10 روش برای پیدا کردن انگیزه یادگیری پس از فارغ‌التحصیل شدن

12 شهریور 1398 - 12:00
مدیریت شخصی - 10 روش برای پیدا کردن انگیزه یادگیری پس از فارغ‌التحصیل شدن
10 روش برای پیدا کردن انگیزه یادگیری پس از فارغ‌التحصیل شدن
امتیاز مطلب: 82%

پس از به اتمام رسیدن تحصیلات رسمی بازگشتن به تحصیل معمولاً بسیار دشوار می‌شود و نیاز به ایجاد انگیزه دارد. در این مقاله 10 روش برای ایجاد انگیزه برای بازگشت به تحصیل را به شما معرفی خواهیم کرد. با یوکن همراه باشید.

به عنوان انسان، ما نیاز به تمایل برای یادگیری و گسترش دانش به منظور رشد و توسعه داریم. نوع یادگیری می‌تواند بین افراد مختلف متفاوت باشد. بعضی از مردم دوست دارند در مورد آنچه دیگران انجام می‌دهند بشنوند، بعضی دوست دارند کتاب‌های مربوط به طبیعت بخوانند و بعضی از خواندن اخبار لذت می‌برند. همه ما این امر را داریم و از درون ما نشات می‌گیرد.

همانند تمام یادگیری‌ها، برخی از دانش‌های به دست آمده مفید و بعضی کمتر مفید هستند. شایعات و اظهارنظر در مورد آخرین اخبار، شما را به عنوان یک فرد توسعه نخواهد داد و بسته به دیدگاهتان، احتمالاً شما را عصبانی، غمگین یا خوشحال می‌کند. در حالی که دانش‌های دیگر، مانند یادگیری یک مهارت جدید یا زبان جدید، می‌تواند به شما در رشد ذهنی کمک کند و مهارت‌هایی را به شما بدهد که می‌تواند منجر به پیشرفت حرفه‌ای و افزایش درآمدتان شود.

 برای بسیاری از مردم، پیدا کردن انگیزه یادگیری پس از به پایان رسیدن تحصیلات رسمی کار بسیار دشواری است.

ما در عصر تغییر مداوم زندگی می‌کنیم. کار امروزه  ما در معرض خطر جایگزینی با اتوماسیون یا هوش مصنوعی قرار دارد. اگر می‌خواهیم رشد و توسعه را ادامه دهیم، باید مطمئن شویم که مهارت‌های جدید را سریع‌تر از اتوماسیون و یا هوش مصنوعی به دست می‌آوریم.

بنابراین، در اینجا چندین روش را معرفی خواهیم کرد که می‌تواند به شما انگیزه دهند تا پس از فارغ التحصیلی از مدرسه به یادگیری ادامه دهید.

1. شما چیزی را که یاد می‌گیرید انتخاب می‌کنید

زمانی که در مدرسه بودیم، در مورد چیزهایی که یاد می‌گرفتیم، انتخاب کمی داشتیم. به همه ما یک چیز آموزش داده می‌شد. اکنون می‌توانید چیزی که می‌خواهید یاد بگیرید را خودتان انتخاب کنید. این امر، یادگیری چیزهای جدید را بسیار سرگرم کننده می‌کند.

10 روش برای پیدا کردن انگیزه یادگیری پس از فارغ التحصیل شدن

2. نتایج را به خودتان یادآوری کنید  

تصور کنید خارج از کشور زندگی می‌کنید و نیاز دارید زبان آن کشور را بیاموزید. ممکن است از یادگیری زبان لذت نبرید، زیرا معمولاً نیازمند یک پروسه طولانی است. بنابراین در روزهایی که حوصله‌ی خواندن آن را ندارید به خودتان یادآوری کنید که چرا در وهله‌ی اول می‌خواهید این زبان را باید یاد بگیرید.

می‌توانید روزی را تصور کنید که  وارد یک مغازه یا یک رستوران می‌شوید و  مکالمه‌ای کامل را با کارکنان آنجا  انجام می‌دهید یا سوار تاکسی شده و در مورد اخبار اخیر با راننده تاکسی صحبت می‌کنید. انجام این کار انگیزه‌ی شما را برای یادگیری به طرز شگفت انگیزی افزایش می‌دهد.

3. «چرا»ی خود را برای یادگیری از نظر احساسی قوی کنید

یادگیری چیزی جدید برای اینکه بتوانید در بحثی در دفتر کار با همکاران خود برنده شوید، به احتمال زیاد یک دلیل قوی برای یادگیری آن چیز جدید نیست. مطمئناً آن لحظه کوتاه پیروزی  احساس رضایت برای شما به  ارمغان می‌آورد، اما این احساس رضایت پایدار نیست.

اما اگر دلیل شما برای یادگیری این باشد که  می‌خواهید مهارت جدیدی را بیاموزید که کارتان را بهتر یا کارآمدتر می‌کند، همیشه انگیزه‌ای قوی برای ادامه تحصیل خواهید داشت.

قبل از شروع یادگیری چیزی جدید، فکر کنید که چرا می‌خواهید این موضوع خاص را بیاموزید و دلیل آن را قوی بسازید به گونه‌ای که پاسخگوی یک نیاز عاطفی مرتبط باشد.

اگر دلایل شما به احساساتی مانند شادی ، عشق  یا تحقق پیوند بخورند، همیشه انگیزه برای نشستن و یادگیری خواهید داشت.

10 روش برای پیدا کردن انگیزه یادگیری پس از فارغ التحصیل شدن

4. یک هدف داشته باشید

هدفی برای یادگیری در ذهن خود داشته باشید. هر بار که می‌خواهید به مطالعه‌ بپردازید این هدف را به خود یادآوری کنید. زمانی را تصور کنید که به آن هدف دست یافته‌اید. انجام این کار یک حس هیجان به شما می‌دهد. زیرا می‌توانید تصور کنید که پس از رسیدن به آن هدف چه احساسی خواهید داشت.

5. به نحوه‌ی یادگیری خود تنوع بدهید

در گذشته فقط یک را برای یادگیری و مطالعه وجود داشت. باید می‌نشستید و کتاب‌های درسی را مطالعه می‌کردید. این کار می‌تواند بسیار خسته کننده باشد.

امروزه، روش‌های مختلفی برای یادگیری وجود دارد. ما می‌توانیم با ویکی پدیا شروع کنیم تا به درک پایه‌ای از موضوع برسیم، سپس می‌توانیم در اینترنت جستجو کنیم تا کتاب‌هایی در این زمینه پیدا کنیم و می‌توانیم به یوتیوب برویم و فیلم‌هایی را در مورد این موضوع تماشا کنیم.

تنوع دادن به روش یادگیری می‌تواند بسیار سرگرم کننده و لذت بخش باشد و بر اساس روحیه خود هر روز می‌توانید انتخاب کنید که  با کدام روش یاد بگیرید.

6. در گروه‌های آنلاین عضو شوید.

گروه‌های بحث و گفتگو یک راه عالی برای حفظ انگیزه در هنگام یادگیری هستند. فیس بوک، تلگرام و واتساپ همه گروه‌های مختلفی دارند که می‌توانید برای شرکت در گفت‌وگوها و پرسیدن سؤالات خود در آن عضو شوید.

شما حتی می‌توانید یک سؤال در توییتر  با هشتگ‌های مناسب بپرسید. با این کار دیگران را از سراسر جهان جذب کنید تا به سؤالات شما پاسخ دهند یا در بحث شرکت کنند.

اگر حس می‌کنید انگیزه شما در حال کاهش است، یک سؤال در یکی از این گروه‌ها بنویسید و ببینید چه اتفاقی می‌افتد. به زودی انگیزه خود را دوباره به دست خواهید آورد.

10 روش برای پیدا کردن انگیزه یادگیری پس از فارغ التحصیل شدن

7. هر روز زمان مشخصی را برای مطالعه تنظیم کنید

تعیین یک زمان مشخص مثلاً صبح‌ها پس از بیدار شدن از خواب یک راه عالی برای با انگیزه نگه داشتن خود است. به عنوان مثال اگر می‌خواهید زبان جدیدی را بیاموزید هر روز صبح زودتر از ساعت معمول از خواب بیدار شوید و همراه با قهوه‌ی صبحگاهی خود به مطالعه بپردازید.

ابتدا می‌توانید زمانی را برای تمرین معرفی خود بگذارید سپس بیست دقیقه را صرف یادگیری فعل‌ها و واژگان جدید کرده و پس از آن با دیدن یک ویدیوی آموزشی یادگیری آن روز را به پایان برسانید.

8. اهداف کوچک ایجاد کنید

تعیین اهداف کوچک که می‌توانید برای بررسی پیشرفت‌تان از آن‌ها استفاده کنید یک روش مطمئن برای با انگیزه نگه داشتن خود برای ادامه تحصیل است.

9. راه‌های مختلفی برای یادگیری پیدا کنید

هر گاه انگیزه‌ی خود را در حال محو شدن دیدید، راه یادگیری‌تان را تغییر دهید. به عنوان مثال می‌توانید با تماشای ویدیوهای آموزشی در یوتیوب آغاز کرده و سپس در یک دوره‌ی آنلاین و یا کلاس ثبت نام ‌کنید، پس از آن پروژه‌ای را برای خود تعیین کنید.  با متنوع كردن راه یادگیری انگيزه و اشتیاق خود را افزایش دهید.

10 روش برای پیدا کردن انگیزه یادگیری پس از فارغ التحصیل شدن

10. به خودتان پاداش بدهید

این یک راه عالی برای حفظ انگیزه است. هنگامی که با موفقیت یک منطقه جدید یادگیری را به اتمام رساندید، به خود پاداش بدهید. این پاداش می‌تواند یک شب بیرون با دوستان یا خریدن چیزی برای خود باشد.

دادن پاداش به خود قسمت درد/لذت مغز را تحریک می‌کند و مغز متوجه می‌شود که وقتی با موفقیت چیزی را پشت سر گذاشت، اتفاقی لذتبخش می‌افتد. هنگامی که مغز شما این موضوع را درک کرد، تنها چیزی که لازم دارید انجام دهید این است که به خودتان هر زمان که احساس عدم انگیزه می‌کنید پاداش را یادآوری کنید و انگیزه‌تان به زودی باز خواهد گشت.

کلام آخر

یادگیری چیزی جدید می‌تواند دشوار باشد. هیجان اولیه، انگیزه برای یادگیری را آسان می‌کند. اما در طول زمان، این هیجان اولیه از بین می‌رود و شما نیاز به یافتن راه‌های دیگر برای ایجاد انگیزه در خودتان دارید.

این ده راهنمایی به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید زمانی که شور و شوق اولیه را از دست دادید و یادگیری برایتان سخت شد، ابزاری برای ادامه‌ی سفر خود و گسترش دانشتان داشته باشید.


منبع: Lifehack

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-08-26 10:58:06
دسته بندی ها