش شود، اما محصولی با این استراتژی هیچگاه نمی تواند ارتباط ماندگاری با مشتریان برقرار کند، اما وفاداری به مشتری از استراتژی یک درامد خوب مهمتر است. این وفاداری زمانی محقق می شود که یک مشتری با هیجان محصول شما را به فرزند خود هدیه کند و مستلزم این ذوق و هیجان طراحی محصولی با بیشترین مدت زمان ماندگاری و مقاومت خواهد بود. یک شرکت تولید کننده یخچال با نام yeti tundra موفقیت چشمگیری داشته است. این شرکت تولید کننده با فعالیت ده ساله خود توانسته به ارزش برند 5 میلیارد دلاری به همراه 450 میلیون درامد سالانه دست پیدا کند. در واقع علت اصلی این موفقیت ادعایی است بزرگ که این شرکت نسبت به محصولات خود دارد که این ادعا مبنی بر خراب نشدن و پایبندی به کیفیت طولانی مدت محصولات این شرکت است.
2. آزمایش تا حد امکان
برای هر شرکتی آزمودن بازاریابی و یا استراتژیهای آن مفید خواهد بود اما یک شرط اساسی در این آزمایشها خواهد بود و آن فراموش نکردن ریشههای اصلی شرکت است. در یک روز ممکن است تمام اتفاقاتی که برای شما و پیشرفت هر چه بیشترتان نیاز است را شاهد باشید اما به این نکته حتماً توجه داشته باشید نباید همهی اتفاقات خوب را در کنار هم بگذارید. به عنوان مثال، وقتی شرکت لگو به دنیای فیلم وارد شد با مجموعههای هری پاتر و جنگ ستارگان همکاری خود را آغاز کرد اما مسئولان این شرکت ابتدا اصالت خود را حفظ کردند سپس به سمت تأثیرات فرهنگی و اجتماعی نشانه گیری کردند. این در حالی است که با وارد کردن شرکت لگو به دنیای جدیدی از فیلم و فروش پکیجهای مخصوص ابر قهرمانی، هنوز هم محصولات کلاسیک خود را با قدرت تبلیغ و به فروش می رساند.
3. پذیرای مخاطبان از هر قشری باشید
درست است که اسباب بازیهای لگو برای کودکان طراحی شده است اما این طراحی به قدری خارقالعاده بوده که توانسته در بین بزرگسالان نیز جذاب باشد و این جذابیت نتیجهی همان برنامه ریزی بدون عیب و نقص این شرکت است. به همین علت شرکت لگو تصمیم گرفت بستههای مخصوصی را با هدف جلب هر چه بیشتر قشر بزرگسال طراحی و تولید کند. تلاش کارکنان و مسئولان این شرکت بی نتیجه نمانده است، زیرا محصولات این شرکت به قدری در بین همه محبوبیت پیدا کرده که در شبکههای اجتماعی نیز در مورد آنها به بحث و تبادل نظر می پردازند. استراتژی این شرکت می تواند درس مهمی برای شرکتهای دیگر باشد تا همیشه مطالعه کاملی بر روی مخاطبان محصولات خود داشته باشند. اگر احساس داشتند که گروه جدیدی به خریداران محصولاتشان اضافه شده است در صدد تلاش برای جذب آنها برآیند و با طراحی و تولید متناسب با تقاضای مشتریان خود، وفاداری به آنها را دائمی کنند.
4. ابداع نوآوریها را از داخل شرکت شروع کنید
شرکت لگو هر ساله در همایشی 50 گروه از کارمندان خود را در اسپانیا با هدف تبادل نظر و بررسی راههای جدید و نوآورانه محصولات خود به دور هم جمع می کند. شرکت لگو برای نوآوری محصولات خود به دنبال هیچ راه حل و یا مشاورهای در خارج از حیطه شرکت خود نیست بلکه همیشه تمام ایدههای خود را از کارمندان داخل شرکت خود کشف می کند. این نکته باید برای شرکتهای دیگر نیز قابل توجه باشد. چرا که عموم مدیران برای به دست آوردن ایده و نظر به منابع خارجی اتکا می کنند؛ در حالی که همیشه کارمندان یک شرکت می توانند نظرات بهتری را برای ابداع و نوآوری محصولات خود در آینده داشته باشند. نکات قابل توجه بسیار است اما در بحث دریافت ایده به این نکته توجه بیشتری داشته باشید که اظهار نظر و ایده پردازی را تنها به گروهی از متخصصان و یا بازاریابان اختصاص ندهید این اجازه را به بقیه کارمندان خود نیز بدهید حتی اگر ارتباطی با بخش محصولات ندارند چون این سری از کارمندان جز گروهی از مردم مصرف کننده محسوب می شوند و با اتکا به غریزهی خود به عنوان یک مشتری اظهار نظر می کنند.
پس نتیجه می گیریم هر کسب و کاری مانند یک بازی لگو است که با قرار دادن هر قطعه می توان ساختاری را به وجود آورد و سبب بهبود روند کارها شد. اما بازی لگو یک شباهت دیگر نیز دارد و آن این است هر شرکتی را با همان ذوق و هیجانی که در کودکی در ساخت لگو به کار می بردید با قدرت پیش ببرید و یک میراث جاودانه بر جای بگذارید.
منبع: entrepreneur