5 راه بازیابی روحیه از دست‌رفته بعد از شکست

10 تیر 1399 - 6:10
انگیزشی - 5 راه بازیابی روحیه از دست‌رفته بعد از شکست
5 راه بازیابی روحیه از دست‌رفته بعد از شکست
امتیاز مطلب: 94%

برخی افراد بعد از شکست روحیه‌ی از دست رفته خود را پیدا می‌کنند. حتما این ضرب‌المثل معروف را شنیده‌اید که می‌گوید:

افتادن در گل و لای ننگ نیست اما ننگ این است که آنجا بمانی

شاید در اطراف شما هم کسانی باشند که از این توانایی خارق‌العاده بهره‌مندند. با یوکن همراه باشید.

این افراد به طور شگفت‌انگیز و خستگی‌ناپذیری هر شکست و اتفاق بدی که سرنوشت بر سرشان می‌آورد، همانند ققنوسی که از خاکستر خود سر برآورد، بلند شده و به سوی هدفشان گام برمی دارند.

داشتن توانایی بازیابی روحیه بعد از هر شکست نقش بسیار موثری در موفقیت دارد. اکنون در این مقاله قصد داریم درباره راه‌های بازیابی روحیه بعد از شکست صحبت کنیم.

1. آماده‌سازی برای بدترین شرایط

خیلی از افراد با شنیدن این جمله روحیه خود را از دست می‌دهند. با این وجود یادتان باشد که خیلی از اتفاقات و تغییرات در زندگی اجتناب‌ناپذیرند اما با آماده بودن برای آن‌ها می‌توانید بهترین واکنش را از خود نشان دهید.

حتی اگر جنبه‌ی مثبت این اتفاقات را در نظر بگیرید، می‌توانید به عنوان فرصت از آن‌ها استفاده کنید. افراد خوش بین انعطاف پذیری بیشتری در زندگی داشته و از شانس بیشتری هم برای رسیدن به موفقیت‌های شغلی و مالی برخوردارند.

البته اتفاقات بزرگ و ویرانگر می‌توانند تمام نقشه‌ها را نقش برآب کنند اما با آماده‌سازی قبلی می‌توان از آسیب‌های احتمالی تا حد زیادی پیشگیری کرد. برای مثال، اگر احتمال از دست دادن شغل‌تان وجود دارد با کارهایی چون بالا بردن سطح مهارت‌ها و به روز کردن آن‌ها با توجه به نیاز بازار یا تهیه طرح‌های اقتصادی جایگزین می‌توانید صدمات ناشی از اخراج شدن از کار فعلی را تا حد زیادی کاهش دهید.

2. خودشناسی عاطفی

انعطاف‌پذیری ارتباط مستقیمی با هوش عاطفی دارد. هوش عاطفی به معنای توانایی درک احساسات و عواطف خود و دیگران و نشان دادن واکنش مناسب در مقابل آن‌هاست. این هوش نحوه تعامل با دیگران، بهره‌مندی از انگیزه، تصمیم گیری، مدیریت عواطف، تاثیرگذاری روی دیگران و دیگر موارد را تعیین می‌کند.

برای مدیریت بهتر استرس باید تاثیر شرایط تنش‌زا و سخت را روی واکنش‌های عاطفی، فیزیکی و روانی خود بررسی کنید. برای این‌که ببینید چه چیزی میزان استرس را در شما بالا می‌برد، جملات زیر را کامل کنید:

- من وقتی عصبانی می‌شوم که...

- دلم نمی‌خواهد دیگران... را انجام دهند.

- وقتی که... اذیت می‌شوم.

- از نظر من... گستاخی است.

- وقتی که... از کوره در می‌روم.

- ای کاش دیگران...

- وقتی به سرکار می‌روم و می‌بینم همکارانم... ناراحت می‌شوم.

-وقتی به خانه می‌روم و می‌بینم خانواده‌ام... ناراحت می‌شوم.

حفظ روحیه - روحیه پس از شکست

تصور کردن این شرایط و تلاش برای داشتن واکنش منطقی و دور از احساس می‌تواند در سامان‌دهی مجدد ذهن نقش موثری داشته باشد.

3. نوشتن احساسات

خیلی از احساسات ما ریشه در ضمیر ناخودآگاه‌‌مان دارد و به طور غیر ارادی بروز می‌کند، با این حال یادداشت کردن احساسات می‌تواند به شناسایی و کنار گذاشتن احساسات منفی که مانع بازیابی روحیه و انعطاف‌پذیری می‌شود، کمک کند.

پژوهشی که در سال جاری میلادی در دانشگاه میشیگان انجام گرفت نشان می‌دهد یادداشت کردن احساسات به افراد در انجام بهتر وظایف پُرتنش کمک می‌کند. هم‌چنین نوشتن اتفاقات مثبت به طور قابل توجهی سبب بهبود روحیه می‌شود.

4. نقش اطرافیان روی بازیابی روحیه

افرادی که در طول روز با آن‌ها در ارتباط هستیم، تاثیر مستقیمی روی موفقیت و شکست ما دارند. روانشناسان مدرن می‌گویند هر فردی تحت تاثیر روحیه و طرز تفکر اطرافیان خود قرار داشته و با برقراری رابطه‌ای مستحکم با خانواده، دوستان و همکاران بهتر می‌تواند با شکست‌ها مواجه شده و روحیه‌ی از دست رفته خود را بازیابی کند.

به تازگی تحقیقی در انجمن روانشناسی بریتانیا انجام شده که نشان می‌دهد داشتن دوستان صمیمی تاثیر زیادی در توانایی فرد برای مقابله با سختی‌های زندگی دارد.

5. مشخص کردن اهداف

تحقیقات زیادی روی ارتباط بین تعیین اهداف و عملکرد شناختی، سلامت ذهن، انعطاف‌پذیری و توانایی بازیابی روحیه بعد از شکست تاکید کرده‌اند.

در بیشتر مواقع شرایط سخت ما گذرا هستند، پس اهداف بلند مدت ، ارزش‌ها و هر آن‌چه به ما انگیزه می‌دهد، نباید تحت تاثیر این شرایط قرار بگیرند. داشتن یک هدف بزرگ می‌تواند همانند موتور محرک فرد عمل کرده و او را از پستی و بلندهای زندگی عبور دهد.

منبع: Fastcompany

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-14 03:30:50
دسته بندی ها