5 راه که ارتباط مثبتی با همسرمان برقرار کنیم

26 شهریور 1398 - 12:00
مهارت‌های همسرداری - 5 راه که ارتباط مثبتی با همسرمان برقرار کنیم
5 راه که ارتباط مثبتی با همسرمان برقرار کنیم
امتیاز مطلب: 83%

کلمات تاثیر زیادی روی روابط ما می‌گذارد. تصور کنید واژه‌هایی که استفاده می‌کنید، آجرهایی هستند که برای ساخت خانه نیاز دارید. با هر واژه مثبت و امیدبخش، آجری را برای ساخت به کار می‌برید و هر بار که انتقاد می‌کنید، ناچار هستید یکی از آجرها را بردارید. پس اگر بخواهید براساس شکل فعلی ارتباطاتی که در زندگی‌تان دارید، خانه‌ای بسازید، این کار چقدر زمان می‌برد؟ با یوکن همراه باشید.

هدف از تصویرسازی این بود که بدانید ارتباطات مثبت چقدر روی ازدواج شما تاثیر می‌گذارد. اکنون این موضوع به اثبات رسیده است که رفتار مثبت و تایید آن، باعث رشد مغز کودکان و افزایش نشاط می‌شود. پس چرا باید این روند در بزرگسالی متوقف شود در حالیکه مغز ما از همان دوران کودکی، مانند اسفنجی عمل می‌کند که همه چیز را به خود جذب می‌کند و قدرت یادگیری بالایی دارد.

ما در سنین بزرگسالی همواره به دنبال یادگیری و تطبیق خود براساس تجربیات‌مان هستیم. در صورتی که این تجربیات مثبت باشند، ما به آنها واکنش مثبتی نشان می‌دهیم و زندگی خوبی می‌سازیم. اما اگر با آنچه روبه‌رو می‌شویم منفی باشد. بعد از مدتی، تمام آجرهایی که روی هم چیده‌ایم، فرو می‌ریزد. توصیه می‌کنیم موارد زیر را در زندگی‌تان به کار ببندید تا بتوانید از فروریختن آجرهای زندگی جلوگیری کنید و زندگی مشترک موفق و پایداری داشته باشید.

1. بارها جمله‌ی «دوستت دارم» را به زبان بیاورید

شاید فکر کنید همسرتان می‌داند او را دوست دارید و البته همین‌طور هم هست، اما شنیدن این جمله باعث تقویت این احساس می‌شود. البته خیلی‌ها به آسانی نمی‌توانند این جمله را به زبان بیاورند. پس وقتی کاری را که برایتان سخت است انجام می‌دهید و «دوستت دارم» را از صمیم قلب به او می‌گویید، این کار شما بسیار ارزشمند است. گفتن این جمله باعث می‌شود لبخند روی لب همسرتان بیاید و قلب او را تسخیر کنید. با این جمله، او متوجه می‌شود عزیزترین فرد زندگی شماست و این حس قدرتمند و باارزشی است.

چطور ارتباط مثبتی با همسرمان برقرار کنیم؟

2. با شور و اشتیاق به هم سلام کنید

وقتی بعد از مدتی دوری، همدیگر را می‌بینید، حتی اگر این زمان تنها یک روز کاری باشد، با شور و اشتیاق به هم سلام کنید. این شور و اشتیاق بیشتر باید در لحن کلام‌تان باشد تا واژه‌هایی که استفاده می‌کنید. هر بار که همسرتان را می‌بینید، او را در آغوش بگیرید و ببوسید، به هم سلام کنید و درباره‌ی اینکه روزش را چطور پشت سر گذاشته از او بپرسید. این کار باعث می‌شود همسرتان نسبت به شما احساس تعلق پیدا کند و متوجه شود که چقدر دوستش دارید. وقتی کسی این احساس را تجربه کند، هر اتفاق تلخی که در طول روز برایش پیش آمده را از یاد می‌برد. زیرا می‌داند کسی در خانه منتظر اوست و از حمایت همسرش برخوردار خواهد بود.

3. گوش شنوا داشته باشید و وقتی شروع به نصیحت کردن کنید که همسرتان می‌خواهد

در بیشتر مواقع گوش دادن ما به طرف مقابل، به خاطر آماده کردن جواب‌مان است تا باهوش به نظر برسیم و مورد توجه قرار بگیریم. اما زمانی که همسرمان مشکل یا نگرانی خود را با ما در میان می‌گذارد، نباید اینطور رفتار کنیم. زیرا در اکثر اوقات، او تنها به گوش شنوایی نیاز دارد و می‌خواهد او را درک کنید. پس در این مواقع تنها به حرف‌هایش گوش دهید. به چشم‌های نگران همسرتان نگاه کنید و بهترین عکس‌العمل را از خود نشان دهید. تنها زمانی شروع به نصیحت کردن کنید که خود او از شما می‌خواهد. در این زمان سوالاتی بپرسید که به همسرتان کمک می‌کند پاسخ خود را آماده کند. گاهی او می‌داند باید چه کاری انجام دهد و تنها به تشویق شما برای انجام آن کار نیاز دارد. گوش دادن، بهترین ابزار در ارتباطات زن و مرد است، سعی کنید بیشتر از آن استفاده کنید.

چطور ارتباط مثبتی با همسرمان برقرار کنیم؟

4. از قطع کردن کلام همسرتان یا بالابردن صدایتان اجتناب کنید

اختلاف نظر در هر زندگی‌ای وجود دارد و گاهی شرایطی پیش می‌آید که بر سر مساله‌ای با یکدیگر توافق ندارید. نحوه‌ی مواجهه با این موقعیت می‌تواند به نتیجه‌ی مثبت یا منفی بیانجامد. فرض کنید فرزند شما رفتار یا کلام زشتی دارد، اما شما و همسرتان در مورد نحوه‌ی تربیت او اتفاق نظر ندارید. در این موقعیت به جای بالا بردن صدا یا قطع کردن حرف همسرتان، با دقت به حرف‌های او گوش کنید و ببینید آیا راه برای توافق باز است و می‌توانید با گفت و گو با یکدیگر به یک ایده‌ی خوب برسید. توصیه می‌شود به اتاق دیگری بروید و با یکدیگر صحبت کنید تا دور از چشم فرزندتان، بحث کنید. هیچ وقت برای اثبات نظر خود، رفتارهای منفی نداشته باشید و این مساله را در نظر بگیرید که شاید روش شما مناسب نباشد. مهم این است با همسرتان با احترام رفتار کنید. قطعا همسرتان احترام و مهربانی شما را درک می‌کند و زندگی بهتر و مثبت‌تری خواهید داشت. این رفتار شما، روی نحوه‌ی تعامل خانواده‌ی شما با دیگران نیز تاثیر می‌گذارد.

5. از تحسین و تشویق استفاده کنید

در دوران کودکی برای هر کار مثبتی که انجام می‌دادیم، مورد تشویق اطرافیان قرار می‌گرفتیم. اکنون همان تحسین و تشویق را نثار همسرتان کنید. البته باید واقع‌بین باشید و امید واهی به او ندهید. اما به او بگویید برای کاری که انجام می‌دهد، تحسینش می‌کنید. مثلا به او بگویید: «عزیزم تو سخت تلاش می‌کنی، مطمئن هستم بهترین مدیری هستی که شرکت تاکنون داشته»، «برای آشپزی بی‌نظیرت ممنونم، خیلی خوشمزه بود». با گفتن جملات اینچنینی می‌توانید در تمام مسائل روزانه، همدیگر را تحسین و تشویق کنید. با این کار همسر شما حس بهتری خواهد داشت و همیشه به همان روش رفتار می‌کند. در این صورت می‌توانید مطمئن باشید که همسرتان در شغل خود سخت‌تر کار می‌کند یا برای آشپزی بهتر و با تنوع بیشتر، به سراغ دستورهای غذایی بهتری خواهد رفت. نتیجه‌ی تشویق کردن به نفع شما تمام می‌شود و یک وضعیت برد-برد در خانواده‌تان ایجاد می‌شود.

چطور ارتباط مثبتی با همسرمان برقرار کنیم؟

 

منبع: pickthebrain

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-02-10 17:34:10
  • نظرات
تصویر آواتار Mahdi Mobayen
   Mahdi Mobayen

فیلم بهتر از نوشته جواب میده

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

تصویر آواتار بهروز 8418
   بهروز 8418

ما این کارها رو کردیم و طرف مقابل نکرد چی؟ یک طرفه؟

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها