خانم‌ها با کمک چرخه‌ی قاعدگی به موفقیت و بهره‌وری می‌رسند

6 اردیبهشت 1400 - 11:00
زنان موفق - خانم‌ها با کمک چرخه‌ی قاعدگی به موفقیت و بهره‌وری می‌رسند
خانم‌ها با کمک چرخه‌ی قاعدگی به موفقیت و بهره‌وری می‌رسند
امتیاز مطلب: 91%

زنان حضور فعالی در عرصه کسب و کار دارند و مدت زمان زیادی است که برای موفقیت در کارشان تلاش می کنندکه خود را با محیط کار و زندگی مردانه وفق دهند؛ اما حالا که زنان نقش مؤثری در پیشرفت جامعه دارند، وقت آن رسیده است که الگوهای قدیمی را کنار بگذاریم و با توجه به توانایی‌های زنانه سعی کنیم به موفقیت و بهره وری بیشتر شغلی‌مان کمک کنیم. با یوکن همراه باشید تا به ارتباط چرخه‌ی قاعدگی زنان و افزایش بهره وری در محیط کار پی ببرید.

آیا می دانید راز برنامه ریزی و اجرای موفق یک پروژه در چرخه‌ی قاعدگی زنان نهفته است؟ خانم‌ها اگر بدانند چه روزهایی از ماه بدنشان از نظر بیوشیمی و فیزیولوژیکی برای پیشرفت، بستن معاملات و برگزاری جلسات کاری زمان مناسب‌تری است، چه کاری انجام می دادند؟ آیا می خواهید بدانید چه زمانی برای کار گروهی مناسب‌تر است؟ پاسخ تمام پرسش‌ها در چرخه‌ی هورمونی زنانه نهفته است.

اگر به عنوان یک خانم شاغل می خواهید کنترل انرژی و مهارت‌هایتان را به دست بگیرید و بهره‌وری‌تان را افزایش دهید، ادامه‌ی مقاله را از دست ندهید.

چرخه‌ی هورمونی زنانه

تحقیقات نشان می دهد دو هورمون استروژن و پروژسترون نقش مهمی در دوران قاعدگی دارند و روی سیستم مغز و اعصاب زنان نیز تأثیر می گذارند. البته بیشتر تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده‌اند، تنها روی تأثیر منفی این هورمون‌ها تمرکز کرده‌اند. این در حالی است که می توانیم از تاثیرات مثبت این هورمون‌ها بهره ببریم.

خیلی از پزشکان چرخه‌ی طبیعی زنان را به عنوان اولین نشانه از نامتعادلی هورمونی می دانند. در این راستا، تلاش می کنند با تجویز هورمون‌های مصنوعی قوی این عدم تعادل را از بین ببرند؛ اما اگر زنان بدانند چطورمی توانند با برنامه‌ی غذایی صحیح، ورزش و مدیریت استرس این عدم تعادل را بهبود دهند از توانایی‌هایی که طی این دوره تجربه می کنند به بهترین نحو ممکن استفاده خواهند کرد.

زنان چگونه می‌توانند از چرخه‌ی قاعدگی خود استفاده بهینه را ببرند؟

چرخه‌ی هورمونی زنان در یک ماه به چهار مرحله تقسیم می شود. پس زنان با تنظیم برنامه‌ی کاری‌شان با توجه به این مراحل چهارگانه می توانند هر پروژه‌ای را راه اندازی و اجرا کنند. هر یک از این مراحل، توانایی مغزی فوق‌العاده‌ای را در اختیار زنان قرار می دهد. پس شناخت آن‌ها و اطلاع از بازه‌ی زمانی هر مرحله اهمیت زیادی دارد.

چرخه‌ی هورمونی زنانه تغییرات نوسانی طبیعی و قابل پیش بینی دارد که روی خلق و خو، انرژی و قدرت شناختی زنان تأثیر می گذارد. در واقع، بدن زنان به آن‌ها امکان می دهد زندگی حرفه‌ای و زندگی روزمره‌شان را با یکدیگر هماهنگ کنند. بدین ترتیب، زنان نقش مؤثر و کارآمدتری در محیط کار خواهند داشت و با خلاقیت بیشتری عمل می کنند.

تاکنون زنان به دنبال تغییرِ عدم تعادل چرخه‌ی هورمونی‌شان بوده‌اند. تا حدود زیادی، تفکر مردسالار نیز به این تفکر قوت بخشیده است. اکثر زنان مدل زندگی‌شان را براساس برنامه‌ی 24 ساعته ی بیوشیمی مردانه تنظیم کرده‌اند، اما وقت آن رسیده است تا به این رویه پایان دهند. اکنون زنان شاغل باید یاد بگیرند بر اساس یک الگوی بهره‌وری، موفقیت و روند اجرایی زنانه کار کنند.

مفهوم اصلی همگام‌سازی چرخه

شرکت "ساکارا لایف" یکی از شرکت‌های پیشگامی است که تمام مدیران و کارمندان آن خانم هستند و از مفهوم همگام سازی چرخه در کارشان استفاده می کنند. وظیفه این شرکت ارسال غذاهای تازه، گیاهی و کاملاً طبیعی به تمام نقاط کشور است. مدیران این شرکت می گویند: "تمام زنان از هر رده‌ی سنی باید بدنشان را به خوبی بشناسند. اطلاع از نحوه‌ی عملکرد و خصوصیات هورمون‌های مختلف به زنان کمک می کند تا میزان انرژی بدن، خلق و خو، خلاقیت و ... را تحت کنترل خود بگیرند."

مدیرعامل کسب و کار موفق دیگری که دو پسر دارد و بعد از طلاق به تنهایی از فرزندانش مراقبت می کند، می گوید: "هیچ وقت اجازه نمی دهم چیزی مانع وقت گذرانی با فرزندانم شود یا روی مدیریت تیم کاری‌ام تاثیر بگذارد. من تنها چیزهایی را می پذیرم که تفاوت مثبتی در زندگی‌ام ایجاد کند. وقتی از همگام سازیِ چرخه‌ی هورمونی استفاده کردم، از تأثیر مثبت آن در زندگی و شغلم بهره‌مند شدم. مفهوم همگام سازی چرخه‌ی هورمونی به من کمک می کند در هر روز از ماه، از فواید سطوح مختلف انرژی‌ام استفاده کنم. این اصلاً کار پیچیده‌ای نیست و اتفاقاً خیلی هم مفید است."

تغییرات هورمونی بدن زنان در طی چرخه روی مواد شیمیایی مغز آن‌ها تأثیر می گذارد. این تغییرات یکی از ابزارهای مفید است که می توان آن را به دیگر مهارت‌های زنان در محل کار اضافه کرد.

مراحل چهارگانه‌ی چرخه‌ی هورمونی زنان

یکی از ابزارهای مهمی که زنان باید از آن استفاده کنند تقویم است. لازم است تاریخ آخرین قاعدگی‌تان را در ماه قبل علامت بزنید. سپس مراحل چهارگانه‌ی زیر را روی آن مشخص کنید و برنامه ریزی کنید که هر پروژه بهتر است در کدام مرحله انجام شود.

مرحله‌ی اول: فاز فولیکولار (6 تا 14 روز) – خلاقیت

چرخه‌ی قاعدگی به 4 مرحله تقسیم می شود و هر مرحله، به تأثیرات خاص هورمونی وابسته هستند. فاز فولیکولار بهترین زمان برای بهره‌وری یک زن است. دوره فولیکولار از روزهای اول دوره‌ی قاعدگی شروع می شود و برای 10 تا 14 روز ادامه دارد. زنان در این روزها بیشترین انرژی خلاقانه را تجربه می کنند. در فاز فولیکولار هورمون‌ها در پایین‌ترین سطح خود هستند و بدن در حال افزایش استروژن است. در این دوره زنان به شدت تمایل دارند چیزهای جدیدی را امتحان کنند. پس این بازه زمانی بهترین مقطع برای انجام پروژه‌های جدید در محل کار است.

مرحله‌ی دوم: فاز تخمک‌گذاری (روزهای 15 تا 17) – برقراری ارتباطات قوی

این دوره بسیار کوتاه است و مهارت‌های ارتباطی و همکاری گروهی زنان بیش از دیگر روزهای ماه نمود می یابد. در این مرحله مواد شیمیایی مغز سبب افزایش مهارت‌های کلامی می شود. پس مذاکرات مهم تان را در این دوره انجام دهید. برای مثال، می توانید در فاز تخمک گذاری برای صحبت درباره معاملات مختلف برنامه ریزی کنید یا گفت و گوهای مهم را به انجام برسانید. در این دوره جذابیت بیشتری دارید، پس سعی کنید هر چه زودتر برای این روزها برنامه ریزی کنید. مطمئن باشید به راحتی می توانید دیگران را متقاعد کنید.

مرحله‌ی سوم: فاز لوتئال (روزهای 18 تا 28) – قدرت بیشتر

دوره لوتئال طولانی‌ترین دوره‌ی چرخه و بهترین زمان برای انجام پروژه‌های مختلف است. در این دوره، زنان برای انجام کارهایشان قدرت بیشتری دارند. به دلیل اینکه تمرکز و توجه به جزئیات در این مرحله آسان‌تر است، می توانید از این دوره برای رسیدن به نتایج عالی بهره ببرید. تکمیل پروژه‌ها، انجام مراحل پایانی کارها، انجام کارهای اداری و اجرایی، امور حسابداری، آماده سازی گزارش‌های ماهانه و گزارش‌های هزینه از جمله کارهایی است که می توانید در دوره لوتئال انجام دهید.

وقتی در مرحله‌ی تخم گذاری قرار دارید هر روز جلسات کاری (خصوصاً مذاکره با شرکا) را به صورت پشت سرهم برگزار کنید، زیرا در این فاز گفت و گوها به خوبی پیش می روند و احتمال دست یابی به پاسخ مثبت بیشتر است. هفته‌ی بعد که در فاز لوتئال قرار می گیرید، جلسات نهایی را برپا کنید و جزئیات اجرایی را با قدرت بیشتری اعمال کنید. همگام سازی با چرخه به شما کمک می کند رفتار استراتژیکی داشته باشید و به موفقیت بیشتری برسید.

مرحله‌ی چهارم: فاز قاعدگی (1 تا 5 روز) – داشتن تفکر عمیق

در این مرحله عملکرد خود را مورد ارزیابی قرار دهید. به ندای درونی‌تان گوش دهید. به دلیل اینکه در فاز قاعدگی نیمکره راست و چپ مغز ارتباط قدرتمندتری با هم برقرار می کنند، می توانید به قدرت استدلال تحلیلی و مهارت‌های شهودی دست پیدا کنید.

به ماه گذشته خود فکر کنید، عملکردتان چگونه بود؟ اکنون چطور با همکارتان همکاری می کنید؟ آیا روی پروژه‌هایی که برایتان اهمیت بیشتری دارند کار می کنید؟ آیا کارها در مسیر دلخواهتان پیش می روند؟ درمورد کسب و کارتان چگونه فکر می کنید و چه احساسی دارید؟ به نظرتان چه تغییراتی باید ایجاد کنید تا در کارتان به موفقیت بیشتری برسید؟

در پایان...

همیشه به دختران مان می گوییم بدن ضعیفی دارند و برای بهره‌وری بیشتر باید سخت تلاش کنند؛ در حالی که به پسران مان آموزش داده ایم بدنشان ابزاری قدرتمند است و باید از آن برای تسلط یافتن روی محیط پیرامونشان استفاده کنند. پس اکنون وقت آن رسیده است به دختران مان هم آموزش دهیم برای قرارگرفتن در مسیر موفقیت، برنامه های شغلی و روزمره‌شان را با چرخه‌ی هورمونی بدنشان همگام کنند.

منبع: forbes

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-04-27 14:46:53
دسته بندی ها