اگر نمی‌توانید شبکه‌ مناسبی پیدا کنید، شبکه‌ی خودتان را بسازید

21 اسفند 1399 - 11:00
بازاریابی - اگر نمی‌توانید شبکه‌ مناسبی پیدا کنید، شبکه‌ی خودتان را بسازید
اگر نمی‌توانید شبکه‌ مناسبی پیدا کنید، شبکه‌ی خودتان را بسازید
امتیاز مطلب: 96%

شبکه سازی می‌تواند مؤثرترین راه برای ساختن مخاطبین ارزشمند کسب و کار و به اشتراک گذاشتن ایده‌ها با سایر بنیان‌گذاران باشد. همچنین می‌تواند به شما کمک کند افراد جدیدی را ملاقات کنید و حرفه خود را پیش ببرید. گروه‌ها و شبکه‌های گوناگون و زیادی وجود دارند، اما پیدا کردن گروهی که نیازهای شما را برآورده نمی‌کند همیشه آسان نیست و برای برخی از کارآفرینان، تنها راه حل ایجاد گروه خودشان بوده است. با یوکن همراه باشید تا درباره شبکه‌سازی بیشتر بدانید.

شبکه سازی

در سال 2014، دبی کلارک مشاور بازاریابی دیجیتال که تازه وارد حوزه کسب و کار شده بود، در چندین رویداد شبکه حضور پیدا کرد اما به نظرش آمد که این رویدادها پر است از افرادی که معمولا مضطرب‌اند و به‌شدت در تلاش برای فروش بیشتر هستند. 
او می‌گوید: «من می‌خواستم رویداد و فضایی ایجاد کنم که پس از یک ساعت حضور در آن به جای دستی پر از کارت ویزیت‌های کسب و کارهای متنوع با روابط کاری واقعی و حقیقی ایجادشده آن رویداد را ترک کنند.»
او با چشم انداز روشنی در ذهنش، با دو نفر دیگر از صاحبان کسب و کار محلی، جین بوت و بث ماریوت همکاری کرد و یک گروه شبکه‌ای برای زنان را راه اندازی کرد. کلارک می‌گوید: «هدف ما این بود که مردم بتوانند به طور واضح درباره راه اندازی یک کسب و کار و در نهایت برقراری ارتباط پایدار صحبت کنند.»


هزینه‌های راه اندازی حداقل بودند و باید به گونه‌ای می‌بود که انگار هیچ بودجه‌ای نداشتند. یکی از بنیان‌گذاران یک کافه محلی داشت و فضای مورد استفاده برای برگزاری مراسم را تأمین کرد. با پرداخت 25 پوند، آن‌ها غذا و نوشیدنی خوب فراهم کردند و توانستند سخنرانانی را دعوت کنند. در اولین رویداد که آنها زنانی را که از قبل می‌شناختند دعوت کرده بودند، تمامی بلیت‌ها فروخته شد. با راه اندازی یک گروه فیس بوک، نام این گروه پخش شد و تعداد اعضای آن سریعاً افزایش یافت. امروز این شبکه بیش از 1000 عضو در گروه فیس بوک دارد و حدود 30 زن در جلسات ماهانه حضور دارند.
کلارک می‌گوید: «اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که شبکه‌ای وجود ندارد که در آن احساس راحتی کنید، شما تنها نیستید. بابت این مسأله متأسف نباشید و خودتان شروع کنید. یک محل برگزاری پیدا کنید، دعوت‌نامه ارسال کنید. برگزاری چنین رویدادی به برنامه ریزی و سازماندهی نیاز دارد بنابراین کمتر به این گزینه فکر کنید که بابتش هزینه‌ای دریافت نکنید. اگر تدارکات را به صورت رایگان انجام دهید بعد از مدتی احساس کلافگی می‌کنید و رویدادها استمرار نخواهد داشت.»


Leapers، یک گروه شبکه‌ای است که پشتیبانی حرفه‌ای را فراهم می‌کند و متیو نایت آن را مستقلا تأسیس کرده است. نایت پس از اینکه بدون داشتن درخواست شغل دیگری از شغلش استعفا داده بود به ذهنش رسید که آن را تأسیس کند.

او می‌گوید: «قبلاً هرگز از شغلی استعفا نداده بودم، من قبلاً خویش‌فرما بودم، بنابراین اولین بار بود که مجبور بودم یک نامه استعفا بنویسم و پس از آن دنبال کار بگردم.»


نایت مدت‌هاست تصمیم گرفته تجربیات شغلی خود را به اشتراک بگذارد و دیگران را هم به این امر تشویق می‌کند. او شروع با نوشتن تجربیاتش در LinkedIn توجه زیادی را به سمت خود جلب کرد. او می‌گوید: «تعداد زیادی از مردم به‌طور مشابه احساس می‌کنند که کارها و حرفه‌ها چیزهایی هستند که می‌توانید به طور فعالانه برای خود طراحی کنید، به جای این که منفعلانه منتظر شغلی باشید.»

نایت تصمیم گرفت مکانی برای گفتگو در مورد این موضوع ایجاد کند تا مردمی که از نظر شغلی در جایگاه مشابه هستند یا در این باره ذهنیت‌های یکسانی دارند کنار هم جمع شوند و در مورد چگونگی کار تصمیم بگیرند. او یک کانال Slack ایجاد کرد، سپس آشکارا هر کسی را برای پیوستن به آن دعوت کرد و Leapers متولد شد.


او می‌گوید: «هزینه‌های راه اندازی آن صفر بود، تنها چیزی که نیاز داشت زمان کمی برای ایجاد پلتفرمی بود که بتوانیم در آن حرف بزنیم و مقداری سازمان‌دهی، پرورش و عشق. هزینه‌هایی برای اجرای شبکه وجود دارد، اما در حال حاضر، بیشتر نیازمند وقت است.»
 

شبکه سازی

Leapers، که نایت آن را به عنوان بخشی از گروه پشتیبانی و بخشی کسب و کار محصول توصیف می‌کند، اکنون نزدیک به 500 عضو دارد و در حال رشد است. اولین محصول ایجاد شده آن، کتابچه «راهنمای من» است؛ ابزاری که به مردم کمک می‌کند تا به جای کاری که انجام می‌دهند حالشان را توضیح دهند. Leapers که به طور عمده یک شبکه آنلاین است، اولین رویداد خود را در لندن در اواخر سال 2018 برگزار کرد.

توصیه‌های نایت به کسانی که برای شروع یک شبکه برنامه‌ریزی می‌کنند این است که صریح و شفاف بدانند چه چیزی می‌خواهند ایجاد کنند و درباره آن اطلاعات داشته باشند. او می‌گوید: «برای اینکه بر گروهی از افراد تأثیر بگذارید یا یک مفهوم داشته باشید راه‌اندازی یک شبکه را شروع نکنید، بلکه با خود روراست باشید و بررسی کنید و ببینید آیا می‌توانید با راه‌اندازی این شبکه یک مشکل واقعی را از گروهی از مردم حل کنید و آن افراد را برای حل آن دور هم جمع کنید.»

برای وهاری راسل، متخصص بازاریابی مواد غذایی حضور در شبکه‌ها بخشی از کارش بود، اما او از حضور در رویدادهایی که مربیان نه‌چندان خبره و مسلط و نحوه اجرا و همچنین پذیرایی‌های بد و سطح پایین داشت خسته شده بود. چهار سال پیش، همراه با همکارش کت نیو، یک شبکه گروهی غذا که علاوه بر غذا و نوشیدنی خوب و باکیفیت، یک محیط بسیار آرام را برای شرکت‌کنندگان فراهم می‌کرد، راه اندازی کرد.


او می‌گوید: «هزینه‌های راه اندازی بسیار پایین بود و اساسا تنها چیزی که کمی هزینه‌بر بود راه‌اندازی وب‌سایت بود چون که از Eventbrite به عنوان پلت فرم فروش بلیط استفاده می‌کردیم. هزینه‌ این رویدادها از طریق فروش بلیط و همچنین حامیان مالی رویداد تأمین می‌شود. شرکت‌کنندگان و افرادی که تمایل به شرکت در رویداد را دارند می‌توانند بلیط هر رویداد را با قیمت مناسب از پلتفرم Eventbrite خریداری کنند.»
 
این رویدادها برای متخصصان غذا و نوشیدنی، از جمله تولید کنندگان، خرده فروشان و رستوران داران است و توسط یک شرکت بسته بندی که کیسه‌های نام تجاری را برای شرکت کنندگان که اطلاعات و محصولات برای شرکت کنندگان دیگر دارند تولید می‌کند، حمایت می‌شود.


از زمان برگزاری اولین رویداد چهار سال پیش، این گروه به قدرت زیادی رسیده، برنده جوایز متعدد بهترین گروه شبکه سال، با به طور متوسط 40 نفر شرکت‌کننده در هر رویداد و جذب 40 درصد بازدیدکنندگان جدید در هر رویداد شده است.

راسل درباره رموز موفقیت‌اش می‌گوید: «ساده نگه داشتن آن، تمرکز بر کیفیت به جای کمیت و داشتن شور و شوق دلیل موفقیت ما در کارمان است. ما کار در صنعت غذا و نوشیدنی را دوست داریم و از ارتباط با افراد همفکر و انجام کارها لذت می‌بریم.»

منبع Forbes

 

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-03-10 00:56:39
دسته بندی ها